Gå til innhold

Utbetaling av feriepenger ved oppsigelse


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg endelig sluttet jobben hos en mildt sagt forferdelig arbeidsgiver. Siste arbeidsdag 31.01. Jeg tok det for god fisk at jeg fikk utbetalt feriepengene samtidig som sluttoppgjøret, men nei. Eks-sjefen har sagt at jeg ikke får utbetalt pengene før til sommeren. Ingen argumenter på hvorfor jeg må vente, sånn er det bare.

Har jeg ikke krav, jfr ferieloven, å få utbetalt opptjente feriepengene ved oppsigelse? Jeg begynte først 03.06 i fjor, men dette kan vel ikke være noen grunn til at jeg må vente?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du slutter i jobben

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.

Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#N%C3%A5r_du_slutter_i_jobben

Lenke til kommentar

Feriepenger skal utbetales ved siste lønnsoppgjør jf. ferieloven § 11 (3).
Ferie er egentlig fri uten lønn. Feriepenger er noe du tjener opp i løpet av et år (opptjeningsåret) som arbeidsgiver ikke utbetaler til deg på en månedlig basis. Disse pengene fungerer som "lønn" når du har ferie.

Arbeidsgiver har heller ikke lov til å avtale dårligere vilkår enn de rammebetingelser som loven og evt. tariffavtale gir deg som arbeidstaker. Dvs. at arbeidsgiver begår lovbrudd ved å tilbakeholde feriepengene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...