Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sperrefrist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

På gårdsplassen altså? Hvis det er privat gårdsplass er det vel ikke noe problem, hvis det er gårdsplass med gjennomkjøring er det verre..

Hva er reglene her, kilder på dette? Hva mener du med gårsplass med gjennomkjøring, altså når veien går gjennom gårdstunet?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

På gårdsplassen altså? Hvis det er privat gårdsplass er det vel ikke noe problem, hvis det er gårdsplass med gjennomkjøring er det verre..

Hva er reglene her, kilder på dette? Hva mener du med gårsplass med gjennomkjøring, altså når veien går gjennom gårdstunet?

 

 

Ja det var det jeg tenkte på! Motorisert ferdsel på privat eiendom trodde jeg da var tillatt, for eks kjøre bil på eget gjorde e.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om motorvognen brukes på offentlig veg, på privat veg, på offentlig eiendom, på privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. Det betyr at slik kjøring dere drive med er ulovlig, så denne gangen hadde i alle fall faren din rett ;-)

Tatt fra ung.no.

Får kanskje roe ned litt selv :p

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg gir opp norge ass, forbud meg ditt forbud meg datt, snart har jeg vel ikke lov til å sykle på fortauet heller.. Zzzz

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Jeg gir opp norge ass, forbud meg ditt forbud meg datt, snart har jeg vel ikke lov til å sykle på fortauet heller.. Zzzz

 

Nå er vel en bil et redskap som potensielt kan gjøre mye skade, en ikke ha lov til absolutt alt, da hadde vi ikke hatt noe samfunn.

 

 

Bil, jorde, skade. Disse ordene hørerer vel strengt talt ikke sammen.

Lenke til kommentar

Man kan fritt drikke seg fra sans og samling og risikere skrumplever, fylleslagsmål, pinlige glattcelleopphold etc, røyke til man får alle lungekrefters mor, slenge seg utfor en bratt fjellklippe i fallskjerm og sikkert en haug av andre farlige ting. Men nåde deg om du kjører så mye som en moped på et innegjerda jorde på din egen private tomt! Heia Norge!

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gir opp norge ass, forbud meg ditt forbud meg datt, snart har jeg vel ikke lov til å sykle på fortauet heller.. Zzzz

 

Nå er vel en bil et redskap som potensielt kan gjøre mye skade, en ikke ha lov til absolutt alt, da hadde vi ikke hatt noe samfunn.

 

 

Bil, jorde, skade. Disse ordene hørerer vel strengt talt ikke sammen.

 

 

Å eventuellt risikere å rulle bilen på taket kan ikke føre til skade mener du? Vi klarte fint å tippe bilen rundt i våre yngre dager der jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

 

Jeg gir opp norge ass, forbud meg ditt forbud meg datt, snart har jeg vel ikke lov til å sykle på fortauet heller.. Zzzz

 

Nå er vel en bil et redskap som potensielt kan gjøre mye skade, en ikke ha lov til absolutt alt, da hadde vi ikke hatt noe samfunn.

 

 

Bil, jorde, skade. Disse ordene hørerer vel strengt talt ikke sammen.

 

 

Å eventuellt risikere å rulle bilen på taket kan ikke føre til skade mener du? Vi klarte fint å tippe bilen rundt i våre yngre dager der jeg vokste opp.

 

 

På andre mennesker, da det er grunnen til at vi har trafikkregler.

Lenke til kommentar

Om jeg drar av veien og skader meg alvorlig, tror du at det er gratis å behandle meg da? Siden jeg ikke skadet andre?

 

Ulykker med bare èn person involvert kan fortsatt få store samfunsmessige kostnader.

 

Og det er ikke "greit" om man bare skader seg selv....

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Om jeg drar av veien og skader meg alvorlig, tror du at det er gratis å behandle meg da? Siden jeg ikke skadet andre?

 

Ulykker med bare èn person involvert kan fortsatt få store samfunsmessige kostnader.

 

Og det er ikke "greit" om man bare skader seg selv....

og staten skal bestemme hvilke måter jeg vil skade meg selv på? Ekstremsport da?
Lenke til kommentar

Du kan fint drive med motorsport selv om du ikke har førerkort, men det er fortsatt under ordnede former.

 

Og du kan virkelig ikke sammenligne det å drive med ekstremsport med å slippe en 15-åring ut på et jorde med et kjøretøy og la han handle fritt. Unge mennesker som bedriver ekstremsport vil oftere gjøre risikovurderinger av det de holder på med. Skader er en naturlig del av sportene på samme måte som det er i fotball og annen idrett.

 

Det finnes det ingen logisk forklaring på hvorfor man skal la personer uten opplæring håndtere tyngre maskineri uten oppsyn, der kreftene de disponerer vil være ufattelige i forhold til hva et menneske er ment å kunne beregne, uansett om de er 15 eller 50.

 

Et regelverk er et regelverk, og det er der av en grunn. Om du ikke er enig er dette noe man må ta opp gjennom politikken i landet der du bor. Du trenger ikke være enig, men det er nå dog slik det er.

 

Jeg ser poenget du prøver å presse frem, at staten ikke skal styre over hva du mener er ufarlig, men du må ta til deg at om du skulle skade deg på noe så ufattelig dumt som å rulle en bil på et jorde et sted legger du beslag på både penger og ressurser ved å utføre en handling som utrolig lett kunne vært unngått. For å forsøke å forsikre om at slike hendelser ikke inntreffer har vi derfor et regelverk om hvem som får kjøre bil eller ikke. Å legge forbehold om hvilke unntak fra loven som kan gjøres vil bare gjøre jobben vanskligere for den myndigheten som skal håndheve disse reglene.

Endret av RunRookieRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...