Gå til innhold

God 1440p skjerm?


PHCTF

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lurer litt på å kjøpe meg en 2560x1440 skjerm. Noen gode skjermer å anbefale? Bruksområdet er først og fremst gaming og nettsurfing, og trenger dermed en med lav responstid. 120Hz er kjekt, men ikke nødvendig. Foretrekker skarpere bilde over oppdateringsfrekvens.

 

Leste at dersom man stiller ned oppløsningen til f.eks 1080p i spill så vil bildet forvrenges da det ikke er native oppløsning, til tross for samme høyde/bredde-forhold. Stemmer dette, er det merkbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da er det vel det her skjermen du skal ha - https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278q/763616

Den virket interessant. Skal vurdere den!

 

Hvis du skal spille kjappe spill kan jeg love deg at du kommer til å angre på kjøpet av den der. En treg 27" gjør deg vesentlig dårligere i hurtige spill der respons og bildeoppdatering er essensielt.

24" TN er den skjermtypen du får best utbytte av, selvsagt 120 hz.

Lenke til kommentar

Og jeg har denne: http://www.amazon.com/QNIX-QX2710-Evolution-2560x1440-Thunderbolt/dp/B00ENB4Q7U/ref=sr_1_2?s=electronics&ie=UTF8&qid=1392678942&sr=1-2&keywords=QNIX+QX2710+Evolution+II+displayport

 

Jeg har den overklokket til 120hz, og er latterlig mye for pengene :) MEd 120hz blir den veldig rask også. 60 VS 120hz på denne skjermen er = evig forskjell. Det går faktisk ann å spille på denne kontra en 60hz skjerm

 

Dog den er ikkje like rask som 144hz TN skjermene, men fargekvaliteten er på koreaskjermene er imponerende bra. Det er jo tross alt LG IPS panel

 

Selv scrolling med en 60 hz er mareritt når man er vant med 120/144hz skjerm.

 

ViewSonic VP2770 er vel den raskeste av 60 hz skjermene som ikkje er særlig overklokkbare, og som jeg ville anbefalt ved valg av 60hz skjerm med meget bra kvalitet.

 

Til sammenlikning så betalte jeg 2300kr inkludert frakt for min Qnix skjerm, og det er sykt mye skjerm for pengene. Bruker den dog til skjerm til bencheriggen. Seriøs spilling gjøres med 144hz TN skjerm. Film sees på TV :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er noe skeptisk til disse ukjente merkene og tildels overklokking. Det finnes jo en grunn til at de store produsentene ikke gjør som de.

 

Bakdelen med 1080p 120Hz-144Hz skjerm er jo, etter det jeg har hørt, rimelig dårlig bildekvalitet. 120 Hz hadde selvsagt vært å foretrekke, men ikke over dårlig bildekvalitet. Da dette er et ganske subjektivt tema, så kommer jeg egentlig ingen vei uten sammenligninger.

 

Har for øyeblikket en BenQ G2420HD. Ble nå litt usikker på om jeg skal bytte den ut med en 1440p-skjerm hvor jeg sannsynligvis vil oppleve en den ghosting eller en 120/144Hz 1080p-skjerm hvor bildekvaliteten er ganske dårlig. Dog, så lenge bildekvaliteten er bedre enn på den jeg har i dag skal jeg jo ikke klage.

Lenke til kommentar

De nye 144hz TN skjermene har ikkje elendig bildekvalitet. Det som er fakta er at med en 60hz skjerm som har "outstanding" bildekvalitet, så blir bildet graut ved spilling med 60 hz skjerm.

 

JEg ville ha testet en god 144hz skjerm først. Om du ikkje blir fornøyd med den, så send den tilbake. 45 dagers returrett på komplett.no :D

 

Eller kjøp deg en 60hz 1440p skjerm + en 144hz TN skjerm, for så å returnere den du ikkje vil ha.

