Gå til innhold

Vil jeg få borteboerstipend som lærling?


handerrre

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber da som lærling, hvor læreperioden min er på 1,5 år. Jeg er nå 7 måneder ute i læretiden og vurderer å flytte hjemmefra.

 

Jeg har ca. 130 kr/time, hadde ca. 100 kr/time de første 6 månedene og vil ha ca. 190 kr/time de siste 6 månedene.

 

Jeg bor hjemme, som er 38 km ifra arbeidsplassen min, men med kollektiv transport bruker jeg mer enn 3 timer til og fra jobb hver dag.

Men jeg har en bil, og jeg bruker litt over 2 timer og 20 min til jobb.

 

Spørsmålet mitt er om jeg vil få borteboerstipend dersom jeg flytter? Jeg har nemlig hørt at det er hvor lang tid du bruker med kollektiv transport som avgjør dette.

 

Kom på to spørsmål til:

 

 

Dersom du må bo borte for å gjennomføre læretiden, får du et bostipend på 4 068 kroner per måned. Du får ikke mindre bostipend fordi du har lærlinglønn, men du må oppfylle ett av disse kravene:

  • Arbeidsstedet ligger 40 km eller mer fra foreldrehjemmet.
  • Reisetiden mellom foreldrehjem og arbeidssted er tre timer eller mer tur/retur.
  • Det er særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.

 

- Spiller ikke mengden lærlinglønn noe?

- Må man betale tilbake stipendpengene ved endt læretid?

Endret av handerrre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stipend er penger du får, lån må betales tilbake.

Inntekten til foreldrene dine kan ha noe å si, de plikter ifølge loven til å ha omsorg for deg selv om du har fylt 18 år når du er under utdanning,men det er bare å søke på stipend. Du får bare avslag om du ikke kvalifiserer til det.

Lenke til kommentar

Stipend er penger du får, lån må betales tilbake.

Inntekten til foreldrene dine kan ha noe å si, de plikter ifølge loven til å ha omsorg for deg selv om du har fylt 18 år når du er under utdanning,men det er bare å søke på stipend. Du får bare avslag om du ikke kvalifiserer til det.

Kan tidligere inntekt (hadde en deltidsjobb i et år før læretid) ha noe å si og?

Går det an å søke før man flytter ut?

Lenke til kommentar

Eg fekk bortebuarstipend heile læretida (2.5 år), og hadde over 300 000 i inntekt sisteåret. Det stipendet er ikkje behovsprøvd, dvs. at inntekt til foreldre samt di inntekt ikkje får noko betydning. All informasjon du har bruk for skal stå på nettsidene til Lånekassen. Det er berre snakk om å klikke deg rundt.

 

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/

 

Du kan ha rett til bostipend på 4 068 kroner i måneden dersom du må bo borte fra foreldrene dine når du er i videregående utdanning.

Du har bare rett til bostipend når du bor for deg selv. Du må krysse av i søknaden på at du ikke bor i samme hus som foreldrene dine, og skolen må bekrefte disse opplysningene. Bostipendet er ikke behovsprøvd etter foreldreøkonomi og kommer i tillegg til eventuelle andre lån og stipend du kan ha rett på.

Må du bo borte bare noen dager i uken og du ellers fyller vilkårene for bostipend, kan du få fullt bostipend hvis du dokumenterer at du må leie hybel og betaler husleie for hele uken/måneden.

I tillegg til at du ikke bor sammen med foreldrene dine, må du oppfylle minst ett av kravene under:

  1. Mer enn fire mil mellom foreldrehjem og skole. Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er fire mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend.
  2. Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole Hvis avstanden er mindre enn fire mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid.
  3. Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.
Lenke til kommentar

 

Eg fekk bortebuarstipend heile læretida (2.5 år), og hadde over 300 000 i inntekt sisteåret. Det stipendet er ikkje behovsprøvd, dvs. at inntekt til foreldre samt di inntekt ikkje får noko betydning. All informasjon du har bruk for skal stå på nettsidene til Lånekassen. Det er berre snakk om å klikke deg rundt.

