Gå til innhold

Lærerstreik?


Anbefalte innlegg

Lærerne er som været. Stort sett alle mener noe om de.

 

Og det varierer

FRA en drittjobb bare idioter gir seg inn på

TIL en ønskejobb for latsabber.

 

Er ikke lærer selv, men kjenner endel pensjonerte lektorer. Hva sier de? De er enige om at med dagens skole ville de ikke ha valgt dette yrket.

 

Hvorfor ikke? Pga jobben er en helt annen og mye verre enn før.

 

De som har skoene på, vet hvor de trykker.

De har derfor utvilsomt subjektivt rett. Men har de objektivt rett?

 

Fakta er yrket i 1950-årene var så attraktivt at utdannelsen ble søkt av de skoleflinke.

Dette endret seg med tiden. Først forsvant de skoleflinke og gjennomsnittet kom inn.

Deretter forsvant også snittet og skoletaperne kom inn.

 

Tygg på den: Lærer et yrke for de minst skoleflinke!

 

Når et yrke relativt sett taper i konkurransen om arbeidskraften, skal det mye til om ikke hovedforklaringen er relativt forverrede lønns- og arbeidsvilkår.

 

Dette argumentet forsterkes også av at tidligere forble lærerne i yrket til de gikk av med pensjon. I dag er det mange som finner seg bedre arbeid etter en tid.

 

+ før sto de fleste i jobben inntil oppnådd pensjonsalder og med helsa i behold. I dag må mange gå over på deltid eller førpensjonere seg. Neppe pga fysisk utslitthet, men desto mer psykisk på hæla.

 

 

DET GROTESKE

er at arbeidsgiverne i en periode med elendig rekruttering vil løse problemet med ytterligere forverrede arbeidsvilkår.

 

Skal vi gjette på de satser på Norge kommer til å importere den økonomiske krisen med øket arbeidsledighet slik at det blir kamp om selv drittjobbene i år(ti)ene som kommer.

 

Men er det ikke vel dristig å satse på en slik utvikling inntil de ser mer synlige bevis på den?

Endret av doro8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100 % enig i at lønnsvilkårene er så forverret (kan fint bli bedre), men at arbeidsvilkårene er kan jeg skrive under på. I alle fall slik jeg får opplyst fra mange venner og familiemedlemmer som tilhører standen. Læreryrket var ikke høytlønn for 30 år siden heller.

 

Dog er ikke forklaringen på forverrede arbeidsvilkår helt enkel, men det er klart at å gjøre de enda dårligere er ikke akkurat særlig lurt når det viktigste faktisk er å styrke statusen til dette yrket.

Lenke til kommentar

Man kan gjerne kritisere lærerstanden, men man får det man fortjener - læreryrket er et dusteyrke på flere plan. Du får ikke de beste fotballspillerne hvis du ikke betaler for det, og lønnsnivået sammenlignet med arbeidsforholdene setter skolen langt nede i andredivisjon. Du må enten ha det som en nødløsning, eller ha det som et kall for å gidde å hoppe ut i det. Den beste måten å løse problemet på er å bedre konkurranseevnen, enten ved å øke lønnen eller ved å gjøre arbeidsdagen bedre.

Jeg er drittlei av streikemisbruk, men akkurat i dette tilfellet gjør jeg et unntak og applauderer tiltaket. På sikt er det bedre for den uskyldige tredjeparten, tross alt.

Skulle gjerne sett muligheten for bonusordninger, men det virker svært vanskelig å finne et rettferdig system for utdelingen. Dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig at lærerlønn er hovedproblemet. Jeg skulle gjerne ha blitt lektor med dagens lønn istedenfor å være ingeniør. Jeg liker godt å undervise.

 

Men jeg liker å undervise elever som har lyst til å lære, ikke undervise I elever som har ingen interesse av å lære samtidig mens hendene dine er fastbundet og det er ingenting du kan gjøre med dårlige elever som ødelegger undervisningen din. Faktisk nylig har det blitt innført at du må gi elever som ikke har møtt opp på en eneste prøve en ekstraprøve. Hvorfor skal læreren gjøre masse ekstraarbeid for en elev som ikke gidder en gang å møte opp. Det er helt latterlig men det er slik skolesystemet fungerer idag.

 

Ikke bare dette, men en ny lærer må aksepterer de verste jobbene med den laveste lønnen. Det er fordi antall år bestemmer lønnen din og det er bare ledige jobber blandt de dårligste skolene og skoler i små bygder. Hva med barneskoler? Med god undervisningstil kan du få barneskoleelever til å høre på deg, men da er også lønnen din vesentlig lavere.

 

Skal jeg noen gang bli lærer så skal jeg bli det i kina, ikke i Norge. Kina trenger flere gode lærere og det er aldri et problem at elevene ikke lytter. Norges mangel på disiplin fører ikke bare til elendige pisaresultater, det fører også til at flinke elever har null interesse av å bli lærer. De så hvordan læreren sin ble behandlet og vil ikke bli behandlet slik selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

DNs forside her om dagen var vel noe sånt som at "lærerne nekter å godta ..", og vi finner lignende overskrifter og forsider overalt. Det sier noe om tidsånden. Lærerne er grådige, late, vanskelige og bakstreberske, og sammen med overvektige og røykere de eneste det enda er lov å mobbe. Det virker som om folk ikke vil ta inn over seg at lærernes "ferie" i stor grad er avspasering.