 

Det er ikkje mange som velger å spille på en 60hz skjerm etter å ha spillt på en 120/144hz skjerm for å si det slik ;)

 

Det beste fra begge verdner får man nå med en koreaskjerm 2300kr :wee: . For 7 000kr får man 3 stk slike :D

 

Vil man ha et enda bedre alternativ så kommer det g-sync 120hz 27" 1440p skjerm til sommeren/høsten hvis du orker å vente. Prisen blir nok minst 6-7k :)

 

 

Bruksområdet er først og fremst gaming og nettsurfing, og trenger dermed en med lav responstid. 120Hz er kjekt, men ikke nødvendig. Foretrekker skarpere bilde over oppdateringsfrekvens.

 

Det du sier her betyr koreaskjerm :) Den har alt dette til en latterlig lav pris. Bildekvaliteten er helt konge siden det er IPS. LG ips på Qnix

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så et par reviews på YouTube og leste om de koreanske skjermene. De er riktignok billig, men det er en risiko å ta. Det er visst en del som har fått dead pixels, leaks etc. I tillegg er det dårlige stands på mange av de. Det er visst en del variasjon i hvilken modell man får også, selv om det angivelig er den og den modellen man egentlig kjøper.

 

Så da får jeg heller vente på den G-sync skjermen du skrev om, tenker jeg!

Lenke til kommentar

Så et par reviews på YouTube og leste om de koreanske skjermene. De er riktignok billig, men det er en risiko å ta. Det er visst en del som har fått dead pixels, leaks etc. I tillegg er det dårlige stands på mange av de. Det er visst en del variasjon i hvilken modell man får også, selv om det angivelig er den og den modellen man egentlig kjøper.

 

Så da får jeg heller vente på den G-sync skjermen du skrev om, tenker jeg!

Hva med denne da ? https://www.mpx.no/asus-24-led-vg248qe-nvidia-g-sync/805215

 

Bare 1080 da. Men med g sync og 144hz. Skal komme denne mnd og koster "bare" 5000

Lenke til kommentar

 

Så et par reviews på YouTube og leste om de koreanske skjermene. De er riktignok billig, men det er en risiko å ta. Det er visst en del som har fått dead pixels, leaks etc. I tillegg er det dårlige stands på mange av de. Det er visst en del variasjon i hvilken modell man får også, selv om det angivelig er den og den modellen man egentlig kjøper.

 

Så da får jeg heller vente på den G-sync skjermen du skrev om, tenker jeg!

Hva med denne da ? https://www.mpx.no/asus-24-led-vg248qe-nvidia-g-sync/805215

 

Bare 1080 da. Men med g sync og 144hz. Skal komme denne mnd og koster "bare" 5000

 

 

Den skjermen er så overprisa pga g-sync at det er helt LATTERLIG. 5000kr for en 24" TN og 1080p er håpløst. Særlig når versjonene uten g-sync koster ca halvparten, og g-sync upgrade kommer til å koste ca 1000kr.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så et par reviews på YouTube og leste om de koreanske skjermene. De er riktignok billig, men det er en risiko å ta. Det er visst en del som har fått dead pixels, leaks etc. I tillegg er det dårlige stands på mange av de. Det er visst en del variasjon i hvilken modell man får også, selv om det angivelig er den og den modellen man egentlig kjøper.

 

Så da får jeg heller vente på den G-sync skjermen du skrev om, tenker jeg!

Hva med denne da ? https://www.mpx.no/asus-24-led-vg248qe-nvidia-g-sync/805215

 

Bare 1080 da. Men med g sync og 144hz. Skal komme denne mnd og koster "bare" 5000

Den skjermen er så overprisa pga g-sync at det er helt LATTERLIG. 5000kr for en 24" TN og 1080p er håpløst. Særlig når versjonene uten g-sync koster ca halvparten, og g-sync upgrade kommer til å koste ca 1000kr.

Enig i at den er overprisa. Men det er bare oppløsningen som forskjellen på den 1440 monitoren du snakker om ? Regner med du mener asus rog monitoren.

Lenke til kommentar

 

Bakdelen med 1080p 120Hz-144Hz skjerm er jo, etter det jeg har hørt, rimelig dårlig bildekvalitet. 120 Hz hadde selvsagt vært å foretrekke, men ikke over dårlig bildekvalitet. Da dette er et ganske subjektivt tema, så kommer jeg egentlig ingen vei uten sammenligninger.

