Gå til innhold

Er nær døden (ND) opplevelser virkelige?


Anbefalte innlegg

Jeg tror - Ja.

Nesten alle mennesker opplever det som omtales som ND før de dør, men de som dør kommer ikke tilbake og kan fortelle om det.

 

Det som kan forårsake en ND er sviktende blodtrykk/tilførsel til hjernen i den siste perioden før en død. Hjernen er i ferd med å slutte å virke og løper derfor litt løpsk.

Dersom personen ikke dør helt og vekkes til live igjen tar personen ofte med seg denne opplevelsen. Som en drøm, og noen ganger huskes den, noen ganger ikke.

I tillegg, og dette er kanskje de som sterkest overbeviser den enkelte om opplevelsen av ND, er det sterke lyset. Jeg tror dette skyldes manglende kontroll over regnbuehinnen (iris) , som åpner seg og slipper inn mer lys. Man blir blendet, enten på veien ned eller opp igjen.

 

ND er derfor en reell hendelse med fiktivt, sanseforvirret innhold.

 

Det har derfor ingen hensikt å argumentere mot ND. Den er personlig virkelighet.

Det som kan argumenteres mot, er påstanden: "Jeg var død." Den stemmer aldri. Tror jeg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konseptet i denne undersøkelsen er ganske interessant. http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304248704575574193494074922

Forskere har plassert noen bilder i taket på akuttmottak og lignende steder. Bildene er plassert med baksiden ned mot gulvet, slik at ingen kan se dem. Den eneste måten å kunne se dem på er å være der oppe, noe som skal være mulig i følge out-of-body-experience. Forskerene har ifølge denne artikkelen som ble postet i 2010, ikke møtt på noen med en ND opplevelse, som har kommet tilbake og forklart hvordan bilde så ut.

 

 

En annen, litt off-topic ting er at en annen forsker målte vekten til frivillige mennesker nær døden. Han kom fram til at alle personene ble ett par gram lettere på tidspunktet de døde. Grunnen var for å se om sjelen hadde noe vekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duncan_MacDougall_(doctor)

 

-Daniel

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Om du tar å endrer navn på ei videofil fra navn.mpg til navn.text, og så prøver å åpne den i et tekst program på datamaskinen din har du en fin illustrasjon på hva som skjer i en nær døden opplevelse. Minner og intrykk både lagres, og ødelegges fordi hjernen faktisk holder på å dø. Det er også vist at hjernen har aktivitet lenge etter at hjertet slutter å slå, og også i denne fasen oppfatter den intrykk og har opplevelser.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i din konklusjon:) men ikke helt i analogien .mpg - .txt.

 

Hvis du åpner en mpg fil i et tekstbehandlings porgram så ser du fremdeles en uforandret utgave av innholdet. Ikke som fargede pixler på skjermen, men som ASCII på hvit bakgrunn. Forandrer du forlengelsen tilbake til .MPG så er filen uforandret. Det er ikke hjernen.

Lenke til kommentar

Det er også vist at hjernen har aktivitet lenge etter at hjertet slutter å slå, og også i denne fasen oppfatter den intrykk og har opplevelser.

 

Når giljotinen var ny, ville man teste dette. Han som skulle henrettes fikk beskjed om å blunke 3 ganger etter at hode var av, for å kunne si ifra om at han fortsatt "var i livet".

Når giljotinen falt, løftet de opp hode, og mannen blunket 3 ganger.

Lenke til kommentar

 

Det er også vist at hjernen har aktivitet lenge etter at hjertet slutter å slå, og også i denne fasen oppfatter den intrykk og har opplevelser.

 

Når giljotinen var ny, ville man teste dette. Han som skulle henrettes fikk beskjed om å blunke 3 ganger etter at hode var av, for å kunne si ifra om at han fortsatt "var i livet".

Når giljotinen falt, løftet de opp hode, og mannen blunket 3 ganger.

 

De glemte å fortelle forsøks kaninen at han med 100% sikkerhet ville stryke med da eller?

 

For hadde det vært meg kunne du ha lest "You are a cunt, asshole!!", på leppene mine i det du løftet opp mitt hode... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror - Ja.

 

Fint utgangspunkt!

 

Fordi, hvis du ikke har tro på det du gjør - ikke gjør det, og hvis du har tro på det; ikke gjør det, heller! :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

En annen, litt off-topic ting er at en annen forsker målte vekten til frivillige mennesker nær døden. Han kom fram til at alle personene ble ett par gram lettere på tidspunktet de døde. Grunnen var for å se om sjelen hadde noe vekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duncan_MacDougall_(doctor)

 

-Daniel

 

Denne "forskningen" som ble gjort på dette rundt århundreskiftet er jo bekreftet at var slett arbeid med en stor feilmargin. Er uansett helt ulogisk at vi har en sjel, isåfall skulle man da nødvendigvis ikke kunne bli påvirket av fysiske endringer i hjernen noe man jo blir. Men skulle man alikevel velge å tro på en sjel så må det da vel være enda mer ulogikk i at den skulle veid noe?

Lenke til kommentar

Hørte i et tv-program at ketamin er et middel som brukes under anestesi, og som fører til nær døden-opplevelser.

Det gjelder Cherry Healeys tre programmer om 20-åringer som blir ødelagt for livet av narkotika, overvekt og alkohol. En gutt ble intervjuet fordi han hadde tatt så mye narkotika/ketamin at urinblæra hans skrumpet inn og den ble fjernet.

Programmet ligger kanskje fortsatt ute på NRK nett-tv.

 

Litt mer info her:

 

http://aleroy.com/board147.htm

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...