Gå til innhold

Den russiske aggresjonen mot Ukraina


Anbefalte innlegg

 

Hvis ikke USA og NATO setter litt makt bak kravene og slutter med "vi er så bekymret" så vil dette være en situasjon som vil gjenta seg med jevne mellomrom i årene som kommer helt til Putin har tatt tilbake de fleste av landene som var underlagt USSR tyranniet.

 

 

Det finnes absolutt grobunn for et slikt scenario. Putin kan lett spille på det faktum at det eksisterer russiske minoriteter i de baltiske landene, og nøre opp under uro osv.

 

Og de har et greit utgangspunkt i den russiske enklaven Kaliningrad, midt i hjertet blant Nato nye medlemsland

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=2698653

http://www.bbc.com/news/world-europe-18284828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå benekter visstnok russerne at noe ultimatum har blitt sendt.

Jeg har lagt merke til at russerne har benyttet seg mye av forvirring for å utnytte situasjoner. Dette kan skape mye frykt for de soldatene som er innesperret siden de ikke vet hva de møter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har Norge tatt noe standpunkt til dette? Tror dere Forsvaret vil bli involvert ved evt konflikt?

 

Det kommer an på, dvs. om NATO/EU/USA etterhvert drar opp en red line

 

Hvor mye tolererer dem at Putin kan ekspandere?

 

Tør Nato/eu/usa i hele tatt å sette ultimatum i møte med reell militær motstand? For dette blir noe annet enn å krige mot diverse ørken-stater.

Lenke til kommentar

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

 

Er jeg forsåvidt enig i. Russerne vil neppe imponere lokalt, men det er spredningsfaren som i så tilfelle er mest skummelt i en full konflikt. Det trengs ikke mye kløkt for å angripe radarstasjoner og andre militære mål i Finnmark etc.

Lenke til kommentar

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

Den der må du utdype litt mer for meg.. Georgia ble jo ganske så sår i stumpen og var på hodestups retrett lenge før noen skikkelig "red army" verdig hærstyrke rakk å komme dit. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

Den der må du utdype litt mer for meg.. Georgia ble jo ganske så sår i stumpen og var på hodestups retrett lenge før noen skikkelig "red army" verdig hærstyrke rakk å komme dit. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

 

Har ikke ork til å lete frem mange kilder nå, men wikipedia oppsumerer en del under military analysis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Georgian_war#Russia

 

Utifra 'husken' er en del av punktene rundt konflikten at Russerne i stor grad brukte spesialstyrker i konvensjonelle operasjoner og elitestyrker, noe de kunne gjøre i en liten krig mot ett lite land, men som ikke vil være tilfelle ved en større konflikt. Kommunikasjonen var angivelig dårlig, men kanskje viktigst så underpresterte flyvåpenet. Når vi diskuterer flykjøp i Norge argumenterer en del med at uansett hvilke fly vi kjøper vil vi ikke ha noen sjanse mot det overveldende russiske flyvåpenet. I Georgia ble den påstanden gjort til skamme, da russerne aldri vant kontroll i luften, og georgierne lenge fløy bombetokt over russiske styrker.

 

Med andre ord klarte russerne å vinne fordi de i kraft av å være enormt mye større militært sett i større grad kunne bruke kapasiteter de ellers ikke ville kunne bruke, og selv da presterte de relativt dårlig sett i forhold til motstanden de møtte, da særlig i luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

Den der må du utdype litt mer for meg.. Georgia ble jo ganske så sår i stumpen og var på hodestups retrett lenge før noen skikkelig "red army" verdig hærstyrke rakk å komme dit. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

 

Har ikke ork til å lete frem mange kilder nå, men wikipedia oppsumerer en del under military analysis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Georgian_war#Russia

 

Utifra 'husken' er en del av punktene rundt konflikten at Russerne i stor grad brukte spesialstyrker i konvensjonelle operasjoner og elitestyrker, noe de kunne gjøre i en liten krig mot ett lite land, men som ikke vil være tilfelle ved en større konflikt. Kommunikasjonen var angivelig dårlig, men kanskje viktigst så underpresterte flyvåpenet. Når vi diskuterer flykjøp i Norge argumenterer en del med at uansett hvilke fly vi kjøper vil vi ikke ha noen sjanse mot det overveldende russiske flyvåpenet. I Georgia ble den påstanden gjort til skamme, da russerne aldri vant kontroll i luften, og georgierne lenge fløy bombetokt over russiske styrker.

