Gå til innhold

Dogecoin: mer enn bare en digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta. NB! DogeQT v1.6 er ute!


Anbefalte innlegg

 

En gledens dag for alle shibes word wide! :) Doge har aldri vert så høy som nå!

I forhold til Bitcoin, eller generelt? For jeg ser Bitcoin har falt kraftig de siste par dagene.

 

Litt usikker på hva det betyr, om dette er riktig tid å veksle mine Doge til Bitcoin, eller om Bitcoin er i trøbbel.

 

Prisutviklingen vi har sett nå nylig i forhold til doge/BTC ser vi også helt tydelig for doge/fiat. Dette tyder på at prisoppgangen ikke skylles det nylige fallet i BTC mot USD. Historisk sett har doge vist seg å være usedvanlig resistent mot svingningene i BTC målt opp mot USD. Også når det har vert merkant nedgang i market cap til BTC og de fleste altcoins har doge gjentatte ganger gått mot strømmen med prisoppgang. Det er ganske tydelig for de fleste at det er andre ting som driver prisutviklingen på doge. Nøyaktig hva som har ført til den store oppgangen i doge målt opp mot BTC i dag er vanskelig å si, men det at BTC38.com, kinas største børs for direktehandel med altcoins mot kinesiske yuan, i dag la til dogecoin er nok en stor del av forklaringen. At spesielt kina men også mange investorer ellers kjøper opp store mengder dogecoin i påvente av block-halveringen som kommer snart er nok også en årsak.

 

Edit: Her ser du prisutviklingen for doge mot BTC og mot USD det siste døgnet.

post-49161-0-63735900-1392165052_thumb.png

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har investert i noen mining rigger nå i februar. Er det noen som vet om det går an å opprette et selskap, eks enkeltmannsforetak for å kunne utgiftsføre utstyret + strømutgiftene?

Må vel da betale mva på inntekter, eller ? Noem som kan gi noen tanker rundt dette?

Dette vet jeg ikke noe om, men jeg vet at man må være litt observant på omfanget. Dersom man genererer store verdier eller driver veldig omfatende minevirksomhet kan det muligens bli oppfattet som næringsvirksomhet av skattemyndighetene, og da snakker vi om rundt 50% skatt på næringsinntekten..

Lenke til kommentar

Er det forventet kraftig oppgang for Doge i forbindelse med halveringen av block rewards?

Det virker slik på meg, meg noen tror vi kommer til å se en nedgang dersom mange selger seg ut i etterkant av halveringen. Dersom forventningen om oppgang ikke blir innfridd kan vi se panikk og en liten krasj. Personlig tror jeg på langsiktig oppgang uandett hvilken vei det svinger ved første block halvering.
Lenke til kommentar

Så fordømrande tregt Cryptsy var denne gangen da. Overførte doge fra walleten min til de i går kveld, og enda er det ikke spor av de på Cryptsy sin nettside...

 

Hvorfor er de så fryktelig trege?

 

Står dette hos Dogehouse om det hjelper deg noe? Akkurat startet med dette så har ikke satt meg skikkelig inn enda:

 

Cryptsy broke their promise of resolving deposits/withdrawals again - so we are again warning you - stop using them until they fix their issues!

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Har investert i noen mining rigger nå i februar. Er det noen som vet om det går an å opprette et selskap, eks enkeltmannsforetak for å kunne utgiftsføre utstyret + strømutgiftene?

Må vel da betale mva på inntekter, eller ? Noem som kan gi noen tanker rundt dette?

Dette vet jeg ikke noe om, men jeg vet at man må være litt observant på omfanget. Dersom man genererer store verdier eller driver veldig omfatende minevirksomhet kan det muligens bli oppfattet som næringsvirksomhet av skattemyndighetene, og da snakker vi om rundt 50% skatt på næringsinntekten..

 

 

50% skatt?

Man betaler 25% mva på inntekter i et firma.

Hva du skal skatte på din egen personøkonomit blir opp til hvor mye du tjener (altså etter hvor mye du tar ut som lønn i enkeltmannsforetaket..

Dette betaler du i skatt: Alminnelig skatt som er 28% etter personfradrag (47 150 NOK for enslige), så har du trygdeavgift på 7,8% før fradrag, og tilslutt toppskatten som beregnes av inntekt før fradrag, som er 9 % på inntekt mellom 509 600 NOK og 828 300 NOK, men toppskatt betales kun på den pengesummen som overgår 509 600.

Lenke til kommentar

50% skatt?

Man betaler 25% mva på inntekter i et firma.

Hva du skal skatte på din egen personøkonomit blir opp til hvor mye du tjener (altså etter hvor mye du tar ut som lønn i enkeltmannsforetaket..

Dette betaler du i skatt: Alminnelig skatt som er 28% etter personfradrag (47 150 NOK for enslige), så har du trygdeavgift på 7,8% før fradrag, og tilslutt toppskatten som beregnes av inntekt før fradrag, som er 9 % på inntekt mellom 509 600 NOK og 828 300 NOK, men toppskatt betales kun på den pengesummen som overgår 509 600.

Det er sant det, det var marginalskatt jeg tenkte på i farten. Har du noen erfaring med hvordan mining av altcoins beskattes i praksis? Går det under gevinstbeskatning eller hva?

Lenke til kommentar

Har investert i noen mining rigger nå i februar. Er det noen som vet om det går an å opprette et selskap, eks enkeltmannsforetak for å kunne utgiftsføre utstyret + strømutgiftene?

