Gå til innhold

"Multikulturelle" samfunn er kjedelige og svært skadelige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva er denne forskjellen da, som ikke kan utviskes over et par generasjoner? Da er det vel strengt tatt bare hudfargen som skiller? Hvorfor er den ene blitt norsk og den andre "fortsatt gjest"?

 

Du besvarer eget spørsmålet.

 

Forskjellen er nettopp det, de er forskjellige mennesker, med forskjellige utgangspunkt.

 

En hvit europeer er ikke vanskelig å integrere i det norske samfunnet, en ikke-vestlig, analfabet fra Somalia gir langt større utfordringer for samfunnet.

 

Da har en ikke engang vurdert om vedkommende somalier burde være her utgangspunktet, noe jeg mener vedkommende ikke burde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt eksempel på at norsk pass ikke gjør til nordmann alene fikk jeg til gangs oppleve på flyplassen i Manchester for et par måneder siden. Skulle ta flyet hjem med Ryanair og stod i kø for boarding da en kar med norsk pass kom gående med et priority boarding pass, som betyr at man kan stille seg i en annen kø og komme bortere på flyet. En av de ansatte sa til han da han stod der at han kunne bytte kø, men damen snakka veldig fort, så han skjønte det nok ikke helt. Så jeg prøvde å forklare til han på norsk, siden jeg så han hadde norsk pass, så forventet jeg at dette var noe han skjønte. Det gjorde han dog ikke, ikke særlig, selv om jeg prøvde flere ganger, og han svarte meg på litt gebrokken engelsk og jeg måtte forklare det til han på det.

 

Ganske hårreisende egentlig, da man har bodd i landet så lenge at man får norsk statsborgerskap, men likevel ikke behersker norsk nok til å kunne skjønne det enkle jeg sa da. Karen vil jeg tippe var fra 40 til 50 år gammel og fra et eller annet sted i Afrika, sannsynligvis Somalia, uten at jeg skal si meg ekspert på å kjenne igjen akkurat det.

 

Ellers vil jeg si at en del innvandrere er norske. Det er ikke passet som tilsier det akkurat, men hvordan du oppfører deg i hverdagen, hvordan du behersker språket og hvor godt integrert du er. Hudfarge og etnisitet har for min del ingenting å si. Kulturen derimot, det har mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du besvarer eget spørsmålet.

 

Forskjellen er nettopp det, de er forskjellige mennesker, med forskjellige utgangspunkt.

 

En hvit europeer er ikke vanskelig å integrere i det norske samfunnet, en ikke-vestlig, analfabet fra Somalia gir langt større utfordringer for samfunnet.

 

Ikke vestlige asiatiske innvandrere klarer seg like bra hvis ikke bedre enn hvite europeere antar jeg. Det er vel erfaringen blant innvandrere til nord Amerika Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Du besvarer eget spørsmålet.

 

Forskjellen er nettopp det, de er forskjellige mennesker, med forskjellige utgangspunkt.

 

En hvit europeer er ikke vanskelig å integrere i det norske samfunnet, en ikke-vestlig, analfabet fra Somalia gir langt større utfordringer for samfunnet.

 

Men det var jo ikke spørsmålet mitt. Det var, sitat: Og hva er denne forskjellen da, som ikke kan utviskes over et par generasjoner? Selvsagt stiller en analfabet med dårligere odds. Men hva med hans barnebarn, førdt og oppvokst i Norge med foreldre som snakker norsk, som har gått i norsk barnehage og skole? Er de "fortsatt gjester"?

 

Da har en ikke engang vurdert om vedkommende somalier burde være her utgangspunktet, noe jeg mener vedkommende ikke burde.

 

Det er en egen diskusjon. Men de er her, og deres barnebarn er som sagt født og oppvokst her og er blitt norske statsborgere. Hvorfor skal besteforeldrenes status bestemme noe som helst?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når det snakkes om at innvandrere som ikke greier seg like bra som 'oss', hvor er da hylekoret som fortviler over hvor bra innvandrerne gjør det på skolen?

Latterlig tildekking. Det er indere, vietnamesere, andre østasiater og noen europeere som trekker opp denne statistikken. Trekk fra disse og finn en helt annen situasjon.

Lenke til kommentar

Det er riktig at indere har en høy prosent med høyere utdanning. De er til gjengjeld såpass få i totalt antall at de bare i begrenset grad påvirker statistikkene. Det betyr ikke at andre grupper gjør det dårlig.

