Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste med Asbergers! Er det mulig? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg har datet en fyr i noen uker nå, han er kjempe snill og jeg liker han veldig godt, men jeg stusset litt over at det var noe anerledes med ham, bl.a. virket han sjenert, forsiktig, ofte enig i det jeg sa, og han var ikke så god på øyenkontakt og jeg ble ganske satt ut og skuffet da jeg i går fikk vite at han har asberger syndrom (dette ble oppdaget så sent som da han var 20 år og foreldrene hans vet ikke om diagnosen)! Jeg har lest en del om dette og det virker som om folk har en generell mening om at det er nesten umulig for en kvinne å være i et forhold med en mann som har denne diagnosen.

 

Er det noen som har erfaring på området? Jeg er blitt veldig glad i denne fyren og vil gjærne gi ham en sjangse og sånn og synes det blir feil å diskriminere ham ved å avslutte forholdet bare på grunn av diagnosen, men jeg vet jo at jeg selv i motsetning til ham er ekstremt sosial av meg og trenger en mann som forstår meg og kan diskutere følelser og sånn......

 

Hvordan kan asberger påvirke et eventuellt forhold?? Er det å 'anbefale' at jeg trekker meg ut eller kan det fungere?

 

Jeg har forstått at det finnes forskjellige grader av asberger og sånn mn har noen dumme spørsmål som er viktige for meg, håper noen seriøse med erfaring kan være så snill å gi meg råd og informasjon.

 

- Kan en med asberger føle kjærlighet for noen eller er de likegyldig?

- Kan man ha gode samtaler med dem (altså at man føler at de har sin egen mening og ikke bare prøver å være enig i alt man sier)

- ER folk med asberger i det hele tatt interessert i andre folks liv?? eller er de generrelt ganske likegyldig?

- Kan de ha et normalt sex liv? Har de samme potens som andre? (jeg vet at han vil ha sex med meg og synes det er vanskelig å vente)

- Hva er egentlig annerledes med dem?

- Er det noe annet jeg bør vite om?

 

(beklager hvis noen spørsmål muligens er totalt irrelevant men dette er helt nytt fir meg)

 

Jeg har en ganske sterk personlighet og er veldig redd for at jeg kan komme til å overkjøre ham totalt da det virker som om han alltid er positiv og konfliktsky......jeg er også redd for at jeg som en velig omsorgsfull person kan ende opp med å 'ta vare på ham' og at han blir en belastning i stedet for en som gjensidig kan få det gode ut av meg

- Er det sant at deres mentale alder er lav, altså at de er umodne?

 

Takker for seriøse svar! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(

 

 

 



Anonymous poster hash: 6edb9...e15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Kan en med asberger føle kjærlighet for noen eller er de likegyldig?

- Kan man ha gode samtaler med dem (altså at man føler at de har sin egen mening og ikke bare prøver å være enig i alt man sier)

- ER folk med asberger i det hele tatt interessert i andre folks liv?? eller er de generrelt ganske likegyldig?

- Kan de ha et normalt sex liv? Har de samme potens som andre? (jeg vet at han vil ha sex med meg og synes det er vanskelig å vente)

- Hva er egentlig annerledes med dem?

- Er det noe annet jeg bør vite om?

 

 

Svar på disse spørsmålene kan du finne ut selv ved å bli bedre kjent med ham.

 

Han kan være hjelpsom, nerd, asosial, sosial, business-person, salgsperson, ingeniør, svindler, drittsekk eller en hyggelig person.

 

Mennesker med Asperger Syndrom kan være like forskjellig som mennesker uten Asperger Syndrom (fra nå nevner jeg det som AS).

 

Ved å vite om AS, så får du bare vite om AS, ikke om ham. Det kan kanskje hjelpe bitte litt til å kjenne ham bedre, men i veldig liten liten grad.

 

Så ikke prøv å kjenne ham eller vite "hvordan han er" ut ifra det du har lest om Asperger Syndrom.