Med to lærerforeldre skjønte jeg tidlig at var det en ting jeg aldri skulle bli, så var det lærer. Noe som er synd, for jeg tror jeg kunne gjort det ganske skarpt bak kateteret. I dag føler jeg lærer er noe man blir som en siste utvei, eller i hvert fall en plan B, når man innser at man ikke kommer til å bli kunstner/forsker/advokat/flyger etc. Det er egentlig ganske sprøtt å tenke på at et av de vanligste og viktigste yrkene i samfunnet er så lite attraktivt.

 

Jeg tror litt av problemet er at "flere lærere" liksom skal være løsningen på alt. Så lenge det pøses på med studieplasser er det vanskelig å få noen form for prestisje inn i læreryrket. Strup inn, begrens opptaket, så skal du se det fort blir kamp om beinet. Hvis vi ønsker flere lærere enn vi har, vil lønna gå opp av seg selv.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

DNs forside her om dagen var vel noe sånt som at "lærerne nekter å godta ..", og vi finner lignende overskrifter og forsider overalt. Det sier noe om tidsånden. Lærerne er grådige, late, vanskelige og bakstreberske, og sammen med overvektige og røykere de eneste det enda er lov å mobbe. Det virker som om folk ikke vil ta inn over seg at lærernes "ferie" i stor grad er avspasering.

Med to lærerforeldre skjønte jeg tidlig at var det en ting jeg aldri skulle bli, så var det lærer. Noe som er synd, for jeg tror jeg kunne gjort det ganske skarpt bak kateteret. I dag føler jeg lærer er noe man blir som en siste utvei, eller i hvert fall en plan B, når man innser at man ikke kommer til å bli kunstner/forsker/advokat/flyger etc. Det er egentlig ganske sprøtt å tenke på at et av de vanligste og viktigste yrkene i samfunnet er så lite attraktivt.

 

Jeg tror litt av problemet er at "flere lærere" liksom skal være løsningen på alt. Så lenge det pøses på med studieplasser er det vanskelig å få noen form for prestisje inn i læreryrket. Strup inn, begrens opptaket, så skal du se det fort blir kamp om beinet. Hvis vi ønsker flere lærere enn vi har, vil lønna gå opp av seg selv.

 

Spot on. Jeg hadde det som plan B, og jeg prøver omtrent hva som helst for å slippe unna nå :p Hvis ting endrer seg kanskje saken stiller seg annerledes :)

Lenke til kommentar

Læreryrke verre enn før?

 

Så sent som på 50-tallet måtte lærere undervise i skoler hvor det ikke fantes elektrisitet her.

 

De hadde i tillegg til undervisningsdelen, ansvar for å hugge ved, fyre opp osv. som daglige gjøremål ved behov.

 

Skolen var i hvertfall på 40-tallet og kanskje på begynnelse av 50-tallet 14 dagers skole - 14 dager fri for elevene.

 

De bodde i nærheten av skolen, kunne ikke bo hjemme.

 

Noen bodde på skolen også, og hadde med seg mat hjemmefra til læreren som måtte bo på skolen den tid han og som regel var det en han som var lærer hadde undervisning.

 

Men var vel en og annen kvinnelig lærer også.

 

Ser lærere truer med streik og det som verre er.

 

Ok synes jeg, så lenge de ikke truer med å bli utenlandske tungtransportsjåfører.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Lønnen er ikke problemet med den Norske skolen, det er pensum og pedagogikken som er problemet.

 

Se på de offentlige skolene i USA hvor lærerene gjennom deres fagforeninger med lobbyer og monopolstatus har fått både lønn og goder som de fleste vanlige arbeidere bare kan drømme om, men alikevel så driver de fortsatt og streiker hele tiden og syter over lønninger og resultatene på de offentlige skolene der suger selv med den bra lønningen og alle godene lærerene får.

 

Relevant klipp:

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig at lærerlønn er hovedproblemet. Jeg skulle gjerne ha blitt lektor med dagens lønn istedenfor å være ingeniør. Jeg liker godt å undervise.

 

Men jeg liker å undervise elever som har lyst til å lære, ikke undervise I elever som har ingen interesse av å lære samtidig mens hendene dine er fastbundet og det er ingenting du kan gjøre med dårlige elever som ødelegger undervisningen din. Faktisk nylig har det blitt innført at du må gi elever som ikke har møtt opp på en eneste prøve en ekstraprøve. Hvorfor skal læreren gjøre masse ekstraarbeid for en elev som ikke gidder en gang å møte opp. Det er helt latterlig men det er slik skolesystemet fungerer idag.

 

Ikke bare dette, men en ny lærer må aksepterer de verste jobbene med den laveste lønnen. Det er fordi antall år bestemmer lønnen din og det er bare ledige jobber blandt de dårligste skolene og skoler i små bygder. Hva med barneskoler? Med god undervisningstil kan du få barneskoleelever til å høre på deg, men da er også lønnen din vesentlig lavere.

 

Skal jeg noen gang bli lærer så skal jeg bli det i kina, ikke i Norge. Kina trenger flere gode lærere og det er aldri et problem at elevene ikke lytter. Norges mangel på disiplin fører ikke bare til elendige pisaresultater, det fører også til at flinke elever har null interesse av å bli lærer. De så hvordan læreren sin ble behandlet og vil ikke bli behandlet slik selv.

 

Jeg er delvis uenig. Jeg forstår hva du skriver,og jeg er enig i at det ikke er lønna om er problemet, men her i bygda er det lærene som trenger disiplin. Bytt ut elever med lærere og omvendt i innlegget ditt, så får du min mening. Det er vanskelig å jobbe når du føler at lærerne bare gjør motstand. Vi trenger lærere som motiverer elevene, og som ikke gjør et omvendte og skjeller ut elevene hvis de gjør feil.

 

Det er mitt inntrykk, i alle fall. :)

Endret av Jon Håvard (sevs)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...