 

SSB har ikke publisert statistikken på dette nivået, men tallene finnes. Bryter vi ned på land, og sammenligner for eksempel indere med pakistanere og majoritetsbefolkningen, finner vi følgende: (Etterkommer-befolkningen for alle grupper, altså ikke første generasjons innvandrere, men deres etterkommere)

 

[table]

UtdanningIndiaPakistanMajoritet

Bachelor menn

26,86%

20,89%

21,51%

Master menn

19,15%

11,82%

8,82%

Bachelor kvinner

29,26%

22,58%

36,32%

Master kvinner

20,95%

10,52%

7,37%

[/table]

 

Som vi ser, inderne er noen lengder foran. Men på masternivå er faktisk både pakistanske jenter og gutter merkbart foran majoritetsbefolkningen. Unntaket er kvinner med bachelorgrad, der har majoritetsbefolkningen en høyere andel enn selv inderne. Det kan synes å være fordi de indiske tar master istedet for å gi seg etter bachelor.

 

Kilde: Veien fra utdanning til arbeidsmarked for indiske og pakistanske etterkommere i Norge, Vibeke Puja Ekre. (Link til PDF)

Lenke til kommentar

Det er riktig at indere har en høy prosent med høyere utdanning. De er til gjengjeld såpass få i totalt antall at de bare i begrenset grad påvirker statistikkene. Det betyr ikke at andre grupper gjør det dårlig.

 

SSB har ikke publisert statistikken på dette nivået, men tallene finnes. Bryter vi ned på land, og sammenligner for eksempel indere med pakistanere og majoritetsbefolkningen, finner vi følgende: (Etterkommer-befolkningen for alle grupper, altså ikke første generasjons innvandrere, men deres etterkommere)

 

[table]

UtdanningIndiaPakistanMajoritet

Bachelor menn

26,86%

20,89%

21,51%

Master menn

19,15%

11,82%

8,82%

Bachelor kvinner

29,26%

22,58%

36,32%

Master kvinner

20,95%

10,52%

7,37%

[/table]

 

Som vi ser, inderne er noen lengder foran. Men på masternivå er faktisk både pakistanske jenter og gutter merkbart foran majoritetsbefolkningen. Unntaket er kvinner med bachelorgrad, der har majoritetsbefolkningen en høyere andel enn selv inderne. Det kan synes å være fordi de indiske tar master istedet for å gi seg etter bachelor.

 

Kilde: Veien fra utdanning til arbeidsmarked for indiske og pakistanske etterkommere i Norge, Vibeke Puja Ekre. (Link til PDF)

[/quo

 

Du skiller ut pakistanere fra andre muslimer. Pakistanere er etniske indere, og ligger derfor selv som muslimer selvsagt milevidt foran andre muslimer. At invaderte og selverklærte fiender tar utdannelse og bor i Norge er uansett både et langsiktig og kortsiktig onde og ikke et gode for samfunnet.

 

Og når man tar i betraktning den sterke overrepresentasjonen til indere, vietnamesere, kinesere, russere og noen andre utgjør det samlet en sterk påvirkning av tallene.

Lenke til kommentar

Du skiller ut pakistanere fra andre muslimer.

 

Nei, det er ikke jeg som gjør det, men rapporten jeg siterer. Det ville uansett vært vanskelig å finne noen andre muslimske grupper der et større antall norskfødte etterkommere har tatt en mastergrad, de har ikke vært lenge nok her i landet til at deres barn er blitt så gamle.

 

Pakistanere er etniske indere, og ligger derfor selv som muslimer selvsagt milevidt foran andre muslimer.

 

 

Du mener det ligger i genene på det indiske folkeslag? Så hva er en "etnisk inder"? 45% av pakistanerne er Punjabi, bare 2% av inderne. Du kan kanskje peke dem ut her: South Asian ethnic groups

 

At invaderte og selverklærte fiender tar utdannelse og bor i Norge er uansett både et langsiktig og kortsiktig onde og ikke et gode for samfunnet.

 

 

Så det er et onde at de tar utdannelse? Forklar...

 

Forklar gjerne også når norskfødte pakistanere "invaderte" oss og hvor de erklærte seg som fiender av oss.

 

Og når man tar i betraktning den sterke overrepresentasjonen til indere, vietnamesere, kinesere, russere og noen andre utgjør det samlet en sterk påvirkning av tallene.

