Gå til innhold

Forskjell på mekatronikk og kybernetikk?


Øyvind23

Anbefalte innlegg

Hei, har nå sett på studiene nevnt i overskriften, og skjønner ikke helt hva forskjellen er. UiA presenterer sin studieretning mekatronikk som det eneste mekatronikkstudie i Norge, men jeg klarer ikke å se forskjell på det og på kybernetikkstudiet på NTNU.

Når jeg først starter en tråd, hadde det vært greit å få svar på følgende spørsmål:

1) Hvor gode jobbmuligheter gir mekatronikk på UiA og hvilke type jobber er det vanlig å få satt opp mot kybernetikkstudie på NTNU?

2) Såklart hva forskjellen er?

3) Kanskje litt dårlig spørsmål mtp. at det kan være forskjellige studier, men hvilket studie gir flest jobbtilbud?

 

Takk for svar! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv bare erfaring fra kybernetikk på NTNU, men har skummet litt over masterstudiet i mekatronikk på UiA. Så vidt jeg kan se er det ganske likt, men med et større fokus på maskin-fag enn på NTNU. Jeg har for eksempel aldri hatt fag om hydraulikk eller 3D-modellering på kyb. På NTNU er det et større fokus på rene elektrofag (og kanskje tyngre mattefag innenfor linære/ulinære-systemer og optimalisering? Vanskelig å se kun ut fra faglisten fra UiA).

 

Jobbmarkedet er forholdsvis bra for kybernetikk-ingeniører og jeg tipper det ser ganske likt ut for mekatronikk. Hvem som får mest jobbtilbud er det ikke helt enkelt å si, men om jeg skulle tippe så hadde jeg sagt NTNU. Og da er jeg selvsagt helt objektiv :)

Lenke til kommentar

Med utdanning innen mekatronikk har det vært tilsvarende umulig å ikke få seg jobb de siste årene. Er et utrolig godt arbeidsmarked, enten man har bachelor, master eller doktorgrad. Tidene svinger selvfølgelig litt og fra høsten 2008 og mot 2010 var det nok litt vanskeligere, men folk flest fikk nok jobb da også.

Lenke til kommentar

Med utdanning innen mekatronikk har det vært tilsvarende umulig å ikke få seg jobb de siste årene. Er et utrolig godt arbeidsmarked, enten man har bachelor, master eller doktorgrad. Tidene svinger selvfølgelig litt og fra høsten 2008 og mot 2010 var det nok litt vanskeligere, men folk flest fikk nok jobb da også.

Takk! Mener du at det er lett å få seg jobb framover?

 

Vet du noe om forskjellene på mekatronikk og kybernetikk, forresten? :D

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg så mye om ingeniørstudier, men jeg skulle vel tro at de fleste arbeidsgivere ser på hvilke karakterer man har fått i løpet av studietiden? Får du gode karakterer vil du nok bli valgt foran en med ræva karakterer fra NTNU.

 

Sånn burde det i alle fall være etter min tenkning :p

Lenke til kommentar

Takk, det hjalp en del faktisk. Vet at jeg har mest lyst til å studere mekatronikk, men UiA er vel ikke et universitet arbeidsgivere velger mye fra? :hm:

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Lenke til kommentar

Som jeg skjønner mekatronikk og kyberteknikk i Norge, gitt at jeg kjenner igjen fag som de beskriver;

 

Mekatronikk - en cocktail av maskin og elektro/elektronikk. Målet er å kunne ta ting fra disse to grenene og bruke det til prosjekter hvor du kanskje må tenke på hvor sterk en konstruksjon er, men samtidig også tenke på hvordan elektronikken for motorene skal fungere. Husk at fysikken og matten er tørr. Du kommer ikke til å leke deg til en grad.

 

Kyberteknikk - Basert på elektro og elektronikk, men også med kommunikasjon og fag hvor man ser på systemer fra et mer abstrakt utgangspunkt (selv om man lærer dette i begge fagretninger - tror jeg). Kanskje litt mer teoretisk enn mekatronikk? Jeg har hatt om signalbehandling og det kan være litt tørt.

 

Med det sagt så vil du etter all sannsynlighet lære mye av det samme i disse to studiene. Jeg holder på med et mer 'rent' elektro- og elektronikkstudie, så jeg har hatt fag som dekker mye av det man holder på med i kyberteknikk i Norge, men samtidig deler jeg også fag med de som går på mekatronikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skjønner mekatronikk og kyberteknikk i Norge, gitt at jeg kjenner igjen fag som de beskriver;

 

Mekatronikk - en cocktail av maskin og elektro/elektronikk. Målet er å kunne ta ting fra disse to grenene og bruke det til prosjekter hvor du kanskje må tenke på hvor sterk en konstruksjon er, men samtidig også tenke på hvordan elektronikken for motorene skal fungere. Husk at fysikken og matten er tørr. Du kommer ikke til å leke deg til en grad.

