Gå til innhold

Alternativt samfunn uten penger?


Anbefalte innlegg

Mannen er laget for å leve av jorden. Når pengesystemet kollapser går vi tilbake til det grunnleggende. Vi jakter og blir bøndere igjen. 90% av befolkningen har ikke lært seg det grunnleggende så de kommer nok til å dø. Grunnen er fordi de er altfor avhengelig av teknologi.

 

Er mannen sulten så gi han en fisk for dagen. Lær han å fiske og han har mat for hele året.

 

http://www.youtube.com/watch?v=zgSH6He9v4g

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han i videoen gir fra avstår fra å benytte glasset i vinduene, plankene, skruene, vasken, plastkanna, steikepanna, klærne, rifla, bøkene, syltetøyglassene, klokka, spaden, hengekøya, bestikket, tallerkenen og kaffekanna så skal jeg begynne å ta han seriøst. Han kan jo lage det selv .. eller?

 

Ser vi på verdens begrensede ressurser så er det faktisk umulig å ha et bærekraftig samfunn med 7 milliarder mennesker basert på egendyrking etc. Handel med varer er en forutsetning for befolkningstallet og det er ressurser til langt flere på jorda dersom ressursene ble bedre utnyttet. For 100 år siden ble det beregnet at verden tålte maksimalt 2 milliarder mennesker med den ressursbruken man hadde den gangen, i dag er vi 7 milliarder. At folk spesialiserer seg på bestemte samfunnsfunksjoner som hver gjør svært effektivt er mye bedre for oss enn at hver enkelt skal gjøre alt mulig på hver våre ikke-spesialiserte måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis han i videoen gir fra avstår fra å benytte glasset i vinduene, plankene, skruene, vasken, plastkanna, steikepanna, klærne, rifla, bøkene, syltetøyglassene, klokka, spaden, hengekøya, bestikket, tallerkenen og kaffekanna så skal jeg begynne å ta han seriøst. Han kan jo lage det selv .. eller?

 

Ser vi på verdens begrensede ressurser så er det faktisk umulig å ha et bærekraftig samfunn med 7 milliarder mennesker basert på egendyrking etc. Handel med varer er en forutsetning for befolkningstallet og det er ressurser til langt flere på jorda dersom ressursene ble bedre utnyttet. For 100 år siden ble det beregnet at verden tålte maksimalt 2 milliarder mennesker med den ressursbruken man hadde den gangen, i dag er vi 7 milliarder. At folk spesialiserer seg på bestemte samfunnsfunksjoner som hver gjør svært effektivt er mye bedre for oss enn at hver enkelt skal gjøre alt mulig på hver våre ikke-spesialiserte måter.

 

Derfor har vi industrimat som gjør mennesker feitere og dreper dem langsommere. Istedenfor å dø rask så de må først spise industrimat, overleve, bli feit og dø langsommere for å gjøre de rike rikere.

 

Jaja jorden er ikke bærekraftig, det vet vi alle. Bedre å la naturen gå sin gang istedenfor å skape et stort skille mellom rike og fattige. Pokkers industrimat som sørger for at jorden blir overbefolket og verden blir fattigere.

Lenke til kommentar

 

Derfor har vi industrimat som gjør mennesker feitere og dreper dem langsommere. Istedenfor å dø rask så de må først spise industrimat, overleve, bli feit og dø langsommere for å gjøre de rike rikere.

 

Jaja jorden er ikke bærekraftig, det vet vi alle. Bedre å la naturen gå sin gang istedenfor å skape et stort skille mellom rike og fattige. Pokkers industrimat som sørger for at jorden blir overbefolket og verden blir fattigere.

 

Altså moralen er: Spis søppelmat, lev lengre!

Lenke til kommentar

 

For en del år siden var sukker sunt.

 

For en del år siden satt ikke folk foran pc og tv skjermen i 12 - 24 timer per dag. Det fantes liv ute i gaten og små barn i 6 årsalderen spilte fotball hele dagen lang.

 

Da vi gikk inn i år 2000 begynte ting å utvikle seg. Evolusjonen kom og menneske rasen ble latere og dummere. Barn sitter heller 15 timer foran dataskjermen og spiller LoL eller Dota 2. Voksne menn i alderen 20 - 30 sitter foran pc skjermen og spiller World of Warcraft. Hva spiser disse folka? Industrimat som de ikke trenger å tilberede, men spise rett fra boksen.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Bare å kjøre på det :)

Cash får du nok ikke, men tror du kan kreve å få betalt på andre måter enn via ett kontonr om du ikke har konto.

 

 

Men, ang. topic vil jeg heller anbefalle å leve på en måte du finner tilfredsstillende, ikke rømme fra hverdagen noen få uker i året for å oppleve sjelefred...

 

Egentlig greit med nettbank, alt på en plass, når jeg bare sparer til en ting uansett (hus). Kan heller ta ut cash til random ting jeg vil ha, og har en liten stasj.

Lenke til kommentar

 

For en del år siden satt ikke folk foran pc og tv skjermen i 12 - 24 timer per dag.

 

Da vi gikk inn i år 2000 begynte ting å utvikle seg. Evolusjonen kom og menneske rasen ble latere og dummere. Barn sitter heller 15 timer foran dataskjermen og spiller LoL eller Dota 2. Voksne menn i alderen 20 - 30 sitter foran pc skjermen og spiller World of Warcraft. Hva spiser disse folka? Industrimat som de ikke trenger å tilberede, men spise rett fra boksen.

 

Eg sitter på PCen heile jobb dagen går heim sitter der mesten heile dagen og spiller dota2. Går opp i vekt, begynner å få markerte muskler og klarte nettopp å slå grensen med 100 i knebøy. Selv spiser eg det eg føler for når eg føler for det. Kva er det? Tja, pytt i panne, av og til grandiosa, litt skikkelig mat og nokre ganger om eg er lat fjordland.

