Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En liten glødende edderkopp (ca. 2mm, tatt med zenonblitz og macrolinse) og et herlig norsk jordbær

...fikk lyst på både edderkopp og jordbær jeg nå... :) :)

 

Hva mener du med macrolinse? Det høres ut som noe du har kjøpt utenom som jeg også har lyst på..?

 

Jeg hadde en laaaang 12-timers på jobb igår, uten så mye å gjøre. Benyttet da muligheten til å bruke opp batteriet 3 ganger ved å knipse bilder.

Jeg konsentrerte meg om å finne ut hvordan jeg får en gjenstand "klarest" ved å ta bilder av den på litt avstand.

En snusboks ble satt opp på 2m hold og jeg delte bildetakingen opp i 3 - Autofokus, manuell fokus og forhåndszoooming med autofokus.

Med jamne mellomrom måtte objektet hentes da suget ble for stort, men den ble satt tilbake på samme plass hele hver gang.

 

Lang historie kort: Enten er autofocus blitt veldig bra, ellers er jeg helt talentløs når det kommer til fotografering. Jeg klarer rett og slett ikke skille ut noen av bildene som bedre eller verre enn de andre.

Så....for meg blir det autofokus fremover, manuell om jeg får tid.

Hvitbalanse/brightness kan jeg og bruke innimellom, men det andre greiene må man virkelig være satt inn i for å vite hva man gjør, om man da ikke skal bruke en time på å justere seg inn rett.

 

Jeg forsøkte også å zooome inn fullt på snusboksen for så å fokusere, zooomet tilbake igjen og knipset.

Ble ikke helt klok på om dette fungerte heller? Dette er ihvertfall en smart måte å ta bilde på om det fungerer, om man vil ha fullt fokus på en liten gjenstand som ligger sammens med andre gjenstander med små avstandsforskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal skrive mer detaljert.

 

Musikk playlist. Hvordan lager dere en spilleliste? Det må gjøres via PC det. Hvor idiotisk er det å ikke kunne lage lista via mobilen? Men med en USA konto og/eller oppsett kan du få fikset dette. Skulle ha vært unødvendig.

 

Det kommer helt an på hvor du spiller av musikken din fra.? Jeg bruker Spotify, som nå har fått en skikkelig go`app etter de siste oppdateringer. Her lager jeg spillelister i bøtter og spann via telefonen.

 

Bing. Kun optimalisert i USA. Trengs det mer detaljer?

 

Jeg synes Bing er noe dritt i forhold til Google-search og det er kjipt at Bing er native i Lumia telefoner. Jeg bruker kun Google når jeg søker - skriver da det jeg søker i adressefeltet i browser. Men du må i settings først for å velge Google som søkemotor mener jeg.

Sett telefonen til Amerikansk region. Dette ser jeg kun fordeler med.

 

Tastatur. Den lærer ikke av hva du skriver. Jeg pleier å skrive "hehe" på facebook messenger veldig ofte, men pga autokorreksjon så blir dette oversatt til "Hege". Altså ingen alternativ.

 

Enig. Irriterte meg over dette for 2 år siden og det har ikke blitt noe bedre. Spesielt dette at den nekter å legge til enkelte nye ord er irriterende og uforståelig.

Du kan ihvertfall re-sette tastaturet ditt om du har mange feilaktige ord der, og slå av autokorreksjon. Fungerer mye bedre da synes jeg.

 

Appsmangel. Jeg pleier å bruke forskjellige app verktøy som wifi analyzer og filbehandling, men dette er ikke tilgjengelig på WP da Microsoft ikke har gjort API tilgjengelig for det. Filbehandling apps finnes tross alt på WP, men det er ikke mye du kan gjøre. Flytte på filer? Niks... Spillapps på WP = mangel! Ikke for å nevne, men offisielle Chrome eller youtube apps? Hvor er dere? Mitt mest brukte apps fra WP var "Where is my app?" Ikke morsom når den viste deg alternativ apps hele tiden.

Hvis du har lett etter dine gode gamle Androidapps i et par timer kan jeg forstå at du ble lei ja, men WP har gode dekninger innen de fleste områder, og som du nevner er det mange "uoffisielle" apper, f.eks 6tag som er regnet for å være bedre enn den offisielle Instagram-appen og 6snap istedet for Snapchat.

