Gå til innhold

Hvorfor må man lære om jesus og gud?


Anbefalte innlegg

Det er et spørsmål som jeg syns er ganske merkelig, og det er denne:

 

Hvis gud finnes, hvorfor må man lære om han for å kunne tru på han?

 

Hvis man lar et barn være aleine uten å lære barnet om gud og jesus, samt religion, så vil aldri barnet få muligheten til å bli kristen, muslim, whatever. Er ikke det litt merkelig?

 

Hvis gud finnes, hvorfor klarer han ikke selv å lære "barna sine" om seg selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er ikke det litt merkelig?

Ikke bare merkelig, men direkte ondskapsfullt.

 

"Du levde et godt liv, tok vare på din familie, og gjorde ingen vondt. Alle foreldre ønsket at deres barn ble som deg. Men dessverre var du født en plass hvor ingen kristne har spredt ordet om meg, så derfor må du sendes til helvete og pines i all tid, for syndene noen du aldri har hørt om eller møtt har gjort."

 

Ja, selve tankegangen på denne problemstillingen syns jeg blir ganske søkt.

 

Guden har jo klart å vise seg tidligere, som sakt gjennom historiene, så hvorfor klarer han ikke dette til alle barn, som en "god" start på livet liksom hvis han virkelig ønsket alle mennesker på denne planeten det godt?

 

Istedet lar han mindre heldige folk tale for han gjennom prester som voldtar, misshandler, dreper og tvinger budskapet frem for han? Hvor ligger logikken i det? Hvilken plan var egentlig dette? Jeg syns en allmektig gud ikke er særlig allmektig når planene han har og utfører blir så feilaktige som det går ann å bli. Selv vi, mennesker klarer å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre våre planer bedre enn dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det kan jo være at gud ikke eksisterer...

Åpenbart...

 

Spørsmålet er nok mer rettet mot de som er overbevist over at gud eksisterer.

 

 

Jeg ville heller rettet spørsmålet til alle som er overbeviste

 

Straks man tilhører den gruppen, og uavhengig av spørsmålet, er det skråsikkerhet som er den største hindringen. Spørsmål ala "Gud, og meningen med livett", blir da kun et objekt som alle typer skråsikre kan samles om, og ingen vinner noe som helst, men de får nå tiden til å gå

Lenke til kommentar

Det står i begynnelsen av Bibelen at mennesket mistet den nære kontakten med Gud etter syndefallet. Adam og Eva ble jaget ut av Edens hage, og inngangen ble sperret av engler.

 

Idag kan Gud også henvende seg til mennesker, men blir ofte hindret av at folk ikke tror, eller at de er involverte i ting som hindrer kontakten. Som hekseri, eller andre religioner, eller annen okkultisme eller hardrock.

Lenke til kommentar

Det står i begynnelsen av Bibelen at mennesket mistet den nære kontakten med Gud etter syndefallet. Adam og Eva ble jaget ut av Edens hage, og inngangen ble sperret av engler.

 

Når fant englene ut at de kunne slutte å sperre inngangen? Hvor er forresten inngangen?

 

 

Idag kan Gud også henvende seg til mennesker, men blir ofte hindret av at folk ikke tror, eller at de er involverte i ting som hindrer kontakten. Som hekseri, eller andre religioner, eller annen okkultisme eller hardrock.

 

 

Ja, dette stemmer. Jeg bruker store deler av tiden min på å forhindre Gud i å henvende seg til folk. Dagene mine brukes primært til dette, da fra kl. 07-16. Etter dette holder jeg på med hekseri og okkultisme, mens jeg leser i Koranen og hører på black metal.

 

Hvordan visste du dette? :roll:

 

 

Kjære Frankline, folk flest lever helt normale liv uten Gud. Det er ikke slik at ateister bruker tiden sin til å forhindre noen i å få henvendelser fra Gud. Ei heller tror flesteparten av den moderne menneskeheten på hekser og det okkulte, og derfor er ikke dette noe de bruker tiden sin på. Du tilhører fåtallet som tar slik magi/trolldom med som en del av virkeligheten.

