Gå til innhold

Skal kjøpe ny laptop


Anbefalte innlegg

Jeg får en del igjen på skatten og har tenkt til å bruke en del kroner på en laptop. Pris fra 10.000,- til maks 20.000,-

 

Jeg jobber med webdesign og programmering og trenger derfor en maskin som er minst 17''

 

Skal også bruke den som spill-maskin.

 

Rask harddisk fremfor stor hardisk. Bra skjermkort.

 

Er det noen som vet om noen gode laptop'er som man kan kjøpe som fyller disse kriteriene og kanskje mer.

 

Er interessert å bruke 20.000,- for å få den helt perfekt.

 

Har sett på flere MSI-laptoper... og noen multicom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett på Alienware 17 serien ?

 

Den kan du specce opp slik du vil ha den, og den drar det meste.

Maskinene er jo litt spesielle på design, men de er stabile som fy og tåler at dem blir brukt. Ville gått for SSD cache hvis ytelse er viktig på hastighet på disk da har du også 2Tb Raid 0 (2 disker) med 80 Gb SSD cache. Kombinerer du dette med online backup så er du safe.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper du deg enn en laptop og en stasjonær? Kjør en helt OK laptop og svi av resten på stasjonær? Det er vel uansett mer behagelig å jobbe på en stasjonær?

Med mindre du kobler laptopen til en docking-stasjon der du kan ha flere skjermer, fullskala tastatur og mus. Men forbruker-laptoper har ikke støtte for docking-stasjoner (tenker ikke på USB-baserte løsninger da). Selv har jeg en ultrabook som arbeids-PC koblet til docking. Den er kraftig nok for mitt bruk (ultrabook med i7 Haswell) og lett nok til at jeg kan ta den med meg på reise uten at vekten plager meg.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å blåse titusener på gamer-laptop, men jeg garanterer at du kommer til å bli skuffet. Kjøpte selv en Multicom Kunshan for noen år siden til 35 laken og joda.. den sparker fortsatt rompe, men varme og støy-problemene gjorde den mer eller mindre ubrukelig etter en stund.

 

Nå har jeg en Samsung Chronos Series 7 som jeg er veldig fornøyd med (13k) samtidig som jeg har brukt noen lapper på en rå stasjonær som bråker en promille av det Kunshan'en gjorde og som har mer power og utvidelsesmuligheter enn en laptop.

 

Jeg skjønner godt hva du er ute etter og skulle ønske det fantes, men rå kraft i små pakker fungerer bare rett og slett ikke i praksis.

 

Og jeg vil sterkt fraråde deg å kjøpe noe større enn 15" skjerm på en bærbar. 17" bærbare er store og tunge. Ha en ekstra skjerm/docking hjemme. Antar da selvsagt at du ikke er på reisefot 24/7 og at du kommer til å tilbringe mest tid med den hjemme.

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig ofte borte.... og jeg har ingen god plass å ha en stasjonær pc. Jeg vet at stasjonær er bedre, siden man kan oppgradere og tilpasse den.

 

Jeg vet at MSI-laptop'en har god vifte og noen som jeg kjenner er fornøyd med den. Hvis du ikke kjøper en "forbruker-laptop", så tror jeg man må bruke langt mer enn 20.000 for å få samme specs.

 

Jeg vet at 17'' er uhensiktsmessig på mange måter. Den er tung og drar mye batteri. Jeg har en 17'' og er vant til det. Og med programmering så er det hensiktsmessig å ha en bred skjerm. Har ikke plass til to skjermer, som mange har.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig ofte borte.... og jeg har ingen god plass å ha en stasjonær pc. Jeg vet at stasjonær er bedre, siden man kan oppgradere og tilpasse den.

 

Jeg vet at MSI-laptop'en har god vifte og noen som jeg kjenner er fornøyd med den. Hvis du ikke kjøper en "forbruker-laptop", så tror jeg man må bruke langt mer enn 20.000 for å få samme specs.

 

Jeg vet at 17'' er uhensiktsmessig på mange måter. Den er tung og drar mye batteri. Jeg har en 17'' og er vant til det. Og med programmering så er det hensiktsmessig å ha en bred skjerm. Har ikke plass til to skjermer, som mange har.

 

Vet nøyaktig hvordan du har det :)

 

Grunnen til at jeg kjøpte er Kunshan var 17" og max power i en "liten" pakke. Er selv utvikler og bodde på den tiden i en liten 2-roms uten mulighet (Les: Dama flyttet inn) for stasjonær og ekstra skjermer.

 

Vil anbefale deg å se på multicom sine gamer-laptoper. De er ikke perfekte, men tilfredsstiller kravene dine inntil du får bedre vilkår for pc-utstyr.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om MSI GE70 passer best til ditt bruk. Den fåes for 11 900 kroner på NetOnNet, MPX og Komplett.

 

God skjerm til webdesign, kraftig i7 prosessor til programmering, og et sterkt skjermkort som takler alle dagens spill på høye innestillinger. Hva kvalitet angår, er det ingen som kan konkurrere mot MSI i den sjangeren per nå.

 

Les mer i dybde om hvorfor jeg anbefaler MSI GE70, her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578358

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blant bedriftsmaskiner så foreslår jeg at du ser på den lista her :

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s171536094&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s171536195

 

Ifølge notebookcheck så er spillytelsen til quadro k3100 ca lik GTX 765m, mens spillytelsen til Firepro m6100 er ca lik GTX 770m.

 

Synes ikke det er så dyrt i forhold til de forbruker-rettede maskinene med tanke på kvaliteten du får. Precision m6800 har to vifter som er enkle å rengjøre. Du får en gjennomtenkt og godt testet kvalitetsmaskin som er lagd for å selges i store antall til store bedrifter. Du får servicemanualen slik at du kan fikse ting selv om det skyldes uhell eller at garantien går ut. Og tilgangen på deler er nok mye bedre enn for typiske spill-maskiner der folk heller kjøper en ny med siste teknologi om noe går i stykker. Eller så kan du kjøpe på stedet neste arbeidsdag garanti om ikke det allerede følger med.

Lenke til kommentar

Har dukket opp noen regninger som gjør at laptop-kjøpet må nedjusteres litt. Vil nok legge meg rundt 10-11 tusen og jeg har jo ennå en stund til penga detter ned på kontoen... som den LITT spontane typen jeg er, så sitter penga løst noen ganger... har ingen unger og dame som sitter å drar kronasje ut av pungen.

Lenke til kommentar

Denne er fortsatt en del over prisklassen du ser etter. Men tror denne kan være en god begynnelse. http://www.multicom.no/ZBook-17-Mobile-Workstation-HP/cat-p/c/p7138750 Leveres med bare 4GB RAM og tokjerneprosessor, men begge deler går nok å oppgradere senere. Prosessor er nok verst å oppgradere, og er veldig dyrt. (ca. 4300kr for i7-4900mq)

 

Edit: Må nevnes at tastaturet er nok ikke det beste. Jeg har prøvd tastaturet på Zbook 15, som jeg vil tro har samme tastaturet. Etter min mening var det alt for grunne taster, nesten som på en ultrabook. Men det kan jo hende det er en smaks/vanesak.

 

Edit2: Hvis du går litt ned i størrelse og spillytelse, så kan foreslår jeg Latitude E6540. En god bedriftsmaskin med god spillytelse for sin klasse (tilsvarende gt 750m)

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6540-i7-4800MQ-HD-8790M-Notebook.97595.0.html

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...