Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ingen som er like gode, derfor den er valgt, ;) Men Corsair Carbide 200R til 599,- er et bra kabinett.

 

Fant forresten en god deal på bærbare likevel. En Toshiba med 128GB SSD, 802.11ac, 15,6" full HD IPS, Onkyo-høyttalere, 8GB RAM, Intel Core i5 4210U og 45 WHr batteri. Riktignok ikke Broadwell, men til 5667,- hos NetShop er det et overraskende bra kjøp. :)

 

Med Broadwell, har en Multicom Xishan W550A med 256GB SSD, full HD IPS, 62 WHr og i5 5200U til 7700,- uten operativsystem.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cb11-multi.png

 

Jeg ville tatt utgangspunkt i denne grafen. Her ser vi at en 4,5W TDP Intel Core M-5Y70 prosessor yter bare 17% lavere enn en Intel Core i5 Haswell. Siden da har Intel oppgradert førstnevnte til M-5Y71 med 300 MHz høyere maksfrekvens, eller drøyt beregnet 10% kjappere. I realiteten har vi da:

  • En supergjerrig 4,5W prosessor
  • Ikke noe behov for viftekjøling
  • God nok ytelse til både skrivebord og multimedia

Da har vi landet på en veldig rimelig prosessor, som egentlig normalt vil vært å finne i budsjettbærbare. Snodig, men det funker.

 

Neste punkt er skjerm. Dette er en komponent som jeg synes produsenter gir både for mye og for lite oppmerksomhet. For lite ved at de aksepterer dårlige TN-paneler og 16:9 formatet å bli utbredt. For mye ved at de inkluderer retina-oppløsning, selv om det trekker mer strøm, krever høyere ytelse og koster atskillig mer å produsere. For en 15,4-tommer ønsker jeg 16:10-format, 1920x1200 IPS Super AMOLED (samme kvalitet som Galaxy Tab S 10,5-tommer tablet). Det koster ikke banken, samtidig som det er tålelig oppløsning for en M-5Y71 prosessor, og er bedre kvalitet enn 99% av hva som er på markedet. At det ikke er retina-oppløsning, er et nødvendig kompromiss enn så lenge for å oppnå god ytelse og holde prisen nede. Jeg tipper at med Skylake, vil retina være høyaktuelt, med større kompatibilitet og redusert kostnad.

 

Battery.png

 

Slik ser jeg for meg konstruksjonen på en ideell modell. Siden en ikke trenger vifter, får produsenten bruke nesten hele flaten til et rekordstort batteri i eget kammer.

 

Kort oppsummert:

 

Intel Core M-5Y71 @ 2,9 GHz (4,5W TDP)

15,4-tommer 1920x1200 IPS Super AMOLED (16:10)

250 GB PCIe-SSD

DDR3-LP RAM

100 WHr batteri

USB 3.1-lading

Unibody, fanless-design

JBL-høyttalere

≈ 8000 kroner

 

Den perfekte maskin for å være på nettet, se filmer, høre på musikk og dra lette medieprogrammer.

... og for de som ønsker en maskin som kan brukes mer til bilde og videoredigering, med høyere oppløsning og mer krevende ytelse.

 

Intel Core i5 5200U (15W TDP)

15,4-tommer 2880x1800 IPS Super AMOLED (16:10)

250 GB PCIe-SSD

DDR3-LP RAM

100 WHr batteri

USB 3.1-lading

Unibody

JBL-høyttalere

≈ 10 000 kroner

 

Mac_Book_Feather_2.png

 

Her har jeg laget et demo-bilde, som i prinsippet kun er en MacBook Pro 15r, redigert noe tynnere og med smalere rammer. Jeg ønsker ikke å eliminere 13-tommeren, men vil at 15-tommeren skal ta over som standard størrelse for studenter, ved å bli mer kompakt og nærme seg 13-tommeren i ytre dimensjoner. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De forsøker selvsagt å få størst mulig fortjeneste! Og det gjør en ved å ta snarveier, som en tror at flesteparten av forbrukere ikke legger merke til. :) PCene det blir solgt mest av per i dag er bærbare i klassen to til fem tusen kroner med 1366x768 oppløsning, Intel Pentium / i3 / AMD A8-prosessor, 40WHr batteri og laveste hylle dedikert grafikk. Dette fordi kjøperen leser "8GB minne, HD-skjerm, 1TB lagring og dedikert grafikk" og går dermed fornøyd ut døra. Dette er til det beste for produsenten, men ikke vedkommende som har kjøpt maskinen.

 

Motsatt ville din typiske kunde på maskinen over lest 1,1 GHz prosessor, 0,2 tommer mindre skjerm enn vanlig, kun 250GB lagring, ikke noe optisk drev, 8000 kroner! Det selger nok dårlig! :laugh:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem 2GB dedikert grafikkminne!!

