Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Byttet lysrør, hvorfor fikk jeg elsjokk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skulle bytte et lysrør på kontoret i dag, men det gikk ikke helt etter planen. .. Jeg fikk et veldig elektrisk sjokk fra den ene hånden til den andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skjedde.

 

 

Jeg skrudde av lysbryteren (ikke sikringen ), det er jeg 100% sikker på - da den er koblet på 3 andre lysrørarmaturer i samme rom. Jeg tok ikke ut glimttenneren i armaturet.... Når jeg fikk støt holdt jeg i hver ende av det nye lysrøret i det jeg skrudde det inn i armaturet, og fikk en KRAFTIG smell i et sekunds tid så jeg skrek av full hals, og egentlig ikke forsto hva som hadde skjedd før 10 sekunder etter når jeg kom til hektene. Kjente støtet gjennom hele kroppen.

 

Har noen her anelse på hva som kan ha skjedd? Har skrudd inn mange lysrør før på samme måte uten at noe har skjedd. Slik jeg forstår det skal det jo ikke ha vært noe strøm på kursen? Kan det være noe med at tenneren sto i? Kan det være strøm som henger igjen i den? Eller noe annet?

 

 

 

Om noen skulle lure, så har jeg allerede vært på legevakta for sikkerhets skyld. De sjekket med EKG, alt er i orden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder alltid i selve lysrøret, ikke i metallkapslene i endene.

Takk, jeg forstår jo også at det er lurest, og skulle helst gjort det når jeg tenker tilbake. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var at dette var et veldig langt lysrør, og det var kronglete å få det skrudd inn i armaturet.

 

Trodde man skulle legges inn over natta hvis man fikk strømgjennomgang jeg.

 

 

Bryteren bryter trolig bare ene fasen, og det kan hende det er en jordfeil som gjorde at du ble en leder mellom den fasen som ikke ble brutt, og jord som er i metallet på lampen.

Aha! Det kan jo være forklaringen.

 

Nei, de legger kun inn folk omman har fått et sjokk i mer enn 2-3 sekunder, og/eller det er høyspent (1000 volt). Eventuelt om man føler deg dårlig eller EKG-testen gir utslag.

Lenke til kommentar

Det kan være en enpolet lysbryter, som nevnt. Men selv om du holdt i "kapslene" på endene av røret skulle du likevel egentlig ikke fått støt -så vidt jeg vet er ikke disse forbundet med de to stiftene som stikker ut i hver ende av røret. Kom du derimot borti sistnevnte, så...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Lysbryteren bryter bare en fase. Det vil si at det fortsatt er ca 115V mellom den andre fasen og jord. Altså, tar man på kobberen som lysrøret sitter i, og chassiet på lampen, får man strøm i seg. :)

Det er en utbredt misforståelse blant elektrikere at én fase tilsvarer halvparten av 230 V.

Jeg forstår logikken deres, men det er altså feil.

 

Man får fasespenning / kvadratroten til 3, altså rundt 130 V.

Grunnen er at indusert spenning i generatorer (og sekundærside av distribusjonstrafoer som alltid er Y-koblet) er fasespenning delt på roten av 3. Man får høyere spenning når man måler mellom to faser pga at man har et trefasesystem og får med seg bidrag fra de to andre fasene i tillegg. Når man kun har én fase mot jord så har man bare en fasevikling og man mister bidraget fra de to andre. Dermed er man tilbake til utgangspunktet, og altså roten av 3 ganger lavere spenning.

 

Ikke at det spiller noen rolle i denne sammenhengen, men jeg ønsker at elektrikere faktisk forstod hva fase-jord-spenningen faktisk er, og ikke tenker at det er "halvparten av antall faser og derfor halvparten av spenningen".

Endret av Twinflower
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er en utbredt misforståelse blant elektrikere at én fase tilsvarer halvparten av 230 V.

Jeg forstår logikken deres, men det er altså feil.

 

Man får fasespenning / kvadratroten til 3, altså rundt 130 V.

Grunnen er at indusert spenning i generatorer (og sekundærside av distribusjonstrafoer som alltid er Y-koblet) er fasespenning delt på roten av 3. Man får høyere spenning når man måler mellom to faser pga at man har et trefasesystem og får med seg bidrag fra de to andre fasene i tillegg. Når man kun har én fase mot jord så har man bare en fasevikling og man mister bidraget fra de to andre. Dermed er man tilbake til utgangspunktet, og altså roten av 3 ganger lavere spenning.

