Gå til innhold

Hjelp med teknikk (photoshop)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kom tilfeldigvis over dette bildet i dag. Er det noen her som vet hvordan man oppnår en slik effekt?

 

w83e.jpg

 

Såvidt jeg kan se, har fotografen bedrevet selektiv fargekorrigering (?), og da især på det rød-oransje håret og hudtonene hennes. Han/hun har vel antakelig også lekt litt med fargetemperaturen. Jeg ønsker også svært gjerne å få vite hvordan en oppnår den "maleriske", falma/bleka effekten på bildet for øvrig.

 

Takker på forhånd.

Endret av Zuddybear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at den himmelen der inneholdt mer blåtoner enn oransjetoner. Så fotografen har trolig lekt en del med fargekorrigering. Channelmixer, Color Balance og Selective Color vill nok være 3 nyttige verktøy her. For å få de blasse skyggene har personen også trolig a) Lekt med selektive fargekanaler i Curves, eller b) satt "Offset" til bitte bitte litt pluss. Denne finner du under "Exposure".

 

Alt det her er ikke-ødeleggende adjustment layers, så det burde gå an å få til en lignende effekt. Husk at personen også sikkert har lekt med kontrast i form av Curves eller Levels + skarpet opp.

Lenke til kommentar

Ser i etterkant at det kan ha seg at fotografen har brukt Dogde&burn for å få frem kontrastene både i håret og ansiktet til jenta + hunden. Det jeg anbefaler om du skal bruke dogde&burn er å opprette et nytt layer som du fyller med 50% grå og setter dette til overlay. Da vil ikke dette layeret påvirke noe på dette punktet. Mal så på det grå med dogde/burn for å fremme høylys/skygger. Dette fungerer meget bra, fordi det praktisk talt blir et ikke-ødeleggende layer.

Lenke til kommentar

Uten å ha sett orginalbildet er det neppe noe der som ikke kunne vært gjort med kun Lightroom tilgjenglig, men både detaljer og skarphet er nok korrigert på flere områder, som nevnt fargekorrigering, hvitbalanse og softing her og der.

 

Eller enda enklere, ett av Nik HDR sine presets kan være alt...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...