Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om veien til Bachelor i Mekatronikk


owhb

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg er en 16 år gammel gutt, bosatt på sørlandet.

Jeg går i 1 klasse videregående på linjen TIP.

 

Jeg har sett på veien videre, og planlagt noe sånn ca.

Det jeg kunne tenkt meg er å:

- søke 2 klasse nå før 1.mars

- ta et fagbrev

- gå Y veien på UIA for å ta Bachelor i Mekatronikk

 

Søprsmålet er hvilken linje skal jeg ta 2 året?

I følge uia.no er det: Fagbrev innen utdanningsprogrammet teknisk industriell produksjon eller elektrofag som bygger på følgende program fra VG2: arbeidsmaskiner, brønnteknikk, kjøretøy, maritime fag - motormannfaget, industriteknologi, kulde- og varmepumpeteknikk, automatisering. Tilsvarende fagbrev fra læreplaner før Kunnskapsløftet godkjennes også som opptaksgrunnlag.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, eller, har tenkt på industriteknologi.

Et ting til er at jeg vil velge noe som kommer til å passe Bacheloren..

 

Om noen har noen tips, eller erfaringer med Mekatronikk på UiA så fyr løs! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er en vanlig hverdag for en mekatronikkingeniør? Hvor er det flest jobber innen mekatronikk?

Det varierer veldig, jeg kan ta min tid siden jeg ble ferdig med studiet i 2011.

 

Fikk jobb ca et halvt år før jeg var ferdig med bacheloren på første søknaden jeg sendte, dette var en stilling som serviceingeniør/Service Engineer. Der jobbet jeg med mekaniske og hydrauliske systemer for National Oilwell Varco, da hovedsaklig på boreutstyr på semi-sub og drillskip offshore og onshore i Norge og verden. Jobbet 2,5 år som serviceingeniør og da har jeg vært mange ganger i nordsjøen, flere turer og mange land rundt Afrika, Azerbaijan, Danmark og Sør-Korea. I Sør-Korea bygges jo de fleste av drillskipene i dag og en del semi-sub.

 

Familiesituasjonen endret seg litt og jeg ville samtidig ha nye utfordringer. Nå jobber jeg som designingeniør på kontoret for samme bedrift med noe av de utstyret jeg har jobbet ute i felten med. Sitter og designer i Inventor og driver mye med tegninger og dokumentasjon til prosjekter for disse riggene som bygges hovedsaklig i Sør-Korea.

 

Mange gjør også noe av det samme som jeg har gjort her, men de går mer inn i elektro, automasjonsfeltet med mekatronikkstudiet.

 

Når det gjelder hvor jobbene er så er jo Kristiansand og sørlandet generelt sett veldig bra for Mekatronikk, tror det er den beste plassen, her finnes det som regel alltid masse stillinger på markedet, også for nyutdannede.

 

Håper det kunne gi noe svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...