 

Ikke at det spiller noen rolle i denne sammenhengen, men jeg ønsker at elektrikere faktisk forstod hva fase-jord-spenningen faktisk er, og ikke tenker at det er "halvparten av antall faser og derfor halvparten av spenningen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er en utbredt misforståelse blant elektrikere at én fase tilsvarer halvparten av 230 V. Jeg forstår logikken deres, men det er altså feil. Man får fasespenning / kvadratroten til 3, altså rundt 130 V.

Grunnen er at indusert spenning i generatorer (og sekundærside av distribusjonstrafoer som alltid er Y-koblet) er fasespenning delt på roten av 3. Man får høyere spenning når man måler mellom to faser pga at man har et trefasesystem og får med seg bidrag fra de to andre fasene i tillegg. Når man kun har én fase mot jord så har man bare en fasevikling og man mister bidraget fra de to andre. Dermed er man tilbake til utgangspunktet, og altså roten av 3 ganger lavere spenning.

Det er kanskje de samme som sier at man får 50% mer tilgjengelig effekt ved å øke fra 2 til 3 faser inn til huset, på samme hovedsikringsstørrelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hørte noen som mente at man kunne koble 3 10A sikringer i serie/parallell og få 30A... Å det hørte jeg via en på jobb som hadde hørt det av en annen elektriker. Å det er skremmende.

 

Ja, den var grov.

 

Mitt mest håpløse eksempel er en elektriker med ti år som fagmann som mente at det var livsfarlig å ta borti et bilbatteri (han mumlet noe om 70 amp kortslutningsstrøm og at man blir grillmat etc).

Jeg var fremdeles elektrofag-elev på den tiden og hadde lært ohms lov og greier, noe jeg ville bevise for han ved å åpne opp panseret på bilen og ta borti batteripolene.

Når panseret var åpent og jeg skulle til å legge fingrene borti stod han klar med 113 ferdig tastet inn på mobiltelefonen sin og var helt fra seg. "Jeg tror deg Jeg tror deg, bare ikke ta borti!" hylte han.

 

Jeg tok et godt tak i begge polene og smilte godt til han.

Han fikk omtrent samme ansiktsuttrykk som jeg ville forventet at et medlem av Flat Earth Society ville fått om de fikk bli med en tur opp i verdensrommet.

Lenke til kommentar

haha! er en grunn siden vi har selv/pelv. Eneste man vil merke på bil er vell, en tennplugg, eller utgangen til et xenonlys vil jeg tro :p Samma om det er 70A når spenninga er så lav som 12V, har uansett ikke nok kraft for og få "strøm" motstanden er for høy. Eneste han må ha tenkt var at alt over 30mA er dødelig. Men da kan jo batteriet i mobilen drepe meg...

Lenke til kommentar

hørte noen som mente at man kunne koble 3 10A sikringer i serie/parallell og få 30A... Å det hørte jeg via en på jobb som hadde hørt det av en annen elektriker. Å det er skremmende.

Vel, teknisk sett hadde han forsåvidt rett (forutsett at alle de tre alternative veiene for strømmen har samme kabellengde og motstand vil den fordele seg noenlunde likt, så hver sikring belastes med en tredel av totalen), men det er verken lovlig eller særlig lurt å gjøre det...

Edit: må parallellkobles, ikke i serie.

 

Den med bilbatteriet var morsom; han hadde vel ikke helt fått med seg overgangsmotstanden i huden, og ellers internt i kroppen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

haha! er en grunn siden vi har selv/pelv. Eneste man vil merke på bil er vell, en tennplugg, eller utgangen til et xenonlys vil jeg tro :p Samma om det er 70A når spenninga er så lav som 12V, har uansett ikke nok kraft for og få "strøm" motstanden er for høy. Eneste han må ha tenkt var at alt over 30mA er dødelig. Men da kan jo batteriet i mobilen drepe meg...

 

30mA er også en veldig misforstått grense i elektrikerverdenen.

