Gå til innhold

"Multikulturelle" samfunn er kjedelige og svært skadelige


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er spennende å besøke andre kulturer og samfunn og å få besøk av disse her. Men det er bare kjedelig og nitrist å få disse ramlende inn som liksom "likeverdige" her hjemme. F eks muslimer nekter enhver meningsfull kontakt med omgivelsene verden over, og er naturlig nok generelt verdens kjedeligste mennesker.

 

Ja, du kjenner vel neppe en eneste muslim, annet enn på passe spyttklyse-spyttende avstand, tenker jeg ..

 

 

 

Man kommer mye nærmere og meningsfylt innpå personer i et samfunnmed en dominerende kultur og generell samfunnstillit.

 

Skjønner du selv hva du vil frem til med denne setningen? I så fall, opplys meg gjerne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Svaret til the Whistelblower kom vell av innlegget til trådstarter, hvor TS trekker en linje mellom muslimer og andre. Alle med norsk statsborgerskap har samme rettigheter og ansvar.

Når det finnes en underklasse som overklassen ikke ser på som fullstendige medlemmer til deres klubbe, skaper det problemer Det er ikke uten god grunn at foreldrer kaller deres adopterte barn sine egne, ikke deres "adopterte barn". Det er ikke bare lovene som gir en sine rettigheter, det er hvordan overklassen behandler underklassen. Innvandrerbarn kan tape sine rettigheter når samfunnet behandler dem som om de ikke tilhører landet, selv om lovene sier noe annet.

 

At bare en gruppe kan bli "norske" begrenser integrasjon. Hvorfor prøve å adoptere norske kultur og språk hvis jeg klarer aldri å bli "norsk"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

At du ikke ser på deg selv som "norsk" er et stort problem. Blir Norge et land med nordmenn og flere andre med norske pass(snille nordmenn gir "dem" oppholdstillatelse ) eller blir alle som har statsborgerskap"norske" med de samme rettigheter og ansvar for sitt eget land?

 

Jeg er FØDT og OPPVOKST i Norge, hvordan våger du å kalle meg noe annet enn Nordmann?

 

Enkelt å greit: Trenger ikke å være med i en diskusjon hvor trådstarteren er bak mål når det kommer til intoleranse. Gjør meg rett og slett kvalm av tanken på at det finnes folk som tenker på en slik måte!

 

De som er født i Norge, er per definisjon NORDMENN.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Hovedproblemet rundt dette er stort sett ikke innvandrerne i seg selv, men ofte i overkant politisk korrekte nordmenn som til stadighet skal bryte ned vår egen kultur for å få plass til annen. Det mener jeg er feil. Nordmenn flest har svært liten kunnskap og interesse av f.eks. muslimske høytider, mens jul og påske synes vi er koselig og ønsker å fortsette. Utviklingen går heller i den retning av at folk fjerner julefeiringer, og skal lage plass til andre høytider isteden, som har null verdi for nordmenn flest.

"Vår egen kultur" er definert av det som til enhver tid passer oss.

Det være seg pizza, pasta, tapas, McDonald's, Starbucks, Halloween og Santa Lucia. Alt dette er "importert" inn i norsk kultur i løpet av de siste 50 årene fordi tilstrekkelig mange har ønsket det - og fordi regjeringene ikke har nedlagt forbud mot det. Kebab'en kommer i samme kategori.

 

Vi feirer ikke jul og påske slik vi gjorde i "gamle dager" heller. (Uten kristent innhold, mener jeg.)

(Og: Hvis du synes påsken er koselig, så har du nok ikke skjønt hva den handler om nå.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at den typiske "mullha krekar", snakker omtrent akkurat likedan som det du gjør, men da på "urdu" og iblandet masse "allah akbar". Dere henvender dere begge til de mer usikre sjelene i kulurene deres, og uten hverandre ville dere begge "mistet jobbene".

 

Hva angår all denne "hysteriske juleferingen" som foregår omtrent hver bidige helg, gjennom hele året, kan for min del avvikles til fordel for ren ferie, og det samme hva angår de andre offisielle høytider her til lands.

 

"Kulturene deres". Tror du undervurderer hvor mange mennesker i Norge som faktisk er imot den store innvandringen som er til landet vårt per nå. Problemet er heller det at det er litt tabu å snakke om det offentlig, rett og slett pga. faren for å bli kalt for "rasist" er veldig stor. Samtidig henger det med at en del innvandrergrupper lett kan føle seg støtt av slike utspill, og kan føre til trusler mot de som mener dette.

