Gå til innhold

[Løst] Anbefaling rimelig Plug'n Play aksesspunkt


t-vs

Anbefalte innlegg

Jeg har en router plassert på loftet som kjører trådløst og kablet. På visse steder i 1 etg er det dårlig signal på trådløst og jeg tenker at det greieste vel må være å koble et trådløst aksesspunkt til en av kontaktene på det kablede nettet i 1.etg(?).

Det blir for mye styr å flytte routeren.

 

Blir det kluss av at det blir to trådløse punkter tilgjengelig (router og nytt aksesspunkt?) Bør aksesspunktet heller plasseres sentralt og trådløst på router skrues av?

 

Kan noen anbefale et rimelig og enkelt aksesspunkt jeg kan plugge i? Har ingen behov utover at det virker og er stabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste er å sette i en AP og ha egen SSID.

Skal du gå rundt å automatisk ha det samme nettet blir det straks mer ustabilt.

 

Du kan jo som du sier slå av wifi i router og ha en AP mer sentralt, men da kan du ende opp med dårlig dekning både oppe og nede.

 

Siden det er kabel helt ned er eget AP iallefall en lett sak.

Lønner seg å kjøpe en AP da og ikke en router, isåfall må man sette den opp rett så det ikke blir router på router.

Lenke til kommentar

Jeg rotet rundt i boden og fant en Zyxel P2602hwt fra Telenor. Kan denne konverteres til et foreløpig AP?

 

Det er ok at dette er et eget trådløst nett med egen SSID. Skal brukes av beboere i en egen leilighet.

 

Hva er i grove trekk to do and not to do?

 

Modemet på loftet er et annet Zyxel fra Telenor. (Multimodem?)

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Gjorde et forsøk. Satt opp AP med egen SSID og på egen kanal (router på 1, AP på 6). Slo av nat,upnp, firewall. Satt subnetmask til 255,255,255,0 - samme som router. DHCP none. Pluss litt av og på og frem og tilbake, og etter litt funket den både som AP og kablet switch.

 

Så dukket det opp en IP-feilmelding på pc, sannsynligvis fordi jeg hadde glemt å endre IP så både router og AP kjørte på 10.0.0.138. Endret AP til 10.0.0.139 og restartet. Den funket forsatt som AP, men jeg får ikke kontakt med internett via kabel. Hvis jeg pinger 10.0.0.138 så svarer det.

 

Gode forslag?

Lenke til kommentar

Jeg lot være å gjøre det da jeg har fått inntrykk av at det kan være vanskeligere å få stabilt, men jeg gjør et forsøk. Bare fint hvis det funker.

 

Men vil det øke sjansen for at kablet switch i AP fungerer?

 

Og vil det ikke bli konflikt med to enheter med lik IP? Edit: DNS ja....og det innebærer?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Skrotet Zyxelen. Var nok en grunn til at den var lagt bort.

 

Satt inn en Dlink-655. Kjører på samme SSID som multimodemet. Alt funker greit.

 

Men, et par spm likevel.

Jeg får ikke kontakt med AP. Det dukker ikke opp påloggingsvindu på 192.168.0.1. Er det noe som hindrer dette når det ikke er bare AP og PC som er koblet sammen?

 

Jeg har en enkel unmanaged switch som jeg tenkte å bruke til å utvide det kablede nettverket med. Men når jeg plugger denne mellom multimodem og AP, så kutter alt. Skal ikke slikt bare virke? Er det noe spesielt som må gjøres for å implementere switchen?

Lenke til kommentar

Du må endre IP adressen til D-linken til 10.0.0.X, så den er i samme subnet som Zyxelen.. Så koble D-Linken fra nettverket, koble deg til D-Linken med kabel, logg deg inn, og endre IP adresse og skru av DHCP serveren..

 

post-165802-0-77022500-1390600852_thumb.jpg

 

Så endrer du WiFi innstillingene så de er identiske med Zyxelen sine, med unntak av kanal, som bør ligge så langt unna kanalen Zyxelen bruker...

 

Kabel kobles LAN - LAN...

 

AP bør kables direkte til router, switchen kobler du til en av boksene....

Lenke til kommentar

Ah!

Forsøke å endre til 10.0.0.139 på første forsøket (IP skal være utenfor DHCP-range? Multimodem/ruter kjører 10.0.0.138, med range opp til 137.) Men da fikk jeg av en eller annen grunn ikke kontakt ved å skrive den adressen inn i adressefeltet. Resatte med knappen og lot den stå i fred på andre forsøk, og tenkte ikke mer på den saken.

 

Gjør nytt forsøk på det samme i morgen.

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Når du skal koble opp nettverket, så sørg for å koble kabel fra hovedrouter(modem) i en av LAN-portene på DIR-655 og disable DHCP for LAN på DIR-655.

Gi DIR-655 IP i 10.0.0.x segmentet som foreslått. Det spiller liten rolle om du bruker 137, 139, 254 eller whatever. DHCP scope er oftest ikke nøyaktig det samme som subnet. Subnet 255.255.255.0 dekker alle de vanlige adressene, og så lenge det ikke er konflikt så går det bra.

 

PS: Sjekk PC med CMD & ipconfig /all

Når du har koblet det rett, så skal PC ha 10.0.0.x med gateway 10.0.0.138 via D-link.

Hvis ikke prøv ipconfig /release, ipconfig /renew.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Da lysnet det her.

 

Etter å ha satt D-link til 10.0.0.139, måtte jeg inn på tcp/ip-innstillingene på PC og satte IP til static, 10.0.0.1. Da fant den D-linken på 10.0.0.139. Satt PC tilbake til automatisk etter at AP var ferdig satt og jeg koblet meg på nettet igjen.

 

Zyxel har DHCP-pool fra 10.0.0.1 til 10.0.0.137. Det ble feilmeldig hvis jeg forsøkte å sette AP innenfor dette området.

 

Switchen virket også med en gang. Koblet den mellom Modem og AP akkurat som i går.

 

Nettverk, internett, og tilgang til router og ap virker fint.

 

Opplegget er nå

Zyxel multimodem/router plassert på loftet. 10.0.0.138, DHCP på og std trådløst SSID på kanal 1.

Zyxel 5-p unmanaged switch for å få nok punkter på det kablede nettverket.

D-link 655 aksesspunkt og switch i første etasje.10.0.0.139, DHCP og upnp av, samme SSID som Zyxel, kanal 6.

 

Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...