Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Reflektere og analysere forskejllen på islam og kristendommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å analysere og reflektere så skal du se ulike sider av samme sak, trekke inn eksempler, og se sammenhenger.

Du kan starte med å sette opp en liste, for å få oversikt.

 

Forskjeller:

- Troen på Jesus som Guds sønn(i Islam er Jesus en profet)

- Troen på profeten Mohammed

- Praktisering av religionen

 

Likheter:

- Troen på en Gud

- Gud er skaper av universet, jorden og alle levende skapninger

- Adam og Eva

- Noahs ark og flere fortellinger

- Abraham som stamfar

 

Dette kan diskuteres:

- Hodeplagg på kvinner(noen mener at dette står i Bibelen også)

- Om det er tillatt å spise svin(Det hevdes at det står i bibelen at det ikke er tillatt, 3. mosebok, 11.)

 

Også kan du reflektere og analysere forskjellene og likhetene, og komme til en konklusjon. Er kristendom og islam like eller ulike religioner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

“Religion says do, Jesus says done”

 

Jesus døde for våre synder slik at vi kan få ta imot nåden av Gud. Her handler det ikke om "å gjøre seg fortjent" til å komme til himmelen slik som i alle andre religioner.

Ifølge bibelen elsker Gud alle mennesker, i motsetning til koranen, hvor Allah bare elsker de som søker han.

 

Ok, da sier vi takk til deg.

 

StilleVann gir deg et vel et godt utgangspunkt. Det kan være et poeng å dele det opp litt, du vil kanskje se på rene forskjeller i skriften og forskjellen i hvordan dette tolkes og utøves. Den første burde være ganske rett frem og det burde du få til. Den andre delen er nok litt vanskeligere, men hvis du gjør den bra så kan du nok sitte med en god oppgave.

Lenke til kommentar

I kristendommen så kommer du til Himmelen automatisk ved å tro på jesus, men i Islam så kreves det gode gjerninger, samtidig at du spør om tilgivelse ( ber om tilgivelse). du kan også sammenligne hva Islam sier om treenigheten og jesus. Sammenlign likheter og forskjeller mellom jesus i bibelen og koranen. Hvis du treffer med oppgaven, samtidig framfører bra, så får du garantert en topp karakter :)

Lenke til kommentar

 

“Religion says do, Jesus says done”

 

Jesus døde for våre synder slik at vi kan få ta imot nåden av Gud. Her handler det ikke om "å gjøre seg fortjent" til å komme til himmelen slik som i alle andre religioner.

Ifølge bibelen elsker Gud alle mennesker, i motsetning til koranen, hvor Allah bare elsker de som søker han.

 

Ok, da sier vi takk til deg.

 

StilleVann gir deg et vel et godt utgangspunkt. Det kan være et poeng å dele det opp litt, du vil kanskje se på rene forskjeller i skriften og forskjellen i hvordan dette tolkes og utøves. Den første burde være ganske rett frem og det burde du få til. Den andre delen er nok litt vanskeligere, men hvis du gjør den bra så kan du nok sitte med en god oppgave.

 

 

Det StilleVann sier er riktig såvidt jeg kan se. Det jeg sier er også riktig :-)

 

Muslimer og kristne er også enige om at Gud per definisjon er det største tenkelige vesen, eller det maksimalt største vesen. Men, det største tenkelige vesen må altså også være moralsk perfekt. Det betyr at Gud må være en kjærlig og nådig Gud. Derfor, Gud, som det perfekte vesen, må være all-elskende.

Men ifølge Koranen så elsker ikke Gud syndere:

"God loves not the unbelievers" (III. 33)

"God loves not the impious and sinners" (II. 277)

"God loves not evildoers" (III. 58)

"God loves not the proud" (IV. 37)

"God loves not transgressors" (V. 88)

"God loves not the prodigal" (VI. 142)

"God loves not the treacherous" (VIII. 59)

"God is an enemy to unbelievers" (II. 99)

 

Over og over igjen deklarerer Koranen at Gud ikke elsker menneskene som bibelen sier at Gud elsker så høyt at han sendte sin sønn (Jesus) for å dø for dem!

