Gå til innhold

5ghz nettverk vises ikke på PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har veldig lite peiling på nettverk osv, og har et lite problem. Jeg har nylig kjøpt en ny router (D-link), på esken står det at den har dual band 2,4 og 5Ghz.

 

Problemet er at når jeg sitter på pcen og skal koble til 5Ghz nettverket, så finner jeg det ikke! Kun 2,4Ghz nettverket. Men når jeg sitter på telefonen min (S2) så vises begge nettverkene. Jeg har lest meg meg frem på engelske forum at det er noe om en nettverks adapter eller noe sånt? Er dette noe man kjøper eller er det noe man installerer?

 

Har noen noe tips på hva som kan være feilen, så hadde jeg blitt kjempeglad. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig så støtter ikke PC-en din 5Ghz.

Network adapter = fysisk nettverkskort. Du har et slikt innebygd i PC-en din. Det finnes også andre typer, feks. de du plugger inn i en USB-port, eller så kan du åpne opp PC-en din og bytte.

 

Men hvorfor skal du dette?

5Ghz nettverk kan være kjekt dersom det er en haug med andre trådløse nett i nærheten som forstyrrer nettet ditt, men eller vil du ikke merke spesiell forskjell, bortsett fra at 5Ghz ikke går like lett gjennom vegger osv.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har veldig lite peiling på nettverk osv, og har et lite problem. Jeg har nylig kjøpt en ny router (D-link), på esken står det at den har dual band 2,4 og 5Ghz.

Problemet er at når jeg sitter på pcen og skal koble til 5Ghz nettverket, så finner jeg det ikke! Kun 2,4Ghz nettverket. Men når jeg sitter på telefonen min (S2) så vises begge nettverkene. Jeg har lest meg meg frem på engelske forum at det er noe om en nettverks adapter eller noe sånt? Er dette noe man kjøper eller er det noe man installerer?

Har noen noe tips på hva som kan være feilen, så hadde jeg blitt kjempeglad. :D

Pcen har åpenbart ikke et nettverkskort som støtter 5Ghz. Det finnes flere løsninger på det, enten kjøpe et nytt et, hvis det er mulig å skifte den ut, du sier ikke noe om hva slags pc det er snakk om.

Eller du kan kjøpe et usb basert nettverkskort, hvis det ikke lar seg gjøre å bytte det ut.

 

5Ghz nettverk kan være kjekt dersom det er en haug med andre trådløse nett i nærheten som forstyrrer nettet ditt, men eller vil du ikke merke spesiell forskjell, bortsett fra at 5Ghz ikke går like lett gjennom vegger osv.

 

Det stemmer, men 5Ghz kan også være kjekt hvis man streamer mye video i heimen, da 5Ghz plages mindre av støy i omgivelsene :)

Men det er som du sier, normalt sett så er det lite forskjell, bortsett fra kortere rekkevidde.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

PCen min er ca 2-3 år gammel. En bærbar Asus K53SD tror jeg.

 

Så jeg må alstå kjøpe en Usb adapter for å få det til å funke?

 

Det jeg synes er litt rart er at jeg har en kompis som spiller ps3 på 5Ghz nettverket, men på min ps3 vises det ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

PCen min er ca 2-3 år gammel. En bærbar Asus K53SD tror jeg.

 

Så jeg må alstå kjøpe en Usb adapter for å få det til å funke?

 

Det jeg synes er litt rart er at jeg har en kompis som spiller ps3 på 5Ghz nettverket, men på min ps3 vises det ikke.

Du kan skru den opp og bytte ut nettverkskortet. Men 5Ghz er altså stort sett ikke et "must have" såfremt du ikke opplever store problemer med støy på ditt 2.4 Ghz nett.

 

PS3 støtter ikke 5Ghz, heller ikke PS4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...