Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Linser...


Infectionsys

Anbefalte innlegg

Tror nok det er tid for linser, nå... Gjør fryktelig vondt å ha på briller ved venstre øret. Ikke noe ved høyre.

Men, når det gjelder linser. Er det mulig å sove med dem? Isåfall, hvilke typer?

Hvilke linser er best? Daglig, månedlig, ukentlige? Mye koster de forskjellige linsene da? Specsavers, brilleland..?

(Er Nærsynt)

Endret av Infectedx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal helst ikke sove med linser på av diverse grunner, men det betyr ikke at du ikke kan gjøre det. Jeg har tatt utallige powernaps med dagslinser, men jeg har ikke sovet med dem på. Det har hendt jeg har duppet av i mangfoldige timer, og da jeg våkner, er øynene mine helt uttørka og jeg ser ingenting.

 

Pris av linse avhenger av type linse (dag, uke, måned) og kvalitet på linsen, samt hvem du kjøper fra. Jeg kjøper dagslinser for 400,- per pakke, og de inneholder 90 linser (nok for 45 dager sammenhengende). Om ikke lenge kommer jeg til å skifte til månedslinser fordi det rett og slett er billigere og mer praktisk, men dagslinser er perfekt når man ikke trenger å bruke linsene hver dag.

Lenke til kommentar

Du vil ta godt vare på synet ditt, dermed anbefales det ikke å sove med linser.

 

 

 

Er det farlig å sove med linsene på? Å sove med linser som ikke er laget for slik bruk, fører til økt risiko for infeksjoner og betennelser. Sover man ofte med linser på kan det langsiktig føre til skader ettersom det belaster øyet mye. Å tilfeldigvis sovne med linser på ved enkelte tilfeller gir vanligvis ingen større risiko for skader. Gjør det noe om man sover med linsene på? På natten rører øynene minimalt på seg, og den rengjøring av kontaktlinsen som normalt skjer når man blunker er mer fraværende ved søvn. Da samles bakterier og belegninger på linseoverflaten, noe som kan føre til infeksjon på øyet. Men nyere kontaktlinser som er laget av silikon slipper gjennom mye oksygen, og man kan dermed sove med dem på. Forhør deg likevel alltid med optikeren din om hvordan du kan bruke dine kontaktlinser.

 

Det er enkelt å fjerne linsene, så det er verd å ikke ha på linsene på natten.

 

Når det kommer til linsetype anbefaler jeg månedslinser. Du finner nok linsetypen som du får utskrevt på ebay. Mine linser koster halvparten på ebay mot norske nettbutikker (kjøper fra polsk selger).

 

Lenke til kommentar

Du skal helst ikke sove med linser på av diverse grunner, men det betyr ikke at du ikke kan gjøre det. Jeg har tatt utallige powernaps med dagslinser, men jeg har ikke sovet med dem på. Det har hendt jeg har duppet av i mangfoldige timer, og da jeg våkner, er øynene mine helt uttørka og jeg ser ingenting.

 

Pris av linse avhenger av type linse (dag, uke, måned) og kvalitet på linsen, samt hvem du kjøper fra. Jeg kjøper dagslinser for 400,- per pakke, og de inneholder 90 linser (nok for 45 dager sammenhengende). Om ikke lenge kommer jeg til å skifte til månedslinser fordi det rett og slett er billigere og mer praktisk, men dagslinser er perfekt når man ikke trenger å bruke linsene hver dag.

Hva gjør du når øynene dine har blitt tørket da?

Lenke til kommentar

Finnes månedslinser man kan ha på døgnet rundt, som er laget for det formålet.

Jeg har slike, og de fungerer veldig fint. Jeg føler veldig sjelden at øynene er tørre, eller irriterte på andre måter. Men det anbefales at man tar de av og lar øyet hvile om kvelden og over natta omtrent en gang i uka. Jeg har imidlertid flere ganger gått med de på en hel måned i strekk uten at det har vært noe problem.

 

Men bruker man linser, uansett hvilken type, så bør man også gå til jevnlige kontroller hos en optiker. Du bør også ta en kontroll for å sjekke hvilke typer linser optikeren anbefaler deg før du går til innkjøp av en tilfeldig type med riktig styrke. Og ikke kjøp linser på nett. Jeg vet ikke hvor sant det er, men har hørt både på forum og andre steder at det ofte er eldre typer linser, linser som begynner å bli gamle eller av lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

Hva gjør du når øynene dine har blitt tørket da?

Øynene tørker ikke ut men linsene "tørker". Er ikke verre enn at man venter en liten stund til tåreproduksjonen har kommet godt igang igjen eller bare ta ut linsene. Men er utrolig kjipt å ha tørre linser og det er noe du helst ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg har slike, og de fungerer veldig fint. Jeg føler veldig sjelden at øynene er tørre, eller irriterte på andre måter. Men det anbefales at man tar de av og lar øyet hvile om kvelden og over natta omtrent en gang i uka. Jeg har imidlertid flere ganger gått med de på en hel måned i strekk uten at det har vært noe problem.

