Gå til innhold

Anbefalte innlegg

L/\R~, dette er overhodet ikke for å være slem, men de anbefalingene som jeg gir i denne tråden, enten The Coporal, Black Refinery eller Capital Offense, er kombinasjonene jeg mener gir best verdi for pengene i sin prisklasse. Når du oppsøker denne tråden for råd, vil det derfor være naturlig for meg å referere til disse byggene. Om en ønsker noe veldig annerledes og personlig, ville jeg anbefalt å opprette en egen tråd på det, som jeg kan komme og kikke på direkte i stedet. :)

 

Strato: Apropos CDKeyHouse, ville Microsoft godkjent det om du kontaktet dem angående nøkkelen du hadde mottatt? Hvis ikke, hvorfor ikke bare laste det ned gratis via torrent, hvis det er mørk gråsone uansett?  :tease: Jeg anbefaler virkelig å kjøpe lisens vanlig og lovlig, med mindre jeg har gått glipp av noe her, og det er direkte samarbeid mellom dem og Microsoft.  :hmm:

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strato: Apropos CDKeyHouse, ville Microsoft godkjent det om du kontaktet dem angående nøkkelen du hadde mottatt? Hvis ikke, hvorfor ikke bare laste det ned gratis via torrent, hvis det er mørk gråsone uansett?  :tease: Jeg anbefaler virkelig å kjøpe lisens vanlig og lovlig, med mindre jeg har gått glipp av noe her, og det er direkte samarbeid mellom dem og Microsoft.  :hmm:

Men tenk litt slikt på det da:

Det er helt greit å kjøpe en windows lisens fra Lefdal... Hvorfor er det anerledes?

 

Det finnes jo flere resellers av lisenser enn Microsoft selv.

 

Skal ikke si noe for sikkert. Sier bare at jeg bare har hatt gode opplevelser med cdkeyhouse og planlegger å fortsette å bruke det.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til CDKeyHouse, så jeg bare spør! Lefdal og co. selger jo originale Windows-lisenser med emballasje og alt. Om CDKeyHouse gjør det samme, er jo det flott og jeg kan til og med ta de med i første innlegg, men jeg syntes bare det var litt suspekt at de priser seg så mye lavere enn Microsoft sine egne utsalgspriser. :)

Lenke til kommentar

Angående Windows så gjør jeg det på den lovlige måten, Kabinettet liker jeg av litt sære grunner, og ssd og hdd løsningen er det som passer best iforhold til pris. Men ville du heller anbefale Western Digital? Agentspoon: Byggene dine er gode, men ikke akkurat ment designmessig inni vil jeg si :p Ellers takk! :)

Lenke til kommentar

L/\R~, dette er overhodet ikke for å være slem, men de anbefalingene som jeg gir i denne tråden, enten The Coporal, Black Refinery eller Capital Offense, er kombinasjonene jeg mener gir best verdi for pengene i sin prisklasse.

Ingenting i veien for å gå for Capital Offense med i7 6700k istedet? Jeg ser enkelte påstår at en i5 selv klokket vil bottlenecke et system med GTX1070, og at en i7 bør til for å utnytte det som ligger i GTX1070?

 

Jeg bestilte Asus Predator fra cdon tidligere i uka, kjempepris på den nå. Så da gjenstår det bare å bestille resten av komponentene.

Jeg leste også en test om Gigabyte hovedkortet du anbefaler til Capital Offense, som vistnok hadde noen lyter. Kanskje Asus Maximus 8 er et tryggere valg for meg som ikke kommer til å tukle med innstillinger, bare kjøre alt som det er ut av boksen? Hva med hurtigere ram enn 2400mhz; har det noe for seg? Eller er disse brikkene anbefalt fordi de egner seg for klokking?

 

Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg har bygd noen maskiner før der jeg har gjort tildels dårlige delevalg. Så jeg tenkte jeg skulle unngå det i denne omgang. :)

Lenke til kommentar

Velkommen til datatråden for selvbyggere! 