 

Hvis du leser litt om hekseprosessene og hekseforfølgelse, så vil du lære at store mengder mennesker har blitt drept pga latterlig overtro som dette som primært eksisterte fra 1200-tallet og opp til 1700-tallet. Vi er nå i år 2014 og vet bedre. De du tror er "the good guys" brente og druknet uskyldige mennesker i sin religionståke. Du støtter helt feil side av saken.

 

Du bør heller begynne å angripe dette fra en annen innfallsvinkel. Hvis denne guden virkelig er allmektig, slik Bibelen påstår, så kan ingenting uansett stoppe ham fra å ta kontakt. Det du ramser opp som forklaring er derfor bare ulogisk og uten fornuft.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, du er nødt til å begynne å bruke litt kritisk tankegang. Jeg mener dette med all respekt. Du lever i en mental eventyr-verden som minner om fantasien til et barn, og mye av det du legger frem her inne er bygget på ren mytologi og fabler.

 

Hardrock er en musikk-sjanger, i likhet med techno og jazz. Hvis du tror at all musikk som man kjenner igjen på den store bruken av vrengt gitar- og basslyd, samt kraftige trommer, er et produkt av ondskap og "satan-rock", så bør du sette deg litt inn i sjangeren og få med deg tekstene. Du bør også sette deg litt inn i bakgrunnen til de som lager denne musikken. Du vil se at de fleste er helt normale folk som verken vil noen vondt eller som dedikerer sin musikk til Satan og demoner. De liker rett og slett bare den type musikk.

 

Det er alltid noen som tror de kan tilkalle Satan og det er også de som fremstiller seg selv som hekser og trollmenn. Resultatene disse menneskene klarer å frembringe er totalt fraværende. De er intet annet enn tiltrukket den samme utdaterte overtroen som du prøver å være motstander av. De klarer ikke å utføre noen form for magi eller trolldom. De er, for å si det rett ut, fulle av skit og tror at de innehar evner som andre ikke har.

 

De blir i den moderne verden sett på som kvakksalvere eller tanketomme fjols med storhetstanker om seg selv. De er totalt ufarlige med sin "leke-magi". De klarer likevel, i en mer primitiv eller svært alternativ del av verden, å lure en og annen ukritisk sjel og dermed fortsetter de med det, rett og slett fordi de som oftest tjener penger på det.

 

Jeg tror det er på tide at du utvider din horisont og oppsøker litt mer objektiv informasjon om verden du lever i. Dette er ikke Ringenes Herre-universet. Drager, kjemper, hekser, monster etc. finnes ikke. De tilhører eventyr.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Idag kan Gud også henvende seg til mennesker, men blir ofte hindret av at folk ikke tror--Så den allmektige

Så den allmektige guden din hindres av at folk IKKE tror??? Så det er med andre ord derfor han kun viser seg for de som tror det da? Hva ønsker han i så fall å overbevise dem som allerede tror med da? Ser du den sviktende logikken din her??? Det er jo i aller høyeste grad, om han faktisk ikke ønsker å steike noen i helvette i all evighet, de som ikke tror denne guden burde overbevist og vær så snill, ikke si at jeg eller andre ikke troende ikke har sett tegnet eller noe slikt er du snill, du sier bare at guden din er så dum at han i sin allmektighet ikke vet hvordan han skulle overbevist meg....

 

Men det forundrer meg egentlgi ikke at denne guden er så svak, han klarte jo ikke å overvinne stammene som bodde i fjellene i følge bibelen heller, de hadde jo jernvogner må vite og der går visst grensen for denne guden... :roll: Hele røret blir bare... ja dumt, når man evner å få av seg jesus brillene og se ordentlig på disse latterlige påstandene. Ja latterlige, for det er det de er, totalt latterlige og til mer jeg lærer om kristendom og religion til latterligere blir det til jeg nå er ved et punkt jeg overhodet ikke klarer å holde meg fra å snøfte oppgitt når noen buser ut med at de er religiøse... Det er jo totalt hull i hodet...

 

Så hvorfor unger skal sitte i timesvis og lære om dette sludderet på skolen mens de knapt får fem timer i løpet av 10 hele år med evolusjons lære, som er verdens best beviste teori, er meg en gedigen gåte, noen har tydeligvis ikke gjort leksa si her, det er helt sikkert

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mennesker "født med Gud"? Det at religion er så utbredt må jo være en god indikasjon på at vi er "født med Gud". Jeg har ingen problemer med å forestille meg at en gang for lenge siden var det en mann som så Solen og tenkte "Såklart, det er det Gud er!" Få ting er vel mer universelt menneskelig enn spiritualitet, så jeg klarer ikke helt å tro på påstanden om at konseptet Gud er noe vi kulturelt som vi bare lærer oss.

