Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En homofil lærer


richbras

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg blir grunnskolelærer om noen år. Jeg er homofil og er i tillegg ganske feminin.

 

Jeg skal ha noen undervisninger om sex og seksualitet på en ungdomskole der jeg har praksis.

 

Skal jeg si at jeg er homofil hvis en av elevene mine lurer på det? Det er ganske lett å se at jeg er homofil siden jeg er så feminin (jentete) men har ikke sagt det til dem, og ingen har spurt meg.

 

Jeg er redd for å miste den gode relasjonen vi har skapt sammen siden forrige praksis perioden hvis de får vite at jeg er homofil.

 

Hva gjør jeg?

 

Håper på å få gode og fornuftige svar fra seriøse folk.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må du se an selv. Det er umulig å forutsi hvilken reaksjon du vil få. For min del har jeg ikke noe imot homofile så lenge de respekterer at jeg er heterofil. Har opplevd å ha en gymlærer som var vel respektløs mot elevene, og jeg har også jobbet sammen med folk som er åpenbart homofile uten problem. Det kommer m.a.o helt an på hvordan vedkommende oppfører seg. Den aldersgruppen av gutter du forholder deg til vil muligens føle sin seksualitet truet hvis du er åpen om det. En ting er å ha en mistanke, noe annet er å få det bekreftet. Selv om man som voksen synes det er fornuftig å være åpen om sin seksuelle legning så må man også se an sitt publikum og hvordan de vil reagere. Du risikerer jo også at de vil ta ut sin egen usikkerhet på deg.

Lenke til kommentar

Du har en del muligheter, noen av dem bedre enn andre.

 

1) Du kan, når de stiller personlige spørsmål (noe de garantert kommer til å gjøre) så kan du bare si at det er et personlig spørsmål, og jeg kommer derfor ikke til å svare. Men da må du være konsekvent, og svare det på alle personlige spørsmål på det området.

 

2) Hvis du sier det/de spør, si det som det er. Men sørg for at de skjønner at det ikke er noen big deal, eller uvanlig. Det er generelt sett en mye større aksept for homofili blant ungdommen enn det var for noen år siden (noe jeg vil påstå at er en positiv utvikling).

 

Mer generelt, så ville jeg vært litt forsiktig med hvor personlig du lar elevene få lov til å grave i livet ditt. De er grusomt dårlige til å skjønne på egen hånd hva som er akseptabelt og ikke. Men det vet du vel kanskje allerede...

Lenke til kommentar

Hadde en lesbisk lærer en gang i tiden, og hun sa det ganske tidlig. Ingen som hadde noen problemer med det. Om noen spør, så svar ærlig. Hun sa det vel uoppfordra da hun presenterte seg selv den første dagen, om jeg husker riktig. Bedre det enn at noen hormonelle unger går rundt og lurer og lager rykter, men ikke tørr å spørre rett ut.

Tror nok det av de fleste vil oppfattes som mye mindre truende å være lesbisk enn homofil. Husk at en lærer står i en veldig autoritær rolle, og derfor må være ganske gjennomtenkt i hvordan man behandler elevene og hva man deler av sitt privatliv. Man er en viktig rollemodell for hvordan man bør oppføre seg og takle ulike situasjoner. Der tror jeg nok følsomheten til homofile er et pluss, så lenge man beholder respekten gjennom hvordan jobben utføres og hvordan et psykososiale miljøet er i klassene.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg blir grunnskolelærer om noen år. Jeg er homofil og er i tillegg ganske feminin.

 

Jeg skal ha noen undervisninger om sex og seksualitet på en ungdomskole der jeg har praksis.

 

Skal jeg si at jeg er homofil hvis en av elevene mine lurer på det? Det er ganske lett å se at jeg er homofil siden jeg er så feminin (jentete) men har ikke sagt det til dem, og ingen har spurt meg.

 

Jeg er redd for å miste den gode relasjonen vi har skapt sammen siden forrige praksis perioden hvis de får vite at jeg er homofil.

 

Hva gjør jeg?

 

Håper på å få gode og fornuftige svar fra seriøse folk.