 

Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men om jeg kjøper handlevognen for black refinery trenger jeg i tillegg kabler eller annet for bygget eller er alt innkludert? Aldri bygd pc før, men sett meg lei av å slå til på gode deals hos de store forhandlerne også ha en helt grei pc i 1-2 år før den er helt verdiløs. Har ikke spesielle VR behov eller lignende men vil ha en pc som kan kjøre de spill jeg har lyst på med grei ytelse så lenge som mulig, altså en som er mest økonomisk i lengden. 

Lenke til kommentar

Har fått alle delene til Black Refinery utenom skjermkortet og prosessoren, men har begynt å pusle litt og har et par spørsmål:

 

1) Er det samme hvilke av de to kanalene jeg setter de to rambrikkene? Så lenge begge er i samme farge/kanal, kan jeg ikke ut ifra manualen skjønne at det har noe å si hvilken kanal jeg velger.

 

2) Det ble nevnt her at det ikke alltid er verdens beste kjølepasta i de ferdig påsmurte CPU-kjølerene, så jeg tok med en tube ekstra. Er dette bare å smøre på i tillegg til det som er lagt på fra før, eller må jeg fjerne det eksisterende?

 

3) Jeg har aldri overklokket noe før (utenom bittelitt med AMD Control Center på mitt gamle 6990m-kort. Er det noe man kan/bør gjøre med en gang? Jeg ønsker jo å få mest mulig ut av systemet. :)

Lenke til kommentar

Det er samme skjermkort i bunn og grunn, men det legges på litt ulike vifter og kjøleløsninger, slik at noen gjerne har litt lavere temperaturer, noen har vifter som ikke starter før en viss temperatur er oppnådd osv. :) GTX 1060 er et veldig strømgjerrig kort, så det stiller særdeles lave krav til kjøling. Er derfor et av et fåtall kort der varianten du velger, ikke er av all verdens betydning, spør du meg. ;)

 

I tillegg til å ha forskjellige kjøleløsninger har også korta forskjellige

· PCB (kretskort)

· Strømkontakt (6-pin vs. 8-pin)

· Bakplate

· LED-lys

 

LED-lys og bakplate (på et så lite og lett kort) er kun estetisk. Så vidt eg har forstått, er alle GTX1060 versjonane begrensa til å overklokke til det når en powerlimit som ligger på 116% av stock. Tester viser derfor at ein 6-pin leverer meir enn nok strøm, til og med ved overklokking.

 

Kva er fordelen med custom PCB istedenfor referanse PCB?

 

EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming virker som ein bra versjon. Kortet har ein kjøleløysing som kom godt ut i test. Lave temperaturar og ei vifte som kan stoppe ved lav belastning. I tillegg er kortet mindre enn mange av konkurrentane og blåser ein del av den varme lufta direkte ut bak. Kortet er billigare enn mange av konkurrentane på grunn av at det ikkje har custom PCB, 8-pin strømkontakt, bakplate og fancy LED-lys.

Lenke til kommentar

Mange gode spørsmål nå. Skal ta en runde igjennom. :)

 

 

L/\R~, dette er overhodet ikke for å være slem, men de anbefalingene som jeg gir i denne tråden, enten The Coporal, Black Refinery eller Capital Offense, er kombinasjonene jeg mener gir best verdi for pengene i sin prisklasse.

Ingenting i veien for å gå for Capital Offense med i7 6700k istedet? Jeg ser enkelte påstår at en i5 selv klokket vil bottlenecke et system med GTX1070, og at en i7 bør til for å utnytte det som ligger i GTX1070?

Jeg bestilte Asus Predator fra cdon tidligere i uka, kjempepris på den nå. Så da gjenstår det bare å bestille resten av komponentene.
Jeg leste også en test om Gigabyte hovedkortet du anbefaler til Capital Offense, som vistnok hadde noen lyter. Kanskje Asus Maximus 8 er et tryggere valg for meg som ikke kommer til å tukle med innstillinger, bare kjøre alt som det er ut av boksen? Hva med hurtigere ram enn 2400mhz; har det noe for seg? Eller er disse brikkene anbefalt fordi de egner seg for klokking?

Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg har bygd noen maskiner før der jeg har gjort tildels dårlige delevalg. Så jeg tenkte jeg skulle unngå det i denne omgang. :)

 

 

Det er ingenting i veien med å gå for en i7 6700K, men om den hjelper deg særlig i spill er diskutabelt.

