Gå til innhold

LAN party - 15 personer, trenger litt hjelp.


Anbefalte innlegg

Hei! Til sommeren planlegger jeg og noen venner å ha et Lan i et hus som bygges nå. Dvs vi ikke har internett der enda, men det er vel egentlig det jeg lurer mest på.

For 15 personer.. Hva er da anbefalt nettverkshastighet? Vi fikk tilbudt 16Mbit/s 25Mbit ned og 5Mbit opp. Vi skal for det meste spille online spill, vet noen er veldig interessert i LOL. Tror også vi skal spille BF4, Minecraft osv. Er da 16Mbit/s 25/5 nok? Vet vi kan hoste vår egen minecraft server på stedet, så det ser jeg ikke på som et problem. Noen som vet om det er mulig med BF4? Tror vel egentlig ikke det..

Så hva jeg ønsker å ha svar på er vel egentlig hva anbefalt internetthastighet er, og evt om noe kan hostes lokalt. Takk på forhånd!

Endret av TitanPixels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16mbps ned/0,8mbps opp er maksimumkapasiteten på det Telenor-abbonemanget du snakker om. Om du faktisk får det avhenger av hvor langt du er fra sentralen (finn ut hva de faktisk kan levere ved å google kapaks og sjekk adressen der).

 

Nå, 16mbps nedlastingsfart er litt lavt for 15 personer samtidig, men ok, det kan kanskje funke. 0,8mpbs opp er ikke i nærheten av hva 15 personer trenger for å spille online. Hvis det er det beste nettet som kan leveres der er dere boned. En annen ting er at en forbrukernivå-router setter særdeles lite pris på at 15 personer bruker den samtidig, flooder den med connections etc. I tillegg er det garantert en eller anna sau som ikke klarer å slå av diverse programmer som bruker båndbredde, type torrents, skype, dropbox, spotify, for ikke å nevne diverse uhumskheter de ikke har kontroll over selv.

 

Dere bør definitivt kjøpe en 16 ports switch og sette opp en lokal spillserver direkte på lanet, og drite i nett til selve spillinga hvis du ikke kan få vesentlig bedre nett (hovedsakelig upload) og en profesjonell router.

Lenke til kommentar

De fleste spill som ikke logisk sett krever nett pga at du kobler deg til en massiv spillserver o.l. kan settes opp lokalt. I det siste tiden har det kommet noen spill som egentlig ikke ville trengt å være online only, men krever authentication mot servere etc og developeren har rett og slett tatt grep for å -ikke- tillate lokale servere.

 

Battlefield 4 kan neppe hostes lokalt, mens Minecraft kan det. Du finner vel egentlig lett ut hvilke spill du kan spille på LAN lokal ved å google de dere hadde tenkt å spille. Generelt så tar nettverkstrafikk den korteste veien til målet (f.eks. en spillserver selv om den ikke har noe dedikert LAN mode), så hvis den ikke må utenfor lanet for å få til noe så belaster den naturligvis ikke nettet.

Lenke til kommentar

Får fint kjøpt en ganske kraftig server (for vårt bruk) innen sommeren, så det er ikke noe problem. Håpte bare på at internettet ikke skulle ødelegge alt for oss. Men hvem vet, kanskje det finnes andre løsninger :)

Noen som vet ca hvor mange mbit/s en vanlig pc ville brukt ved online gaming? Kan være vi kan bruke en skole like i nærheten. Om den har bedre nett har vi kanskje et alternativ der, men må først vite hva vi 15 trenger (både opplastning og nedlastning?).

Endret av TitanPixels
Lenke til kommentar

Dere trenger nok noe som fiber (25/25 linje fra Canal Digital f.eks.). Kanskje en VDSL-linje med 10mbps upload klarer seg. 10mbps holder nok. Når du får ei linje med 10mpbs opp vil nok nedlastningshastigheten være vesentlig høyere, så det er ikke egentlig noe du trenger å se etter. Uansett så vil en skole nok ha mer en bra nok nett med mindre den er veldig liten. Skoler har vanligvis 100mbps-1gbps fra Uninett eller noe lignende.

Endret av rhym
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville undersøkt med skolen. Kontakt dem, hør om det er aktuelt å ha et LAN der, og eventuelt hva det vil koste å leie lokale. Da bør du også sjekke at strømkontakter rundt om i lokalet går på forskjellige kurser sånn at du ikke risikerer at det hele blir en flopp hvor strømmen er utilgjengelig.

 

 

Om du nå skal ha LANet hjemme og nett fortsatt viser seg å være et problem, kan dere spille noe annet enn BF4?

