Gå til innhold

Feature: Lesernes spillkåring


Anbefalte innlegg

Jeg synes uansett det må være lov å like populære greier. Det er jo, for det meste, en grunn til at disse sakene er populære. Gone Home, Journey og Dear Esther representerer ikke det flertallet vil ha, og det synes jeg er helt greit. Spillene finnes, og jeg kan spille dem; for min del trenger de ikke være kjempepopulære.

 

Einig. Denne lista er i grunnen som venta, folk får like kva dei vil, det er ingen ting som er i vegen med det. Dei fleste store titlar i dag blir laga for at flest mogleg skal like dei, så det må nesten bli slik at dei også toppar lesarlistene. Viss ikkje har dei store produsentane bomma kraftig! Dette er ei liste laga av folk flest, og for folk flest så vil den sikkert stemme ganske bra også!

 

Problemet, i mine auge, er at gamer.no og andre spelsider også har ein tendens til å "like" dei same spela som folk flest ved å gje dei toppkarakterar. Det er sjølvsagt subjektivt om ein liker eit spel eller ikkje, men for å ta Infinite som døme så er det så mange opplagte feil som aldri ville blitt godteke i noko anna medium. Hadde ikkje ein elles super film om fattige barn i slummen mista litt av gløden viss det viste seg at hovudpersonen i filmen, og kun denne personen, kom seg opp og fram i livet ved å bruke alle pengane han eller ho fann i alle bossbøttene?

 

"Spill er kultur" seier gamer.no, men skal spel ein gong få same status som filmar og bøker må ein slutte å hylle spel, som riktignok er gode, som perfekte. Infinite er eit godt spel, for all del, eg ville sjølv kanskje trilla ein 7 eller 8 på ein rar terning, men slik Transformers aldri vil bli rekna som det beste filmverda har å tilby, burde ikkje det gjelde for Infinite heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, slutten på BioShock Infinite var veldig god. Men gameplay messig var det virkelig ikke noe mesterverk. Greit spill, men synes verken det eller BF4 (som selv idag har en haug med feil) hører til på noe "årets spill" liste. Metro: Last Light var fint spill, men det at ranger hardcore var med i en slags DLC eller noe, og at karma-systemet er noe skeivt (du kan være en jævla pasifist men ikke få god ending da du ikke har hørt på folks historier osv).

 

Vinneren fortjente det, enda det er ett stort minus at det er PS3 only.

Lenke til kommentar

Har folk så dårlig hukommelse at de glemmer spill lansert før oktober? FarCry 3 var det desidert beste spillet ifjor, men er ikke engang med på listen :( (vet drn var en av de man kunne stemme på ettersom jeg selv stemte på det)

Far Cry 3 var ikke et avstemningsvalg, siden det kom i 2012 :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet at dette var en uhøytidelig avstemning osv, men

jeg syntes kanskje at de mest populære spillene hadde en litt urettferdig fordel.

De "store" spillene lå i ei "enkelt å plukke fra" nedtrekksliste, mens andre mindre kjente spill måtte plottes inn i manuelt. Selvsagt velger de fleste da å bruke nedtrekkslista.

 

Kanskje det bare er meg, men jeg syntes det blir litt feil, da det sikkert en en masse spill som kom ut tidlig på året som folk ikke husker at kom ut i 2013.

 

Far Cry 3 var ikke et avstemningsvalg, siden det kom i 2012 :-)

Blood Dragon kom i 2013.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Folk får like hva de vil, men jeg fatter ikke hva som er så bra med The last of us. Spillmekanisk sett var det et mediokert spill, uten noe som utmerker seg spesielt (bortsett fra dårlig A.I.) Historien og skuespillet var ganske bra, men personlig synes jeg det verken var et spill eller en film, men noe mitt imellom som ikke lykkes med noe av det.