Hvorfor må du absolutt ha den offisielle Youtube appen? det er flere gode apper for youtube her, f.eks Metrotube som jeg selv bruker.

Man trenger tid til å venne seg til WP og det er ikke farlig "å prøve noe nytt". Det er såpass stor forskjell fra Android at man ikke har noe valg enn å finne ut nye veier for å få det til å fungere, og dette gjør du ikke på en dag.

 

Synkronisering av google kalender. Som en som går fra Android til WP er dette viktig. Siden jeg også deler min kalender med en annen person så blir dette ikke importert til WP. Jeg eller den andre personen må derimot dele på nytt, men til min hotmail/outlook. Slitsomt.

Dette fungerer ihvertfall fint her.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/use-google-windows-8-rt

 

Volumknappen. Ingen måte å skille notifikasjon og media volum på. Dette blir fikset i WP 8.1.

Jepp, og det funker. Du kan forøvrig laste ned 8.1 når som helst, ved først å registrere deg i Developer-appen om du ikke gidde å vente.

 

Siden jeg kom med mitt forsvar, kan dere også komme med deres mening om hvorfor WP dekker alt behovet deres? Og hvilke apps er det dere bruker? Skulle dere ikke ønske at det finnes mer apps i tilfelle dere har lyst på de?

Du treffer en del irritasjonsmomenter ja. Jeg er ingen fanboy og skal ikke kjøpe meg Lumia neste gang, selv om jeg synes den fungerer fantastisk nå, etter å ha blitt sendt til reperasjon 2 ganger.

Poenget mitt er at jeg hadde enda mer å irritere meg over den gang jeg var Android-gubbe. Ting blir sjelden 100% som man ønsker det uansett.

Overgangen til WP var full av banning og sparking av kattene i huset husker jeg, men gi det litt tid.

 

Apper å foreslå?

-6tag

-6snap

-Metrotube

-Onedrive

-HERE Drive/Maps :)

-Easypark

-Fantasia Painter (Fantastisk bilde edigeringsapp)

-TransferMyData

-Spotify

-Office

-OneNote (Genial)

-Office Lens (Fantastisk!)

 

Du kan gå hit å få generell WP hjelp, denne tråden har mange flere lesere/følgere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1457562&page=139

Lenke til kommentar

Øy Xaphoon!

 

Jeg har ventet en stund på en kjapp anmeldelse av den håndholdte greia for bildetaking. hva het den nå igjen..? :huh: ...den som gjør telefonen litt stødigere og mer behagelig å ta bilder med.

 

Er det denne som innehar en makrolinse som du nevner litt høyere oppe her?

 

Er det slik at den kan sitte på "hele tiden", om man f.eks er på reise, eller er den stor og klumpete å ha i lommen?

 

Hvordan er øvrig navigasjon av telefonen mens den sitter på?

Lenke til kommentar

@Countryman

 

Ser at du viker deg fra problemet med playlist ved å bruke Spotify. Ikke alle bruker Spotify vet du. De forhåndsintallerte musikk appsen på Lumia burde kunne lage playlist.

 

Angående youtube. Jeg har kjøpt metrotube, men jeg føler at den ikke er optimalisert. Ikke alltid den kjører youtube stream på første forsøk. Tregt er den også. Jeg må ikke ha den offisielle youtube appsen. Skulle ønske bare da den er mer brukervennlig.

 

Det med irritasjon over Android er vel lag og bug påstår jeg? Isåfall har Jelly Bean firmware fikset på det. Og lag oppdages lettest på Android mer pga mangel på animasjon. På WP og iOS ser man mye animasjon som skjuler lag bedre. Neste Android firmware skal fikse på dette.

 

Det med kalender. Det er akkurat den linken jeg følgte. Hjalp ikke... Den metoden brukes bare å importere din egen email konto. Liker heller måten Outlook håndtere kalenderen på. Synes det er tungvint i forhold til Google sin.

 

De appsen du nevnte hadde jeg alle. Brukte jeg dem så ofte? Nei. Det er det som er problemet. Appsene på WP blir bare der helt til du får bruk for dem. For få spill apps.

Lenke til kommentar

@Countryman

 

Ser at du viker deg fra problemet med playlist ved å bruke Spotify. Ikke alle bruker Spotify vet du. De forhåndsintallerte musikk appsen på Lumia burde kunne lage playlist.

