Gå til innhold

Hvor skal jeg plassere servere? (Krever mye strøm)


Anbefalte innlegg

Har ca. 11 servere, og hver maskin har 1500 watt strømforsyning. Altså rundt 16-17 kW/h. Jeg har nylig prøvd å sette de oppe hjemme, men huset takler ikke mer enn 6 av disse maskinene. Totalt krever maskinene rundt 60-70 ampere.

 

Jeg trenger å plassere det et eller annet sted, jeg har kikket litt på datasentere i Oslo, men bor et stykke unna, så problemer blir det nok. Jeg bor i sarpsborg (Østfold), og kan lett kjøre ned til Fredrikstad.

 

Lurer bare på om det er noen steder dere anbefaler å plassere disse maskinene, jeg har snakket med elektriker og han krever rundt 30 tusen for å fikse strømskapet hjemme, i tillegg kommer strøm kostnadene på rundt 200-230 per dag, altså 6 tusen kroner per måned.

 

Så litt rundt på finn for å finne en leilighet hvor strøm er inkludert i prisen, fant et par leiligheter som hadde dette, de skulle ha rundt 8-11 tusen per måned.

 

Jeg har sendt de en mail og venter på svar (Om de godtar servere plassert i huset).

 

Er det noen som har erfaring og kan anbefale hvor jeg kan plassere disse maskinene?

 

Må også huske at flere maskiner kan komme senere dette året.

 

Kort sagt: Jeg trenger et sted å plassere maskinene, hvor strømbruk ikke er et problem.

 

Håper på en billig løsning (10 tusen per måned inkludert strøm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok 1 mnd så vil huseier / utleier justere opp leien pga strømforbruket.

 

Har du målt i kontakt? De trekker neppe 1500W selv om PSU er på det.

Jeg har 3000W i mine servere, men bruker 8-900W med 4 cpuer uten gpuer.

Ja, målte par dager siden, PSU er 1500W, målte litt over 1100W per maskin. Skjønner hva du mener, men hvis man signerer en kontrakt, kan personen endre pris?

 

Uansett så er ikke mitt mål å svindle noen, ønsker bare et sted å plassere de. Billigst mulig.

Endret av LeiAvDette
Lenke til kommentar

Varme krever kjøling også, uansett om du leier eller setter pcene i datahall vil du få regning på AC også, på minst like mye som maskinene trekker.

 

Det blir som å sette på 17 vifteovner på 1000W i et rom.

 

Har 3 delta vifter 4000 RPM på hver maskin, varme er ikke et stort problem.

Lenke til kommentar

Jo, varme blir et problem fordi serverne dine varmer opp selve rommet. Tenk deg selv at du har 17 varmeovner på 1100W på i rommet. Selvsagt blir dette varmt.

Nå kan ikke et power sammenlignes helt med en varmeovn. selv om begge gir 1000 watt. Da ville jeg kunne varmet opp stua mi med PC'en min, men det kan jeg ikke. Med ovnen klarer jeg det. Selv om min PC står på hele dagen, er det fremdeles kjølig i stua. Så fort jeg setter på ovnen på natta og slår av PC'en...blir det nesten for varmt.

 

 

Ja, målte par dager siden, PSU er 1500W, målte litt over 1100W per maskin. Skjønner hva du mener, men hvis man signerer en kontrakt, kan personen endre pris?

 

Uansett så er ikke mitt mål å svindle noen, ønsker bare et sted å plassere de. Billigst mulig.

 

Leie er nok beregnet ut ifra et normalt strømforbruk. Med dine servere vil det bli et helt annet enn normalt forbruk, og utleier vil nok ha rett til det. Eventuellt si deg opp.

Lenke til kommentar

Ehm jo, watt er watt, varme er varme.

Her er en pc og en vifteovn satt i samme rom i like lang tid.

(samme watt)

Sjekk temp.

 

 

Da bruker ikke pcene 1100w heller.

Mine på 900W har 4 vifter på baksiden (19 til inni) og det er som å ha 4 hårfønere bak. Det er så varm luft at jeg brenner meg.

post-64596-0-23715700-1393826931_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva er bruksområde på maskinene? Høres ut som du ønsker å gjøre det stort med cryptocurrencies, men ikke har tenkt på hvordan du løser det rent praktisk?

 

Som skrevet over: ta kontakt med co-location leverandører og sjekk hvor mye de skal ha for et 44U rack med nok strøm. Vil tro du havner på feil side av 10000 + moms i måneden.

 

Vi får håpe du har vært smart nok til å ha hver server i ett 19" rackkabinett :-)

Lenke til kommentar

 

 

Jo, varme blir et problem fordi serverne dine varmer opp selve rommet. Tenk deg selv at du har 17 varmeovner på 1100W på i rommet. Selvsagt blir dette varmt.

Nå kan ikke et power sammenlignes helt med en varmeovn. selv om begge gir 1000 watt. Da ville jeg kunne varmet opp stua mi med PC'en min, men det kan jeg ikke. Med ovnen klarer jeg det. Selv om min PC står på hele dagen, er det fremdeles kjølig i stua. Så fort jeg setter på ovnen på natta og slår av PC'en...blir det nesten for varmt.

