Gå til innhold

Altibox - Zyxel P-2812 - tilpasse eget utstyr


Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at man kan be kundeservice eller på Minside i Altibox å endre til "bridge mode".

 

Likevel så lurer jeg på om dette er eneste måte å koble router rett på internettet som Altibox serverer.

 

Kan man koble egen router rett på fiberkabel-ethernet-omformeren? Hvis så er tilfelle at man kan: Hvilke oppkoblingsprotokoller kjører Altibox og hvilke andre detaljer må på plass i f.eks. en ASUS RT-N66U ?

 

Når jeg prøvde å kikke på ASUS-routeren oppkoblet rett på "fiber-omformeren", så greide den ikke å se hvilken protokoll den skal bruke på noe automatisk vis. Der må man velge manuellt i denne sammenheng.

 

Den foreslo å lese av MAC-adresse fra det andre "modemet/router (Altibox sin enhet)" f.eks. som visstnok skal stå innstemplet i informasjons-"frimerket" utenpå routeren, som man da skriver inn i ASUS-innstilingene. ASUS-router-informasjonen begrunnet dette med at ISP'er må ha samme MAC-adresse som "modemet" er satt opp med, fordi nettverket hos ISP ikke vil godta noen nye ukjente enheter som kobler seg opp på deres nettverk.

 

Noen som kan mye mer om dette enn "en skrøpelig nettverksamatør" ?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Zyxel P-2812 som er multimodem, (kombinasjon av modem og ruter) så har du ikke bruk for noe mer.

De har 4 ledningsuttak, mange radiokanaler, gjestekanaler o.s.v. I tillegg er de billige, og har ikke vært utsatt for sikkerhetsbrudd.

Zyxel P-2812 har svær brukermanual liggende på ZyXEL sine sider.

Lenke til kommentar

Den har kun 1 PC brukelig ledningsuttak (RJ-45), de andre 3 er reservert for TV-TV-TV.

 

http://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=84065790-d73e-474c-9073-b7520d2ba326&groupId=10327

 

Om du ber om endring, eller endrer selv på Minside til bridge-mode, så flyttes PC1-uttaket (det eneste) over til et av TV-ledningsuttakene. Er likevel litt usikker på om dette også gjelder Zyxel-routeren, og ikke kun CPL4-router-varianten. Det gjelder alltid for CPL4, men jeg har jo P-2812 så kanskje den lille finessen ikke gjelder meg. Men, for CPL4 så skjer følgende i bridge mode:

 

 

post-30484-0-53806000-1394594860_thumb.jpg

 

 

Du har fremdeles kun 1 PC-uttak tilgjengelig, og man trenger router i bridge-mode, mens man kan greie seg med en simpel switch i normal modus på Zyxel P-2812. Det er en Altibox-router, ikke glem det, og den er styrt med VLAN for IPTV-bruk på disse tre stykk TV-uttakene (RJ-45).

 

Ulempen for de med mer enn et utstyr som krever internettilgang, er med andre ord åpenbar. Altså om man tar til takke med det skarve utstyret som Altibox leverer. Utstyret er jo ikke dårlig nødvendigvis, det er ikke det jeg mener.

 

Men, utstyret er satt opp for IPTV-bruk med disse VLAN-trunks. Routeren er også Altibox sin eiendom, så jeg skal jo ikke begynne å flash'e den med Zyxel-original firmware, eller annet.

 

Da ender jeg kanskje opp med å ikke ha internettilgang lengre, DERSOM man er 100 % avhengig av en router satt opp slik fra Altibox.

 

Så tilbake til kjernen igjen. Kan man omgå å bruke routeren i det hele tatt ?

Eller er man prisgitt det nest beste, altså få den konfigurert over til "bridge mode", slik at man slipper dobbel-NAT'ing og det som værre er, ekstra bokser på veien som skaper flaskehalser.?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bridging av P2812 fra Telenor er det ikke noe magisk med slik som med Altibox sin. Jeg bare bridget min og stappet en kabel i en ethernetport.

 

Selve routerdeleni P2812 er nok god nok for de fleste, men jeg synes ikke den ga meg stor nok frihet med tanke på konfigurering. Samt at den aldri fikk med seg at nettet var nede når det gikk ned. Ikke P2812 sin skyld at det gikk ned riktig nok, men jeg synes det er merkelig at den oppgir at nettet er opp når det klar ikke er det og ville ikke ombestemme seg etter et par reboots. øhø. Jeg er ikke klar over hvor god den er med tanke på antall connections og throughput, som kanskje kunne vært noe å teste. Som modem er jeg relativt førnøyd med den med unntak at den liker å trenge en reboot i blandt.

 

 

Asus sine sikkerthetshull er/var nok så alvorlige, men de har blitt fikset i ny firmware (kommer alle nye med dem nå?) Heldigvis er de spesifikke til en enkelt funksjon, aicloud tror jeg, som vil dele filer på WAN som standard dersom den er aktivert. Hardwaremessing er topprouterene ganske bra saker og jeg er storførnøyd med både RT-N66U og RT-AC68U. Merk at det første jeg gjør med disse er å legge inn tredjeparts firmware.

 

Og til slutt: TS du trenger et modem for å få dette til. Det fungerer ikke med en router da en router krever ethernet inn mens et modem til omforme fibersignalet til ethernet.

Lenke til kommentar

Fikk en PM fra en annen diskusjon.no-bruker med samme lenke (litt før ditt innlegg ble postet).

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922
Takk til begge to. Det som er mest utfordrende er jo forståelsen av VLAN og hvor enkelt og hvor kompliserte muligheter man har.

Kopi av MAC-adressen til P-2812 er det mange som også snakker om. Og i den tråden så er ser det ut til at noen også slipper å klone MAC-adressen.

@Chris93:Det ser nå helst ut til at utstyret som sitter i andre enden av fiberen er noen Cisco-switch'er i følge noen fra Norsk Freakforum. Og at trafikken er ganske vanlige ethernet-protokoller.


Det der med fibermodem lurer jeg på om du er "ute og sykler litt med".

Ref. din post:




Og til slutt: TS du trenger et modem for å få dette til. Det fungerer ikke med en router da en router krever ethernet inn mens et modem til omforme fibersignalet til ethernet.


HET-3012 er jo den boksen som virkelig omformer fiberlyset til strøm på ethernet-RJ45. Med andre ord er det ikke noe modem'er involvert her, om man skal følge termene skikkelig på hva som er hva.

Tolker modem-ordbruken din til at du forsøker å omtale en av boksene som er involvert. Dette kan du få utdype selv om du vil.


Det er to bokser i mitt oppsett en HET-3012 som noen hevder ikke er det beste, og Zyxel P-2812 som alt for mange faktisk sier er urdårlig. Alt for mye utfall på Zyxel-routeren.

Det er tre VLAN-trunks involvert som kjører på 100, 101 og 102.

100 = tlf / config av routern din , 10.X.X.X har den ip'en
101 er visst for IPTV
102 er visst for internett

102 blir derfor den essensielle å bry seg om for de som KUN abonnerer på internettbruk av bredbåndet hos Altibox.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...