Gå til innhold

Filmbransjen: – Piratene er de mest verdifulle kundene


Anbefalte innlegg

Bra de skjønner det, selv om folk piratkopierer som aldri før, så får gode filmer bra inntjening, feks marvel, tjener mange milliarder dollar på hver eneste film som de gir ut. Og ikke glem hobbiten, selv om det ble lagt ut en DVD/HD versjon nesten dager etter filmen var lansert på kino har den fortsatt tjent nesten en milliard dollar. Folk er villige å betale for gode ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan leve med noen minutter med jabbing, det som derimot irriterer meg til helvete er kopibeskyttelsen som gjør at jeg ikke kan se BD på PCen min, der jeg bevisst kjøpte en med BD-spiller fordi jeg trenger software oppdateringer som koster en formue.

 

Prøv å starte en film i bilen til ungene dine. Hvor lenge er det forventet at man skal stå i ro før man kan kjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ett øyeblikk før jeg leste artikkelen at nå har de endelig åpnet øynene og kommer til å endre på måten de lanserer filmer, serier og slikt men nei.. Nå snakker de heller om måter man kan lovlig kjøpe filmene eller se dem, men jeg orker da ikke vente i 200 år før en film jeg vill se kommer ut på Netflix, siden jeg liker ikke å ha store hyller fylt med film og serier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan leve med noen minutter med jabbing, det som derimot irriterer meg til helvete er kopibeskyttelsen som gjør at jeg ikke kan se BD på PCen min, der jeg bevisst kjøpte en med BD-spiller fordi jeg trenger software oppdateringer som koster en formue.

Prøv å starte en film i bilen til ungene dine. Hvor lenge er det forventet at man skal stå i ro før man kan kjøre?

 

Veldig godt poeng, er så mye greiere å gi dem en billig Android tablet og ha det som filer enn å måtte bruke en BD-spiller. Endret av Battaman
Lenke til kommentar

 

 


Hvis det virkelig er sånn at folk som laster ned film kjøper mest, hvorfor er det da nedgang i salg når det kommer til dvd og blu-ray? Ok, prisene er nok høye, men ikke verre enn de var for 10 år tilbake.

 

 

DVD og Blu-Ray er fysiske formater. Det er ganske gammeldags i år 2014.

 

At folk ikke kjøper plater, betyr dog ikke at de piratkopierer i stedet.

Mange har fått tilgang til tjenester som Netflix, Viaplay, Altibox osv.

 

Salget av kassettspillere har også gått ned.

Salget av avleggs teknologi går nedover. Det skyldes ikke pirater, men at det kommer nyere teknologi på markedet.

 

Mange Blu-Ray-spillere og TVer er jo såkalt "smarte", og kan kjøre en Netflix-app direkte. Hvorfor skal du da sykle til videosjappa?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jadda dette hadde jo vært flott om de virkelig mener det. Kanskje Putin får besøk av julenissen og og slutter å oppføre seg som en d******** :) Sorry har bare litt lite tro på at filmbransjen snur nå, men er jo fantastisk hvis de innser at verden har gått fremover siden år 2000 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men det har vel vært kjent i "evigheter" at folk som laster ned også går mye på kino, kjøper filmer etc?

 

Vel, bedre seint enn aldri.

 

Dem har aldri innrømmet at det er dem som laster ned, som også kjøper mest. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc

aboonement på piratebay, case closed.. jeg betaler heller opptil 500 kr i mnd for å laste ned det jeg vil enn å betale for tv igjen, ever..

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er sånn at folk som laster ned film kjøper mest, hvorfor er det da nedgang i salg når det kommer til dvd og blu-ray? Ok, prisene er nok høye, men ikke verre enn de var for 10 år tilbake.

 

Jeg sluttet å kjøpe filmer den dagen jeg sluttet å laste ned..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste måten å forholde seg til et pirat-problem er å gjøre som min modell foreslår:

1. steg. Legalisere piratnedlasting av filmer.

2. steg. Legg ut filmer til gratis nedlasting på nett, og legg ved sponsede reklamer i samme mappe, slik at dette også blir lastet ned, hvor sponsorene betaler filmselskapene for hver nedlasting.

3. steg. Gi ut DVD-er og Blu-Rayer UTEN (!!!) reklame før filmen, som dere selger i butikkene.

