Gå til innhold

David Moyes - Arbeidsledig


Latias

  

203 stemmer

  1. 1. Moyes rett mann for United?

    • Ja (United-supporter)
    • Nei (United-supporter)
    • Ja (ikke United-supporter)
    • Nei (ikke United-supporter)
    • Hvem er Moyes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man sparker et kvalitetsteam som det United hadde og erstatter det med Phil Neville, da burde jo alle skjønne at ting kom til å gå til helvete. 3-4 tap til nå så får han sparken. Vi har ikke sjangs på CL uansett denne sesongen, så det er bedre at Moyes får sparken så fort som mulig sånn at skaden begrenses.

Lenke til kommentar

Når man sparker et kvalitetsteam som det United hadde og erstatter det med Phil Neville, da burde jo alle skjønne at ting kom til å gå til helvete. 3-4 tap til nå så får han sparken. Vi har ikke sjangs på CL uansett denne sesongen, så det er bedre at Moyes får sparken så fort som mulig sånn at skaden begrenses.

Hvis de har bestemt seg for å sparke han, burde de gjøre det nå. Problemet er vel at de ikke får noen kvalitetsmanagere til å ta over nå i februar, så da må Phil Neville, Ryan Giggs eller eventuelt Mike ta over. Vet ikke om det gir noen bedre resultat.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å svare på egentlig, vanskelig for meg. Jeg tar meg selv flere ganger i å spørre meg selv om jeg virkelig tror på bedring, på en framtid med Moyes. Ja, jeg gjør det selv om noen av grunnene er en psykisk tvang pga. at jeg er realistisk. Utdypning: Moyes kommer ikke til å få sparken til sommeren og hvertfall ikke før sommeren, uansett hvor dårlig han gjør det. Moyes kommer til å få hele vinduet og neste sesong til å forme Manchester United som han ønsker at de skal være. Derfor prøver jeg å ikke bruke energi på å ønske han bort - han blir ikke borte med det første. Jeg ønsker heller å se framover og håpe på bedring.

 

"Men herregud, ønsker vi innleggsfotball?! Er du idiot eller?" - Andre.

Tja, her tror jeg absolutt alle tar feil. Everton har hatt mindre innlegg de 10 siste årene enn hva Manchester United har hatt. SAF var utrolig glad i kantspill og under han var vi kanskje verdens beste lag på akkurat det. Problemet vi ser nå om dagen tror jeg stammer fra flere hold: Spillere som ikke presterer, spillere som gjør feil, spillere som har lav selvtillit - trener under press, trener som ikke helt forstår hvordan han skal få laget til å spille, en trener med lav taktisk forståelse (kan være). Det tror jeg ikke er så ille uansett, så lenge han får respekten og prestasjonene ut av spillergruppa. Jeg tror prestasjonene vi ser er "den lette utvei", fordi motstandere lar oss komme til innlegg - det er den enkelste fotballen å forsvare seg mot.

 

SAF var ikke en manager som tok del i trening og kampforberedelse (i de siste årene i hvertfall), det gjorde assistentene og trenerne. Derfor tror jeg at Moyes kan få hjelp til sidene han ikke er så gode på, akkurat som SAF.

 

Det aller viktigste for Manchester United fremover er å få spillerne våre til å prestere, uavhengig av hvem som leder oss. Jeg tror at tapet av autoritetsfiguren SAF var mye større enn noen trodde det kom til å være. Jeg tror spillerne fikk seg en knekk og at foranringen som Moyes (og alle andre som evt hadde kommet for Moyes) innførte ble for mye på en gang. Når man da legger sammen en dårlig taktikk, dårlige bytter og dårlig rotasjon - ja, da blir det svakt og dårlig. Jeg skjønner godt at folk ønsker Moyes bort, jeg forstår det veldig godt. Men jeg tror ikke det er riktig, ikke ennå. Jeg ønsker heller at han får ett år for mye enn ett for lite. Fotballen vi hadde under SAF siden CR dro fra oss har vært helt ræv. Vi har spilt kjedelig fotball og har en hel bråte med kamper der vi har vunnet med 1 mål. Fornyingen av Manchester United kommer til å ta litt tid, men til slutt spiller vi nok bra fotball igjen - der er Liverpool et kjempe eksempel. Brendan har virkelig gjort en fantastisk jobb med den gruppa.