 

Men tenker du også vet at det er flere som er imot innvandringen i dette landet, enn det du fremstiller det som. Du har sikkert flere familiemedlemmer, venner og bekjente som har sagt noe i de baner i sosiale lag, uten å være poltisk aktive eller drive med debatt på nettet.

 

Det er sikkert rett at mullaene prater om liknende ting, men de sier også mye annet rart jeg ikke står for overhodet, og sammenlikningen er tåpelig.

 

Det er ikke snakk om å kaste ut innvandrere som allerede er eller rasisme mot disse, men rett og slett å senke tempoet, slik at vi både kan ta bedre vare på norsk kultur, og intigrere de som kommer bedre. I dette tempoet går ikke det, det skjønner alle som ikke lukker øyna og tror alle kulturer i verden er like.

 

Tilbake til det med multikulturelle, så fører det ofte med seg bråk. Som historiker har jeg etter hver lagt merke til hvor mange problemer som har oppstått på jorda de siste par-tre århundrene på grunn av at mennesker med helt ulike kulturer, verdier osv. skal leve i samme stat. I Europa trenger vi ikke mer enn tilbake til Balkan på starten av 90-tallet, for å se hva det kan bety i praksis.

 

Man har også en tendens til å begynne i feil ende når det gjelder integreringen. Nordmenn må tilpasse seg utlendinger. Jeg har ikke noen planer om å endre meg, og mine verdier for å tilpasse meg for andre kulturer som frivillig kommer til dette landet. Det er klart, om jeg inviterer en muslim på grillfest i hagen og kjøper inn mat, så sørger jeg selvsagt for at det ikke kun er svinekjøtt, og handler inn brus også og ikke bare øl. Men norske høytider for eksempel, det er tradisjon, mer enn det er religion. Nekte barn å gå med nisseluer på juleavslutning (eller.. "vinteravslutning"), nekte barn å lage pepperkakemenn i barnehagen osv. Da er det et hysteri, som tar overhånd. Først og fremst kommer dette fra nordmenn som skal prøve å være politisk korrekte, men som drar den for langt. Det er slike ting som irriterer folk flest også. Jeg tror oppriktelig få innvandrere forventer at nordmenn skal endre seg etter deres behov, men når vi allikevel gjør det på grunn av sånne som dere, så er det klart at det er lettere for dem å kanskje prøve å trumpfe gjennom andre ting også.

 

Den norske livsstilen er ikke så verst synes jeg, og jeg tror de fleste som kommer til Norge er glad det er sånn her og ikke slik det er i hjemlandet. De fleste innvandrere jeg kjenner er også glade i julen, selv om de er langt i fra kristne, og setter kanskje mer pris på denne høytiden enn mange av oss selv. Jobber litt som selger i en butikk nå før jul og det er veldig mange innvandrere som kommer og handler inn julepynt, pepperkaker og andre ting vi forbinder med jula her hjemme. Hvorfor i all verden skal vi begynne å endre på slike ting?

 

Jo mer vi prøver å endre oss, jo mer forandrer vi oss fra innvandrerne som kommer, og jo større blir misnøyen blant nordmenn flest. Vi må huske at de som kommer, kommer fra alle verdens kriker å kroker, og jeg vil bare ønske lykke til med å endre oss så mye at vi likner mer på alle med en gang. Da er det bedre å gi dem norsk kultur slik den er, istedet for et poltisk korrekt, kjedelig samfunn, med masse misnøye.

 

Slike holdninger mot endring av nordmenn væremåte er det som skaper ekte rasisme, selv om det ofte er slike som deg som står bak dette og tror han eller hun gjør noe lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vår egen kultur" er definert av det som til enhver tid passer oss.

Det være seg pizza, pasta, tapas, McDonald's, Starbucks, Halloween og Santa Lucia. Alt dette er "importert" inn i norsk kultur i løpet av de siste 50 årene fordi tilstrekkelig mange har ønsket det - og fordi regjeringene ikke har nedlagt forbud mot det. Kebab'en kommer i samme kategori.

 

Vi feirer ikke jul og påske slik vi gjorde i "gamle dager" heller. (Uten kristent innhold, mener jeg.)