 

Det verste jeg vet er når jeg har kjøpt en film og må vente 10 min + for å spille den av fordi at det er reklame i begynnelsen av filmen. Det slår aldri feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På tide de innser dette. At de ikke har satset mer på nettsider som Findanyfilm.com tidligere er jo direkte merkelig, og er noe jeg kommer til å benytte meg av.

 

Det så ut som en kjempeside, men det skulle ikke mange søkene etter litt spesielle filmer, før jeg fikk følgende tilbakemelding:

 

 

Can't find the film you're looking for?

FindAnyFilm features films available for viewing in the UK. This could be a retail purchase, ticket purchase, or viewing via digital download/streaming.

 

If you can't find the film you're looking for, it might be because:

  • It's not available yet in the UK
  • It's not a feature length film
  • It hasn't received a BBFC classification
  • If it's on DVD, it's not Region 2 coded
  • It's only available through a supplier we don't carry a feed from, or a supplier that can't provide a feed for us at the moment.

 

Det er uttrykket "films available for viewing in the UK" som gjør at jeg ikke er overdrevent positiv til tjenesten allikevel.

Internett er et globalt marked, jeg håper de klarer å behandle det deretter snart.

 

[Edit]Gramatikkleif

Endret av Leftie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør være mulig å kopiere en lovlig kjøpt plate, så slipper man at husets baby riper opp plata den første uka.

Piratkopiering skjer over nettet uansett.

Kopier av lovlig kjøpte plater er ikke problemet.

 

Bransjen har laaang vei å gå.

 

0 problem å rippe sine egne DVD/Blu-Ray plater til hvilket som helst format du vil. Dessuten har de fleste Blu-Ray plater link til hvor du kan laste ned filmen gratis etter du har kjøpt den.

Lenke til kommentar

 

Om de bare kunne skjønne at de må slutte å irritere folk som faktisk har kjøpt og betalt for filmen på f.eks. DVD/BD. Kampanjen "Du ville ikke ditt og datt..." er et glimrende eksempel på at de skyter mot feil målgruppe med feil våpen. Det er jo faktisk en oppfordring til å drive med pirateri, for å slippe for alt dette forbaskede tøvet de infiserer enhver DVD/BD med.

Og så er jo i det hele tatt hele konseptet med å ikke tillate folk å skippe forbi introer, reklame, copyrightinformasjon, ansvarsfraskrivelser etc, totalt hull i hodet, og ennå en ting som gjør piratversjoner mer attraktiv enn originalversjoner.

Bare så det er klart: Jeg kjøper filmene mine, og holder meg unna pirat-materiale. Men du verden hvor filmbransjens oppførsel provoserer meg!

Jeg kan leve med noen minutter med jabbing, det som derimot irriterer meg til helvete er kopibeskyttelsen som gjør at jeg ikke kan se BD på PCen min, der jeg bevisst kjøpte en med BD-spiller fordi jeg trenger software oppdateringer som koster en formue.

 

Jeg er med i en studentorganisasjon som driver med bl.a. filmvisning, dette har mer og mer blitt til filvisning fordi det er så mye lettere og ser så utrolig mye mer proft ut å bare starte en fil enn å enten måtte vise menyer/skru av projektoren/drive å ta kabler ut og inn av en ekstern skjerm. Alt dette fordi det er gjort så usannsynlig tungvindt å speile innholdet fra BD-spilleren.

Send en mail til Jon Lech Johansen.

Lenke til kommentar

At talsmannen for "? Vi vil fortelle dem at vi vet at de elsker filmer og setter pris på at de bruker penger på filmer, men vi ønsker bare at de skal gjøre litt mer av de riktige tingene og mindre av bruddene på opphavsretten, sa Bales."

 

AnyDVD HD fjerner forøvrig alle irritasjonsmomenter som reklame, trusler og annet svada samtidig som den dekrypterer DRM beskyttelser som kompliserer det å vise filmene i det hele tatt.

 

Det som er filmbransjens virkelig store problem er at piratkopiene dessverre både er mer tilgjengelige enn og har bedre kvalitet enn lovlige alternativer. Spesielt gjelder dette TV-serier.

 

Hadde HBO tilbudt meg å kjøpe en episode av Game of Thrones som jeg kunne laste ned på min egen PC, med samme kvalitet og på samme tidspunkt som rippene var tilgjengelige ville jeg heller betalt. Men når det lovlige alternativet er streaming og dårligere kvalitet? Ikke fristende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...