 

Jeg vet ikke om Moyes er den riktige og jeg lurer egentlig på det samme selv. Jeg har flere ganger tenkt at nå må han bort, men ender bestandig opp med at han må få bli litt til. Jeg tror han sitter etter sommeren også, derfor prøver jeg å være positiv. Det virker som at spillerne trives under Moyes og jeg tror at når selvtilliten kommer tilbake, kommer seierne også.

 

 

Forstår ikke at folk er spente på hva Moyes gjør til sommeren. Se på den sinnsyke angrepsrekka han har på laget sitt: Kagawa, Januzaj, Rooney, Rvp, Mata.. Se hvor lite han får utav dem, hvor kjedelig fotball de spiller. Jeg vil ikke at Moyes skal bytte ut en hel hau med spillere jeg liker i United, da vil jeg heller at united bytter ut Moyes som ikke klarer å motivere, overbevise, eller prestere.

Ferdinan, Vidic, og Evra forsvinner, det vet vi. Vi trenger ikke ekstra skyts i forsvar, uten tvil! I tillegg har vi en alt for svak midtbane og jeg tror det kommer inn i alle fall 2 sentrale midtbane spillere. I tillegg har vi ekstremt svake kanter. Det er bare Nani som har høyt nok nivå til å spille for United hvis vi skal spille kantspill, men han presterer nesten aldri. Valencia er veldig god til å løpe fram og tilbake, men kan ikke legge inn.

 

Ja, jeg tror det blir en veldig spennende sommer. Allerede på de tallene over ser vi at vi trenger 4-5 nye spillere (1 midtstopper, 1 venstreback, 2 midtbane spillere og kanskje en kant). Jeg gleder meg og håper at han drar flere stornavn til oss, uten at vi bruker for mye penger. Vi må gjerne kjøpe unge spillere, men vi trenger en med rutine på midten også.

 

Ja, vi har dårlige kanter, og vi har dårlig midtbane. Det er uten tvil et haltende United lag, men burde da ikke Moyes kunne endre litt spillestil for å kompansere litt?

 

Eksempel:

 

Hvis jeg er svak i armene mine, men sterk i rygg og kroppen. Jeg har mål å løfte en bjelke. Hva gjør jeg? Jo, jeg bruker kroppen min til å løfte bjelken, fordi jeg er sterkere og det vil føre til resultater. Selv om jeg har en far som alltid har brukt armene sine, og hele familien har som tradisjon å bruke armene sine til å lufte bjelken, så blir det for dumt for meg å gjøre det. Jeg har nemlig ikke like store armer som min far, eller bror, eller farfar. Derfor finner jeg nye metoder å løfte bjelken på.

 

Jada, mer håpløst eksempel skal du lete lenge etter, men du sier jo selv at vi ikke har kvalitet på vingene våres. Da er det Moyes sin oppgave å tenke "hm.. kanskje vi ikke skal bygge spillet våres på vingene denne sesongen, siden de ikke kan prestere?" Han finner andre måter å spille på, finner en annen metode, slik som alle gode dyktige managere gjør.

 

Vi har spillere i boksen som er fantastiske med bena, og ett par som er gode på hodet, resten helt ok. Vi kan ihvertfall ikke si at Uniteds store ferdighet som lag er hodetspillet. Samtidig har vi dårlige vinger som slår helt forferdelige innlegg for tiden. Er det ikke kriminellt å kjøre innleggsfotball slik vi gjør det da?

Endret av Kjartan1234
Lenke til kommentar

Må det virkelig 3-4 tap til før det blir gjort noe? Vi har kun vunnet to kamper i hele 2014, og det var mot lag på bunnen av tabellen. På nyttårsaften var vi med i alle turneringer og hadde fortsatt kontakt med teten. Halvannen måned senere er alt ødelagt. Ikke vinner vi kamper, og ikke forsterket Moyes midtbanen. Nå er CL eneste håp, men slik vi spiller per dags dato så er det en prestasjon i seg selv om vi greier å slå Olympiakos.

Lenke til kommentar

 

 

Jo, på mange måter er det akkurat det. Jeg støtter deg i alle eksemplene dine og det er jo derfor jeg står så midt i mellom. Det har vært utrolig dårlige taktiske valg dette året og dårlig utnyttelse av at vi besitter beist som Rooney, RVP, Kagawa og Mata (Januzaj også).

 

Det er et ønske om at Moyes skal klare det, et ønske om at han skal ha 20 år med suksess for oss. I tillegg til at jeg ikke tror han får sparken før tidligst januar neste sesong.