 

Kyberteknikk - Basert på elektro og elektronikk, men også med kommunikasjon og fag hvor man ser på systemer fra et mer abstrakt utgangspunkt (selv om man lærer dette i begge fagretninger - tror jeg). Kanskje litt mer teoretisk enn mekatronikk? Jeg har hatt om signalbehandling og det kan være litt tørt.

 

Med det sagt så vil du etter all sannsynlighet lære mye av det samme i disse to studiene. Jeg holder på med et mer 'rent' elektro- og elektronikkstudie, så jeg har hatt fag som dekker mye av det man holder på med i kyberteknikk i Norge, men samtidig deler jeg også fag med de som går på mekatronikk.

Når du sier at fysikken og matten er tørr i mekatronikkstudiet, mener du at de er kjedelige, lette eller vanskelige? :p

Lenke til kommentar

Når du sier at fysikken og matten er tørr i mekatronikkstudiet, mener du at de er kjedelige, lette eller vanskelige? :p

 

Ingeniørstudier (her snakker jeg vel mest om maskin og elektro) er vanskelige om du ikke er god i matte og fysikk. Om du er god i noe pleier det ikke være like kjipt. På en annen side så kan jeg lite fysikk, men syntes elektromagnetisme var et fascinerende tema. Problemet var at jeg strøyk i det.

 

Jeg hadde også sannsynligvis gjort det bedre i disse senere årene om jeg ikke hadde slitt sånn med de rene mattefagene i år 1.

 

De tuller ikke når de sier at matten og fysikken er kjempeviktig, men samtidig er det morsomt i studiet når du kommer litt unna de veldig teoretiske tingene og lærer om ting som man faktisk bruker i praksis. F.eks for et par uker siden lærte jeg om hvorfor Bluetooth kan være meget uberegnelig. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

 

Hei, har nå sett på studiene nevnt i overskriften, og skjønner ikke helt hva forskjellen er. UiA presenterer sin studieretning mekatronikk som det eneste mekatronikkstudie i Norge, men jeg klarer ikke å se forskjell på det og på kybernetikkstudiet på NTNU. 

Når jeg først starter en tråd, hadde det vært greit å få svar på følgende spørsmål:

1) Hvor gode jobbmuligheter gir mekatronikk på UiA og hvilke type jobber er det vanlig å få satt opp mot kybernetikkstudie på NTNU?

2) Såklart hva forskjellen er?

3) Kanskje litt dårlig spørsmål mtp. at det kan være forskjellige studier, men hvilket studie gir flest jobbtilbud?

 

 

 

Har selv bare erfaring fra kybernetikk på NTNU, men har skummet litt over masterstudiet i mekatronikk på UiA. Så vidt jeg kan se er det ganske likt, men med et større fokus på maskin-fag enn på NTNU. Jeg har for eksempel aldri hatt fag om hydraulikk eller 3D-modellering på kyb. På NTNU er det et større fokus på rene elektrofag (og kanskje tyngre mattefag innenfor linære/ulinære-systemer og optimalisering? Vanskelig å se kun ut fra faglisten fra UiA). 

 

Jobbmarkedet er forholdsvis bra for kybernetikk-ingeniører og jeg tipper det ser ganske likt ut for mekatronikk. Hvem som får mest jobbtilbud er det ikke helt enkelt å si, men om jeg skulle tippe så hadde jeg sagt NTNU. Og da er jeg selvsagt helt objektiv :)

 

 

Med utdanning innen mekatronikk har det vært tilsvarende umulig å ikke få seg jobb de siste årene. Er et utrolig godt arbeidsmarked, enten man har bachelor, master eller doktorgrad. Tidene svinger selvfølgelig litt og fra høsten 2008 og mot 2010 var det nok litt vanskeligere, men folk flest fikk nok jobb da også. 

Hei jeg tar å bumber denne tråden jeg, da jeg fikk ganske stor interesse for denne studien. 

Hva jobber/gjør dere på nå dere på nå? Lurer spesielt på hvilken bransje dere jobber med :)

 

Hva synes dere om markedet nå for tiden?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.

 

Lenke til kommentar

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.

 

Mulig situasjonen var noe annerledes for 3 år siden?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.

 

Mulig situasjonen var noe annerledes for 3 år siden?

 

 

 

Ja, det kan du trygt si. Gått til helvete hele greia og jeg vil ikke anbefale noen å tenke på denne utdanningen engang. Kan selvfølgelig være det snur snart, men slik markedet er i verden nå så er det ingenting som tyder på at folk skal bore etter olje på dypt vann på lange lange tider.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

 

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.

 

Mulig situasjonen var noe annerledes for 3 år siden?