 

Angående youtube. Jeg har kjøpt metrotube, men jeg føler at den ikke er optimalisert. Ikke alltid den kjører youtube stream på første forsøk. Tregt er den også. Jeg må ikke ha den offisielle youtube appsen. Skulle ønske bare da den er mer brukervennlig.

 

Det med irritasjon over Android er vel lag og bug påstår jeg? Isåfall har Jelly Bean firmware fikset på det. Og lag oppdages lettest på Android mer pga mangel på animasjon. På WP og iOS ser man mye animasjon som skjuler lag bedre. Neste Android firmware skal fikse på dette.

 

Det med kalender. Det er akkurat den linken jeg følgte. Hjalp ikke... Den metoden brukes bare å importere din egen email konto. Liker heller måten Outlook håndtere kalenderen på. Synes det er tungvint i forhold til Google sin.

 

De appsen du nevnte hadde jeg alle. Brukte jeg dem så ofte? Nei. Det er det som er problemet. Appsene på WP blir bare der helt til du får bruk for dem. For få spill apps.

Neida jeg vek ikke fra det, jeg bare kom med et skjult forslag på hvordan du kan løse problemet, og det faller meg ikke naturlig at folk bruker native musikk appsen da min erfaring er at den er helt rævva og svinedyr å handle musikk i..(?)...

skyt meg om jeg tar feil, har plass til et skudd til i venstre skinke..(:

 

poenget mitt er at en overgang til WP er stor, og for noen er den veldig stor - og om man velger å fortsette å bruke WP må man forme seg etter hva som fungerer best til den. For min del innebar dette et bytte fra gmail til outlook pgr.av enkelheten med skydrive/onedrive og OneNote. En av maange forandringer jeg har gjort og er veldig fornøyd med det.

 

det er jo en grunn til at man savner de tingene du nevner her, det er jo fordi dette er ting som har fungert knirkefritt på Android, sikkert over lengre tid. Om man ikke liker at ting fungerer forskjellig eller kan forandre bruksmønsteret sitt er jo alltid muligheten der til å gå tilbake (:

 

men jeg sier ikke at jeg ikke forstår frustrasjonen din. Har vært mye frustrert selv.

 

det er et tonn av Youtube apper der ute, kanskje ikke Metrotube er noe for deg, prøv en annen.

 

sett telefonen til amerikansk region da det er mye flere brukeranmeldelser her og generelt mer apps og muligheter.

Lenke til kommentar

Slet litt med å ta bilder i mørten igår kveld og har ikke blitt helt klok på det ennå..

 

Tidlig på kvelden, fremdeles litt lys, fungerte Focus assist light fint - vil ikke blitze

senere, når det ble helt mørkt fungerte den ikke og valgte hele tiden å blitze istedet, og det blir jo ikke særlig bra..

 

prøver nå, men Focus assist light vil ikke slå inn..?

 

Om jeg har satt den til "set by flash" fungerer Focus assist kun om jeg har blitz aktivert, men jeg vil kun ha Focus assist...

 

vet ikke helt hvorfor det plutselig er blitt tull her..

 

tips?

Lenke til kommentar

Hvis du går på instillinger i kamera appen så står det forklart der under "fokushjelpelampe".

Lampa vil ikke lyse når blitzen er slått av.

Fokuserer veldig bra uten den også.

Den er mest til nytte på ting som er nærme. :)

ja, men ikke når det er mørkt...da vil jeg kun bruke focus assist, uten blitz...

 

dette har fungert før altså, jeg skjønner bare ikke hvilke innstillinger jeg har vært borti..

 

altså, jeg skal kun bruke focus assist, blitsen skal ikke slå inn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg har nå hatt min Lumia 1020 i ca 2 uker. Kjøpte den på tilbud for 1995 kr på lefdal og syntes det var en grei investering rett før sommerferien til England.

 

Først og fremst: Kameraet er klart det beste jeg har hatt på en mobil. Det var i og for seg hovedgrunnen til at jeg kjøpte den, slik at jeg kunne la kameraet være hjemme og allikevel ta fine bilder.

 

Fant de fleste appene jeg trengte på reisen, som Tripadvisor, NSB, maps og et par til, men jeg må si at tripadvisor appen skuffet meg stort. Har ikke testet denne så nøye på andre plattformer, men kona fant masse info på sin iPhone 5 som ikke kom frem i det hele tatt på min Lumia. Den appen var ikke bra.