 

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/

 

Du kan ha rett til bostipend på 4 068 kroner i måneden dersom du må bo borte fra foreldrene dine når du er i videregående utdanning.

 

Du har bare rett til bostipend når du bor for deg selv. Du må krysse av i søknaden på at du ikke bor i samme hus som foreldrene dine, og skolen må bekrefte disse opplysningene. Bostipendet er ikke behovsprøvd etter foreldreøkonomi og kommer i tillegg til eventuelle andre lån og stipend du kan ha rett på.

 

Må du bo borte bare noen dager i uken og du ellers fyller vilkårene for bostipend, kan du få fullt bostipend hvis du dokumenterer at du må leie hybel og betaler husleie for hele uken/måneden.

I tillegg til at du ikke bor sammen med foreldrene dine, må du oppfylle minst ett av kravene under:

  1. Mer enn fire mil mellom foreldrehjem og skole. Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er fire mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend.
  2. Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole Hvis avstanden er mindre enn fire mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid.
  3. Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.

 

Men jeg finner ikke noe om de regner ut i fra kollektiv transport eller ikke. For jeg oppfyller ikke 40 km kravet, og jeg har egen bil. Hvis jeg kjører min egen bil bruker jeg 2 timer og 20 minutt, men hvis jeg tar kollektiv transport bruker jeg mer enn 3 timer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Eg fekk bortebuarstipend heile læretida (2.5 år), og hadde over 300 000 i inntekt sisteåret. Det stipendet er ikkje behovsprøvd, dvs. at inntekt til foreldre samt di inntekt ikkje får noko betydning. All informasjon du har bruk for skal stå på nettsidene til Lånekassen. Det er berre snakk om å klikke deg rundt.

 

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/

 

Du kan ha rett til bostipend på 4 068 kroner i måneden dersom du må bo borte fra foreldrene dine når du er i videregående utdanning.

 

Du har bare rett til bostipend når du bor for deg selv. Du må krysse av i søknaden på at du ikke bor i samme hus som foreldrene dine, og skolen må bekrefte disse opplysningene. Bostipendet er ikke behovsprøvd etter foreldreøkonomi og kommer i tillegg til eventuelle andre lån og stipend du kan ha rett på.

 

Må du bo borte bare noen dager i uken og du ellers fyller vilkårene for bostipend, kan du få fullt bostipend hvis du dokumenterer at du må leie hybel og betaler husleie for hele uken/måneden.

I tillegg til at du ikke bor sammen med foreldrene dine, må du oppfylle minst ett av kravene under:

  • Mer enn fire mil mellom foreldrehjem og skole. Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er fire mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend.
  • Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole Hvis avstanden er mindre enn fire mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid.
  • Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.
Men jeg finner ikke noe om de regner ut i fra kollektiv transport eller ikke. For jeg oppfyller ikke 40 km kravet, og jeg har egen bil. Hvis jeg kjører min egen bil bruker jeg 2 timer og 20 minutt, men hvis jeg tar kollektiv transport bruker jeg mer enn 3 timer.

De regner nok med kollektiv trafikk.

Lenke til kommentar

http://www.ung.no/oss/stipend/53222.html

 

 

Dersom avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er mindre enn 40 km, men reisetiden er minst tre timer tur-retur hver dag, vil du kunne ha rett på bostipend. I ditt tilfelle kan det virke som om reisetiden er litt ”i grenseland”, og vi kan derfor her ikke gi deg noe endelig svar på hvorvidt du har rett på bostipend. Det som skjer når Lånekassen mottar en bostipendsøknad og det er klart at avstanden mellom skole og foreldrehjem er mindre enn 40 km (sjekkes automatisk mot en karttjeneste under utfyllingen), er at skolen må bekrefte hvorvidt reisetiden er mer enn tre timer tur-retur.

 

Ta kontakt med skulen og høyr, og så søker du. Verste som kan skje er at du får avslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...