Gå til innhold

- Bare de store overlever


Anbefalte innlegg

Det er vel bla IDC (http://www.idc.com/about/about.jsp) som står bak undersøkelsen når det gjelder fakta rundt omsetning og markedsandeler. Så jeg tror nok at fakta er på plasss i så måte. Når det gjelder de økonomiske analysene på bakgrunn av disse fakta, så blir jeg mere usikker på sannsynligheten av utfallet. Fakta er kun historiske, de egner seg ikke til å forfatte sannheten i fremtiden, kun sannsynliggjøre. Men når giganter som Panasonic går på 40% reduksjon i salg , så er det et relativt klart signal om ett eller annet. Slik jeg leser rapporten fra kilden , så virker det som de peker på at satsinga på speilløst er en av årsakene til at det går dårlig. En av grunnene er konkurransen fra mobiler.

Vel..den som lever får se. Ha ett fortsatt godt nyttår :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer jo av egne erfaringer. Når man vokste opp på 80 tallet. Japanerne der er jo kjent for hardware kvalitet. Og de har så bredt spekter i markedet og lang erfaring. Så ja har eid mye Sony produkter og de har alltid vært best.

 

Aldri eid ipod når det kom selv om 'alle' skaffet det. Pga Sony på den tiden hadde bedre lydkvalitet i sine Mini Disc/Discman og når de lekre Mp3/attrac spillerne Sony hd1 og Hd3 tok det jo helt av kaka. Folk fortsatte og kjøpe ipod dritten når du kunne få disse mesterstykkene av spillere

 

Og fantastiske Sony X 1000 serie da WOW. Beste dingsen noensinne.

 

Siden du har alltid eid så mye Sony produkter så har du vel neppe noe å sammenligne med heller ? Sony er kanskje det selskapet som har jukket mest på leggen til forbrukerene med egne sære formater og tekniske løsninger i en årrekke, formater som andre produsenter sjeldent har støttet, og av den grunn også blir dyrt feks Memorystick eller hva de het en gang i tida. Min personlige favoritt var forsøket på kopisperre som var programvare de la inn på lissom CD platene og (de fulgte ikke CD standarden pga dette) som installerte dyngesoftware på PCene uten at forbrukerene ble informert om dette. Dette ødela til og med flere PC r i sin tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kun de to-tre store overlever så slutter jeg med foto og starter med fingermaling, samme kvalitet uansett :p

 

Så lenge Pentax spytter ut speilrefleks som er bedre enn alle de andre så vil (smarte)folk kjøpe dem, bare synd de ikke gjør noe med optikken(flere og bedre WR optikk).

 

Olympus har hatt det dårlig med diverse greier, men de er her fortsatt og har klart å levere et sinnsykt bra kamera og optikken deres er blant de beste på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg overhodet ikke noe tro på! Det er selvsagt sant at kameraene på smartmobiler blir bedre, men overalt jeg befinner meg ser jeg flere og flere med enten en speilrefleks eller speilløs. Jeg tror ikke de stadig bedre kameraene på mobilen tar livet av de dedikerte kameraene, men tvert imot fører til større interresse for foto. Har noen vært i Roma, Budapest eller andre lignende storbyer i europa? "Alle" sleper rundt på orntlige kamera, for meg så ser det ut som det har tatt helt av og foto må jo snart være verdens mest utbredte hobby?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg overhodet ikke noe tro på! Det er selvsagt sant at kameraene på smartmobiler blir bedre, men overalt jeg befinner meg ser jeg flere og flere med enten en speilrefleks eller speilløs. Jeg tror ikke de stadig bedre kameraene på mobilen tar livet av de dedikerte kameraene, men tvert imot fører til større interresse for foto. Har noen vært i Roma, Budapest eller andre lignende storbyer i europa? "Alle" sleper rundt på orntlige kamera, for meg så ser det ut som det har tatt helt av og foto må jo snart være verdens mest utbredte hobby?

