Gå til innhold

NRK tar opp kampen med Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På den ene siden tilhører jeg dem som betaler min kringkastningsavgift med glede, på den andre siden så tenker jeg at NRK burde kanskje ikke konkurrere ut kommersielle aktører på tjenester som strengt tatt ikke er innenfor NRKs kjerneoppdrag. Men det gjør de vel egentlig heller ikke her, siden dette er snakk om NRK-arkivet. Det er såvidt jeg vet heller dårlig tilgang på Lør-Dan på Netflix.

Lenke til kommentar

Man har allerede muligheten til dette (i alle fall til en stor grad) via NRK Nett-TV addonen til XBMC.

 

Problemet med den er at den er elendig med liten båndbredde, har 3,2 Mb ned og på PC så fungerer streaming ganske bra, får inn ganske bra kvalitet, men på min Raspberry Pi som har XBMC (OpenELEC) så går det 3 sekunder, så kutter det, deretter må jeg vente minst 10 sekunder før det kommer mer og da også i 3 sekund osv...

Lenke til kommentar
Problemet med den er at den er elendig med liten båndbredde, har 3,2 Mb ned og på PC så fungerer streaming ganske bra, får inn ganske bra kvalitet, men på min Raspberry Pi som har XBMC (OpenELEC) så går det 3 sekunder, så kutter det, deretter må jeg vente minst 10 sekunder før det kommer mer og da også i 3 sekund osv...

 

Det kan hende at den ikke cacher like aggressivt som hva enn du bruker på PC. Vet ikke om det er noe du kan endre på, eller om addonen i det hele tatt bruker samme kilde som nettsidene deres.

 

Funker i alle fall fint på meg med mine priviligerte 50 Mbit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, bare de nå begynner å satse på utelukkende kommersielt innhold og kutter ned egenproduksjonene til et par supersatsinger i ti-året som kan selge stort internasjonalt også, og de kutter alt som heter nyheter, sportssendinger, og værmeldinger, og setter ned lisensprisen til mellom en fjerdedel og halvparten av hva det koster nå, så har de kanskje fått et brukbart produkt. Selv om de skulle fortsette slik som nå klarer de ikke konkurrere mot aftenposten på lokalnyheter fra norge, netflix for serier, hva enn det er smarttelefonen min bruker for vær (weather.com har forsåvidt en bedre dekning enn hva jeg faktisk trenger), og bbc for dokumentarer hvis jeg føler for det når jeg møtes med familien i julen.

Lenke til kommentar

Aftenposten har sagt farvel til flesteparten av sine lesere, mens NRK gjør sitt ypperste for å nå alle. Yr.no er adskillig bedre enn weather.com på alle plan, og jeg sitter med en følelse av å ha blitt trollet etter å ha lest ditt innlegg, tross at jeg må anta du mente det alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg betale for at andre sine barn skal gå på skolen eller at du og din mor får legebehandling når jeg selv går til privatlege?

 

Er ikke noe forskjell.

Så lenge noen har valgt at vi skal leve i et sosialistisk utopia så får vi da kjøre samme løsning over hele fjøla.

 

Personlig er jeg kapitalist og har ingen interesse av å betale mye skatt eller hjelpe andre utenfor min egen omgangskrets, men nå fungerer ikke Norge slik (heldigvis sier sikkert noen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er fint at diskusjonen gikk over til lisenspenger etc.

Det er en veldig enkel løsning på dette problemet. Det vil si dette burde vært måten NRK håndterte nettlisensiering.

1. Man oppretter brukerkontoer på nrk.no
2. Brukerkonto blir knyttet opp til lisens, det vil si at når du betaler lisensen så får du tilgang til alt nettinnholdet. De som ikke har betalt lisens, får ikke nettTV fra nrk.no eller fra smartTV og konsoller. En bruker burde ha mulighet til å være pålogget to til tre enheter samtidig, slik som Netflix. Da ville man fremdeles hatt en lisens pr "hustand".

Virker som en rettferdig løsning som de som ikke vil betale lisens kunne levd med, siden NRK ikke sender noe bra uansett, (i deres øyne).

Endret av Bromlexl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er en veldig enkel løsning på dette problemet. Det vil si dette burde vært måten NRK håndterte nettlisensiering.

Vel;

Det har aldri vært lisens for å se på NRK.

 

Lisensen pålagt de som: "eier en TV mottaker".

 

Det vil si f.eks. om du i dag eier en gammel analog TV må du betale lisens (fordi du eier mottageren). NRK får du ikke sett siden det analoge bakkenettet er nedlagt.

Lenke til kommentar

 

Det er en veldig enkel løsning på dette problemet. Det vil si dette burde vært måten NRK håndterte nettlisensiering.

Vel;

Det har aldri vært lisens for å se på NRK.

 

Lisensen pålagt de som: "eier en TV mottaker".

 

Det vil si f.eks. om du i dag eier en gammel analog TV må du betale lisens (fordi du eier mottageren). NRK får du ikke sett siden det analoge bakkenettet er nedlagt.

 

Skjønner det du sier i forhold til TV mottaker. Det er rett og slett et gammelt system for å kategorisere hvem som skal betale lisens, et system som tidligere fungerte greit siden en TV var en TV. I dagens mer modulerte mediehverdag så er det ikke lenger like relevant.

 

Dette er et problem som Stortinget burde behandlet. Mener å huske at det er stortinget som bestemmer at det skal være lisens, og NRK bare administrerer innkreving etc (meget mulig jeg tar feil). Uansett så er dette et problem som i 2014 burde vært løst for mange år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med den er at den er elendig med liten båndbredde, har 3,2 Mb ned og på PC så fungerer streaming ganske bra, får inn ganske bra kvalitet, men på min Raspberry Pi som har XBMC (OpenELEC) så går det 3 sekunder, så kutter det, deretter må jeg vente minst 10 sekunder før det kommer mer og da også i 3 sekund osv...

 

Det kan hende at den ikke cacher like aggressivt som hva enn du bruker på PC. Vet ikke om det er noe du kan endre på, eller om addonen i det hele tatt bruker samme kilde som nettsidene deres.

 

Funker i alle fall fint på meg med mine priviligerte 50 Mbit.

 

Når jeg ser på trailere via en annen addon/app? så cacher den til ca. 60 % altså rundt 1 minutt med film (i 720p), så jeg tror ikke det er det som er problemet....

Lenke til kommentar

Når jeg ser på trailere via en annen addon/app? så cacher den til ca. 60 % altså rundt 1 minutt med film (i 720p), så jeg tror ikke det er det som er problemet....

Jeg tenkte mer i form av caching underveis når du streamer, men selvsagt, det kan være noe annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...