Grunnen til 30 mA er valgt som utløsende strøm ved jordfeilvern etc er at dette er minste teoretiske strøm som kan gi dødelig utfall. Reelt så tåler man gjerne mye mer, men det er veldig avhengig av varigheten, spenning, frekvens, strømmens vei gjennom kroppen og fysiologiske forskjeller.

En viss "gal" forskjer har drevet ymse tester på seg selv med opptil 150 mA, og han er så vidt jeg vet fremdeles i live.

Når DET er sagt, så har man den siste tiden avdekket mer kunnskap om seneffekter ved strømgjennomgang som kan være ganske alvorlige (både psykiske og fysiske), så det er ingen grunn til å ta lett på det å få seg en kavring.

 

Når det kommer til eksemplene du nevner om xenon-pærer og tennplugg så har du rett i at det nok føles ganske ubehagelig. Usikker på hvor mye strøm som kan leveres av slikt, men jeg tror (synser) at det havner i samme kategori som tazere.

 

Den siste håpløse gruppen er de foredragsholderene som drar rundt til elektrikerbedrifter og holder FSE- og førstehjelpskurs en gang i året. Jeg har møtt mange av de som beinhardt står og sier at "det er ikke spenningen som dreper, det er strømmen", noe som i og for seg er korrekt - men like meningsløst som å påstå at det ikke er farten som dreper, men smellen når man kjører bil. Poenget mitt er at man må ha spenning for å få nok strøm, og man må ha fart for å få nok smell.

Lenke til kommentar

Vel, teknisk sett hadde han forsåvidt rett (forutsett at alle de tre alternative veiene for strømmen har samme kabellengde og motstand vil den fordele seg noenlunde likt, så hver sikring belastes med en tredel av totalen), men det er verken lovlig eller særlig lurt å gjøre det...

Edit: må parallellkobles, ikke i serie.

 

Den med bilbatteriet var morsom; han hadde vel ikke helt fått med seg overgangsmotstanden i huden, og ellers internt i kroppen.

Nei, han hadde nok ikke regne med overgangmotstanden nei :)

Vis du ser på det sånn er det mulig, men den ville mest sannsynlig slått ut uansett på en tidspunkt. Billigere og bedre med en 32A uansett.

 

 

30mA er også en veldig misforstått grense i elektrikerverdenen.

Grunnen til 30 mA er valgt som utløsende strøm ved jordfeilvern etc er at dette er minste teoretiske strøm som kan gi dødelig utfall. Reelt så tåler man gjerne mye mer, men det er veldig avhengig av varigheten, spenning, frekvens, strømmens vei gjennom kroppen og fysiologiske forskjeller.

En viss "gal" forskjer har drevet ymse tester på seg selv med opptil 150 mA, og han er så vidt jeg vet fremdeles i live.

Når DET er sagt, så har man den siste tiden avdekket mer kunnskap om seneffekter ved strømgjennomgang som kan være ganske alvorlige (både psykiske og fysiske), så det er ingen grunn til å ta lett på det å få seg en kavring.

 

Når det kommer til eksemplene du nevner om xenon-pærer og tennplugg så har du rett i at det nok føles ganske ubehagelig. Usikker på hvor mye strøm som kan leveres av slikt, men jeg tror (synser) at det havner i samme kategori som tazere.

 

Den siste håpløse gruppen er de foredragsholderene som drar rundt til elektrikerbedrifter og holder FSE- og førstehjelpskurs en gang i året. Jeg har møtt mange av de som beinhardt står og sier at "det er ikke spenningen som dreper, det er strømmen", noe som i og for seg er korrekt - men like meningsløst som å påstå at det ikke er farten som dreper, men smellen når man kjører bil. Poenget mitt er at man må ha spenning for å få nok strøm, og man må ha fart for å få nok smell.

Ja, mente ikke at man nødvendigvis dør ved 30mA, men over 30mA er det dødelig vis du blir hengende lenge nok. Var bra forklart med spenningen :) er flere jeg vet som har brukt meggeren på seg selv og andre, for og teste hvordan det er. Det gjør vondt selvfølgelig, men det er jo ikke farlig. Har hørt tazere er på rundt 50.000V noe som er sinnssykt høyt, må gjøre vondt som F***! Vet ikke helt om det stemmer da. Etter ett lite google søk så kom det opp at det er 50.000V bare for og få fort kontakt, så dropper den til 1200V og 19hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...