 

Det er ikke så ille som du tror. Det er ikke automatisk sånn at TN = dritt og IPS = heaven

Med TN må man ofte tweake litt med fargene for å få det bra, uten at det er noe stort problem.

Dessuten er ikke fargegjengivelse SÅ viktig egentlig. Minimale nyanseforskjeller på gress f.eks blir ganske ubetydelig i forhold til de raske skjermene sin "rapid refresh rate" i forhold til en sluggish 60 hz ips.

Lenke til kommentar

 

 

Bakdelen med 1080p 120Hz-144Hz skjerm er jo, etter det jeg har hørt, rimelig dårlig bildekvalitet. 120 Hz hadde selvsagt vært å foretrekke, men ikke over dårlig bildekvalitet. Da dette er et ganske subjektivt tema, så kommer jeg egentlig ingen vei uten sammenligninger.

 

Det er ikke så ille som du tror. Det er ikke automatisk sånn at TN = dritt og IPS = heaven

Med TN må man ofte tweake litt med fargene for å få det bra, uten at det er noe stort problem.

Dessuten er ikke fargegjengivelse SÅ viktig egentlig. Minimale nyanseforskjeller på gress f.eks blir ganske ubetydelig i forhold til de raske skjermene sin "rapid refresh rate" i forhold til en sluggish 60 hz ips.

 

 

Ved nærmere ettertanke, så innser jeg at det kan bli noe vanskelig å kjøre spill i 1440p og 120 Hz uten SLI(evt. laveste innstillinger). Har du en god TN-skjerm å anbefale? Så lenge bildet er bedre enn skjermen min per dags dato så kan man vel ikke klage så mye.

Lenke til kommentar

Nizzen got this... Har personlig prøvd ut en god IPS og eid flere av disse veldig raske panelene. Må si jeg var ikke særlig fornøyd med noen av 120/144hz. Fargene var bare triste og opplevelsen var ikke like fantastisk som med 1440P og gode farger. Nå er ikke jeg en person som spiller FPS eller andre raske spill. Angående hvilken 1440P PLS/IPS skjerm som anbefales til spilling er nok ViewSonic VP2770 det beste alternativet så lenge du ikke tør å prøve ut en koreansk. De er faktisk ganske ok, bare et litt ustabilt kretskort og noe QC problemer. Men kan vøre gull verdt om du vinner lotteriet :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Bakdelen med 1080p 120Hz-144Hz skjerm er jo, etter det jeg har hørt, rimelig dårlig bildekvalitet. 120 Hz hadde selvsagt vært å foretrekke, men ikke over dårlig bildekvalitet. Da dette er et ganske subjektivt tema, så kommer jeg egentlig ingen vei uten sammenligninger.

 

Det er ikke så ille som du tror. Det er ikke automatisk sånn at TN = dritt og IPS = heaven

Med TN må man ofte tweake litt med fargene for å få det bra, uten at det er noe stort problem.

Dessuten er ikke fargegjengivelse SÅ viktig egentlig. Minimale nyanseforskjeller på gress f.eks blir ganske ubetydelig i forhold til de raske skjermene sin "rapid refresh rate" i forhold til en sluggish 60 hz ips.

 

 

Ved nærmere ettertanke, så innser jeg at det kan bli noe vanskelig å kjøre spill i 1440p og 120 Hz uten SLI(evt. laveste innstillinger). Har du en god TN-skjerm å anbefale? Så lenge bildet er bedre enn skjermen min per dags dato så kan man vel ikke klage så mye.

 

1440p og Ultra kan bli ganske ille ja, særlig 120 hz.

Selv kjører jeg BF på medium i 1080p 120 fps.

Husk at 1440p er 70 % flere piksler enn 1080p. Høy oppløsning kombinert med høy hertz er ikke så attraktivt som man skal ha det til :)

Skjerm anbefaler jeg alltid Asus 248QE, god og rask skjerm til spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...