Gå til innhold

bygge ny pc trenger hjelp til å velge deler


Anbefalte innlegg

skal bygge en ny pc.

den må koste max 20 000. foretrekker noe nærmere 15-16 000.

det jeg kunne ha tenkt meg er:

jeg har lyst på 780 ti gpu.
intel cpu beregnet for spill
en ssd og ekstra hardisk
cpu kjølling med lite lyd.

og jeg trenger en ny skjerm.

håper på gode svar da av erfaring er det bedre å spørre hær en å prøve å sette sammen noe som passer selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo bedre å prøve å sette sammen noe selv og komme med et forslag, så kan vi gi innspill. Foreksempel av hdd- størrelse og valg av kabinett er veldig smak og behag.

 

For den prisen ville jeg valgt:

i7 4770k

780ti, samme hvilket merke

250gb samsung SSD

2TB HDD

Vannkjøling

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe dette fra Dustinhome.no:

Du kan selvfølgelig få det billigere. 128gb ssd istedenfor 250gb, 1600mhz minne istedenfor 1866/2133mhz. Du kan også kjøpe i5 4670k for 6-700 kroner mindre. Ca like god til gaming. Forskjellen her er at 4770k har hyperthreading som betyr at det er dobbelt så mange tråder som kjerner, 4670k har like mange kjerner og tråder. (4/4). Hyperthreading (HT) blir mer og mer utnyttet i nyere spill som BF4 og lignende, spesielt under multiplayer. Du trenger heller ikke 860w psu, men kjekt å ha en del å gå på med tanke på overklokking. Du kan fint klare deg med 700w.

post-269632-0-87138400-1396302234_thumb.png

Endret av kalleklovn12
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vannkjøling når han vil ha en stille pc?

 

 

 

Viss du skal ha en stille pc med lukket vannkjøling er du nødt til å bytte ut viftene som følger med til noen stillegående vifter.

 

 

 

Resten av oppsetta ser sånt sett bra ut.

 

 

 

CPU-Kjøler:

Phanteks

Noctua

Lenke til kommentar

Hvorfor vannkjøling når han vil ha en stille pc?

 

Viss du skal ha en stille pc med lukket vannkjøling er du nødt til å bytte ut viftene som følger med til noen stillegående vifter.

Er vannkjøling det samme som en lukket kjøler nå? Ferdigpakkene /m vann bråker mer en high-end luftkjølere ja, men "vannkjøling" er vel mer enn en H100i ..

Lenke til kommentar

Tror dette er et bra utgangspunkt; https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1372120&su=3A22DC59-74DE-41A8-8E9C-CC3A6943CC3B

Så kan du legge til en hdd, og en skjerm type https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411z/807104

 

Da har du en pc som yter veldig bra i spill, samtidig som du ikke bruker masse penger på ting du egentlig ikke behøver i forbindelse med ren gaming pc.

Du kan selvfølgelig velge i7 prosessor, 16 gig ram og ett 780 kontra det jeg har lista opp her, men fps messig på de fleste spill er det ikke veldig mye og hente. Kabinett er selvfølgelig en smakssak.

 

 

Edit: prøver igjen med ny link

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

 

Hvorfor vannkjøling når han vil ha en stille pc?

 

Viss du skal ha en stille pc med lukket vannkjøling er du nødt til å bytte ut viftene som følger med til noen stillegående vifter.

Er vannkjøling det samme som en lukket kjøler nå? Ferdigpakkene /m vann bråker mer en high-end luftkjølere ja, men "vannkjøling" er vel mer enn en H100i ..

 

 

 

 

Viss du ser hva som er linket til her i posten, så er det lukket vannkjøling. Å det er disse jeg tar i utgangspunktet siden jeg skriver i denne posten ;)

Lenke til kommentar

fflex sitt oppsett vil gi en gjennomtenkt og bra PC. Og til rett pris. Han kan sikkert mye rart den kumpisen din, men hans oppsett vil ikke være noe bedre en fflex sitt oppsett, bare dyrere.

Om jeg skulle gjort noe der, så ville jeg gjort som Sveibuen og byttet vannkjølingen mot en "vanlig" kjøler.

(og muligens byttet ut kabinettet men det er personlige preferanser som kommer inn der)

Jeg ville også sjekket om det ikke er billigere på netonnet.no

Lenke til kommentar

Tror dette er et bra utgangspunkt; https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1372120&su=3A22DC59-74DE-41A8-8E9C-CC3A6943CC3B

Så kan du legge til en hdd, og en skjerm type https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411z/807104

 

Da har du en pc som yter veldig bra i spill, samtidig som du ikke bruker masse penger på ting du egentlig ikke behøver i forbindelse med ren gaming pc.

Du kan selvfølgelig velge i7 prosessor, 16 gig ram og ett 780 kontra det jeg har lista opp her, men fps messig på de fleste spill er det ikke veldig mye og hente. Kabinett er selvfølgelig en smakssak.

 

Dårlig link :(

Lenke til kommentar

han synst ditt oppset passet bra sveibuen.

og hvordan er det med levetiden på det hovedkorte? han vil ha noen deler som hovedkort og strømforsyning som tåler en oppgradering uten å bytte ut alt så stor strømforsyning likte han også :)

Endret av ingeplinge
Lenke til kommentar

da har min venn laget et oppset basert på ditt sveibuen.
han lurert på om dette ser greit ut eller om det er noen ting han kan endre på for å spare noen kroner uten å tape ytelse.
han lurer mest på om det er verd å bruke noen ekstra kroner på i7 cpu.


post-231339-0-04702100-1396371071_thumb.png

Endret av ingeplinge
Lenke til kommentar

Jeg regner med siden han vil ha 780ti at dette er en gaming rig ? Da tjener han ikke spes på gaming fronten per i dag, da de fleste spill ikke benytter seg av hyperthreading enda, dog begynner dette BF4 f.x drar litt nytte av i7 kontra i5.

 

Jeg nevner på nytt skjermkort, greit nok at han legger endel kr i pc, så det beste er kanskje det gøyeste, men er det verdt og bruke nesten 2500kr mer på f.x 10 mer fps i BF4 ? http://www.hardware.no/artikler/test-gigabyte-geforce-gtx-780-ghz-edition/158153/3

Lenke til kommentar

takk for tipset SKADI. var ikke klar over at et så bra 780 kort. men jeg fant ikke noe om støy på det korte. veit du noe om db nivået på idle og load på det der?prøvde å søke litt man ha ikke så mye flaks. han har lyst til å bestille deler i løpet av kvelden.

han kommer ikke til å oc noen deler selv så er fint med fabrikk oc deler.

Endret av ingeplinge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...