Gå til innhold

Slutte som lærling?


Anbefalte innlegg

Har jobbet som IKT-lærling siden august 2013. Trivdes på starten, men nå føler jeg at jeg ikke har lært særlig mye. Det eneste jeg gjør omtrent er å klargjøre maskiner, installere programmer etc. Som ALLE kan. Synes det var greit på starten, for et sted må jeg jo begynne. Men det er omtrent det eneste jeg blir satt til å gjøre. Når jeg blir ferdig med det, er det mest dødtid. Prøver å finne noe å gjøre, men det meste er uteoppdrag. Jeg får gjort uteoppdrag hvis jeg skal til bedrifter som er i nærheten (jeg har ikke lappen), men det går som regel kun ut på å levere en pc eller to, montere en skjerm eller to etc. Sånne ting jeg har gjort 100 ganger før. Har spurt de på jobben om det er noe de vil ha hjelp med, eller om det er noe jeg kan bidra med. Men får som regel bare svar om at det ikke er noe å gjøre for øyeblikket, så får beskjed om at jeg bare kan surfe nettet eller noe sånt.

 

Men jeg vil jobbe og lære, ikke drive med Facebook etc (får dårlig samvittighet for sånt). Føler også at jeg ikke kan faget like mye som jeg kanskje burde ha gjort, eller som jeg trodde jeg kunne. Snakker de om noe datarelatert ved matbordet, er det jo gresk for meg. Selv om de sannsynligvis har jobbet med dette mye lenger enn det jeg har.

 

For å ikke snakke om arbeidsmiljøet. Synes det er mye klaging på diverse ting. Folk som klager når andre i bedriften ikke har gjort jobben sin (de klager ikke direkte til den personen det gjelder, men snakker bak ryggen på dem). Og masse annet rart. Litt kjedelig å måtte høre på klaginga ved lunsjbordet (og ellers på dagen) hver dag omtrent. Synes folk kan holde slike ting for seg selv, og ikke spre negativ energi utover hele rommet.

 

Så jeg føler jeg har problemer med selve arbeidsoppgavene og miljøet på jobben. Har som sagt vært lærling siden august i fjor, så skal jobbe ut august neste år. Aner ikke hvordan jeg skal klare det. Hva burde jeg gjøre?

Endret av MadeMafia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke slutt! Det ser ikke bra ut på CV'en og det å ha et fagbrev er også flott! 1 og et halvt år går faktisk veldig fort! Det kan virke litt håpløst nå, men snakk med veilederen din/den som er ansvarlig for at du får riktig opplæring i forhold til fagprøven du skal opp til og fortell nettopp det at du ikke får nok utfordringer/ikke føler du lærer så mye mer. Det vil alltid være arbeidsoppgaver som man må utføre ofte på en arbeidsplass som du mestrer og føler er det kjedelige, men disse arbeidsoppgavene må gjøres. Men kanskje de kan gi deg oppgaver som gjør at du kan prøve på nye ting som du ikke har gjort tidligere? Da kan du bruke død tiden på noe lærerikt istedenfor!

 

Litt sånn i forhold til arbeidsmiljø, det vil alltid være folk som går og mener at andre ikke gjør jobben sin skikkelig, og det er helt idiotisk at de heller ikke tar dette opp med vedkommende/holder det for seg selv. Kan jo prøve å be de ta det opp med dem det gjelder? Det kan jo bli litt upopulært også da. Eller kanskje ta det opp med veilederen din/sjefen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg gått lærling, men dødtiden kan du jo for eksempel bruke til å labbe på egenhånd. Sett opp en virtualiseringsplattform på maskinen din som for eksempel Hyper-V (følger med gratis om du har windows 8 eller nyere), VMWare eller VirtualBox(den har vel noen begrensninger når det gjelder nettverk men for å lære seg OS er den fin) og sett prøv å sett opp noen tenkte scenarioer med servere og klienter samt de vanlige tjenestene som for eksempel domenekontroller, DNS, DHCP, Filserver etc.

 

Du kan ikke forvente å komme inn på dag 1 å få jobbe med de mest avanserte (og kanskje spennende) tingene, men hvis du viser lærevilje på egenhånd så er nok det den beste måten å kanskje få noen litt mer spennende oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Gather sier, bruk dødtiden til å labbe. Er 1 million ting du kan labbe på f.eks: Win server, Vdi-løsninger, Cisco, Citrix, Exchange, Sql, skyløsninger etc. etc.

Du kan jo også spørre om å få kjøpe inn noen teori bøker om dere ikke har, så kan du jobbe med bøkene. Er litt i samme situasjonen, jeg lærte veldig mye de første 2-3 mnd. men siden det har selve jobbinga gått på autopilot, har nå bare 6 mnd igjen som lærling og dagene går fort når man hele tiden leser/jobber med små prosjekter og løsninger. Du kan jo også spørre sjefen din om det er noen prosjekter som de tenker på å starte opp snart, så kan du forhåndslese til det.

Lenke til kommentar

Da jeg var lærling programmerte jeg en del i dødtiden. Hadde noen egne prosjekter jeg jobbet med, noe relatert til jobb, mens andre ikke var det. Kan jo være noe å se på for deg og, om du synes det er et interessant tema.

 

Ellers er jeg definitivt for labbing/lesing på egenhånd. Det er en måte å kunne få mer interessante jobber senere.

Lenke til kommentar

Som nevnt over, har du dødtid og arbeidsgiver ikke har nok oppgaver, lag dine egne oppgaver. Sett opp testmiljø på ting som du synes er artig. Liker du å programmere, så start med det, har du lyst til å bli en ræser i windows server. Kjøp boken, gjør labbene og meld deg opp for sertifisering (å kun ta selve sertifiseringen er ikke så veldig dyrt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...