Lenke til kommentar

Ved å analysere og reflektere så skal du se ulike sider av samme sak, trekke inn eksempler, og se sammenhenger.

Du kan starte med å sette opp en liste, for å få oversikt.

 

Forskjeller:

- Troen på Jesus som Guds sønn(i Islam er Jesus en profet)

- Troen på profeten Mohammed

- Praktisering av religionen

 

Likheter:

- Troen på en Gud

- Gud er skaper av universet, jorden og alle levende skapninger

- Adam og Eva

- Noahs ark og flere fortellinger

- Abraham som stamfar

 

Dette kan diskuteres:

- Hodeplagg på kvinner(noen mener at dette står i Bibelen også)

- Om det er tillatt å spise svin(Det hevdes at det står i bibelen at det ikke er tillatt, 3. mosebok, 11.)

 

Også kan du reflektere og analysere forskjellene og likhetene, og komme til en konklusjon. Er kristendom og islam like eller ulike religioner?

takk for alle svar! Endte opp med 5/6 :)
Lenke til kommentar

 

 

“Religion says do, Jesus says done”

 

Jesus døde for våre synder slik at vi kan få ta imot nåden av Gud. Her handler det ikke om "å gjøre seg fortjent" til å komme til himmelen slik som i alle andre religioner.

Ifølge bibelen elsker Gud alle mennesker, i motsetning til koranen, hvor Allah bare elsker de som søker han.

 

Ok, da sier vi takk til deg.

 

StilleVann gir deg et vel et godt utgangspunkt. Det kan være et poeng å dele det opp litt, du vil kanskje se på rene forskjeller i skriften og forskjellen i hvordan dette tolkes og utøves. Den første burde være ganske rett frem og det burde du få til. Den andre delen er nok litt vanskeligere, men hvis du gjør den bra så kan du nok sitte med en god oppgave.

 

 

Det StilleVann sier er riktig såvidt jeg kan se. Det jeg sier er også riktig :-)

 

Muslimer og kristne er også enige om at Gud per definisjon er det største tenkelige vesen, eller det maksimalt største vesen. Men, det største tenkelige vesen må altså også være moralsk perfekt. Det betyr at Gud må være en kjærlig og nådig Gud. Derfor, Gud, som det perfekte vesen, må være all-elskende.

Men ifølge Koranen så elsker ikke Gud syndere:

"God loves not the unbelievers" (III. 33)

"God loves not the impious and sinners" (II. 277)

"God loves not evildoers" (III. 58)

"God loves not the proud" (IV. 37)

"God loves not transgressors" (V. 88)

"God loves not the prodigal" (VI. 142)

"God loves not the treacherous" (VIII. 59)

"God is an enemy to unbelievers" (II. 99)

 

Over og over igjen deklarerer Koranen at Gud ikke elsker menneskene som bibelen sier at Gud elsker så høyt at han sendte sin sønn (Jesus) for å dø for dem!

 

 

Når du kommer med påstander må du backe det opp med kilder, selvom jeg antar at du prøver å bevise at Jesus er "veien". I koranen så er det ikke noe som heter II.99, vII,59 osv. Såpass regner jeg med at du vet. Du må legge ved vers og kapitell :)

Lenke til kommentar

Når du kommer med påstander må du backe det opp med kilder, selvom jeg antar at du prøver å bevise at Jesus er "veien". I koranen så er det ikke noe som heter II.99, vII,59 osv. Såpass regner jeg med at du vet. Du må legge ved vers og kapitell :)

 

 

Jeg kjenner ikke til Koranen i stor detalj, men vet at muslimer må "gjøre seg fortjent" til å komme til himmelen hvor f.eks. en mengde jomfruer venter dem. Dette gjelder altså ikke for kristne hvor det er å ta imot Jesus, og tro på ham som gjelder. Det er en forskjell å kunne ta opp i en slik oppgave, utenom det StilleVann påpekte.