 

Kjøpte meg en surfepakke fra Tele2 på 150 mb, og den forsvant av seg selv dersom jeg lot mobildata stå på. Trist, fordi jeg fikk kun brukt under halvparten til noe jeg ville, og resten forsvant av seg selv selv om alle bagrunnsdatainnstillinger var slått av. Tror denne telefonen bruker mer data enn den vil innrømme.

 

Batteriet var helt fint, hadde ingen problemer med det før den kom ned på ca 30%, da kunne den finne på å slå seg av. Det var ikke helt topp.

 

Har lagt den litt på hylla nå da jeg er hjemme igjen, og bruker min gamle iPhone 5. Vi få se når oppdateringen til WP kommer. Kanskje noen av disse tingene bedrer seg da.

 

Akkurat nå er den ikke bra nok for meg til daglig bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min Lumia 1020 i ca 2 uker. Kjøpte den på tilbud for 1995 kr på lefdal og syntes det var en grei investering rett før sommerferien til England.

 

Først og fremst: Kameraet er klart det beste jeg har hatt på en mobil. Det var i og for seg hovedgrunnen til at jeg kjøpte den, slik at jeg kunne la kameraet være hjemme og allikevel ta fine bilder.

 

Fant de fleste appene jeg trengte på reisen, som Tripadvisor, NSB, maps og et par til, men jeg må si at tripadvisor appen skuffet meg stort. Har ikke testet denne så nøye på andre plattformer, men kona fant masse info på sin iPhone 5 som ikke kom frem i det hele tatt på min Lumia. Den appen var ikke bra.

 

Tripadvisor appen er elendig, bare bekrefter det. Jeg er storbruker av TA og har hatt kontakt med dem mange ganger hvor de sier det skal komme oppdateringer som aldri kommer.

Sist var for et år siden...ennå ikke skjedd no.

 

Kjøpte meg en surfepakke fra Tele2 på 150 mb, og den forsvant av seg selv dersom jeg lot mobildata stå på. Trist, fordi jeg fikk kun brukt under halvparten til noe jeg ville, og resten forsvant av seg selv selv om alle bagrunnsdatainnstillinger var slått av. Tror denne telefonen bruker mer data enn den vil innrømme.

 

150mb forsvinner ikke av seg selv sånn helt uten videre.

Du må gå i innstillinger, background tasks og deaktivere en drøss av apper som jobber i bakgrunnen. Hvis du ikke gjør det vil du få et stort tap på batterilevetiden og ikke minst vil dataforbruket gå opp.

Sett også telefonen til "Dont roam" når du er i utlandet. Da trenger du ikke slå av datatrafikken i det hele tatt - den begynner å jobbe igjen så fort du er tilbake i Norge.

 

Batteriet var helt fint, hadde ingen problemer med det før den kom ned på ca 30%, da kunne den finne på å slå seg av. Det var ikke helt topp.

 

Re-boots..?...ahh...sier du det :)

 

Har lagt den litt på hylla nå da jeg er hjemme igjen, og bruker min gamle iPhone 5. Vi få se når oppdateringen til WP kommer. Kanskje noen av disse tingene bedrer seg da.

 

Akkurat nå er den ikke bra nok for meg til daglig bruk.

 

 

Kjipt at du bare er sånn halvfornøyd :) ...det er som nevnt tidligere, en stor overgang fra Android/iOs til WP før ting fungerer som man vil

Lenke til kommentar

Når vil Windows 8.1 komme offisielt til denne telefonen? Vurderer å kjøpe den som "andretelefon" når/hvis den kommer på tilbud til 2195,- igjen...

Oppdateringen står som "under testing", dvs at den er sendt og er på vei igjennom prosessen for godkjennelse. Kan ta en dag, eller 2 uker...vanskelig å vite, men ved forrige oppdatering tok det ikke sånn at for lang tid.

 

Du kan sjekke selv her: http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-software-update/availability-in-europe/

 

For de som har Preview for Developers versjonen installert så må man enten nedgradere til 8.0 med Nokia sitt verktøy, eller vente til oppdateringen blir sluppet igjen for de med DP (midlertidig stoppet grunnet problemer for telefoner med DP og Bitlocker).

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...