 

 

Du vet, når du leser om AS og dens symptomer etc. så kan du se at det er mange symptomer og beskrivelser om hvordan de kan være.

 

Når du etter å ha lest alle symptomene og beskrivelsene av personer med AS, vil det høres ut som om mennesker med AS er nesten som roboter.

 

Men det er ikke det som er tilfellet.

 

Det er fordi disse symptomene og karakteristikkene er listet som mulige symptomer og karakteristikker.

 

For å få diagnosen AS må man ikke ha alle AS-symptomene.

 

Det betyr at alle mennesker med AS har IKKE alle disse "AS-egenskapene" og "AS-symptomene".

 

Mennesker med AS er nesten like forskjellige som mennesker uten AS.

 

 

 

OG VÆRE OBS på at når du leser om symptomer på en psykologisk diagnose (Asperger Syndrom, psykopati, paranoid, schizoid, etc.), kan det noen ganger føles som om nesten alle symptomene stemmer med din venn, venninne eller deg selv.

 

Men de fleste mennesker kan være litt som med AS noen ganger, litt psykopater noen ganger, litt paranoide noen ganger, litt schizoid etc.

 

Så unngå stigmatisering og det som heter Rosenthal-effekten

 

 

Anonymous poster hash: b0a1e...b9a

 

 

Takk for bra svar, ja du har helt rett og jeg må ærlig si at jeg synes det er veldig vanskelig å ikke stigmatisere og forskjellbehandle ham og allerede føler jeg at jeg har dømt ham som annerledes og forventer at han skal oppføre seg på en viss måte...... jeg er glad du gjorde meg oppmerksom på dette! Samtidig merker jeg at han som person virker mer sårbar enn andre og han har slitt med depresjon før og til og med hatt flere selvmordsforsøk, noe som gjør meg ekstra forsiktig og på en måte 'sårbar på hans vegne' da jeg generellt ofte oppfatter andres smerte og ydmykelse i sterke grad enn min egen.

 

Det er likevel en ting jeg ikke helt forstår, og det er at han har sagt at han har måttet lært seg å være sosial etc. ved å 'kopiere' andre (da han var barn kunne noen snakke til han uten at han forstod at han måtte svare), og da lurer jeg på om dette betyr at han på en måte er 'falsk', og at når vi har en samtale er han kanskje ikke selv 'tilstede' men gjør og sier det som er rett fordi det er innlært og for å tilfredsstille meg men ikke fordi han faktisk er interessert i det jeg sier....?

 

Anonymous poster hash: 6edb9...e15

Lenke til kommentar

Jeg har selv et autistisk familiemedlem, og det er overhodet ingenting galt med han, men jeg er redd for at han kan gå deg litt på nervene etter hvert. F. Eks er han elendig til å regulere oppførselen sin, vil slite med å forstå følelsene dine og ikke være særlig åpen til nye opplevelser.

 

Men som sagt, et tvers igjennom godt menneske, så du for selv bestemme hva du synes er viktigst: nærhet og spenning eller snillhet og trygghet.

 

Og før jeg fornærmer noen, så er jeg såklart enig med karen over her som sier at de alle er individer, men det er ikke å nekte for at de per definisjon har noen fellestrekk.

Lenke til kommentar

Det er likevel en ting jeg ikke helt forstår, og det er at han har sagt at han har måttet lært seg å være sosial etc. ved å 'kopiere' andre (da han var barn kunne noen snakke til han uten at han forstod at han måtte svare), og da lurer jeg på om dette betyr at han på en måte er 'falsk', og at når vi har en samtale er han kanskje ikke selv 'tilstede' men gjør og sier det som er rett fordi det er innlært og for å tilfredsstille meg men ikke fordi han faktisk er interessert i det jeg sier....?