 

Men herlig svar Agentspoon, du skuffer aldri!

 

Det er jo tilnærmet den perfekte laptop du beskriver.

 

Det irriterer meg veldig at de ikke har mindre rammer som du påperker, har mye å si for størrelsen. Og er enig at 15" er rette veien å gå. 13" er rett og slett litt for lite med høye oppløsninger føler jeg, innlevelsen er ikke helt den samme.

 

Når det kommer til gaming-PC har du noen tanker rundt dette?

 

Jeg synes selv Acer Nitro ser veldig lekker ut. Den er dog litt dyr, og kunne gjerne hatt 965m. Pekeplaten skal visst også være dårlig og rammen rundt skjermen er litt drøy, ellers er den temmelig nærme spør du meg.

 

https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ips/831950?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Acer Aspire Nitro V15 er en modell jeg liker svært godt. Notebookcheck utfører gode tester av bærbare, med bra balansering av kriterier. De gir den 85%, som er en sterk score. Grunnen til at jeg liker den, er at den har tatt alle riktige designvalg for en gaming bærbar. Acer innser at hovedgrunnen til å ha en gaming laptop, er fordi en stasjonær ikke er portabel nok. De vet at slike bærbare trekker enorme mengder strøm og må være i nærheten av en stikkontakt uansett, og har derfor nedprioritert batteri for å få en slank og portabel maskin. Samtidig er den ikke så tynn, at det går utover dens evne til å avvikle varmen i forhold til prosessoren og skjermkort.

 

Konfigurasjonen på maskinen er Intel Core i7 4710HQ og nVIDIA GeForce GTX 860M. For spillbærbare, er det alltid skjermkortet som trekker mest strøm. I vårt tilfelle 60W TDP. Om de hadde oppgradert til GTX 965, ville tallet bli økt til 70W TDP. Det synes jeg faktisk er litt i overkant med mindre en har enda heftigere kjøling som i Asus sin tyngre G-serie. Det som KUNNE vært en løsning, er Intel Broadwell + GTX 965. Da hadde en gått litt ned på den ene, for å gå opp på den andre. De prosessorene er imidlertid ikke lansert enda, og lar vente på seg. Sånn sett synes jeg Acer har gjort helt korrekt her med valget av GTX 860M. :)

 

Om en tar og kikker bort på konkurrentene MSI GE60 og Lenovo IdeaPad Y50, ser en hvor Acer briljerer. GE60 gir ikke nok fokus til varmeavvikling, og ender opp å bli for varm og støyende. Da klokkes prosessoren eller grafikken ned, og en får ikke full ytelse. Acer holder seg etter sigende innenfor grensen, slik at alt kjører på maks.

 

Det klarer de ved å ikke ta snarveier på kjøling, noe som særlig frontes i at maskinen har et stille støynivå under idle. MSI sparte sikkert noen kroner her, men fikk en vesentlig dårligere maskin. Tilsvarende har Acer ikke tatt snarvei på skjermen, og kjører IPS i full HD, med god lysstyrke. Her faller Lenovo pladask igjennom, ved å tilby en skjerm med elendig lysstyrke og kontrast, som er nesten ubrukelig. Slikt fanges opp av tester, men produsentene prøver seg likevel, ettersom de fleste kundene ikke er oppmerksomme på mangelen.

 

Så hvor har Acer forsøkt å spare inn? De har ikke inkludert 802.11ac nettverk, selv om det er både kjappere, har bedre rekkevidde og sparer strøm. De har valgt en rimeligere Kingston SSD, når f. eks. Samsung eller Crucial ville vært å foretrekke, eller PCIe. Pekeflaten er under par, men er kanskje som et mindre minus å regne i denne sammenheng ettersom en gjerne bruker mus til spill uansett. Til tross for disse små svakhetene får altså maskinen 85% i score, som er veldig bra.

 

En perfekt spillbærbar ville tatt utgangspunkt i designavgjørelsene Acer Aspire Nitro V15, hatt Microsoft Precision touchpad-teknologi, G-sync / Freesync, Broadwell i7 + GTX 965M kombo, 802.11ac, USB 3.1 og en raskere SSD. Da ville en nærmet seg 100% hos Notebookcheck. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alle pcene, gidder ikke lete rundt og se på specs om jeg trenger kasse med ytelse som treffer innen for disse, da slenger jeg bare hele greia som den står i handlevogna og vet jeg har gjort et godt kjøp.

 

Meget gunstig for en som meg som ellers bare roter med dyrere hardware og knapt er innom deler i denne prisklassen.

For eks bygge pc for en eldre person i vennekrets/jobb ol , rett til denne tråden, kjøp, happy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...