Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette i teorien lov, hvordan kan det bli lov?


Eddie1234

Anbefalte innlegg

postet det orginalt i Økonomi, men kan prøve her også!



Tenk deg en situasjon hvor jeg har ubegrenset med penger, men jeg får bare tilgang til pengene ettersom jeg "verver" folk, eks for hvor mange ansatte jeg har i firmaet mitt. for hver ansatt får jeg 1000 kr.



Så lager jeg meg ett firma. Har jeg da lov til dette:



Jeg sier at hver person som jeg ansetter får 25% av pengene (25% av 1000 er 250) til den personen de ansetter. Egentlig så hadde jeg fått alt, men for å booste tilgangen på penger og for at jeg trenger å gjøre mindre gjør jeg det sånn. Så hvis de som nettopp har blitt ansatt fra de jeg har ansatt (2. ledd) ansette folk. Da tar de først 25% og så tar de over 25% av det resterende før jeg får resten. Si jeg gjør dette i n antall ledd.



Er dette lov? Det er veldig pyramide lignende, men hele hovedpoenget med pyramidespill er jo at det ikke er en levedyktig forretningsmodell. Men det er ikke en forretning, og det er ingen som taper på det for det er ingen som har noe investert. Hvordan kan jeg evt gjøre det til for at det skal bli lovlig i henhold til loven.



Kan jeg lage det som noe annet enn et firma for at det skal være lov?



http://lovdata.no/do...v/1995-02-24-11


se paragraf 16


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er jo et pyramidespill, hvor har du tenkt at pengene kommer fra? Fungerer fint i praksis der du har uendelig penger fra en pengesekk, men i realiteten må disse pengene komme fra et sted, da som oftest nederst i pyramiden.

 

Poenget er at de kommer fra en annen kilde. De kommer altså ikke fra nederst i pyramiden!

Lenke til kommentar

 

Det her er jo et pyramidespill, hvor har du tenkt at pengene kommer fra? Fungerer fint i praksis der du har uendelig penger fra en pengesekk, men i realiteten må disse pengene komme fra et sted, da som oftest nederst i pyramiden.

 

Poenget er at de kommer fra en annen kilde. De kommer altså ikke fra nederst i pyramiden!

 

 

For å kunne si om det er lovlig må du da komme med denne magiske kilden, ellers blir det bare teoretisk poengløst.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

 

Det her er jo et pyramidespill, hvor har du tenkt at pengene kommer fra? Fungerer fint i praksis der du har uendelig penger fra en pengesekk, men i realiteten må disse pengene komme fra et sted, da som oftest nederst i pyramiden.

 

Poenget er at de kommer fra en annen kilde. De kommer altså ikke fra nederst i pyramiden!

 

 

For å kunne si om det er lovlig må du da komme med denne magiske kilden, ellers blir det bare teoretisk.

 

 

Okey, si kilden min er bill gates. Prøv å abstrahere det bort og ikke tenk på hvor det kommer fra. Bare det at det kommer ikke fra "pyramiden".

Lenke til kommentar

Er det ikke litt sånn staten funker?

 

Dem formidler penger til skoler, og jo flere elever skolen "verver" jo mer penger får skolen fra staten.

Med unntak av at elevene får noen direkte penger.

 

Jo, men disse pengene må også gå til noe, og hvis det går til feil bruk er det ulovlig.

Lenke til kommentar

så eneste måten det blir lovlig på er å "friste" med noe annet enn fortjeneste for at folk skal bli med deg?

 

Hvis du har medlem bare for å motta penger kalles det svindel. Du får ikke penger for ingenting, så regner med at du prøver på noe organisasjonssvindel ála SOS rasisme. Du kan jo lese deg opp på den saken, og økonomisk kriminalitet generelt?

 

Tar vel heller ikke lange tiden før Krikkert eller Herr.Brun kommer og slenger tråden i grus med Fakta ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En har jo dette som heter Multi-level marketing, er det pyramidespill, bare med varer? så si jeg hadde fått folk til å solgt varer så hadde det gått fint i forhold til loven, siden Multi-level marketing er lovlig i norge (hvertfall i forhold til wiki).

men å "selge" plasser i organisasjonen blir ulovlig?