 

Kall det propaganda om dere vil, men det er ihvertfall riktig uavhengig av om det taler til fordel for kristendommen. Det kan også være problematisk å forstå treenigheten f.eks, jeg benekter heller ikke det, sålangt det er riktig.

 

Koranen-sitatene (kopiert fra link nedenfor) og kilde for min påstand er William Lane Craig, som er teolog og filosof med stor kjenskap til Islam:

http://www.reasonablefaith.org/is-the-islamic-conception-of-god-morally-inadequate

 

Edit:

Nå fant jeg ut dette med sitatene du var på jakt etter også.

II.99 står altså for 2:99, men tydeligvis har Craig bommet her, for dette står i 2:98 ifølge: http://quran.com/2/98

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Gratulerer med god karakter! :)

Jeg har studert bibelen en stund og det er lett å se at all kjeden vender tilbake til Paulus, så med andre ord, det kristne i dag følger er det Paulus sa og ikke det Jesus sa. En annen problem er at man skal bokstavtolke alt Paulus sa og "metafortolke" det jesus sa. En annen problem med bibelen er all Contradiction, ergo den boken vi har av bibelen i dag, kan dessverre ikke være guds ord. Men de som vil tro kan tro. PS: bibelen bommer totalt med vitenskapet.

 

Det er mer logisk å gjøre seg fortjent til Himmelen enn å få det ved å tilkjenne jesus, så 1-0 til Islam der :)

Endret av ole5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har studert bibelen en stund

 

 

Jeg vil påstå at jeg har sånn rimelig god kjenskap til bibelen og kristen tro selv, både gjennom høyskolefag og personlige studier over flere år, men hva vil det si at du har studert bibelen?

..og det er lett å se at all kjeden vender tilbake til Paulus, så med andre ord, det kristne i dag følger er det Paulus sa og ikke det Jesus sa. En annen problem er at man skal bokstavtolke alt Paulus sa og "metafortolke" det jesus sa.

Nesten alle kristne idag aksepterer Paulus brever ja, men det er ikke slik at man MÅ bokstavtolke Paulus, ei heller MÅ fortolke Jesus i alt. Det er ikke engang slik at man MÅ akseptere Paulus for å være kristen. Jeg vet om noen som er kristne uten at de aksepterer Paulus, så det er faktisk mulig. Kristen tro er i sin mest grunnleggende form hva C.S. Lewis definerte som "Mere Christianity". Dvs hva alle kristne uavhengig av sekt eller tolkning etc kan være enige om. Dvs, troen på Gud, og troen på Jesus som sin frelser. Uten dette kan man ikke kalle seg kristen.

Altså ikke nødvendigvis Paulus, selv om også Paulus er akseptert av de aller fleste, og det med god grunn såklart. Paulus hadde et nært forhold til flere av Jesu disipler, og var også en tidligere fariseer med et stort intellekt. Paulus var den som den gjenoppståtte Jesus selv kalte til sin tjeneste etter at Paulus først hadde forfulgt og drept mange av de tidlige kristne. Han er kanskje også den største årsaken til den store fremveksten av den tidlige kristendommen, hvor han til og med klarte å overbevise de intellektuelle grekerne (altså hjemlandet til bl.a. Sokrates, Platon og Aristoteles). Til og med den tidligere ateist-filosofen Anthony Flew (som ble deist på sine eldre dager) verdsatte Paulus, som du kan høre i f.eks. dette intervjuet: http://www.youtube.com/watch?v=VHUtMEru4pQ#t=461 (fra ca 07:10).