 

Med andre ord klarte russerne å vinne fordi de i kraft av å være enormt mye større militært sett i større grad kunne bruke kapasiteter de ellers ikke ville kunne bruke, og selv da presterte de relativt dårlig sett i forhold til motstanden de møtte, da særlig i luften.

 

Skummet litt igjennom nå og ja de dreit seg i hvert fall ut i luften og angående kommunikasjon som du sier. Slik jeg også forsto det var de nesten tvunget til å bruke spesialist styrker i front fordi det andre de hadde i regionen der ikke dugde til stort. Når det er sagt har de sikkert lært av mange av sine feil, hadde foretrukket om de ikke hadde den erfaringen...

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bekymrer meg ikke så mye så lenge krigen ikke utøves mellom makter to makter med atomvåpen, men jeg begynner å bli bekymret når begge sider sitter på atomvåpen. Hvordan vil Russland reagere hvis NATO begynner å uskadeliggjøre rakettsiloer?

Det vil du ikke finne ut. Det betyr tross alt krig å angripe et annet land på den måten

 

Gudene vet hvor mange siloer det finnes spredt rundt i Russland eller hvor de er... Det er uaktuelt for NATO å prøve noe slikt. NATO ønsker uansett ikke å være de som angriper

Lenke til kommentar

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

Det har gått 6 år siden krigen i Georgia,russisk militær er i konstant oppbygging og modernisering så en konflikt mellom NATO og Russland ville endt med massive tap fra begge sidene,tror begge sider vil prøve å unngå konflikt som kan eskalere i full krig.

 

Jeg vil bare minne på at Ukraina skylder Russland 2,7 milliarder dollar for gass som er levert siste årene.Fikk lest i dag at gass fra Russland er fortsatt blitt sendt til Ukraina selv om ukrainere har ikke gjort for seg,siden Ukraina er på konkursens rand da er det best at dem bare går med på at Krim blir russisk med avtale om å slippe de enorme gass regninger.

Lenke til kommentar

 

Jeg bekymrer meg ikke så mye så lenge krigen ikke utøves mellom makter to makter med atomvåpen, men jeg begynner å bli bekymret når begge sider sitter på atomvåpen. Hvordan vil Russland reagere hvis NATO begynner å uskadeliggjøre rakettsiloer?

Det vil du ikke finne ut. Det betyr tross alt krig å angripe et annet land på den måten

 

Gudene vet hvor mange siloer det finnes spredt rundt i Russland eller hvor de er... Det er uaktuelt for NATO å prøve noe slikt. NATO ønsker uansett ikke å være de som angriper

 

Det er jeg klar over, men HVIS det skulle bryte ut en full krig mellom Russland og Ukraina, som sprer seg. Da er det ikke usannsynlig at NATO foretar seg noe.

Lenke til kommentar

Ukraina er på konkursens rand da er det best at dem bare går med på at Krim blir russisk med avtale om å slippe de enorme gass regninger.

 

Tror aldri Ukraina ville funnet seg i noe slikt. Ikke vil det gjøre Ukraina i stand til å betale fremtidige regninger heller, så da ville spørsmålet være hvilken landsdel russerne ønsket neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg tviler egentlig litt på at NATO kommer til å foreta seg noe militært. NATO har ikke noen særlig nær tilknytning til Ukraina. De var på et tidspunkt nær ved å bli medlemmer i NATO, men fikk avslag. Det er ikke en valgt regjering som sitter der heller, noe som gjør situasjonen enda mer kinkig. Det eneste negative er at NATO kommer til å se ut som svake ovenfor Russland rent militært. Jeg tror de økonomiske sanksjonene kommer til å svi mer enn nok på pungen. Jeg tviler på at Russland er interessert i isolasjon. Resten av Europa står samlet, og det er ikke en ønskelig situasjon for Russland å holdes utenfor varmen. Det er greit nok at russerne ønsker å være store, men uten de økonomiske midlene så vil dette ønsket bare være en illusjon.