(Og: Hvis du synes påsken er koselig, så har du nok ikke skjønt hva den handler om nå.)

 

Nettopp, det nordmenn liker. Det er ikke noe i veien for å endre på seg, hvis det er det folk ønsker. Alle disse tingene er jo i Norge fordi en viss andel av nordmenn liker det. Personlig er det flere av tingene der jeg ikke har noe sansen for, men for min del gjør det ingenting om andre mennesker liker Starbucks eller Haloween. Haloween-feiringa i Norge er uansett relativt rolig i forhold til andre land.

 

Jeg har større problemer med å se at mange nordmenn liker det når skoler nekter barna å gå med nisseluer på juleavslutning, for å ta hensyn til andre kulturer. Altså, hvis du føler deg støtt av en nisselue, så har du ingenting i Norge å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du skal få et utfyllende svar på posten din etter hvert, men som en forsmak, kan jeg si at alle disse motstanderne du mener finnes blant oss nordmenn, bør du tallfeste, fordi, jeg tror at det tallet er et fantasitall som kun er reelt på nett, der de feigeste kan være størst i kjeften uten å bli satt skikkelig til veggs ...

 

Når jeg møter den typen grums irl. er jeg snar med å be om utfyllende info (den er gjerne en saus av fordommer, manglende skolegang, mangelfullt selvbilde, og den vanlige og generelle misnøyen, som bruker å ri folk som lever i sitt eget navlelo ... Og får de et motargument, så faller de sammen som en haug med lort satt i ett vertikalt oppsett, uten tilført sement for å holde den driten oppegående

 

du får heller unnskylde at språket ble litt farverikt - ta det som et tegn på at jeg er engasjert, men slett ikke forbannet .. ;)

Lenke til kommentar

 

Den norske livsstilen er ikke så verst synes jeg, og jeg tror de fleste som kommer til Norge er glad det er sånn her og ikke slik det er i hjemlandet. De fleste innvandrere jeg kjenner er også glade i julen, selv om de er langt i fra kristne, og setter kanskje mer pris på denne høytiden enn mange av oss selv. Jobber litt som selger i en butikk nå før jul og det er veldig mange innvandrere som kommer og handler inn julepynt, pepperkaker og andre ting vi forbinder med jula her hjemme. Hvorfor i all verden skal vi begynne å endre på slike ting?

Er ikke dette et godt eksempel på at vi ikke endrer på slike ting?

Det kristne budskapet står lite sentralt i julen, selv for etniske statskirke-nordmenn, og mange spiser julemiddag uten grisekjøtt. Gi gaver, spise gode måltid, være sammen med familie og venner - jeg skjønner godt at mange innvandrere kan identifisere seg med det.

 

At mange innvandringskritiske nordmenn kan bli irriterte på alle mulige forsøk på å gjøre alt "nøytralt" (- bytte ut jule- med vinter-, osv.) har jeg ikke noe problem med å forstå selv om jeg neppe kan kalles innvandringskritisk.

Lenke til kommentar

 

Jeg er FØDT og OPPVOKST i Norge, hvordan våger du å kalle meg noe annet enn Nordmann?

 

Enkelt å greit: Trenger ikke å være med i en diskusjon hvor trådstarteren er bak mål når det kommer til intoleranse. Gjør meg rett og slett kvalm av tanken på at det finnes folk som tenker på en slik måte!

 

De som er født i Norge, er per definisjon NORDMENN.

Du skrev at du er muslim og har "norske " venner og "muslime" venner. Det ga inntrykket at du mente en ikke kan være muslime og norske

 

Kan du forklare hva du mente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA er jo bare innvandrere, og ett skrekkeksempel på ett land som mislykkes totalt med å skape en identitet på tvers av kulturer.

Hvor i USA er det du har vært? (Har du vært der i det hele tatt?)

Folk med vidt forskjellig bakgrunn (etterkommere av innvandrere fra hele Europa) lever fredelige sammen i USA enn deres slektninger i Europa gjør. Så, hvem er skrekkeksemplet her?

Lenke til kommentar

 

"Kulturene deres". Tror du undervurderer hvor mange mennesker i Norge som faktisk er imot den store innvandringen som er til landet vårt per nå. Problemet er heller det at det er litt tabu å snakke om det offentlig, rett og slett pga. faren for å bli kalt for "rasist" er veldig stor. Samtidig henger det med at en del innvandrergrupper lett kan føle seg støtt av slike utspill, og kan føre til trusler mot de som mener dette.