 

 

Ja, målte par dager siden, PSU er 1500W, målte litt over 1100W per maskin. Skjønner hva du mener, men hvis man signerer en kontrakt, kan personen endre pris?

 

Uansett så er ikke mitt mål å svindle noen, ønsker bare et sted å plassere de. Billigst mulig.

 

Leie er nok beregnet ut ifra et normalt strømforbruk. Med dine servere vil det bli et helt annet enn normalt forbruk, og utleier vil nok ha rett til det. Eventuellt si deg opp.
Ehh, jo. Det er enten fordi PCen ikke trekker like mye varme, eller at du er vant med å motta varme fra begge til vanlig.

Alternativt kan det være mindre ideel plassering av PCen.

 

Her i huset blir PCen brukt til å varme opp hele huset gjennom hele vinteren.

 

1000w er 1000w.

Lenke til kommentar
Ehh, jo. Det er enten fordi PCen ikke trekker like mye varme, eller at du er vant med å motta varme fra begge til vanlig.

Alternativt kan det være mindre ideel plassering av PCen.

 

Her i huset blir PCen brukt til å varme opp hele huset gjennom hele vinteren.

 

1000w er 1000w.

 

Litt merkelig. Min drar ca. 950 ut fra kontakten, men er faktisk ikke i nærheten av panelovnen på 1000 watt i stua.

Lenke til kommentar

Trekker den kontinuerlig dette, eller er det mer en peak-effekt?

Ellers er panelovner mer strategisk plassert (da f.eks i stua som du sier), og gjerne under vinduer, som forhindrer at kald luft fra vinduer slipper forbi. Hadde du hatt PCen på samme stedet (med varmluften blåsende oppover), og bekreftet at den altså trekker slik 24/7, så skulle du fått nøyaktig samme temp i stua.

 

Ja, faktisk så vil den i et slikt tilfelle kunne varme MER enn panelovnen, fordi panelovner gjerne har en termostat som skrur den av/på, mens PCen da trekker konstant (er last-styrt, ikke temperaturstyrt).

Noe annet ville vært imot en del fysiske lover. F.eks konserveringsloven om energi som sier at energi ikke kan forsvinne, kun ta en annen form.

 

 

In physics, the law of conservation of energy states that the total energy of an isolated system cannot change—it is said to be conserved over time. Energy can be neither created nor destroyed, but can change form, for instance chemical energy can be converted to kinetic energy in the explosion of a stick of dynamite.

Så du bruker i sånn forstand ikke opp energi, du gjør bare om energien fra elektrisk til varme-energi. Om varmen produseres av en elektrisk motstand i en prosessorkjerne, eller i et varmeelement i en panelovn er rimelig lite interessant. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøys Andrull.

En 1000w mixmaster bruker masse energi på å produsere bevegelse , moment og rotasjon.

Den avgir ikke på langt nær like mye energi som varme en 1000w dings med kun glødetråder.

Du har rett i at all energi omdannes , men ikke sammenlikne alt med panelovner.

En prosessor bruker ikke all energien den forbruker til å lage varme like lite som en motor i en disk eller vifte.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tøys Andrull.

En 1000w mixmaster bruker masse energi på å produsere bevegelse , moment og rotasjon.

Den avgir ikke på langt nær like mye energi som varme en 1000w dings med kun glødetråder.

Du har rett i at all energi omdannes , men ikke sammenlikne alt med panelovner.

En prosessor bruker ikke all energien den forbruker til å lage varme like lite som en motor i en disk eller vifte.

Tøys, eller bare tilnærmet godt nok i dette tilfellet?

 

Nå er ikke en PC en miksmaster og jeg skrev da bare om PCer og varmovner, så hvor du har det andre fra aner jeg ikke?

 

Men greit nok, det gjelder også veldig generelt.

Miksmasteren har en motor som lager rotasjon og lyd/vibrasjoner, men den energien vil også forsvinne ut som varme i huset (enten via friksjon i luft eller hva du enn måtte kverne), eller som lydbølger som absorberes og ender opp som varme i luft, vegger og trommehinna di.

 

Så jo, tilnærmet all energien til en miksmaster ender opp som varme i huset.

 

Så hva i all verden du mener "avgir ikke på langt nær" vet ikke jeg, men det er nok maksimalt noen milliwatt som forsvinner ut av huset som lydbølger. Altså ender tilnærmet alt som varme i huset ditt.

 

Det apparatet som kaster bort mest av energien må være efektive LED-dioder, som har svært høy grad av effektivitet (ser for meg rundt 25% litt løst fra hukommelsen), hvorav noen prosent av dette fort kan forsvinne ut av vinduet i form av fotoner. Vi snakker da om at flere watt kan forsvinne ut.

 

 

 

En prosessor bruker ikke all energien den forbruker til å lage varme like lite som en motor i en disk eller vifte.

Jo, tilnærmet 100 % går ut som varme. Resten må være noe i mikro/nanoskalaen av ørsmå vibrasjoner eller lignende ("coilWhine").

 

I en vifte vil en god porsjon av energien gå ut i form av bevegelseenergi til luftpartikler (i sterkt kontrast til en prosessor, hvor all energien går rett i varme), som selvsagt ender opp som varmeenergi kort tid etter.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...