 

Men bruker man linser, uansett hvilken type, så bør man også gå til jevnlige kontroller hos en optiker. Du bør også ta en kontroll for å sjekke hvilke typer linser optikeren anbefaler deg før du går til innkjøp av en tilfeldig type med riktig styrke. Og ikke kjøp linser på nett. Jeg vet ikke hvor sant det er, men har hørt både på forum og andre steder at det ofte er eldre typer linser, linser som begynner å bli gamle eller av lavere kvalitet.

Jeg har hatt mine for lenge noen ganger. Glemmer at jeg har dem. Har aldri noen frinatt i uka, men jeg prøver å ha en periode med briller mellom hvert par. Blir ikke så ofte. Er til to kontroller hos optiker i året. Har ikke problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør du når øynene dine har blitt tørket da?

 

Som nevnt over er det ikke noe katastrofe, det er bare ganske ubehagelig. Når linsene er tørre, kan du faktisk blunke dem ut av øynene, i hvert fall de jeg har. Etter det tar det noen titalls blunker før alt er som det skal være igjen.

 

 

Tenker å ha slike "Nå og Da" linser som de kaller det hos Specsavers... Hva med Månedslinser? 60kr på prislista til Specsavers.

 

Du må absolutt ta turen til optiker før du velger å kjøpe linser. Å sette inn en linse kan virke enkelt, men det er helt forferdelig i starten og det er noe du må venne deg til. Første gang du setter dem på vil det nok ta en god del tid før du i det hele tatt får dem på, og når du gjør det, kan det være du føler en del ubehag siden det er uvant å ha noe på øyet.

Lenke til kommentar

Etter og ha brukt linser i ca 7 år, så er det en ting som er klart gå til optiker først.

Har både brukt vanlige måneds linser og natt og dag linser. (Som man kan sove med)

Men uansett når det gjelder soving og linser så er det ikke sånn at man kan ha linsene på i en hel måned. I følge optiker så må man helst ta de ut en gang i uken.

Man kan ende opp med øye betennelse vist linsene er for lenge på. I alle fall ikke sove med vanlige måneds linser, og ja den første uka med linser er ikke så gøy.

Da øyene må vende seg til linsene og du må vende deg til teknikken og ta på deg linsene.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig tror dere det er for meg å drive å pille ut og inn i øyet for å få t linsa? Hva om jeg plutselig dupper av i noen timer?

 

Det kommer seg med øving, men du må forvente at det kan være slitsomt i begynnelsen. Det kommer til å føles ubehagelig, du kommer til å utløse vannverket i øynene og bli rød/irritert på øynene. Men vit at så snart du får til, er linser en helt ny verden.

 

Det er ingen krise om du sovner av med dem, spesielt ikke om du har ukeslinser/månedslinser. Som jeg sa, har jeg powernappa flere ganger (i noen timer) med linsene på - bevisst. De er bare litt tørre når jeg våkner, og da blunker jeg til de fungerer som de skal igjen, eller så flytter jeg litt på linsa for å vøte øyet.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Litt gammel tråd men fortsetter likevel.

 

I dag finnes linser man bruker døgnet rundt. Iflg spesifikasjonene kan man bruke dem opp til en mnd i strekk, uten å ta dem ut, før man evt. bytter til ett par nye. Disse linsene kan også benyttes lenger uten problemer.

 

Det finnes også noen som iflg. spesifikasjonene kan brukes i 14 dager i strekk - disse kan også brukes lenger uten problemer.

 

Hvem gidder vel å ta ut linsene på kvelden for å sette inn nye dagen etter? Det er både dyrere og mindre behagelig.

 

De såkalte dagslinsene er av dårligere kvalitet og skal ikke soves med.

 

Driver man med svømming eller har en jobb med mye støv i lufta osv. kan man vurdere å bytte linser oftere enn anbefalt.

 

Det finnes tåreveske om man blir litt tørr på øynene. Noen av disse (fra Blink) har også en rensende funksjon. Ellers kan man ta de ut en gang i blant om man føler for dette og gi de en runde i linseveske/renseveske.

 

Dersom man har vært hos optiker en gang for lenge siden og vet det ikke er noe feil med øyet, som kraftig skjeve hornhinner osv. er det ingen problem å prøve seg frem med standard linser. Man kan feks. begynne med det man tror for så å endre litt neste gang. Optikere skal tjene penger, det er deres hovedformål så selv om man har skjevehornhinner på feks. 0,5 så kan man fint benytte vanlige linser istedet. Det skader ikke øynene men man vil få noe bedre syn om man i tillegg korrigerer for skjeve hornhinner, dog også dyrere.

 

Linser er billig i forhold til briller. Man får også progressive linser så man slipper lesebriller men disse kan være vanskelig å venne seg til og er noe dyrere. Selv synes jeg de er så billige at jeg heller tar ett par nye fremfor å styre med linseveske og få rense dem. Standard linser får man nesten hivd etter seg. På nett er det halv pris i forhold til butikkene.

 

De fleste kjedene har ofte samme typer linser under forskjellige navn. Selv anbefaler jeg Biofinity eller Acuve Oasis. Disse kan brukes en mnd i strekk. Det skader ikke å være litt ekstra renslig når man bytter/renser linsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...