 

Bedre med enn som har lært seg å prøve enn en som kan det men ikke prøver, kanskje...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vi har jo alle lært hvordan vi helst skal te oss i forskjellige sosiale situasjoner gjennom barndommen, så på sett og vis skiller ikke kjæresten din seg mer ut der enn mange andre, annet enn at han kanskje slet litt mer med det grunnet mangel på "sosiale antenner".

Er ikke mye annet å gjøre enn å følge tipset du fikk i første svar, bli kjent med personen, ikke "tilstanden".

 

 

Edit:
Overtenker, eller "duller" du for mye, kan det være verre for forholdet enn at han har asbergers.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Du har allerede fått mange gode svar. Det jeg vil si er at graden av aspergers vil variere fra person fra person. Personer med Aspergers er like forskjellige som alle andre mennesker. Det er derfor vanskelig å gi noe fasitsvar på hvordan en person er. En kan med andre ord ikke generalisere. Du må bli kjent med personen, ikke diagnosen. Det skylder du ham.

 

Ja, personer med Aspergers vil kunne skille seg ut sosialt. Mange av de vil faktisk oppsøke sosial kontakt, men det kan virke litt klønete. Det at personen du dater fikk diagnosen som 20-åring, viser at han har klart seg veldig bra. Det tar ofte litt tid før det blir oppdaget, men 20 år er lang tid.

 

Det virker som om personen du dater også har en form for selvinnsikt. Han har valgt å prøve å forbedre seg. Jeg har mye erfaring med personer med asperger - og de har sitt eget følelsesliv på samme måte som oss. Problemet er at de ofte ikke vet eller forstår hvordan de skal respondere. Hvordan reagerer daten din på ironi, forresten?

Lenke til kommentar

Jeg har en ganske sterk personlighet og er veldig redd for at jeg kan komme til å overkjøre ham totalt da det virker som om han alltid er positiv og konfliktsky......jeg er også redd for at jeg som en velig omsorgsfull person kan ende opp med å 'ta vare på ham' og at han blir en belastning i stedet for en som gjensidig kan få det gode ut av meg

 

Han er nok veldig bevisst på diagnosen sin og hva den innebærer. Aspergers er gjerne noe som er forbundet med negativitet og fordommer. Det er ganske vanlig for folk å kompensere for psykiske og/eller fysiske mangler ved å være i overkant omgjengelige.

 

Åpenhet og ærlighet er viktig i alle forhold. Fortell han hva du tenker om dette. Ingen kan gi deg noen bedre svar enn han :)

Lenke til kommentar

Dette må du finne ut av selv frøken :) Du sier du lurer på om han er i stand til å føle kjærlighet, merker du om han er forelsket i deg? er han glad i deg? tar initiativ til å være intil, sier han savner deg og alt som man gjør når man er forelsket i noen? Vi kan ikke svare på sånt :)

 

Gjør du det du føler og synes er rett :)

Det er ikke feil å avslutte noe på grunn av en diagnose, det er feil å avslutte noe du føler er rett. Ingen dømmer deg uansett, man får velge sin partner helt selv :)



Anonymous poster hash: 37891...073
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

 

Sheldon Cooper karakteren i The Big bang Theory er en klassisk Asperger, men der finnes mange variasjoner rundt det syndromet.

 

Anonymous poster hash: e88d5...684

 

 

Ikke litt overdreven?

Lenke til kommentar

Jeg har en bror som har aspergers syndrom, han er noe sjenert ovenfor motsatt kjønn, men hvem er ikke det. Han har vært sammen med samme person nå i 6 år og skal gifte seg i juni. Han fortalte det at han var sjenert helt til han ble kjent med henne. En med asberger kan leve normalt i et forhold, som alle andre, men vil kanskje være noe mer forsiktig i kontakt med nye mennesker. Nivået på aspergers varierer fra person til person kan ikke si hvordan han du snakker om er, siden jeg ikke kjenner han. Men hvis du er interessert i han ikke la syndromet ødelegge det for det er et lett overkommelig hinder.