Lenke til kommentar

Må si jeg er skuffet over råvarene i de fleste, norske butikker. Standarden er svært dårlig, og jeg liker veldig lite at industrimat har fått sin plass. Selvfølgelig bra med alternativer, men kan virke litt som en skremmende utvikling. Er også noe med at om en spiser drittmat, er det vanskeligere for å legge merke til kvalitet. Er et vanemønster, som gjelder alt, begge veier. Drakk så mye brus før at jeg ikke forstod hva folk mente med at en bare ble mer tørst av det. Etter et par måneder med vann, lime og stevia og andre tørsteslukkere, merker man klar forskjell. Ikke bra å undertrykke de virkelige følelsene med søppel, dessuten er næringsinnholdet elendig i forhold.

Lenke til kommentar

 

Jaja jorden er ikke bærekraftig, det vet vi alle. Bedre å la naturen gå sin gang istedenfor å skape et stort skille mellom rike og fattige. Pokkers industrimat som sørger for at jorden blir overbefolket og verden blir fattigere.

Hva mener du med dette? At vi skal skape massivt hungersnød og gjøre alle fattige?

Lenke til kommentar

 

Lurte derfor på om noen vet om steder som har et alternativt samfunn? Det er ingen nødvendighet at det er avskaffet valuta av en form. Ser helst etter et sted som er bygd opp av "gi og ta", et kjærlig og fritt sted. Det å kunne ha mulighet for å komme og dra når en trenger et avbrekk fra livet som vi kjenner det.

Kommunismen er visstnok imot de onde pengene, og gjorde ett forsøk med å avskaffe penger litt etter deres revolucjon i Russland.

 

Dog, da folk begynte å dø i millioner avsluttet de eksperimentet og gjeninnførte disse pengene som bidrar til mye elendighet og lidelse i verden.

Lenke til kommentar

Hvis (og dette er et stort hvis!) folk ikke hadde vært så forbanna grådige, så kunne vi sikkert kastet hele pengesystemet på båten. Tenk om alle gikk på jobben og gjorde det de skulle hver dag, men ingenting kostet noe. Jeg betaler ikke for melk på Rema, kjøpmannen betaler ikke Tine for melk, Tine betaler ikke bonden, bonden betaler ikke for dyrefor. Bonden betaler heller ikke hos legen, legen trenger ikke betale bilmekanikeren ...

 

Hvis alle holdt seg til moderat forbruk og bare benyttet/tok det de faktisk trengte, så burde det jo funka. Men jeg kan jo tenke meg hva "Hurra!!! Alt er gratis!!!" ville gjort med samfunnet vårt ...

Endret av #97
Lenke til kommentar

Ja, i hvert fall overgangen fra sånn det er i dag med alle falske verdier og moraler penger er flinke til å forårsake. Men jeg mener vi må ha et pengesystem for å fungere optimalt fremover. Det hadde jo hjulpet enormt om øverste ledd ikke var maktspersoner med egeninteresse, som vil påvirke samfunnet etter deres ønsker.

 

Noen må gjøre drittjobber uansett, men hvorfor skal de få dårlig betalt? Dette er jo mennesker som burde ha mer penger, og det reflekterer litt samfunnet vårt. Høyere opp på toppen er det mindre å gjøre selv, og mer å innkassere. Men for å forandre verden til det bedre, må det skitne pengesystemet være folkets på en måte. Løsning på global oppvarming eller fattigdom i verden kan bare glemmes om det ikke gjøres noe. INGEN merkverdig forandring vil skje per. dags dato. Ikke noe håp i det hele tatt ved å følge samme kurs

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Noen må gjøre drittjobber uansett, men hvorfor skal de få dårlig betalt?

Drittjobber får bedre betalt enn du tror. F.eks. et av yrkene som tjener best er spesialister på rumpehull. Men mange anser ikke dette som en drittjobb, fordi den får godt betalt. Du får også veldig godt betalt om du er villig til å jobbe med døde mennesker, eller kloakken.

 

Så grunnen til at "drittjobber" får dårlig betalt er fordi en ikke-kreativ jobb som blir dårlig betalt.blir automatisk en drittjobb.

 

Dette er jo mennesker som burde ha mer penger, og det reflekterer litt samfunnet vårt. Høyere opp på toppen er det mindre å gjøre selv, og mer å innkassere. Men for å forandre verden til det bedre, må det skitne pengesystemet være folkets på en måte. Løsning på global oppvarming eller fattigdom i verden kan bare glemmes om det ikke gjøres noe. INGEN merkverdig forandring vil skje per. dags dato. Ikke noe håp i det hele tatt ved å følge samme kurs

 

Dette er bare tull at det ikke er noe håp. F.eks. forholdene i Kina har forbedret seg noe enormt. Dette er snakk om over en milliard mennesker som for 50 år siden døde av hungersnød. Det er dagens system som får fok ut av fattigdom, du ville ikke hatt muligheten til å skrive hva du skriver uten dagens system. Du ville ha vært en overarbeidet bonde. Du ville ikke hatt muligheten til utdanning, du ville hatt for lite mat og du ville hatt grusomme sykdommer og ingen medisiner. Du vet ikke hvor godt du har det, før du mister hva du har.

 

Faktisk hovedgrunnen til at fattigdom er så utbredt i Afrika er at de ikke klarer å lage et ordentlig kapitalistisk system. De har ikke et ordentlig rettsystem, de er overregulerte, de lukker seg inne, de har ikke et ordentlig politi, og staten bidrar til korrupsjon istedenfor å beskjempe det,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...