Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på homser?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har det noe med rasjonalitet å gjøre. Det er ikke bare tilfeldigheter som har skapt oss mennesker slik vi er. Evolusjonen vil gå etter det som er rasjonelt. Med tid kommer den nærmere det som er optimalt, altså rasjonelt. Det har ingen hensikt å gå etter samme kjønn. (Nå snakker jeg selvsagt igjen om rasjonalitet på større nivå enn egoistisk rasjonalitet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du helt forstår hva rasjonalitet er. Du bruker din helt egen definisjon ingen andre er enig i, og om du fortsetter å insistere på den vil du slite med å diskutere uten at hele greia ender opp som en semantikkdebatt. Måten du bruker ordet på gjør nettopp granitt til en rasjonell bergart, og da har du vannet ut begrepet til det ubrukelige. Lykke til videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har det noe med rasjonalitet å gjøre. Det er ikke bare tilfeldigheter som har skapt oss mennesker slik vi er. Evolusjonen vil gå etter det som er rasjonelt. Med tid kommer den nærmere det som er optimalt, altså rasjonelt. Det har ingen hensikt å gå etter samme kjønn. (Nå snakker jeg selvsagt igjen om rasjonalitet på større nivå enn egoistisk rasjonalitet)

Dette har ingenting med rasjonalitet å gjøre.

 

Du har også misforstått hvordan evolusjon fungerer; det er ikke en optimaliseringsprosess, og det er ingen mål. Det er også mulig å forklare homofili og homoseksualitet ved hjelp av evolusjonære modeller (utallige eksempler fra dyrelivet bygger også opp om dette), men selv om det ikke skulle vært mulig hadde det fortsatt vært helt irrelevant da det ikke har noe å gjøre med hverken logikk eller rasjonalitet.

 

Og jo, det gir selvsagt mening å gå etter samme kjønn (i den grad noe som helst kan sies å gi mening; sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evolusjon er forandring, tilpassing. Det er et resultat av tilfeldige mutasjoner, der fordelaktige mutasjoner gir en viss økt sjanse til enten å overleve eller tiltrekke seg en make. Det handler ikke om å være best mulig, men god nok.

 

Alle sansene våre kunne vært mye bedre enn det de er, vi kunne vært sterkere, smartere, deiligere. Det er vi ikke, fordi vi er gode nok. Flere deler av kroppen vår er totalt utdatert, men vi beholder de fordi de ikke er store nok ulemper. Vi er utsatt for en rekke sykdommer, og vi (spesielt meg selv) tåler ikke engang sol.

 

Vold er åpenbart genetisk latent i mange av oss, noen mer enn andre, og ettersom det er en konsekvens av evolusjonær tilpassing er det åpenbart rasjonelt å drepe folk. Voldtekt også, så lenge offeret har riktig kjønnsorgan så klart.

Lenke til kommentar

Nei, det gjorde jeg ikke, men vi kan la det ligge.

 

Jeg sier at evolusjon ikke har noe å gjøre med rasjonalitet. Hvis vi godtar din bruk av ordet så er det rasjonelt å drepe. Det er rasjonelt, for noen, å være deprimert og ta selvmord. Det er rasjonelt med visse former for sykdom.

 

Enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er tåpelig med å si det? Er du uenig i at det er rasjonelt av en person i lidelse å begå selvmord for eksempel? Og at det finnes flere sider av saken, godt for han, ikke godt for etterlatte osv.

 

Du må komme med begrunnelser. Du har vært hard i din kritikk, men det ligner mer ad hominem. Du går i din egen felle.

 

Hvis du mener blomster er rasjonelle som sprer seg ved hjelp av pollen så har du rett.

Lenke til kommentar

Din definisjon av rasjonalitet bunner ut i "gener". Det er min kritikk. Du forandrer betydningen av ordet og vanner det ut til det ubrukelige.

 

Jeg definerer rasjonalitet ganske likt som Rampage på forrige side; en optimal handling x for å oppnå mål y.

 

Si at du får tilbud om å være med i et lotteri. Du betaler 50 kr per kupong, og hver kupong gir en mulighet på 50 % til å vinne en gevinst på 110 kr. Forventet verdi er 110 kr * 0,50 = 55 kr, du kjøper derfor noen kuponger.

 

Du får også tilbudet om å slå mynt og kron. Velger du riktig får du 60 kr, velger du feil må du gi fra deg 50 kr. Du avslår tilbudet, fordi du ikke vil tape pengene.

 

Dette er åpenbart ikke et rasjonelt valg ta det forventede utfallet er identisk i begge scenariene, men du handlet annerledes. Likevel er dette et typisk handlingsmønster for mennesker, og hjernen vår er selvsagt påvirket av evolusjonell tilpassing til å ta snarveier som fører til slike feilslutninger. Det må altså være rasjonelt, i følge deg.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må du klare ting opp for meg.

 

Du er enig i at oppførselen i eksempelet over er irrasjonell?

 

Samtidig er slik oppførsel programmert i oss, som en følge av evolusjon, og alle handlinger som følger av evolusjon er rasjonelle (i alle fall slike handlinger, ettersom til og med blomster er rasjonelle).

 

Deltagelse i lotteriet men ikke i myntflippingen er altså både rasjonell og irrasjonell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Og homofile eksisterer. Evolusjonen gjør oss ikke perfekte. Det perfekte er rasjonalitet. Mutasjoner er tilfeldige og går i alle retninger. De som er tilnærmer seg bedre det rasjonelle/perfekte blir de som overlever statistisk.

Tilfeldigheten i evolusjonærisk utvikling gjør begrepet "rasjonelt " lite relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...