Endret av sicios
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TS her: Tusen takk for herlige svar alle sammen og spesiellt Zakke som har vert meget hjelpfull og beklager sent svar!!!

 

Altså du må jo selvfølgelig finne ut av hva du vil selv, men hvis du liker ham så sier jeg bare... Gi gutten en sjanse da! :) Det sier jeg fordi jeg har AS selv, har aldri hatt kjæreste, og vet hvor jævlig det er å være i hannes sko :) Tror han vil sette veldig pris på å få en sjanse, og hvis det ikke funker så får du heller kutte ham ut.

 

Nå har jeg vert sammen med ham en god stund og jeg er kjempe lykkelig for at jeg gav ham en sjangse!! Faktisk så virker han ganske lik som deg Zakke og på mange måter så skiller han seg faktisk positivt ut fra dem som ikke har AS, selv om dette kanskje bare er tilfeldig. Men, jeg opplever at han er veldig omtenksom og kosete, ja kanskje på en lit 'naiv' gutte aktig måte, men dette er noe jeg liker ved ham :). Samtidig har han definitivt sexuell apetitt, men på en veldig omtenksom og romantisk måte og for å vere helt erlig så er det første gang jeg ikke har følt meg som et objekt under sex med noen fordi det virker som om hans motiv ikke bare er sex i seg selv men nerhet og kjerlighet og ikke bare det å få tilfredsstillt seg selv.....

Nå som han også har blitt trygg på meg har han ikke lenger problemer med å gi øyenkontakt til meg, og han er veldig kjerlig og omtenksom og flink å planlegge romantiske øyeblikk for oss :)

 

Jeg merker likevel at han er spesiell noe som muligens er pga AS, for eksempel:

- Han er litt naiv og uerfaren på mange områder: for eksempel vet han ikke hvordan han skal bestille flybilletter på nettet, han vet nesten ingenting om jenter som f.eks hvor lenge man er gravid, om jenter har melk i brystene hele tiden, at vi må torke oss på do når vi tisser

- Hvis han snakker om noen eller noe som man normalt ikke vil at andre skal høere (som f.eks. baksnakke noen som er i nerheten, eller snakke om sex etc) så snakker han ofte høyt uten å tenke over at folk eller de involverte faktisk kan hoere ham!

- Han er uinterressert i noen ting som de fleste er interessert i som f.eks. sosiale medier, reise osv. og vet nesten ikke hvordan en iphone ser ut :) Han er nesten totalt uinteressert i bilder.

- Han har en tendens til å mislike spesifikke folk av forskjellige grunner uten å analysere hvorfor de er som de er... han sier ofte 'jeg hater han fyren der' akkurat som om det ikke er nyanser i hvor mye man liker noen, for ham er det bare svart hvitt.

- Han har enkel og barnslig humor men faar ogsaa med seg mer avansert humor

-Han er veldig utholdende hvis han har bestemt seg for noe (f.eks. den natten han runket ved siden av meg i 3 timer fordi han ikke klarte å komme for 3 gang lol!!)

 

Ellers så har vi veldig stimulerende samtaler da vi er interessert i det samme (musikk og religion og hunder). Og jeg liker rett og slett tryggheten det er å vere med ham for han er på mange måter litt forutsigbar og stabil og vi utfyller hverandre og har de egenskapene som den andre trenger (jeg er veldig tålmodig, kjerlighetsfull og forståelsesfull og har over gjennomsnittet gode sosiale antenner, han er intelligent, kjerlig og rett og slett en skikkelig godgutt!) Heldigvis er han ikke redd for å prøve nye ting og er med på det meste så jeg tviler ikke på at vi kommer til å bli gift en dag da vi føler at vi forbedrer hverandres liv og elsker hverandre mer og mer for hver dag selv om det som i alle andre forhold krever tålmodighet :)

 

Jeg ønsker deg lykke til Zakke og takk for all hjelp, jeg er så lykkelig!!!

 



Anonymous poster hash: 6edb9...e15
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...