 

untitled-11_zpssfhyetin.png

 

 

untitled-13_zpstssrilzw.png

 

untitled-15_zpszqj93qfh.png

 

untitled-17_zpslgothu0e.png

 

 

 

Her er 4 ulike spill, som Guru3D har testet med et GTX 1080. Dette er prosessorer som ikke er overklokket. i7 4790K kan være en fin substitutt for i5 6600K som er valgt i tråden. Som du ser er forskjellene neglisjerbare, og grunnen til at jeg velger å ikke bruke over en tusenlapp ekstra for en Core i7 i spill-sammenheng, selv i Capital Offense. :)

 

Hva angår hovedkort, får Gigabyte-kortet ros hos veldig mange testere. Eteknix, Bit-Tech, Hexus, KitGuru, bare for å ta fram et utvalg. Det er et veldig rimelig kort, som har alt av viktig funksjonalitet på plass relevant til byggene i tråden. Det har også gode brukeranmeldelser på de største nettbutikkene. Det finnes flere utgaver av Asus Maximus VIII, men at det skal være noe tryggere, kjenner jeg meg ikke spesielt i. Gigabyte-kortene er brukervennlige nok, og stabile. Det du da får med dyrere hovedkort er som regel mulighet for litt mer ekstra funksjonalitet, "bells and whistles" som det heter på engelsk, som f. eks. støtte for SLi (noe jeg ikke anbefaler). 

 

For RAM er igjen den hastigheten som er i oppsettene, valgt på bakgrunn av at å ha høyere hastighet ikke gir reelle store forskjeller. Refererer til LegitReviews som har testet:

 

gtav_zpszw0avkgp.jpg

 

metro-ll1_zpsqifzlpsx.jpg

 

Svært, svært lite altså. :) Tror det er mange som velger på navn alene. F. eks. at i7 høres mye raskere ut enn en i5. Men hadde vi tatt og latt merkenavnene ute, og bare presentert reelle tall på ytelse, ville de færreste valgt i7 til prisforskjellen som er. Det finnes selvsagt unntak til enhver regel, og scenarioer der det er stor forskjell (spesielt om du leter utenfor spillytelse!), men for den jevne forbruker vil gjennomsnittlig forskjell være så liten som du ser den ovenfor. 

 

 

Det er samme skjermkort i bunn og grunn, men det legges på litt ulike vifter og kjøleløsninger, slik at noen gjerne har litt lavere temperaturer, noen har vifter som ikke starter før en viss temperatur er oppnådd osv. :) GTX 1060 er et veldig strømgjerrig kort, så det stiller særdeles lave krav til kjøling. Er derfor et av et fåtall kort der varianten du velger, ikke er av all verdens betydning, spør du meg. ;)


I tillegg til å ha forskjellige kjøleløsninger har også korta forskjellige
· PCB (kretskort)
· Strømkontakt (6-pin vs. 8-pin)
· Bakplate
· LED-lys

LED-lys og bakplate (på et så lite og lett kort) er kun estetisk. Så vidt eg har forstått, er alle GTX1060 versjonane begrensa til å overklokke til det når en powerlimit som ligger på 116% av stock. Tester viser derfor at ein 6-pin leverer meir enn nok strøm, til og med ved overklokking.

Kva er fordelen med custom PCB istedenfor referanse PCB?

EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming virker som ein bra versjon. Kortet har ein kjøleløysing som kom godt ut i test. Lave temperaturar og ei vifte som kan stoppe ved lav belastning. I tillegg er kortet mindre enn mange av konkurrentane og blåser ein del av den varme lufta direkte ut bak. Kortet er billigare enn mange av konkurrentane på grunn av at det ikkje har custom PCB, 8-pin strømkontakt, bakplate og fancy LED-lys.

