Gå til innhold

Samsung droppet Android i sine nye smartklokker


Anbefalte innlegg

Jeg har er 100kr klokke fra Clas Ohlson, den viser tiden helt greit. Jeg kan eie 5 sånne i året og komme like godt ut av det som med den fancy klokka di, thklinge. Klokka di er et smykke, ikke noe galt med det, men ikke lat som noe annet. Alt den kan gjøre kan gjøres bedre for mindre. Så får jeg heller leve med at den ikke ser veldig fin ut. Men så er det heller ikke noe jeg betyr meg om. Jeg vil mye heller ha en klokke som kan bytte musikk på anlegget og sende SMS i stygg plast som varer i 2 år til 1000kr enn en 35k klokke som varer i 1000 år og kun kan vise tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ei Citizen EcoDrive-klokke som drives av solceller på urskiva som igjen lader batteriet, som nå er dødt og som de ikke har erstatning for. Klokka er 9 år gammel og har blitt en brevvekt. Det finnes naturligvis både kondensatorer og batterier i fremtiden, men at du finner deler som passer som det skal og har matchende elektriske attributter, og et menneske som har kompetanse til å gjøre det tror jeg kan bli vanskelig. Når min 9 år gamle klokke er død og forlatt av produsenten så tror jeg ikke noen elektriske har livets rett om 40 år. Et rent quartz-ur som bare trenger et ordinært knappecelle-batteri vil nok ha bedre odds. I tillegg har vi en stadig økende bruk&kast-holdning som gjør at et billig quartz-ur nok kjapt vil kunne havne på skroten istedet for reparasjon.

 

Bruk og kast er helt frivillig, mekaniske ur trenger også vedlikehold, det er lite realistisk at du ikke finner noen som kan bytte ut batteriet eller kondensatoren framtiden om du ikke ønsker å drive med bruk og kast. Man får all slags batterier og kondensatorer, og en spesialist vil antakelig fint kunne finne en egnet erstatning og bytte det. Mekaniske ur er ingen billig eller rasjonell måte å drive tidtakning. Jeg har nesten den billigste klokka som finnes, Casio F91W, en klokka jeg betalte bare såvidt over 50 kr for, den er mer presis en de mest presise mekaniske armbåndsur og har vart i to år uten problemer, og jeg tviler på at den går i stykker med det første.

 

Som sagt, det er ikke noe galt i å like mekaniske ur, det er bare tåpelig å framstille det som ett godt tidtakningsinstrument, når man i realiteten kjøper meknaiske ur av helt andre grunner.

 

AtW

Lenke til kommentar

And so it begins., Samsung har vel aldri lagt skjul på at de ønsker å følge i Apple sine fotspor med eget økosystem hvor de kan hente inn penger ikke bare fra salg av maskinvaren, men også fra økosystemet for øvrig som ved salg av applikasjoner i et eget applikasjonsbibliotek i Tizen osv.. Blir spennende å se om vi faktisk kan få en Samsung Galaxy S5 med Tizen allerede i år eller om vi må vente på Samsung Galaxy S6 eller S7 før vi ser Samsung begynner å forsøke å få brukerne sine over på Tizen på mobilfronten.

 

Taizen er vel uansett ikke utelukkende Samsung sitt system ? Men et OS som muligens blir å se på flere mobiler/nettbrett over tid.

 

Det sagt, har Samsung alltid lekt seg med flere OS, alt ifra tidlige Windows Mobile, til Windows Phone (Ativ) , deres eget Bada og Android

Godt mulig Samsung ønsker å få suksess med et system de sjøl har bedre kontroll med, men jeg liker å tro at de blir å holde seg med det som selger.

Hvis Tizen blir en suksess og på mobilitelefoner, er det slett ikke usannsynlig at Samsung vil endre fokus i den retning.

Jeg tror fortsatt folk flest foretrekker Android.

Lenke til kommentar

Ja, jeg frykter heller ikke at dette vil skade Android på noe vis.

 

Samsung legger stort sett vilje bak én ting; de skal være blant de to største i alle markedene de deltar i.

På mobiltelefoner har de teppebombet folk med alternativer, i sterk kontrast til Apple. Slik ble de nummer 1.

 

1: Jeg ser ingen grunn til å tro de skal slutte å tilby produkter til alle segmenter bare fordi de kommer med enda et alternativ, som appåtil er erstatningen til en produktserie som de allerede har hatt på markedet uten å slutte å tilby disse andre alternativene.

 

2: Jeg ser heller ingen grunn til å tro at de kommer til å pushe Tizen noe særlig sterkere enn de pushet Bada, som de la ned fordi de fikk muligheten til å gå sammen med Intel og bygge Tizen i stedet.

 

3: Det må i såfall være fordi de tror det er godt nok til å ta en stor markedsandel. Og ingenting ville vel vært bedre enn at det er fristende nok å gi Android konkurranse på salgsmarkedet. Lite annet som har klart dét. Men jeg tror ikke det. Samsung ser ikke ut til å legge nok vilje bak Tizen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...