 

Takk på forhånd!

ikke si at du er homofil, jeg husker gymlæreren min var homofil, han var også sånn feminin, veldig stor og kraftig men følsom og "jentete" pleide å ta på meg på skuldren liksom det var helt normalt, men gutta skulle liksom være så fordomsfulle seff var det hele tida sånn han homsen tok på meg, men sånn sett var han en super lærer og vi likte han, alle viste at han var homo. Men det var sånn at en dag forandret hele min oppfatning om homofile, læreren matte læreren vår som sa da en dag " at han hadde en grei kollega som han respekterte veldig en homofil gymlærere, og han var veldig tydelig på at vi ikke skulle være fordomsfulle fordi folk har en annen legning. Men han påpekte veldig på det om hvor fantastisk lærer han var og person, han sa aldri hvem det var men vi visste hvem han snakka om, det var Så åpenbart. Syns du burde heller snakke med dine kollegaer om det sånn at elvene hadde vårt mer forbredt. Sånn at de ikke finner på sånn tull å spørre deg om du er homo selv om de allerede vet det, ofte stiller de deg fordi de vil gjøre narr av deg. Selv om du hadde sagd det så hadde det ikke endret noe, men jeg anbefaler ikke å fortelle det fordi sånne ting er så åpenbart i dagens samfunn og akseptert i høyere grad enn før. Nå er vanskelig å si hvordan ungdommen er nå fordi min klasse var fantastisk ingen bråk, rasisme, diskriminering eller mobing. Vi hadde en lesbe i klassen, en gutt som tok på brunkrem, nok engang alle viste men ingen som påpekte ting som ikke dens business. Endret av lion33
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal ha noen undervisninger om sex og seksualitet på en ungdomskole der jeg har praksis.

 

Hvordan signaler tror du det sender til elevene hvis den som skal lære de om seksualitet ikke tør inrømme hans egen seksualitet?

 

For all del ikke start timen med å annonsere det, men hvis spørsmålet kommer opp burde du kunne snakke om det som alle andre tema som kommer opp. Hvis du i disse timene viser frykt for tema homofili vil det jo smitte over på elevene, tenk på de homofile elevene som ser sin tydlig homofile lærer gjemme seg inne i skapet når han blir utfordret, hva signal sender du til dem...

Lenke til kommentar

Hvordan signaler tror du det sender til elevene hvis den som skal lære de om seksualitet ikke tør inrømme hans egen seksualitet?

Hva har hans private seksualliv å gjøre i en undervisning å gjøre? Homo eller ei.

 

"Mitt private liv har intet å gjøre i undervisning".

Kan vel ikke være så vanskelig å ytre noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt det, men bare for å vise at det er normalt, og at du ikke er flau over det.

 

Men vent til noen spør. Det å være homofil burde ikke være noen big deal i det hele tatt. Det er mye bedre hvis det blir nevnt i en bisetning, hvis du skjønner hva jeg mener. Ikke gjør det til en kunngjøring.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

En positiv ting ved at du er helt åpen om det, er at det kanskje vil være veldig betryggende for elever som er selv homofile eller lesbiske, men som ikke har kommet ut av skapet ennå. Kanskje det vil gjøre det lettere for dem å selv bli tryggere på sin legning, og gjøre det litt lettere for dem å være åpen om det.

Endret av Trodet
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker tåpelig å skulle skjule det, og nesten like tåpelig hvis du skal "innrømme" det i en bisetning også skynde deg å snakke om noe annet. Hvis noen spør deg om du er homo så ser du dem rett i øya og sier klart og tydelig at "Ja, jeg er homofil". Det er ingen grunn til å være diskret rundt dette. Hvis du er så feminin som du beskriver deg selv som har de nok skjønt det allerede uansett

Lenke til kommentar

At du er homofil er jo ikke unormalt. I 2014 skal barn lære å akseptere hverandre for den man er uansett. Så om noen spør er det ingen vits å skjule det. At de tidlig lærer at folk er forskjellige vil jo sannsynligvis gjøre dem mer tolerante og reflekterte uansett.

Som andre har vært innpå, du er ikke nødt til å "innrømme" noen ting. Du er den du er, og det er en fin ting.

Edit: Skriveleif

Endret av Snøsokk
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...