 

Si jeg hadde gjort det med markedsføring eller reklame. (bare for å få noe fast, men litt surrealistisk). At jo flere som er i organisasjonen, jo mer vil hele organisasjonen tjene. Eks. om et firma betaler 1000 kr for hvert medlem, siden flere medlemmer gir mer bredde i markedsføringen. men jeg vil da ikke kunne strukturere det slik at hvis noen er veldig flinke til å rekruttere folk så får ikke de noe mer enn andre?

Lenke til kommentar

 

så eneste måten det blir lovlig på er å "friste" med noe annet enn fortjeneste for at folk skal bli med deg?

 

Hvis du har medlem bare for å motta penger kalles det svindel. Du får ikke penger for ingenting, så regner med at du prøver på noe organisasjonssvindel ála SOS rasisme. Du kan jo lese deg opp på den saken, og økonomisk kriminalitet generelt?

 

Tar vel heller ikke lange tiden før Krikkert eller Herr.Brun kommer og slenger tråden i grus med Fakta ^^

 

 

Har bare skummlest litt, men det var svindel på grunn av medlemsjuks og at de brukte penger på andre ting enn det de sa de brukte det på?

Endret av Eddie1234
Lenke til kommentar

 

 

så eneste måten det blir lovlig på er å "friste" med noe annet enn fortjeneste for at folk skal bli med deg?

 

Hvis du har medlem bare for å motta penger kalles det svindel. Du får ikke penger for ingenting, så regner med at du prøver på noe organisasjonssvindel ála SOS rasisme. Du kan jo lese deg opp på den saken, og økonomisk kriminalitet generelt?

 

Tar vel heller ikke lange tiden før Krikkert eller Herr.Brun kommer og slenger tråden i grus med Fakta ^^

 

 

Har bare skummlest litt, men det var svindel på grunn av medlemsjuks?

 

 

De oppga folk som ikke hadde noe med organisasjonen å gjøre lenger, for å øke antall medlemmer og dermed støtte. Samme prinsippet vil gjelde hvis en lager en organisasjon som ikke yter noe til sine medlemmer, da støtten skal gjøre nettopp dette.

 

Skjønner ikke at jeg gidder å svare da det virker som du bare prøver å finne smutthull i lovverket for å utøve svindel og lurerier? Eller har du noen planer jeg ikke forstår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

så eneste måten det blir lovlig på er å "friste" med noe annet enn fortjeneste for at folk skal bli med deg?

 

Hvis du har medlem bare for å motta penger kalles det svindel. Du får ikke penger for ingenting, så regner med at du prøver på noe organisasjonssvindel ála SOS rasisme. Du kan jo lese deg opp på den saken, og økonomisk kriminalitet generelt?

 

Tar vel heller ikke lange tiden før Krikkert eller Herr.Brun kommer og slenger tråden i grus med Fakta ^^

 

 

Har bare skummlest litt, men det var svindel på grunn av medlemsjuks?

 

 

De oppga folk som ikke hadde noe med organisasjonen å gjøre lenger, for å øke antall medlemmer og dermed støtte. Samme prinsippet vil gjelde hvis en lager en organisasjon som ikke yter noe til sine medlemmer, da støtten skal gjøre nettopp dette.

 

Skjønner ikke at jeg gidder å svare da det virker som du bare prøver å finne smutthull i lovverket for å utøve svindel og lurerier? Eller har du noen planer jeg ikke forstår?

 

 

Jeg skal ikke anta hva du forstår og ikke forstår, men det er ingen så tvinger deg til å svare, men jeg setter pris på svar:) Nå skal det sies at det er en grunn til at jeg snakker i "teoretiske" eksempler for ideen kommer jo ut i fra noe mer konkret som jeg helst ikke vil utdype noe særlig (selv om det er lite sannsynlig så hadde det vært svært kjedelig hvis noen hadde stjålet ideen min).