 

Mulig jeg er gammeldags og ikke skjønner noe, men jeg mener at det spillemekaniske skal komme først

Selv mener jeg at det skal levere en totalpakke og ikke prøve å være noe annet enn det er. Naughty Dog leverer stort sett en spillopplevelse og ikke bare en sikt og skyt-opplevelse. I likhet med Bioshock så er det stemningen, følelsen, historien, grafikken i tillegg til selve gameplay-et som gjør det så unikt og bra.

 

En god AI og spillmekanisme er ikke det som får meg til å måpe og gi meg frysninger.

Måtte kommentere bare for å si at jeg er 140% enig med deg. Totalpakken og opplevelsen jeg sitter igjen med er viktigst. Henger meg ikke opp i enkelt-elementer i noen spill så lenge helheten er super, noe som til syvende og sist er subjektivt, men at det er forskjell på folk burde vel ikke akkurat være noen nyhet.

Glad for at det er mange som hadde en så flott opplevelse med Last of Us, jeg er absolutt en av dem!

 

Også positivt overrasket over å finne Beyond Two Souls på listen. Utifra hva jeg såvidt har lest på forumet tidligere, virket det å få mye pepper. Tyder vel bare på at det jeg har fått inntrykk av stemmer, at det som oftest er de største kritikerne som poster mest/"roper høyest". Personlig likte jeg tittelen svært godt.

Spill som Beyond er et godt eksempel på at du kan ikke få noen som helst idé om hvordan et spill er bare ved å lese anmeldelsen. Jeg stusset litt når jeg så den store kritikken det fikk, og ble nysgjerrig (siden det var et par som ga det 10/10) og kjøpte det selv. Personlig synes jeg spillet hadde fortjent en 2. plass rett bak The Last of Us, men det er nå min mening.

 

Begge spillene var uten tvil de mest gjennomførte spillene lansert i 2013.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Single-player spill får flere stemmer en online-spill som Sc2 og Dota2, sier litt om Norske "gamere".

 

Hva sier det?

 

Det skulle gjerne jeg også ha visst. Jeg har spilt tv og data spill i haugevis, rett i underkant av 20år og hvertfall 90% har vært singleplayer spill. Den dag i dag foretrekker jeg singleplayer opplevelser langt fremfor multiplayer, og jeg ser ikke noe feil i å kalle meg for en skikkelig gamer av den grunn.

Endret av NrNine
Lenke til kommentar

Single-player spill får flere stemmer en online-spill som Sc2 og Dota2, sier litt om Norske "gamere".

Som for eksempel at vi liker spill som gir oss en god og gjennomført opplevelse bedre enn utallige overfylte raveparties med majoritet av unger og umodne personer som strør om seg med ord og setninger på et pseudospråk? :tease:

Endret av Rider of Reason
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Single-player spill får flere stemmer en online-spill som Sc2 og Dota2, sier litt om Norske "gamere".

 

At slike spill får så mye oppmerksomhet er utenfor min fattevne . Men jeg ble litt nysgjerrig på hva du mener med utsagnet ditt da.

 

Selv er jeg ikke overasket over at GTA og TLOU topper listen, hadde ikke for forventet noe annet. Sistnevnte er helt klart av mine årets beste opplevelser, men det hadde jeg også en sterk følelse på når jeg satte meg ned med spillet. GTA kom jeg knapt 25% på ettersom spillet bugget seg og gjorde progresjon umulig, trist ettersom dette er det første GTA i 3D jeg faktisk har digget!

 

Brothers: A Tale og Two Sons derimot, hadde jeg INGEN forventninger til. Mye pga pes. rundt konttrollsystemet osv.

 

Så blir man blåst av banen,lykkelig,trist og rett og slett jævlig fornøyd etter å ha spillt igjennom den perlen der, og da blir jeg litt lei inni meg ettersom det tydeligvis ikke gjorde inntrykk nok her inne til å havne lenger opp på listen. Men jeg fikk ihvertfall oppleve det, og elsket det :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...