 

Alt Pentax, Fujifilm , Olympus og Panasonic trenger å gjøre er å fortsette med det de holder på. Levere flotte kamera og optikk.

Lenke til kommentar

Dette har jeg overhodet ikke noe tro på! Det er selvsagt sant at kameraene på smartmobiler blir bedre, men overalt jeg befinner meg ser jeg flere og flere med enten en speilrefleks eller speilløs. Jeg tror ikke de stadig bedre kameraene på mobilen tar livet av de dedikerte kameraene, men tvert imot fører til større interresse for foto. Har noen vært i Roma, Budapest eller andre lignende storbyer i europa? "Alle" sleper rundt på orntlige kamera, for meg så ser det ut som det har tatt helt av og foto må jo snart være verdens mest utbredte hobby?

 

Veldig enig i det du skriver, har selv stått på rekke om kvelden foran Colosseum sammen med x antall andre fotografer og stativer...

 

Det er fortsatt ett område som mobilen knuser alt av DSLR, speilløst og kompaktkameraer og det er enkeltheten med å få delt bilder.

 

Sitter akkurat nå å tester ut hva Wifi på Lumix GM1 kan gjøre sammen med en HTC One og har fjernstyrt kameraet ved at fra mobilen satt fokuspunkt, lys, effektfilter m.m. og tatt ett bilde, lastet det så over til mobilen og til slutt over til FB. Dette fungerte uten problemer, men det er fortsatt mer kronglete enn å knipse med mobilen og få det opp på FB rett fra den. Bla så må jeg bytte Wifi tilkobling da Mobil+kameraet leker fint sammen for å få fjernstyrt og overført bildene, men så fort jeg skal ha disse opp på sosiale medier må jeg koble fra Wifi nettet og så hekte meg på mitt eget i heimen, alternativt kunne jeg brukt mobilnettet til dette, men ville bare vise at ting tar litt mer tid.

 

Det kan virke som tid er alt, for dagens oppvoksende slekt er vant med at bildene er der umiddelbart, og kan love at maset om når bilder er ferdig redigerte osv begynner omtrent før man har begynt å pakke ned stashet...

Lenke til kommentar

...gjør det noe om vi blir litt lurt da?

 

Jammen meg mye moro man får ut av livet ved å være litt naiv og lettlurt...:-)))

Njasj. Jeg velger å bli lurt med fullt overlegg rett som det er selv, jeg vet jo at den lille tingen som koster en del ekstra kun gjør produktet marginalt bedre og i praksis knapt synlig, men det blir jo valgt like vell.

 

Men det er en forskjell på å bli "lurt" og bli lurt. Jeg mener, jeg innbiller meg selv at jeg har kontroll på disse tingene, at jeg ikke direkte blir lurt, fordi jeg er en oppegående person som følger med på ditt og datt. Det er de som ikke vet ting og ikke gjør research som lettest blir lurt. Du vet, de "dumme" vi ser kjøper ting vi ikke ville hatt i butikkene, men som ikke vet bedre og stoler på selgeren.

 

Men selv om jeg velger å tro at markedsføring ikke biter på meg og at alle disse valgene er mine egne vell kalkulerte slutninger, så er jo dette bare en illusjon. Så som du sier, ja, man får bare velge å kose seg med shaisen man "lures" til å kjøpe som best man kan.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Dette har jeg overhodet ikke noe tro på! Det er selvsagt sant at kameraene på smartmobiler blir bedre, men overalt jeg befinner meg ser jeg flere og flere med enten en speilrefleks eller speilløs. Jeg tror ikke de stadig bedre kameraene på mobilen tar livet av de dedikerte kameraene, men tvert imot fører til større interresse for foto. Har noen vært i Roma, Budapest eller andre lignende storbyer i europa? "Alle" sleper rundt på orntlige kamera, for meg så ser det ut som det har tatt helt av og foto må jo snart være verdens mest utbredte hobby?

Poenget er at tidligere hadde man en telefon, et kompaktkamera, og kanskje et større kamera. Folk flest hadde de to første.