 

Men tenker du også vet at det er flere som er imot innvandringen i dette landet, enn det du fremstiller det som. Du har sikkert flere familiemedlemmer, venner og bekjente som har sagt noe i de baner i sosiale lag, uten å være poltisk aktive eller drive med debatt på nettet.

 

Det er sikkert rett at mullaene prater om liknende ting, men de sier også mye annet rart jeg ikke står for overhodet, og sammenlikningen er tåpelig.

 

Det er ikke snakk om å kaste ut innvandrere som allerede er eller rasisme mot disse, men rett og slett å senke tempoet, slik at vi både kan ta bedre vare på norsk kultur, og intigrere de som kommer bedre. I dette tempoet går ikke det, det skjønner alle som ikke lukker øyna og tror alle kulturer i verden er like.

 

Tilbake til det med multikulturelle, så fører det ofte med seg bråk. Som historiker har jeg etter hver lagt merke til hvor mange problemer som har oppstått på jorda de siste par-tre århundrene på grunn av at mennesker med helt ulike kulturer, verdier osv. skal leve i samme stat. I Europa trenger vi ikke mer enn tilbake til Balkan på starten av 90-tallet, for å se hva det kan bety i praksis.

 

Man har også en tendens til å begynne i feil ende når det gjelder integreringen. Nordmenn må tilpasse seg utlendinger. Jeg har ikke noen planer om å endre meg, og mine verdier for å tilpasse meg for andre kulturer som frivillig kommer til dette landet. Det er klart, om jeg inviterer en muslim på grillfest i hagen og kjøper inn mat, så sørger jeg selvsagt for at det ikke kun er svinekjøtt, og handler inn brus også og ikke bare øl. Men norske høytider for eksempel, det er tradisjon, mer enn det er religion. Nekte barn å gå med nisseluer på juleavslutning (eller.. "vinteravslutning"), nekte barn å lage pepperkakemenn i barnehagen osv. Da er det et hysteri, som tar overhånd. Først og fremst kommer dette fra nordmenn som skal prøve å være politisk korrekte, men som drar den for langt. Det er slike ting som irriterer folk flest også. Jeg tror oppriktelig få innvandrere forventer at nordmenn skal endre seg etter deres behov, men når vi allikevel gjør det på grunn av sånne som dere, så er det klart at det er lettere for dem å kanskje prøve å trumpfe gjennom andre ting også.

 

Den norske livsstilen er ikke så verst synes jeg, og jeg tror de fleste som kommer til Norge er glad det er sånn her og ikke slik det er i hjemlandet. De fleste innvandrere jeg kjenner er også glade i julen, selv om de er langt i fra kristne, og setter kanskje mer pris på denne høytiden enn mange av oss selv. Jobber litt som selger i en butikk nå før jul og det er veldig mange innvandrere som kommer og handler inn julepynt, pepperkaker og andre ting vi forbinder med jula her hjemme. Hvorfor i all verden skal vi begynne å endre på slike ting?

 

Jo mer vi prøver å endre oss, jo mer forandrer vi oss fra innvandrerne som kommer, og jo større blir misnøyen blant nordmenn flest. Vi må huske at de som kommer, kommer fra alle verdens kriker å kroker, og jeg vil bare ønske lykke til med å endre oss så mye at vi likner mer på alle med en gang. Da er det bedre å gi dem norsk kultur slik den er, istedet for et poltisk korrekt, kjedelig samfunn, med masse misnøye.

 

Slike holdninger mot endring av nordmenn væremåte er det som skaper ekte rasisme, selv om det ofte er slike som deg som står bak dette og tror han eller hun gjør noe lurt.

 

Poenget er at det er ingen som påstår at de kreftene som ikke ønsker innvandring ikke finnes, men at det ofte oppleves som at grunnene til at de ikke ønsker innvandring ofte ikke holder mål. Alle disse dommedagsprofetiene om at alle land med innvandring har gått under og åt skogen faller på sin egen urimelighet, og det nektes tvert for at det kan komme noe som helst positivt ut av det.

 

Klart at det er vanskelig, klart at det i noen tilfeller vil ha negative effekter, men ikke påstå at det er utelukkende negativt og at oljepengene er så godt som borte fordi vi har tatt imot noen flyktninger og innvandrere.