 

Det regnestykket skal du få lov å vise oss.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et godt eksempel på at norsk pass ikke gjør til nordmann alene fikk jeg til gangs oppleve på flyplassen i Manchester for et par måneder siden. Skulle ta flyet hjem med Ryanair og stod i kø for boarding da en kar med norsk pass kom gående med et priority boarding pass, som betyr at man kan stille seg i en annen kø og komme bortere på flyet. En av de ansatte sa til han da han stod der at han kunne bytte kø, men damen snakka veldig fort, så han skjønte det nok ikke helt. Så jeg prøvde å forklare til han på norsk, siden jeg så han hadde norsk pass, så forventet jeg at dette var noe han skjønte. Det gjorde han dog ikke, ikke særlig, selv om jeg prøvde flere ganger, og han svarte meg på litt gebrokken engelsk og jeg måtte forklare det til han på det.

 

Ganske hårreisende egentlig, da man har bodd i landet så lenge at man får norsk statsborgerskap, men likevel ikke behersker norsk nok til å kunne skjønne det enkle jeg sa da. Karen vil jeg tippe var fra 40 til 50 år gammel og fra et eller annet sted i Afrika, sannsynligvis Somalia, uten at jeg skal si meg ekspert på å kjenne igjen akkurat det.

 

Ellers vil jeg si at en del innvandrere er norske. Det er ikke passet som tilsier det akkurat, men hvordan du oppfører deg i hverdagen, hvordan du behersker språket og hvor godt integrert du er. Hudfarge og etnisitet har for min del ingenting å si. Kulturen derimot, det har mye å si.

 

Alle mellom 18 og 55 må jo bestå tester i norsk for å få norsk statsborgerskap, så tror de færreste med pass sliter med språket slik du beskriver.

Lenke til kommentar

Da sier det ganske mye kravene ved disse testene.

 

Man skal dog ha i mente her at det er rundt 37% av innvandrerne som ikke har norsk statsborgerskap, og dermed heller ikke noe språkkrav. Videre at språkkravet for oppholdstillatelse kun gjelder de som har kommet etter 2005. Så det er noen huller i det nettet som de som ikke vil bli "norske" kan svømme gjennom.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Latterlig tildekking. Det er indere, vietnamesere, andre østasiater og noen europeere som trekker opp denne statistikken. Trekk fra disse og finn en helt annen situasjon.

 

Asiaterer den største gruppen innvandrere utenom EØS land. Faktisk står de for over halvparten av innvandrerne som ikke kommer fra EØS.

 

De trekker opp statistikken fordi de totalt sett er flere enn de andre gruppene, så det er ikke så rart. Man kan nesten si at de andre trekker ned statistikken.

 

Spørs hvordan du ser på det.

 

edit: skriveleif

Endret av liealot
Lenke til kommentar

Man skal dog ha i mente her at det er rundt 37% av innvandrerne som ikke har norsk statsborgerskap, og dermed heller ikke noe språkkrav. Videre at språkkravet for oppholdstillatelse kun gjelder de som har kommet etter 2005. Så det er noen huller i det nettet som de som ikke vil bli "norske" kan svømme gjennom.

 

Geir :)

 

Mulig :)

 

Han hadde i alle fall et norsk pass i hånda. Hvor lenge han har hatt det, det er det vanskelig å svare på, Med tanke på hans alder, kan det jo være en god stund.

Lenke til kommentar

Alle mellom 18 og 55 må jo bestå tester i norsk for å få norsk statsborgerskap, så tror de færreste med pass sliter med språket slik du beskriver.

Hva så? Det er ikke et krav til å bestå, for å si det på en annen måte, så kan samtlige ikke-vestlig innvandrere sove i timen på vår regning og ikke lære et fnugg norsk, men likevel få bestått.

 

Dette skriver UDI på egne sider.

 

Du kan få unntak fra kravet om norskundervisning eller tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk dersom du overhodet ikke kan delta i norskopplæring, og ikke vil kunne gjennomføre norskopplæring i løpet av tre år.

Videre skriver UDI.

 

Det er mulig å få unntak fra kravet om norskundervisning eller tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk hvis du er alvorlig eller kronisk syk. Vi vil da blant annet vurdere hva slags sykdom/skade du har, hvor lenge du har hatt den, og hvor alvorlig sykdommen/skaden er.

(http://is.gd/4jCSjg)

 

Altså er denne lovhjemmelen så full av hull at samtlige analfabeter og ikke-vestlige innvandrere med litt gratishjelp av advokat kan få unntak fra norskopplæring.

 

Jeg ler meg ihjel.

 

*red

Endret av Hrodebert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...