 

 

 

Ja, det kan du trygt si. Gått til helvete hele greia og jeg vil ikke anbefale noen å tenke på denne utdanningen engang. Kan selvfølgelig være det snur snart, men slik markedet er i verden nå så er det ingenting som tyder på at folk skal bore etter olje på dypt vann på lange lange tider.

 

 

Er det ikke andre anvendelser for mekatronikkutdannelsen enn i oljebransjen?

Lenke til kommentar

 

Er det ikke andre anvendelser for mekatronikkutdannelsen enn i oljebransjen?

 

 

Jo, burde det jo absolutt være. Store deler av industrien burde ha behov for ingeniører innen mekatronikk. I miljøene på Raufoss og Kongsberg skulle man tro det ville være behov for slikt. Og på Nordmøre/Romsdal finnes det en "løfteklynge" som er stor på all slags kraner og vinsjer på skip. Her burde ingeniører innen mekatronikk være nokså ideelt. Egentlig mener jeg at ingeniører innen mekatronikk høres ut som noe av det mest nyttige som finnes for industriens del. Minuset i Norge er at vi ikke har like stor maskinindustri som i f.eks Sverige, og at mye av denne har vært rettet mot oljebransjen.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Mekatronikk har ett fokus på første del av navnet, altså mekanikk ift kybernetikk som gjerne ikke har dette i særlig grad. Men, begge vill gi ekstreme muligheter fremover, men jeg ville valgt ut i fra interessene dine. Min sjef har en master i mekatronikk fra Danmark. Det er ikke innenfor oljebransjen.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.

 

Mulig situasjonen var noe annerledes for 3 år siden?

 

 

 

Ja, det kan du trygt si. Gått til helvete hele greia og jeg vil ikke anbefale noen å tenke på denne utdanningen engang. Kan selvfølgelig være det snur snart, men slik markedet er i verden nå så er det ingenting som tyder på at folk skal bore etter olje på dypt vann på lange lange tider.

 

 

Er det ikke andre anvendelser for mekatronikkutdannelsen enn i oljebransjen?

 

 

Fikk meg jobb for et par uker siden. Signert kontrakt og alt mulig, ikke oljebransjen. Tok nesten 2 år og finne noe i en annen bransje. Må flytte og alt mulig, men jobb er i boks i det minste. 

 

Min erfaring er hvertfall at med mekatronikk og 5 års erfaring fra oljebransjen var det utrolig vanskelig å få jobb i andre bransjer, men det gikk til slutt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Som sagt, i selskaper som Cameron, NOV og Aker får du jobb før du er ferdig med studiene. Ihvertfall slik det har vært i de siste årene, velge og vrake. Vil ikke tro det er noe annerledes i andre byer enn i Kr.sand. Næringslivet i Kr.sand er verdensledende i sitt felt og passer perfekt med mekatronikk.

 

Haha, disse du nevner her har vel ikke akkurat ansatt folk over en lav sko de senere årene.

 

http://www.aftenbladet.no/aenergi/National-Oilwell-Varco-jobber-for-a-kutte-antallet-offshoreansatte-531111b.html

 

 

 

I løpet av de siste 14 månedene er to av tre ansatte ute, [/size]viser en oversikt i Dagens Næringsliv. Boreutstyrskonsernet har kuttet antall ansatte med 3185, inkludert en ny runde som ble varslet i slutten av september. Etter dette vil konsernet ha 1655 ansatte.[/size]

Mulig situasjonen var noe annerledes for 3 år siden?

 

 

Ja, det kan du trygt si. Gått til helvete hele greia og jeg vil ikke anbefale noen å tenke på denne utdanningen engang. Kan selvfølgelig være det snur snart, men slik markedet er i verden nå så er det ingenting som tyder på at folk skal bore etter olje på dypt vann på lange lange tider.

 

Er det ikke andre anvendelser for mekatronikkutdannelsen enn i oljebransjen?

 

Fikk meg jobb for et par uker siden. Signert kontrakt og alt mulig, ikke oljebransjen. Tok nesten 2 år og finne noe i en annen bransje. Må flytte og alt mulig, men jobb er i boks i det minste. 

 

Min erfaring er hvertfall at med mekatronikk og 5 års erfaring fra oljebransjen var det utrolig vanskelig å få jobb i andre bransjer, men det gikk til slutt.

Det er nok sistnevnte som er problemet her, det er mange som er "redde" for å ta inn folk fra oljebransjen pga lønn, redd for at de stikker tilbake med første mulighet, arbeidsmetoder osv. Det er en gjenganger når jeg har snakket om ansettelser i selskapene jeg har vært i. Det er dog veldig synd.

 

Forøvrig ikke møtt noen med mekatronikk bakgrunn i olje industrien(som jeg vet om), dog en del innenfor logistikk/robotikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...