Lenke til kommentar

Hadde Moyes vært i Chelsea, City, Liverpool, Arsenal eller hvilken som helst annen toppklubb og hatt de samme elendige resultatene som i United hadde han fått sparken for lengst. Men neida, her går vi og sammenligner Moyes med en annen mann som tok over i 1986. Og fordi vi gav han tid, så skal selvsagt også Moyes få minst like lang tid, om ikke mer tid.

 

Var det ikke Souness sin rævkjøring av Liverpool på 90-tallet som gjorde at de kom omtrent helt ute av toppen? Det er jo noe det Moyes driver med og nå.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, på mange måter er det akkurat det. Jeg støtter deg i alle eksemplene dine og det er jo derfor jeg står så midt i mellom. Det har vært utrolig dårlige taktiske valg dette året og dårlig utnyttelse av at vi besitter beist som Rooney, RVP, Kagawa og Mata (Januzaj også).

 

Det er et ønske om at Moyes skal klare det, et ønske om at han skal ha 20 år med suksess for oss. I tillegg til at jeg ikke tror han får sparken før tidligst januar neste sesong.

 

 

Det er ikke mer enn 1 uke siden jeg var i nøyaktig samme båt. Men nå skal det litt til for at jeg skal kunne ombestemme meg, helst på grunn av Moyes sin filosofi. Den må forandres hvis han skal overleve. Byttene hans er også helt forferdelige, jeg kan ikke huske å se SAF bare hive alt av offansive bytter på, uten en spesiell plan. Moyes virker som en sta mann, som sverger til innleggsfotballen sin, slik han fikk til i Everton. Jeg vil ikke skal spill så tydelig innleggfotball, slik som han prøve å få til. Ja, det har alltid vært en stor del av spillet til United, men ikke i så stor grad, og ikke så endimensjonalt, da ville United vært enkle å forsvare seg mot under SAF også.

 

Moyes må forandre helt utrolig mye hvis han skal klare å vinne PL med United. PL har latterlig høy standard, med geniale managere i alle store klubber, jeg ser ikke for meg at Moyes er genial nok til å vinne PL, for det må et slags geni til for å pulle det off, spesielt flere ganger.

 

Greit nok, United skal ikke sparke trenere. Chelsea sparket en manager som vant PL året før, samtidig om FA cupen, helt håpløst. City sparket en Manager som vant PL året før, og tapte FA cup finalen, like håpløst. Jeg hadde vært missfornøyd hvis United hadde gjort det samme. Men når Moyes tar United, fra 1. til 7-9 plass iløpet av et halvt år, da er historien litt annerledes.

 

Vi må huske at vi nå har spilt de kampene som jeg trodde vi skulle vinne. "når vi møter liverpool, kan vi kjempe om 4. plassen" tenkte jeg for to uker siden, rett etter Mata kjøpet, naiv som faen som jeg er. Videre er det Arsenal borte, jeg blir overrasket hvis vi får noe fra den, plutselig kan vi ligge 12 poeng bak liverpool. Så er det vel ti kamper som vi bør vinne (haha!), før vi møter Liverpool igjen, på hjemmebane, huff. Plutselig kan vi ligge på 10. plass i PL, dette er ikke et usansynlig scenario, skal moyes sparkes da? eller?

 

Skal han virkelig få lov til å ta United ned til midten av tabellen, og fortsette jobben?

Endret av Kjartan1234
Lenke til kommentar

Ser det på som urealistisk at han får sparken før sesongen er over, og akkurat det kommer nok til å irritere vanvittig. For dette her, det går ikke.

 

Jeg liker at vi er tålmodige, men vi må være tålmodige med de riktige folka. Vi spiller elendig, vi ligger på 7. plass og har masse gode angrepsspillere som ser ut som tullinger som spiller en taktikk om overhodet ikke passer dem.

Lenke til kommentar

Føler dette avsnittet opsummerer situasjonen ganske bra:

 

 

Så til det store spørsmålet nå for tiden – fortjener Moyes å få fortsette?

For meg er spørsmålet like mye – hvem skulle da overtatt? Hadde du gitt meg et alternativ med garantert suksess nå, så ville jeg vært interessert. Men hvem er det som er ledig og som kommer med suksessgaranti – samtidig som han kan ivareta tradisjonene våre? Jeg finner ingen gode kandidater. Du får ikke en som nå er i en annen toppjobb midt i sesongen. Sir Alex er det bare å glemme. Han kommer ikke tilbake. Så kan du nevne Mike Phelan, Ryan Giggs eller til og med Gary Neville; men helt ærlig – jeg har ingen tro på at det vil utgjøre en spesiell forskjell.

Så David Moyes skal få fortsette.

