Gå til innhold

Banished-tråden


Anbefalte innlegg

Dere som lurer på ting - tok dere tutorialen? Alt er beskrevet der om dere tar dere tid. Sier ikke dette for å være kjip, "google it", "read the f**.. manual" etc - men det er en interaktiv læremåte som sitter mer i hodet etter å ha lest - forstått - og gjennomført. :)

 

Bruksanvisninger? Nei takk ;)

 

Joda tok den første basic tutorialen sånn for å komme igang men alt utover det ønsker jeg å surre meg fram til selv. Ser på advance tutorials nærmest som spoilers + at det er hyggelig å utveksle erfaringer/problemer her :)

 

 

Forøvrig så var det endel nyttige tips for noobs i tråden her ifra det offisielle forumet:

http://shiningrocksoftware.com/forum/discussion/305/a-few-tips-for-the-newbies

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt vansker med å øke befolkningen. Happiness er 4/5 stjerner, health er fullt, mange tusen units mat, og flere hus står tomme - klar til innflytting.

 

Mange eldre dør, og befolkningen er omtrent halvert fra rundt 60 til knappe 30. Regner med det er noe jeg gjør galt - men greier ikke finne ut hva. Tutorialen dekte ikke dette temaet noe mer inngående enn hva hjelpeteksten in-game gjør.

Lenke til kommentar

Hmmm, har man for mange hus vil folk sulte og har man for få vil de fryse ihjel sånn i utgangspunktet men har man både mat og hus så lurer jeg på om det kan komme av at du har expanded for sakte slik at det blir en generasjonskløft som gjør at det ikke har blitt "produsert" nok barn til å holde det hele bærekraftig.

 

Er på jobb i noen timer til.. :angry: ..så får ikke testet dette enda.

Lenke til kommentar

Sitter hjemme og jobber i dag, fristelsen er stor for å hoppe over til Windows-partisjonen kan du si.

 

Du har nok helt rett i dette med generasjonsskifte. Uvant å bli straffet for å ha utviklet bebyggelse og samfunn for seint. :p

 

hehe ja, den er litt ny, ingen tvil om at utfordringene står i kø her :p Virker som at man må skynde seg langsomt på ett vis for at det hele skal gå rundt

Lenke til kommentar

Er nok riktig det, Harringen. Merket det spesielt etter at generasjonsskiftet begynte.

 

Mulig det bare er tilfeldig, men de fleste som dør av alder hos meg jobber som "wood cutter". I en periode, når 10 personer var død, så hadde 5 av dem jobbet som wood cutters.

Lenke til kommentar

Hvor mange år har folk klart å holde liv i leiern? Jeg kom meg til vinter nr 6 igår men da begynte folk å daue som fluer pga matmangel som igjen førte til at jeg ikke hadde nok folk til å sanke mat... og brått var det hele kjørt.. hehe

 

Men tror jeg begynner å skjønne litt mer av crops og harvesting etc noe som sikkert er ganske avgjørende for å holde befolkningen mette (og levende). Trikset er vel å deligere max antall farmers om våren for så å fjerne de igjen så de kan gjøre andre ting om vinteren når innhøstingen er i boks. Prøver igjen!

 

PS. når er det folk setter igang å bygge trader slik at man kan begynne å importere sauer og bedrive dyrehold egentlig?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

Jeg deligerte ikke farmerene over på noe annet om vinteren. Farmerene fungerer som labourer om vinteren når det ikke jobber på farmen, så har brukt vinteren til resource sanking (stein, logs, iron),

Husker ikke når jeg bygde trader. Men ha god tilgang til logs å lag mye firewood, tjener mye på det ved trading pluss at du får ett "backup" lager på tradern med firewood du kan sende over til leiren viss du får problem en vinter.

Lenke til kommentar

Fikk selv problemer når jeg nådde nesten 70 arbeidsføre inbyggere. (nesten 90 med barn). Tror problemet mitt lå i at jeg ikke bygde skole, så produktiviteten i arbeidsstokken sank jevnt og trutt. Så pga lav produktivitet slet smeden min med å lage nok utstyr, slik at mange folk ble gående rundt uten tools. kombinasjonen ingen tools og ingen utdanningen strupet produktiviteten så hardt at jeg mistet over halve befolkningen i en tøff vinter hvor jeg også mistet en del avling pga tidlig snø.

Holder på å få liv igjen i samme byen nå, men sliter med lite firewood (merker dog ikke annet en at de er kalde, alle overlever og jobber som normalt. Alle bor i steinhus.) Samt at jeg nå har en finfin generasjonskløft da nesten samtlige barn døde når det sto på som verst en kald vinternatt.

Ellers merker jeg at jeg bruker hele befolkningen min bare på å holde folk med mat, klær, tools og firewood nå. Altså ingen "ekstra" jeg kan avse for å utvide byen min. Noen andre som sliter med dette? Kan det være pathing systemet og min plassering av hus som gjør at folk bruker mer tid på å gå rundt enn å jobbe som er synderen?

Synes ellers dyr og ikke minst frø er latterlig dyrt :p og ekstra kjipt når jeg måtte slakte ned alle untatt 2 cattle for å berge folk fra å sulte ihjel, for så å innse at de 2 cattle er samme kjønn da de ilø 3 år ikke formerte seg :p

Lenke til kommentar

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Har vel kommet til år 37-40, men har bare 110 innbyggere :o Var en periode hvor jeg tapte en del folk på generasjonsskifte, men tydelig at du har vært mer effektiv enn meg.