 

Om skytespill er primærbehovet, kan dere sjekke Call of Duty-serien frem til CoD4 MW og World at War. MW2 og nyere krever nett så vidt jeg vet. Har hostet server til CoD4 MW og WaW en rekke ganger - det er unektelig noe av det morsomste man kan spille på en lokal server av den typen. I tillegg kan alle vote på maps og gametype, slik at det hele kan surre og gå av seg selv.

 

Minecraftserver er like så, lett å sette opp.

 

 

 

Når dette er sagt; har vært på en del LAN opp gjennom de siste 15 årene, og det har egentlig aldri vært noe problem å samles 10-15 stk på crappy nettlinje. Det kjipeste er når det er snakk om å laste ned drivere eller programvare - når alle gjør det går det sakte - om alle spiller vil det lagge som et uvær for dem. Det er med andre ord noe man må avklare eller planlegge.

 

Jeg tviler ikke på at mengden data som sendes og mottas pr. klient i f.eks. BF4 er større enn det var for spillene jeg og mine venner spilte i sin tid, men netthastighet på 20/1 var uproblematisk.

Lenke til kommentar

For en vanlig familie på 4 der barna streamer musikk og laster ned torrents er 16 for lite etter min mening.

 

Jeg sitter med 50 der jeg bor og mener at kanskje 20-30 per pers er akseptabelt.

 

Dersom du ikke klarer å få levert mer enn 16 til huset bør det ilegges litt rasjonelle regler som forbud mot torrents og lignende trafikk som de kan holde på med hjemme istedet. Brukerne med premium Spotify kan laste ned favorittspillelistene på forhånd for å spare linjen.

 

Du på din side kan ta ibruk QOS på ruter for å fordele nettlinjen mer rettferdig slik at spill og trafikk som krever god netttilgang får prioritet på linja.

Lenke til kommentar

Har nå fått vite at det er mulig å få 25mbit ned og 5mbit opp, og det er det meste som er mulig å få i området per i dag. Det KAN være at noe gjøres med nettet før sommeren, siden kommunen lover bra nett der, og det egentlig ikke er bra nok. Men jeg kan ikke se på det som et alternativ enda, så 25 mbit ned og 5 mbit opp er det vi kan få. Er dette bra nok? Eller har vi enda et problem? Vi er 15 totalt, ca 10 på pc og 5 på konsoll (til nå påmelt. Det blir garantert ikke flere).

Angående spillservere lokalt (og ut til den "store" verden - som da er uaktuelt) har jeg en del erfaring med Minecraft servere, så dette vil ikke være noe problem på noen måte. Jeg liker egentlig ikke COD, og det er det flere av de andre som også ikke gjør. Har lite kjennskap til forskjellige steam spill, så må spør om det går an å kjøre server lokalt på noen av disse spillene (kan godt være noen ikke er online engang, sry om jeg tar feil med noen av de..)

- Skyrim, garry's mod, civilization, GTA (V?), payday2, CS: GO, CS: SOURCE og Arma 2.. Vet nærmest ingenting om disse spilla, men ser de er noen av de mest spilte blant noen av de andre vennene mine. Om vi er 6 som spiller en av disse/minecraft lokalt + 4 stk som spiller LOL online. Vil da disse LOL spillerne få kunne spilt bra? Om vi regner med at konsollspillerne ikke bruker internett?

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har nå fått beskjed om at vi kan få 25mbit/s ned og 5mbit/s opp. Muligens får vi hastigheter opp mot 30mbit/s ned og 10mbit/s opp. Jeg kan ikke ta utgangspunkt i at dette er den hastigheten vi får siden NextGenTel og Telenor oppgir to forskjellige maks-hastigheter selv om det er samme linje. Jeg tar derfor utgangspunkt i den laveste av dem.

Jeg har heldigvis to muligheter:

1. Vi kan bruke denne 25/5 linja, og fordele den på alle 15. Det vil bli nærmest gratis nett for oss.

2. Vi kan bestille to linjer. Det vil da bli 2x 25/5. Vi kan fordele halvparten av spillerne på hvert sitt nett. Det vil mest sannsynlig bli f.eks league of legends spillere på ett nett og resten på det andre. Det vil bli ca 50/50. Problemet her er at det vil bli en kostnad på 3700 kroner. Det er ca 250,- per person.

Er 2 linjer verdt 5 ganger mer enn én? Burde vi betale de ekstra hundrelappene for dobbel linje?

Hvis brannmuren/gateway kjører skikkelig QoS / packet-shaping, så kan en få 16Mbit til å fungere fint for mange stk.

 

Anbefaler å installere IPFIRE

 

Den er enkel å sette opp, og har du en grei nok hardware, så vil den fint takle 15.stk på en standard ADSL2+ linje for generell gaming.

Jeg håper en brannmur kan hjelpe oss. Jeg kan egentlig ingenting om det, men jeg tror vi skal få det til.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...