 

Svindel og lureri er ikke det jeg er ute etter, men nå er heller ikke det det samme som å bruke hull i lovverket eller å se hvor definert det er på områder som den ikke skulle gjelde rundt:

Hadde du hatt en organisasjon som fikk inn penger etter antall medlemmer og strukturerte det sånn, så burde det etter min forståelse ikke brutt noe lovverk, siden det ikke skader noen og ingen taper på det, som er også det jeg lurer på. Det er bare en effektiv måte å øke fortjenesten til deg og alle på.

Lenke til kommentar

Jeg er i en organisasjon som får kulturstøtte ut ifra antall medlem, så jeg vet hva det innebærer ja, og jeg vet også at hvis disse pengene blir brukt til eget formål eller noe annet enn beregnet kalles det svindel. Så jeg ville vært forsiktig. Skjønner hva du mener, men du sier jo at ingen taper på det, noe som ikke stemmer. Pengene må komme fra en plass, de dukker ikke bare opp fra intet. Du må kunne dokumentere hva pengene går til, så lenge du klarer det er du a- ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

mm, okey, takk :)

 

si jeg hadde strukturert en organisasjon som en pyramidelignende ting, men jeg visste ikke at det var ulovlig. Hvordan er ting strukturert, er det noen som ville stoppet meg før alt hadde blitt igangsatt eller er det opp til hver enkelt å kunne alle mulige lover og regler rundt det en skal gjøre? Er det bare evt hvis jeg hadde prøvd å gjemt det at jeg ikke hadde blitt stoppet?

Jeg regner med det skal gjennom noen ledd som skal se over at alt er i orden.

 

Jeg spør bare sånn i tilfelle jeg skulle opprettet noe som jeg ikke visste var ulovlig, så plutselig kommer politiet å tar meg.

Lenke til kommentar

 

Tenk deg en situasjon hvor jeg har ubegrenset med penger, men jeg får bare tilgang til pengene ettersom jeg "verver" folk, eks for hvor mange ansatte jeg har i firmaet mitt. for hver ansatt får jeg 1000 kr.

Her er vel problemet ditt. Siden du får kun penger ved å verve nye medlemmer så vil du trolig ha et ulovlig pyramidespill.

Pyramidespill i seg selv er ikke ulovlig, men de må altså ha verdi utover medlemmenes innskudd. Eksempelvis har vi Tupperware som fungerer innenfor loven.

http://web.wm.edu/americanstudies/370/2007/sp4/corporatemodel.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupperware

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tenk deg en situasjon hvor jeg har ubegrenset med penger, men jeg får bare tilgang til pengene ettersom jeg "verver" folk, eks for hvor mange ansatte jeg har i firmaet mitt. for hver ansatt får jeg 1000 kr.

Her er vel problemet ditt. Siden du får kun penger ved å verve nye medlemmer så vil du trolig ha et ulovlig pyramidespill.

Pyramidespill i seg selv er ikke ulovlig, men de må altså ha verdi utover medlemmenes innskudd. Eksempelvis har vi Tupperware som fungerer innenfor loven.

http://web.wm.edu/americanstudies/370/2007/sp4/corporatemodel.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupperware

 

takk

 

men jeg vil jo også få penger for å "værve" folk uten at folk får økonomisk motivasjon for det. Og jeg regner med at det er helt lovlig.

 

Kan det gå under markedsføring, at alle blir ansatt som "markedsførere" (altså at de har en spesiell stilling som tilsier at de gjør et arbeid for å få betalt) eller er det trivielt?

 

Det har jo en verdi utenom medlemmenes innskudd, medlemmene har ingen innskudd.

Lenke til kommentar

Nå er det vel kilden til pengene som er mest avgjørende for både lovligheten og levedyktigheten. Organisasjonen ellers kan være lovlig, men det er vanskelig å få profitt til alle uten at noen taper/gir penger ett eller annet sted :)

 

okey, :)

 

så lenge pengepungen er levedyktig og pengene blir brukt lovlig i forhold til der de kommer fra så burde en "pyramidisk" organisasjon gåfint.

 

begynner å få litt snøring nå :)

 

nå skal det vel siest i at i en situasjon som er så nærme "kanten" som det jeg gir uttrykk for her, gir vel mer mening etter at en spesialist vil ha tolket loven og kommet frem til ett svar for mitt tilfelle. eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...