Lenke til kommentar

 

Med tanke på at russerne angivelig ikke imponerte særlig mot Georgia tror jeg Putin vil være veldig forsiktig om det var noen reel sjanse for å møtte NATO- styrker i strid, selv om det antagelig er veldig lite sannsynelig.

Det har gått 6 år siden krigen i Georgia,russisk militær er i konstant oppbygging og modernisering så en konflikt mellom NATO og Russland ville endt med massive tap fra begge sidene,tror begge sider vil prøve å unngå konflikt som kan eskalere i full krig.

 

 

 

 

Helt klart, men jeg tviler på at de har klart å gjennomføre tilstrekkelige endringer enda, og jeg tror NATO ligger veldig langt forran på mange av punktene der russerne gjorde det veldig svakt. Store tap på begge sider ville det garantert blitt, men ved en begrenset konflikt tror jeg russerne ville fått store problemer om de faktisk måtte sloss mot en fiende med bedre utstyr og trening, i motsetning til Georgia som tross alt var ett par hakk under på mange områder, og fortsatt avslørte store huller i russernes stridsevne.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne på at Ukraina skylder Russland 2,7 milliarder dollar for gass som er levert siste årene.Fikk lest i dag at gass fra Russland er fortsatt blitt sendt til Ukraina selv om ukrainere har ikke gjort for seg,siden Ukraina er på konkursens rand da er det best at dem bare går med på at Krim blir russisk med avtale om å slippe de enorme gass regninger.

$2.7 milliarder er lommerusk i denne sammenheng.............

 

Viktor Yanukovych og kretsen rundt ham er beskyldt for å ha stjålet $70 milliarder fra den Ukrainske statskassen.

$37 milliarder av dem er kreditter som Ukraina har fått hvor pengene er overført til oversjøiske kontoer.

 

De $37 milliarder er omtrent det Ukraina trenger for å overholde sine finansielle forpliktelser i de neste to årene.

Ville vært praktisk om Ukraina hadde disse pengene nå og at de ikke var i Viktor Yanukovych's utenlandske kontoer.

 

Hva har dette kostet Russland hittil.................

 

Siden fredag i forrige uke har nemlig russiske aksjekurser falt dramatisk, og mandag ettermiddag hadde verdien av russiske selskaper falt med 58,4 milliarder dollar.

 

Samtidig falt rubelen med 2,2 prosent og havnet på et historisk lavt nivå mot dollar og euro.

 

Den russiske sentralbanken satte mandag opp styringsrenten til 7,0 prosent, en markant og overraskende økning fra 5,5 prosent.

 

Russland opplever en stor kapitalflukt som skyldes frykt for følgene av Russlands strid med de nye Europa-vennlige makthaverne i Ukraina og vestlige land som støtter dem.

 

Aksjene i gassgiganten Gazprom falt over 10 prosent. Selskapet eksporterer store mengder gass til Ukraina og har også bankinteresser i landet.

 

Den russiske valutaen har allerede vært under sterkt press fordi investorene er bekymret for den lave økonomiske veksten i landet. Eksperter trekker paralleller til krigen med Georgia om Sør-Ossetia i 2008. Denne bidro til Russlands økonomiske krise i 2009.

 

http://www.dagbladet.no/2014/03/03/nyheter/utenriks/ukraina/krim-halvoya/kiev/32125092/

 

Og dette er bare begynnelsen..........før vesten starter med sanksjoner.

 

Kanskje på tide at vesten legger litt press på de Russiske Ogliarkene så de kvitter seg med Putin.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...