 

Nå er mobilkameraene så gode at behovet for kompaktkamera ikke lenger er like stort, om det i det heletatt er der. Men som du sier øker interessen for foto. Resultatet er at de som ønsker, og har råd til, et større sekundært kamera gjerne kjøper noe de anser som skikkelig/bra.

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her blir det da så man gjerne kjøper ord, for la oss innse med en gang at de aller fleste av oss ikke har peiling på fotografering egentlig. Speilrefleks, det er det man skal ha, for det er det man har hørt er best. Så har man også gjerne hørt om noen merker man bør kjøpe også.

 

Dermed er det også en diger del av markedet som har forsvunnet, og man kommer stadig nærmere det artikkelen antyder, at det kun er de store som overlever, både til dels når det gjelder formfaktor og spesielt produsent.

 

Så får det være sin sak at svært mange av de som kjøper speilrefleks knapt nok kikker i søkeren, men heller foretrekker den digre LCD-skjermen slik at de like godt kunne gått for speilløst systemkamera, samt at de har alt satt på Auto.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Alt Pentax, Fujifilm , Olympus og Panasonic trenger å gjøre er å fortsette med det de holder på. Levere flotte kamera og optikk.

 

Det tror jeg også. Pentax har lenge vært et reelt og seriøst alternativ til Nikon og Canon blant speilrefleksgruppen, men selger ikke i forhold til kvaliteten de leverer. Mtp kvaliteten på deres K-5/K-5ll(s) og nå K-3, burde langt flere valgt Pentax. Kanskje lider de under dårlig markedsføring eller så kanskje det er mangelen på FF.

 

Så kommer de alt flere speilløs alternativene. Har ingen erfaring med de selv, men i følge brukerne og profesjonelle "reviews" har de nådd et "mer enn bra nok" nivå til å friste store kundegrupper.

 

Når det gjelder smartmobiler så er det klart at de i en del sammenhenger kan erstatte dedikerte kamera, men samtidig tror jeg disse mobilene også stimulerer til, eller vekker folks foto glede. Man tar en del fine bilder med mobilen, og merker at "Hei, detta var gøy". Dernest tror jeg at mange så får lyst til å "ta den litt lengre" og går til innkjøp av dedikerte kamera.

 

Mobilkameraene er derfor slik jeg ser det, ikke en trussel, tvertimot, jeg tror vi langt på vei kan takke denne typen kamera for at foto-interessen nå har blitt så eventyrlig stor.

 

Så spiller det også en stor rolle at det aldri før har vært så enkelt å betjene et kamera, enten på "Auto" eller mer avanserte innstillinger. Internett kryr av folk som kommer med tips og råd til alt i fra betjening av kamera samt tips&råd om hva du bør kjøpe og hvorfor den og den modellen passer deg. Dĕt, og "reviews" av fotoutstyr har nærmest blitt en egen industri i kjølvannet av den store fotointerresen blant folk.

 

Derfor har jeg vanskelig for å tro at dette skal være et dalende marked. Jo, teknoprodusenter som Panasonic har foreløpig tapt penger, men jeg tror dette har vært en kalkulert investering for noe Panasonic har tro på. Det koster både tid og penger å lansere seg selv som et seriøst navn innen foto/video. Med deres siste modeller, GH3, GX7 og GM-1 synes jeg de langt på vei har nådd det målet. De må bare fortsette i dette sporet og de vil snart komme på Plussiden. Kommer selv til å kjøpe GM-1 som et kamera nr.2 til mitt FF-kamera. Tipper den blir veldig bra til Gate fotografering i godt lys. Vekker mindre oppsikt og får derfor tatt flere bilder. Og da vil jeg jo trenge objektiver og etter innkjøp av objektiver blir det straks enklere å kjøpe et GM-2 om noen år. Jeg vil bli overrasket om ikke flere tenker som meg. Jeg vet allerede om 3-4 venner som har gått til innkjøp av et mindre kamera til samme formål

Endret av kj-kjols
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...