 

Kommer fra artikkelen "Mine tanker etter 2-2 kampen" av ansvarlig redaktør for United.no, Dag Langerød.

http://www.united.no/nyhetsarkiv/mine-tanker-etter-2-2-kampen/

 

Synes Dag Langerød ALLTID skriver fornuftig og bra. Dette er et godt eksempel på dette.

 

Ja, vi kan bytte manager nå (eller til sommeren), men hva vil det bety? Kortsiktig gevinst? Hvordan? Skal Ryan Giggs debutere som manager og "lissom" tømme skipet for vann og hente vind til seilene? Hvordan skal han klare det?

 

Jeg har hatt lyst til å skrive et innlegg til United.no. Jeg har noen poeng som jeg tror er gode, i korte trekk:

 

  • Det virker som at Moyes har innført en fotball der bevegelser, pasninger, taktikk etc. skal gå fortere. Man skal bruke mindre tid, bruke mer en- touch, spille ballen fortere, løpe fortere og så videre. Spillerne er ikke med på dette. De er ikke raske nok. Ingen av spillerne våre, med unntak av Valencia og kanskje Rafael klarer å holde et høyt tempo over hele linja. Mata, tildels en glitrende spiller i Chelsea, tipper jeg ble ansett som for treg av jose mourinho, og derfor solgt. Giggs er treig, Rio er treig, Vidic er treig, Carrick er treig, Young er treig, Evra er treig (dette er diskuterbart, men han løper ikke forbi noen når han har ball), Fletcher er treig. Du skjønner tegninga. Spillerne er rett og slett ikke raske nok, og når spillet legger opp til at ting skal skje hurtig og spillerne ikke klarer dette, blir det fort stopp. Og når det sier stopp kommer pasninger som går bakover. Disse pasningene fører deretter til at man prøver å komme gjennom, enten på kant eller i midt, allerede når motstanderen har klart å etablere seg i forsvar. Det stopper rett og slett opp. Dermed blir det en krig innenfor sekstenmeteren hvor man skal score mot et etablert forsvar. Hva skjer da? Færre mål. Det har vi sett i denne sessongen. Dette var tydelig også mot Fulham. Vi la masse innlegg, men ble møtt av et forsvar som sto organisert. Fordi de fikk tid til å organisere seg. Jeg tror det var derfor Mata ikke fikk tillit hos Jose. Chelsea spiller hurtig fotball; når de har ballen går det FORT. Angrepene deres går fort, de har hurtige spillere offensivt, og dette funker bra når de vet hvor spillerne har hverandre.
  • Knekken. Etter Fergie. Dette taler egentlig i mot Moyes, for et stort navn ville kunne gitt spillergruppa et løft i Fergies fravær. Moyes hadde ikke dette "navnet", og han har sannsynligvis måtte bruke tiden på å overbevise spillerne at hans opplegg fungerer samtidig som den faktiske utførelsen. Dette tar lang tid, og det trengs gode resultater samtidig til å overbevise spillere. Dette har ikke gått, og man er i en ond sirkel. Et tap fører til usikkerhet, som igjen gjør at man taper kamper.
  • Spillergruppa. Spillergruppen fungerte for Fergie fordi man hadde et taktisk geni som spilte ut motstanderen basert på DERES spill. Nå er det motsatt. Det virker som at Moyes har vanskeligheter med å igangsette nye ting, nye opplegg, nye taktiske endringer. Det virker som at spillerne ikke hører etter, eller ikke får det til.
  • Skadde spillere: Ikke faen om at vi hadde vunnet uten vanPersie i fjor. Det var tre gode grunner. For det første var det målene som ble scoret. Dette er åpenbart. Hernandez hadde ikke klart å score så mange mål (nevner ikke Welbeck engang). Hvor mange avgjørende mål scorte ikke vanPersie i fjor? For det andre gjør det noe med motstanderen når man møter en så god spiller som vanPersie. Det krever ressurser (les: spillere) å "dekke ham opp". Og gjerne en støttespiller til å stå bak forsvareren når RvP har ballen. Dette frigjør våre egne spillere, og disse har større sjanse for å stå uhindret for en scoringsmulighet. Trusselen RvP utgjorde hjalp de andre spillerne, rett og slett. I år har han vært skadd, og vi har ikke fått til kontinuiteten vi hadde trengt. Når i tillegg Rooney har vært skada, ser man fort for seg den dårlige sirkelen jeg nevner til.