 

Custom PCB betyr ganske enkelt at det ikke er nVIDIA / AMD som har designet kretskortet fullstendig. Om den er bedre eller verre enn originalen, varierer, men som regel vil det jo reklameres med lengre holdbarhet på ulike deler (kondensatorer), renere signal osv. Dette er til syvende og sist mest markedsføring mer enn noe annet. Jeg ville forholdt meg til reelle tester som måler ytelse, og stolt på 5 års reklamasjonsrett som vi nyter godt av her i Norge for å ta av seg feilraten. :) Det er veldig høy kvalitet egentlig uansett hva du velger, og intet kort som "forventes" å dø på så kort tid fra AMD eller nVIDIA sitt referansedesign. Om noen kan klokke litt høyere enn andre, eller holde seg litt kjøligere, skal dette selvsagt tas hensyn til, men alt relativt til prisdifferansen på kortet. Jeg personlig liker godt funksjonaliteten med at viftene slår seg av under lite bruk, og prioriterer disse kortene der det er hensiktsmessig. Igjen i forhold til pris.

 

Har fått alle delene til Black Refinery utenom skjermkortet og prosessoren, men har begynt å pusle litt og har et par spørsmål:

 

1) Er det samme hvilke av de to kanalene jeg setter de to rambrikkene? Så lenge begge er i samme farge/kanal, kan jeg ikke ut ifra manualen skjønne at det har noe å si hvilken kanal jeg velger.

 

2) Det ble nevnt her at det ikke alltid er verdens beste kjølepasta i de ferdig påsmurte CPU-kjølerene, så jeg tok med en tube ekstra. Er dette bare å smøre på i tillegg til det som er lagt på fra før, eller må jeg fjerne det eksisterende?

 

3) Jeg har aldri overklokket noe før (utenom bittelitt med AMD Control Center på mitt gamle 6990m-kort. Er det noe man kan/bør gjøre med en gang? Jeg ønsker jo å få mest mulig ut av systemet. :)

1) Så lenge det er i samme farge / kanal, skal det ikke ha noe å si. Da kjører de i dual channel. Finnes noen hovedkort som er spesielle på dette, men ikke i dette tilfellet såvidt jeg vet. 

 

2) Hvilken har du kjøpt? Noen prosessorer fra Intel følger med egen kjøler som er ferdig påsmurt.. Hyper 212 EVO tror jeg ikke har ferdig påsmurt, men inkluderer en egen tube med pasta. At du må kjøpe et separat merke, mener jeg er direkte feil. Forskjellen rettferdiggjør overhodet ikke prisen av å kjøpe ny. Den inkluderte er tvertimot ganske bra. :)

 

3). Ja, overklokking bør du definitivt gjøre, da det er i praksis helt risikofritt og øker ytelsen betraktelig. Google modellen på hovedkortet ditt + overklokking, og gjør det samme med prosessoren for å finne enkle guider på hvordan du gjør det. Det er veldig enkelt, krever bittelitt tid å prøve og feile for å finne maks stabil frekvens, men er ekstremt verdt det tilslutt!  :wee:  

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode spørsmål nå. Skal ta en runde igjennom. :)

 

Har fått alle delene til Black Refinery utenom skjermkortet og prosessoren, men har begynt å pusle litt og har et par spørsmål:

 

1) Er det samme hvilke av de to kanalene jeg setter de to rambrikkene? Så lenge begge er i samme farge/kanal, kan jeg ikke ut ifra manualen skjønne at det har noe å si hvilken kanal jeg velger.

 

2) Det ble nevnt her at det ikke alltid er verdens beste kjølepasta i de ferdig påsmurte CPU-kjølerene, så jeg tok med en tube ekstra. Er dette bare å smøre på i tillegg til det som er lagt på fra før, eller må jeg fjerne det eksisterende?

 

3) Jeg har aldri overklokket noe før (utenom bittelitt med AMD Control Center på mitt gamle 6990m-kort. Er det noe man kan/bør gjøre med en gang? Jeg ønsker jo å få mest mulig ut av systemet. :)

1) Så lenge det er i samme farge / kanal, skal det ikke ha noe å si. Da kjører de i dual channel. Finnes noen hovedkort som er spesielle på dette, men ikke i dette tilfellet såvidt jeg vet. 

