Gå til innhold

forurenser det å lage solcellepanel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solcellepaneler lages av tynne skiver av silisium. Silisium fremstilles av silisiumdioksid, også kalt kvarts (bergkrystall er kvarts). I prosessen med å fremstille rent silisium benyttes det rensestoffer som verken er spesielt bra for arbeidsmiljøet eller omgivelsene (hvis det oppstår lekkasjer). Dessuten brukes det en hel del energi i prosessen, energi som kan være produsert på en forurensende måte, f.eks ved brenning av kull eller olje.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det er tenkelig at det naturfaglæreren din refererte var riktig på den tiden h*n studerte hvis det er en del år siden, men det har skjedd mye på denne fronten de senere årene. Nyere solceller produserer like mye energi som det gikk med til å lage dem i løpet av noen få år. Teknologier på vei inn på markedet (bl.a. thin film) ser ut til å kunne ta dette tallet ned til kun et år.

Lenke til kommentar

Et solcellepanel har en forventet levetid på minst 30år. Når jeg jobbet i solcelle industrien ble jeg fortalt noe sånt som 10-15år før et panel hadde produsert like mye strøm som produksjonen av det krevde.

Jeg var i et allmøte med et knippe forskere for solcelleindustrien og de ble konfrontert med denne påstanden av en annen møtedeltaker. De sa det var en myte som har hengt igjen fra to tiår tidligere, når det faktisk var sant. Møtet ble avholdt i 1996.

 

Noe sier meg at det er lenge siden du har jobbet i solcelleindustrien. ;)

Lenke til kommentar

Her jeg bor produseres det Silisium ihvertfall. Den fabrikken lukter alt annet enn grønn. Forbruker store mengder energi med tanke på kraft til å varme alle ovnene til å smelte eller hva de nå enn gjør der inne. Har i de senere år satt inn litt filter og slikt, før kunne det se ut som et vulkanutbrudd her med tanke på alt støvet som kom ut og la seg overalt :)

Lenke til kommentar

 

Et solcellepanel har en forventet levetid på minst 30år. Når jeg jobbet i solcelle industrien ble jeg fortalt noe sånt som 10-15år før et panel hadde produsert like mye strøm som produksjonen av det krevde.

Jeg var i et allmøte med et knippe forskere for solcelleindustrien og de ble konfrontert med denne påstanden av en annen møtedeltaker. De sa det var en myte som har hengt igjen fra to tiår tidligere, når det faktisk var sant. Møtet ble avholdt i 1996.

 

Noe sier meg at det er lenge siden du har jobbet i solcelleindustrien. ;)

 

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Endret av trra
Lenke til kommentar

Min gamle naturfaglærer sa at det krevde mer energi på å lage et solcellepanel, enn panelet noensinne kom til å produsere. Jeg vet ikke i hvilken grad dette stemmer lenger.

Påstanden medfører nok ikke 100% korrekthet, men ei heller langt unna. EROI-faktoren til sol, er forferdelig lav. Hvis jeg husker korrekt er den 1.5 i snitt eller noe rundt der. PV (ie solpanel) er vel 6 eller noe.

 

Da er det jo bare å regne ut hvor mye energi et solcellepanel i teori og praksis (midlere effekt), opp mot energi brukt for å finne ut hvor lang tid det tar før ett PV-panel kan starte å produsere ett nytt solcellepanel.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Nå er det et par år siden jeg har jobbet med dette, men den gangen var det ikke snakk om noe levetid til solcellepanel. Var kun erodering som kunne påvirket virkningsgraden til et solcellewafer over tid. Solvirkningsgraden på en nesten 20 år gammel wafer var redusert med litt over 1 prosent, og om dette fortsetter proposjonalt vil den nok veie opp for produksjonsforurensningen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det var nytt for meg. Kan du forklare litt mer rundt hvordan restene brukes i betong?

 

Jeg vet SiO2 mikrosilika brukes til å forsterke betong, men det har ingenting med brukte eller ødelagte solceller å gjøre. Det er et biprodukt fra framstillingen av vanlig uren silisium til bruk i legeringer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var nytt for meg. Kan du forklare litt mer rundt hvordan restene brukes i betong?

 

Jeg vet SiO2 mikrosilika brukes til å forsterke betong, men det har ingenting med brukte eller ødelagte solceller å gjøre. Det er et biprodukt fra framstillingen av vanlig uren silisium til bruk i legeringer.

Joda, det er silika fra ødelagte/brukte solceller som blir brukt i betong. Brukes som forsterkning. Moren min jobber med dette.

Lenke til kommentar

Her jeg bor produseres det Silisium ihvertfall. Den fabrikken lukter alt annet enn grønn. Forbruker store mengder energi med tanke på kraft til å varme alle ovnene til å smelte eller hva de nå enn gjør der inne. Har i de senere år satt inn litt filter og slikt, før kunne det se ut som et vulkanutbrudd her med tanke på alt støvet som kom ut og la seg overalt :)

Mener du den fabrikken ved lillesand ved siden av E18?

Lenke til kommentar

 

Her jeg bor produseres det Silisium ihvertfall. Den fabrikken lukter alt annet enn grønn. Forbruker store mengder energi med tanke på kraft til å varme alle ovnene til å smelte eller hva de nå enn gjør der inne. Har i de senere år satt inn litt filter og slikt, før kunne det se ut som et vulkanutbrudd her med tanke på alt støvet som kom ut og la seg overalt :)

Mener du den fabrikken ved lillesand ved siden av E18?

 

 

Jepp, stemmer det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...