  • Spillere som underpresterer. Jeg er usikker på som spillere egentlig underpresterer. De tjener millioner per uke, har alle mulige ønsker om å vinne, og er topp trente. De løper ca. like langt som i fjor per kamp, og har ingen insentiver for å gjøre det dårligere. Allikevel ser man at de ikke har samme touchen som i fjor. Jeg tror dette handler om det taktiske opplegget til Moyes, som ikke har blitt godt nok praktisert av spillerne. De prøver, men klarer ikke. Igjen kan jeg nevne tempoet. Under Ferige visste spillerne hva de skulle gjøre, hvor ballen skulle, hvem de sendte ballen til. De virker mer usikkre på dette under Moyes, men jeg tror dette kommer til å løsne. Young har hatt mange greie kamper i det siste, og Valencia er en type spiller som gjør det han gjør uansett manager. Disse to gjør det bra. Forsvarrekka vår er preget av aldring, og har definitivt gått ut på dato. Rafael har hatt en meget sterk sessong. Bortsett fra det kan jeg helt ærlig si at jeg er litt skuffet over spillerne. Carrick, som har vært griseviktig, er kanskje en av de spillerne som sender fleste pasninger bakover (var blant en av de spillerne som sendte flest offensive pasninger i fjor). Jeg tror dette kommer av tempoet. Han er fremdeles en vital spiller. Spillere som Kagawa og Hernandez kunne vært spillere som ville vært vitale, men har fått altfor lite spilletid. Kagawa dominerte i Bundesliga, men ble benket på et synkende United- skip. Han takler kjapp fotball på små flater, og har en offensiv kreativitet som vi mangler. Hvorfor han blir benket går meg hus forbi, og er nok det klareste ankeret jeg har mot Moyes.
  • Andre lag. Disse har klart blitt bedre. Chelsea er "så gode det går ann å bli", ivhertfall etter det de har vist i 2014. City har begynt å slite litt grunnet skader på sentrale spillere, men spiller allikevel minst like god fotball som i fjor. Liverpool er en historie for seg selv, og Arsenal har tydeligvis "funnet en gullopskrift" i Özil. Alle disse lagene er bedre enn i fjor. Husk at vi møter disse fire lagene til sammen 8 ganger, og dette betyr en maks forskjell på 3x8=24 poeng hvis vi vinner eller taper alle. Poenget er at i møtene med disse lagene er det stor omsetning av poeng, og når disse er bedre enn i fjor går det ut over vår poengfangst. Noe som skremmer meg er at Everton gjør det så bra. Ikke det at de blir en utfordrer til 4- plassen, men fordi dette er gamleklubben til Moyes. De gjør det tilsynelatende bedre uten Moeys, enn med ham. Jeg aner ikke om de har fått noen nye spillere eller om det er en ballong som midlertidig har mye luft i seg, men det skremmer meg at Moyes ikke var "viktigere" for Everton. Tottenham går på mange måter gjennom det samme som United: plassering øverst på tabellen, men usikkerhet rundt managerbytte. Jeg snakket med Tottenhamsupportere etter sparkingen av VB, og de sier stort sett det samme; det var riktig. De så ingen fremgang i spillet, ingen plan, og en spillergruppe som har potensialet til så mye mer. Der de sparket manageren, har vi beholdt vår. To ulike tilnærminger, og det blir interessant å se hva som lønner seg.

Så til det Dag Langerød skriver. Han sier at han ikke finner noen gode kanditater til å ta over hvis Moyes skulle gi seg/få sparken. Her stiller jeg meg bak "Langis".

 

Det sagt; jeg tror av hele mitt hjerte at Moyes bør få sparken hvis Klopp er villig til å overta med sommeren. Jeg tror ikke Moyes er i stand til å snu dette, men allikevel at det ikke finnes noe godt, langsiktig alternativ. Jeg ser for meg minst 3 år før United kjemper i toppen igjen, og jeg er overrasket hvis Moyes er den som styrer skuta mot toppen, grunnet punktene nevnt over. Klopp kan komme inn med motivasjon, gode meritter og tiltrekke seg gode spillere, og snu situasjonen fordi han (som ny manager) er i stand til å snu trendene jeg nevner.

 

Tapene er ikke Moyes sin skyld. Jeg tror vi hadde ligget langt under pari uansett hvilken manager vi hadde hatt. Vi trengte en nedtur før oppgangen igjen etter Fergie gav seg. Det MÅTTE komme, uansett hvem som hadde overtatt. Vi trenge en "reality check", både spillere og supportere. Bare så synd det var Moyes som måtte ta den nedturen. Jeg unner ingen det.

 

Freddy

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...