 

EDIT: Forresten, fikk rundt 10 nomads på besøk i byen min, og lot de flytte inn i noen tomme hus. Vel, 2 minutter senere begynte en sykdom å spre seg. Tilfeldig? :(

Endret av G27
Lenke til kommentar

 

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Har vel kommet til år 37-40, men har bare 110 innbyggere :o Var en periode hvor jeg tapte en del folk på generasjonsskifte, men tydelig at du har vært mer effektiv enn meg.

 

EDIT: Forresten, fikk rundt 10 nomads på besøk i byen min, og lot de flytte inn i noen tomme hus. Vel, 2 minutter senere begynte en sykdom å spre seg. Tilfeldig? :(

 

 

Overhodet ikke tilfeldig, det er en av farene med å ta i mot nomader, dessverre. Kan også føre til lavere "happiness".

Lenke til kommentar

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Jeg deligerte ikke farmerene over på noe annet om vinteren. Farmerene fungerer som labourer om vinteren når det ikke jobber på farmen, så har brukt vinteren til resource sanking (stein, logs, iron),

 

Husker ikke når jeg bygde trader. Men ha god tilgang til logs å lag mye firewood, tjener mye på det ved trading pluss at du får ett "backup" lager på tradern med firewood du kan sende over til leiren viss du får problem en vinter.

 

Ahh, så farmers blir automatisk labourers om vintern altså, veldig praktisk isåfall.

 

Da skal jeg legge opp til mye logs og firewood før jeg bygger tradern og eneste måten å få det er vel foresters med tilhørende woodcutters? Ca 2 stk (fulle) forester hytter pr woodcutter eller?

Lenke til kommentar

 

 

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Har vel kommet til år 37-40, men har bare 110 innbyggere :o Var en periode hvor jeg tapte en del folk på generasjonsskifte, men tydelig at du har vært mer effektiv enn meg.

 

EDIT: Forresten, fikk rundt 10 nomads på besøk i byen min, og lot de flytte inn i noen tomme hus. Vel, 2 minutter senere begynte en sykdom å spre seg. Tilfeldig? :(

 

 

Overhodet ikke tilfeldig, det er en av farene med å ta i mot nomader, dessverre. Kan også føre til lavere "happiness".

 

 

Vedr dette, er det herbalists som holder sykdommer unna mens sykehus trengs først om/når sykdommen har spredd seg?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Har vel kommet til år 37-40, men har bare 110 innbyggere :o Var en periode hvor jeg tapte en del folk på generasjonsskifte, men tydelig at du har vært mer effektiv enn meg.

 

EDIT: Forresten, fikk rundt 10 nomads på besøk i byen min, og lot de flytte inn i noen tomme hus. Vel, 2 minutter senere begynte en sykdom å spre seg. Tilfeldig? :(

 

 

Overhodet ikke tilfeldig, det er en av farene med å ta i mot nomader, dessverre. Kan også føre til lavere "happiness".

 

 

Vedr dette, er det herbalists som holder sykdommer unna mens sykehus trengs først om/når sykdommen har spredd seg?

 

 

Litt usikker selv. Herbs blir brukt selv når man ikke har noen sykdommer i byen (som man vet om hvertfall). Har inntrykk av at man kanskje bør ha begge deler? Idk.

Lenke til kommentar

 

Har kommet til 31 år (ikke dødd enda) med 233 citizen. Men jeg begynte på medium vanskelighetsgrad. tenkte jeg skulle prøve på hard når jeg skal starte 2. saven.

 

Jeg deligerte ikke farmerene over på noe annet om vinteren. Farmerene fungerer som labourer om vinteren når det ikke jobber på farmen, så har brukt vinteren til resource sanking (stein, logs, iron),

 

Husker ikke når jeg bygde trader. Men ha god tilgang til logs å lag mye firewood, tjener mye på det ved trading pluss at du får ett "backup" lager på tradern med firewood du kan sende over til leiren viss du får problem en vinter.

 

Ahh, så farmers blir automatisk labourers om vintern altså, veldig praktisk isåfall.

 

Da skal jeg legge opp til mye logs og firewood før jeg bygger tradern og eneste måten å få det er vel foresters med tilhørende woodcutters? Ca 2 stk (fulle) forester hytter pr woodcutter eller?

 

Det er jeg ikke sikker på. bare pass på at du går i pluss på logs, og når du ser at det begynner å minke så utvider du med mer forester

Lenke til kommentar

Brutalt.jpg

 

 

Brutalt. Mat forsvinner fortere enn forventet.

 

Jeg slet en del med at kun halvparten av korn osv på åkrene ble hentet inn før vinteren. Det endte alltid med at snøen kom å tok halvparten. Jeg hadde alltid fult av farmere. 39/39 på det meste. Surt å se at de var så ineffektive. Alle var utdannet. Er vel bare å hoppe på en "Hard" save nå da? Jeg føler meg klar for det :roll:

Lenke til kommentar

Brutalt slutt der ja:) Spiller på Hard selv fordi jeg tror den eneste forskjellen er at man starter med mindre ressurser og mennesker, så har man en god start så tar ikke så lang tid før man er der man uansett hadde vært om man hadde startet på Medium.

 

Virker som at Gatherers som potensielt kan harveste 7-800 av hver av de fire sortene mat i skauen er langt mer effektivt enn noe annet, også Farms. Det sammen med ett par fiskerier og hunter virker som at kan holde unna i mange år og at man da kan prioritere andre ting før det blir nødvendig med andre typer mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...