 

Å bli pakket inn med f.eks. hele Bibelen eller en annen kanskje til og med fullstendig ukjent avhandling fra fødselen av er jo biologisk irrasjonelt. Er det smart å kreve at barn skal være født med engelsk? Selvsagt ikke, men språk er de derimot født med. Det samme kan jo tenkes å gjelde Gud.

Lenke til kommentar

Nei, alle unger er født ateistiske, altså uten en gudetro. Faktisk sier man at barn er ekte forskere, da de undersøker alt og stiller spørsmål. Det er ikke før de begynner på skolen at foreldre og lærere slår nysgjerrigheten ihjel hos de fleste.

Det du legger frem her underbygger ikke at alle unger er født som ateist. Det er ingen motsigelse mellom nysgjerrighet og gudstro.

Lenke til kommentar

Det står i begynnelsen av Bibelen at mennesket mistet den nære kontakten med Gud etter syndefallet. Adam og Eva ble jaget ut av Edens hage, og inngangen ble sperret av engler.

 

Idag kan Gud også henvende seg til mennesker, men blir ofte hindret av at folk ikke tror, eller at de er involverte i ting som hindrer kontakten. Som hekseri, eller andre religioner, eller annen okkultisme eller hardrock.

Ok. Dog ingenting av dette svarer på spørsmålet som man skal diskutere her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du legger frem her underbygger ikke at alle unger er født som ateist. Det er ingen motsigelse mellom nysgjerrighet og gudstro.

Alle mennesker har en innebygget "tro", gjerne mot en lederskikkelse eller lignende. Dette har med at vi er et sosialt dyr som danner grupper. Gud er en menneskelig kreasjon, og derfor noe man læres opp til å tro på etterhvert.
Lenke til kommentar
Alle mennesker har en innebygget "tro", gjerne mot en lederskikkelse eller lignende. Dette har med at vi er et sosialt dyr som danner grupper. Gud er en menneskelig kreasjon, og derfor noe man læres opp til å tro på etterhvert.

Men du legger ikke frem noen evidens for det. Du sier at Gud er en menneskelig kreasjon -- er ikke det sånn det burde være hvis det er en biologisk tendens i oss til å tro på Gud? Norsk er jo også noe man læres opp til etter hvert, men vi er fortsatt født med språk. Jeg retter meg mot TS og stiller kun spørsmål ved påstanden hans eller hennes om hvorvidt vi må "lære om Gud".

Lenke til kommentar

er ikke det sånn det burde være hvis det er en biologisk tendens i oss til å tro på Gud?

Jeg sa "gjerne mot en lederskikkelse eller lignende." At noen kulturer lager en eller flere guder ut av dette, er bare en videreføring av "skyld", samt flere andre grunner. Du kan banke opp sjefen din om han dreper familien din, men å banke opp Thor og Odin? Lykke til.

 

Om du har en times tid, kan du ta en titt på følgende video:

 

Andy Thomson er en psykolog som jobber mye med evolusjonsmessig psykologi, og tar for seg hvor vår religiøse gudetro kommer fra.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

 

Alle mennesker har en innebygget "tro", gjerne mot en lederskikkelse eller lignende. Dette har med at vi er et sosialt dyr som danner grupper. Gud er en menneskelig kreasjon, og derfor noe man læres opp til å tro på etterhvert.

Men du legger ikke frem noen evidens for det. Du sier at Gud er en menneskelig kreasjon -- er ikke det sånn det burde være hvis det er en biologisk tendens i oss til å tro på Gud? Norsk er jo også noe man læres opp til etter hvert, men vi er fortsatt født med språk. Jeg retter meg mot TS og stiller kun spørsmål ved påstanden hans eller hennes om hvorvidt vi må "lære om Gud".

 

På hvilken måte er vi "født med språk"?

 

Og hva får deg til å si at det finnes en biologisk tendens i alle til å tru på en gud? Det at vi har en biologisk tendens til å være nyskjerrig og spørrende er mer korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...