 

2) Hvilken har du kjøpt? Noen prosessorer fra Intel følger med egen kjøler som er ferdig påsmurt.. Hyper 212 EVO tror jeg ikke har ferdig påsmurt, men inkluderer en egen tube med pasta. At du må kjøpe et separat merke, mener jeg er direkte feil. Forskjellen rettferdiggjør overhodet ikke prisen av å kjøpe ny. Den inkluderte er tvertimot ganske bra. :)

 

3). Ja, overklokking bør du definitivt gjøre, da det er i praksis helt risikofritt og øker ytelsen betraktelig. Google modellen på hovedkortet ditt + overklokking, og gjør det samme med prosessoren for å finne enkle guider på hvordan du gjør det. Det er veldig enkelt, krever bittelitt tid å prøve og feile for å finne maks stabil frekvens, men er ekstremt verdt det tilslutt!  :wee:  

 

Kjøleren jeg bestilte er BeQuiet Pure Rock, som har et slags hvitt belegg på flaten som plasseres over CPUen. Antok at dette var kjøling. Angående kjølepasta kjøpte jeg Gelid GC-Extreme etter anbefaling av gutta på Digital Impuls i Oslo.

Endret av Coffinshaker
Lenke til kommentar

 

Mange gode spørsmål nå. Skal ta en runde igjennom. :)

 

Har fått alle delene til Black Refinery utenom skjermkortet og prosessoren, men har begynt å pusle litt og har et par spørsmål:

 

1) Er det samme hvilke av de to kanalene jeg setter de to rambrikkene? Så lenge begge er i samme farge/kanal, kan jeg ikke ut ifra manualen skjønne at det har noe å si hvilken kanal jeg velger.

 

2) Det ble nevnt her at det ikke alltid er verdens beste kjølepasta i de ferdig påsmurte CPU-kjølerene, så jeg tok med en tube ekstra. Er dette bare å smøre på i tillegg til det som er lagt på fra før, eller må jeg fjerne det eksisterende?

 

3) Jeg har aldri overklokket noe før (utenom bittelitt med AMD Control Center på mitt gamle 6990m-kort. Er det noe man kan/bør gjøre med en gang? Jeg ønsker jo å få mest mulig ut av systemet. :)

1) Så lenge det er i samme farge / kanal, skal det ikke ha noe å si. Da kjører de i dual channel. Finnes noen hovedkort som er spesielle på dette, men ikke i dette tilfellet såvidt jeg vet. 

 

2) Hvilken har du kjøpt? Noen prosessorer fra Intel følger med egen kjøler som er ferdig påsmurt.. Hyper 212 EVO tror jeg ikke har ferdig påsmurt, men inkluderer en egen tube med pasta. At du må kjøpe et separat merke, mener jeg er direkte feil. Forskjellen rettferdiggjør overhodet ikke prisen av å kjøpe ny. Den inkluderte er tvertimot ganske bra. :)

 

3). Ja, overklokking bør du definitivt gjøre, da det er i praksis helt risikofritt og øker ytelsen betraktelig. Google modellen på hovedkortet ditt + overklokking, og gjør det samme med prosessoren for å finne enkle guider på hvordan du gjør det. Det er veldig enkelt, krever bittelitt tid å prøve og feile for å finne maks stabil frekvens, men er ekstremt verdt det tilslutt!  :wee:  

 

Kjøleren jeg bestilte er BeQuiet Pure Rock, som har et slags hvitt belegg på flaten som plasseres over CPUen. Antok at dette var kjøling. Angående kjølepasta kjøpte jeg Gelid GC-Extreme etter anbefaling av gutta på Digital Impuls i Oslo.

 

 

 

Vasket du vekk "det hvite belegget" før du la på Gelid?

Pure Rock kommer ferdig med termisk pasta ser du. Så ikke ha begge deler på, det blir bare tull.

 

Takk for svar, da sparer jeg min innkjøpte kjølepasta til regnfull dag. Har ikke satt sammen bygget enda, venter på siste shipment fra cdon.  :D

Endret av Coffinshaker
Lenke til kommentar

Da har jeg satt sammen Black Refinery og alt funker perfekt. Det var litt knot med det trådløse nettverkskortet, men etter å ha åpnet kabinettet, tatt ut kortet og satt det inn igjen fant Windows det endelig.

 

Tusen takk for all god hjelp! En førstegangsbygger med lite peiling som meg hadde ikke kommet langt uten hjelp fra Agentspoon og Gabri3l og dere andre.  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...