Lenke til kommentar

Hvor i USA er det du har vært? (Har du vært der i det hele tatt?)

Folk med vidt forskjellig bakgrunn (etterkommere av innvandrere fra hele Europa) lever fredelige sammen i USA enn deres slektninger i Europa gjør. Så, hvem er skrekkeksemplet her?

 

Bodd i California i 1 år, og besøkt venner og kjente der flere ganger senere, og reist rundt i landet.

 

Var for øvrig ironi. Jeg mente det motsatte. Det er en blanding av kulturer med en felles identitet uten sidestykke, slik jeg ser det. Som slettes ikke går ann, ifølge flere poster i tråden.

 

edit: og innvandrerne er ikke bare fra europa, det er en salig blanding av de aller fleste folkeslag og kulturer.

Endret av liealot
Lenke til kommentar

Jeg har større problemer med å se at mange nordmenn liker det når skoler nekter barna å gå med nisseluer på juleavslutning, for å ta hensyn til andre kulturer. Altså, hvis du føler deg støtt av en nisselue, så har du ingenting i Norge å gjøre.

Eller, hvis du føler deg støtt av en nisselue, så får du forberede deg på å bli støtt framover ...

Kanskje følelsen går over når man har sett noen hundre nisseluer?

 

Jeg har inntrykk av at mange av disse eksemplene skyldes at noen forsøker litt for hardt å unngå å drive med noe som noen kan finne støtende. Noen ganger kan det vel også være basert på klager fra "innvandrere", og da virker det kanskje som en lettvint løsning å forby nisseluer, istedenfor å ta jobben med å forklare hva nisseluen "står for" i Norge. (Det er også en del av integrasjonsarbeidet.)

 

Jeg er såpass gammel at jeg lenge brukte ordet "neger" som en nøytral beskrivelse av en person med meget mørk hudfarge, mer når det kommer "negre" og sier at de forbinder noe negativt med bruken av det ordet, så har jeg ikke noe problem med å bruke andre ord. Det finnes langt viktigere kamper å kjempe. (Som f.eks. mot idiotene som hevder at "Santa was a white man. Jesus was white too".)

Lenke til kommentar

 

Bodd i California i 1 år, og besøkt venner og kjente der flere ganger senere, og reist rundt i landet.

 

Var for øvrig ironi. Jeg mente det motsatte. Det er en blanding av kulturer med en felles identitet uten sidestykke, slik jeg ser det. Som slettes ikke går ann, ifølge flere poster i tråden.

 

edit: og innvandrerne er ikke bare fra europa, det er en salig blanding av de aller fleste folkeslag og kulturer.

Akkurat ! Vi amerikanere har en identitet! Vi er dumme, feite, religiøse...,Stereotyper finnes ikke i land uten sin egen kultur. Det finnes bare flere mer i et stort multikulturelt land....

 

Stereotypiske norsk amerikaner, italienske amerikanere, irske amerikanere, kinesiske...,

 

Eller din favoritt -skotsk-irske amerikanere -de som dominerer redneck og hillbilly områder!

Lenke til kommentar

Jeg er FØDT og OPPVOKST i Norge, hvordan våger du å kalle meg noe annet enn Nordmann?

Vedkommende for svare for seg selv, jeg for min del våger å kalle deg akkurat det som passer meg. Åkalle deg norsk er ikke et av de.

 

De som er født i Norge, er per definisjon NORDMENN.

Nei!

 

Det å være nordmann handler om mer enn å inneha norsk statsborgerskap.

 

Dere kan aldri bli av nordisk ætt. Dere er fortsatt gjester i vårt land. Aldri glem det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Akkurat ! Vi amerikanere har en identitet! Vi er dumme, feite, religiøse...,Stereotyper finnes ikke i land uten sin egen kultur. Det finnes bare flere mer i et stort multikulturelt land....

 

Stereotypiske norsk amerikaner, italienske amerikanere, irske amerikanere, kinesiske...,

 

Eller din favoritt -skotsk-irske amerikanere -de som dominerer redneck og hillbilly områder!

 

Jeg sa at de faktisk har en utrolig sterk nasjonalfølelse på tvers av 'salad bowl' kulturen sin - de er alle amerikanere.

 

Hva er det du prøver å si? At du er en fordomsfull kødd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...