En annen problem med bibelen er all Contradiction

Hva tenker du på da? Jeg tror ikke du finner selvmotsigelser i Jesu ord i Bibelen, men mener du at Koranen er uten selvmotsigelser nå? Er det det du forsøker å si?

, ergo den boken vi har av bibelen i dag, kan dessverre ikke være guds ord.

Det er altså nedskrevet av mennesker. Det samme er Koranen. Ingen av dem er nedskrevet av Gud i egen person, om det er det du forsøker å sikte til? Hvis du er interessert i å høre om Bibelens troverdighet så kan du høre hva f.eks. høgskolelektor Bjørn Hinderaker sier her:

 

PS: bibelen bommer totalt med vitenskapet.
Hvilken vitenskap er det du sikter til? Bibelen er ikke en vitenskapelig bok, ei heller Koranen. Derimot har vitenskapen et historisk utspring gjennom gjennom kirken. Det kan du lese mer om i f.eks. denne tråden om du er interessert: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1555709&page=11

Det er mer logisk å gjøre seg fortjent til Himmelen enn å få det ved å tilkjenne jesus, så 1-0 til Islam der :)

I første øyekast høres det kanskje slik ut, men gjennom dypere forståelse er jeg totalt uenig :-)

 

Gud defineres (både i Islam og Kristen tro) som det største tenkelige vesen, eller det maksimalt største vesen. Det innebærer f.eks. å være all-kjærlig, all-god, all-vitende, all-mektig, å ha skapt alt som er. Det innebærer også å være hellig og ren, og uten menneskelige skrupler.
Et menneske når ikke et slikt vesen til tærne engang, så kan et menneske egentlig gjøre seg fortjent innfor Gud? Det er helt umulig for et menneske å ikke synde (kristen, muslim, hinduist, ateist, homofil, heterofil, eller hvem-som-helst), man må bare ydmykt og takknemlig ta imot Jesu offergave for å få tilgivelse for sine synder.
Derimot, er du uten synd så gjelder ikke dette. Hvis du er et syndfritt menneske så trenger du ikke Jesu tilgivelsesoffer, for da er du lik Jesus. For alle "oss andre dødelige" så trenger vi det derimot. Kjærlighet og tilgivelse er større enn hat og foraktelse, og det er nettopp derfor vi kan ta imot Jesus som frelser, selv om vi har våre menneskelige skrupler og er syndere.
Den kjente filosofen Søren Kierkegaard delte livet opp i ulike stadier hvor det første stadiet er det estetiske. Et liv som er selv- og fornøyelses-sentrert. Et slikt liv leder til slutt i kjedsomhet skrev han. Det neste var det moralske stadiet, men også dette leder til slutt i ulykkelighet, for jo mer man streber etter å ærlig opprettholde objektive gode standarder, jo mer smertefullt blir man klar over at man ikke klarer det. Det moralske livet leder til skyldfølelse og fortvilelse. Det tredje stadiet mente Kierkegaard var det religiøse hvor man kan få tilgivelse for synder og et personlig forhold til Gud.
En annen sak er alle bortforklaringene Islam kommer med ifht historiske fakta knyttet til Jesu korsfestelse og oppstandelse. Dvs, disse:
:)
Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke nok om Islam til å snakke om det, men derimot Bibelen og Kristendommen har jeg endel kunnskap om. Det at du benekter at det finnes Contradiction beviser bare din uvitenhet, Skal jeg sitere? Det at Johannes åpennbaring så vidt kom med i bibelen sier sitt, Husker å ha lært at biskopene diskuterte lenge om den var for "voldelig". Jeg har studert Religionen, og gått enda mer dypere på kristendommen. Til vanlig så bryr jeg meg ikke om hva folk tror på, men litt irriterende at man skal "misjonere" for sin religion. Helt enig i at bibelen ikke er vitenskap bok, men den kan HELLER IKKE være guds ord hvis den inneholder feil, pluss all motstridene tingene. Jeg kan godt sitere hvis du vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...