Må vel da betale mva på inntekter, eller ? Noem som kan gi noen tanker rundt dette?

 

Kravet er 50000 kroner i fakturert omsetning før du kan momsregistrere deg. Det er også mulig å søke om forhåndsregistrering, men det krever ganske så mye investert kapital først. All omsetning under 50k er fritatt mva.

 

Hva skatt gjelder:

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Merverdiavgiftsavsnittet er litt forvirrende skrevet. Egentlig burde ikke MVA være innblandet i det hele tatt, siden det tross alt beskattes som formuesobjekt på lik linje med aksjer, fond osv. Hvis du registrerer firma for å drive med mining kan du med andre ord risikere at du må kreve mva ved salg av bitcoins/doge til andre. Denne momsen får du tilbake, men det er ikke sikkert at folk er villige til å betale den - og krever du den ikke og får bokettersyn, har du et problem. (Forøvrig ville jeg da klaget og hevdet at bitcoins/dogecoins bør gå under paragraf 3-6-e, finansielle instrumenter og lignende, ikke d) omsetning av gyldige betalingsmidler)

Lenke til kommentar

 

Så fordømrande tregt Cryptsy var denne gangen da. Overførte doge fra walleten min til de i går kveld, og enda er det ikke spor av de på Cryptsy sin nettside...

 

Hvorfor er de så fryktelig trege?

Har du satt lommeboken din slik at du betaler transaksjonsgebyr?

 

Hmm, nei det tror jeg ikke. Men de har jo alltid gått gjennom relativt kjapt før.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling, det er derfor jeg spør. For å være helt ærlig tror jeg ikke dagens regelverk har tatt tanken til betraktning.

La oss ta et eksempel.. Hvis jeg miner 10k DOGE på 24t, som i skrivende stund http://www.dogetools.com/calc/

 

BTC: 0.02700000

NOK: 115.69370940

Betaler man da 115NOK * 0.25 = 28,75NOK, og sitter igjenn med 86,25NOK?

 

Hvordan fungerer utgiftsføring?

Det regnskapsmessige overskuddet i enkeltpersonforetaket beskattes med 28% (alminnelig inntekt)

Det regnskapsmessige overskuddet er omsetning minus bokførte kostnader.

NB Den beregnede personinntekta skattlegges med trygdeavgift 11 % for selvstendig næringsdrivende.

 

Så.. tenke litt..

 

Strømprisen her hos Lyse i rogaland er 32.68 øre/kWh + nettleie 31 øre/kWh + elsertifikat 2.30 øre kWh + månedsbeløp 45 kroner.

Altså kWh pris er 65,98 øre.

 

Bruker min rig som eksempel med 4x280x som hasher 2800kh/s, og da trekker den 1265W.

Riggen kostet ca 12500,-

 

Nå er DOGE diff 1734, og 1 år med mining vil gi 5 928 132 DOGE.NB Dette vil ikke stemme i praksis pga diff øker etter hvor mange som miner, og blockhalvening, så man vil ende opp med mindre DOGE. Men da tilgjengeligheten går ned så går kursen sansynligvis opp, slik at man ca ender opp på samme netto sum.

 

5 928 132 DOGE = 71 113NOK

 

Totalt strømforbruk et år: 1.265kWh * 8766 = 11 099kWh (halvparten av hva en vanlighusstand bruker på et år btw)

Total pris for strøm: 11099 * 0.6598 = 7323kr

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Må altså betale 25% mva på bitcoins - hvis inntekter overstiger 50k iløpet av 12mnd, noe de vil gjøre.

Vi betaler merverdiavgift for inngående kjøp minus utgående kjøp, altså mva vi betaler på strøm og utstyr til mining vil trekkes fra mva ved salg.

 

Bruker vi tallene ovenfor:

Total hashingpower: 14mhs

Total DOGE 1år: 29 640 663 = 355 566 NOK

La oss si jeg kjøper 5 rigger totalt, til sum av 62500, mva utgjør 15625

Totalt strømpris på et år blir 7323 * 5 = 36615 +mva *1,25 = 45 758,- mva utgjør 9153

 

-Utgifter-

Utstyr: 12500 * 5 = 62500, men trekk fra mva. = 46875, mva utgjør her 15625

Strøm: 36615

Total: 83490,-

 

-MVA-

Utstyr: 15625,-

Strøm: 9153,-

Total: 24778

 

Utgifter trekkes fra totale inntekter

355 566 - 83490 = 272076

Skattbar næringsinntekt blir 272076

Må betale 28% skatt på 272076 = 76 181.

Må betale trygdeavgift 11% på 272076= 29928

Total skatt: 106109

NB du må også betale toppskatt når denne intekten legges sammen med inntekten i den vanlige jobben din, 0 % inntil 509 600 NOK, 9 % på inntekt mellom 509 600 NOK og 828 300 NOK og 12 % på inntekt høyere enn 828 300 NOK. 12% i mitt tilfelle.

 

MVA salg av DOGE.. 25% av 355 566 = 88891

Total mva kjøp 24778 - Salg 88891 = 64113

 

Totalt skatt + mva 106109 + 64113 = 170 222

 

Sitter da igjenn med..

355 566 - 170 222 = 185 344,-

Husk innkjøpsprisen på strøm + miningrig = 83490

 

Profitt blir da 101854,-

 

EDIT: Tror muligens jeg gjor en tabbe, skal man utgiftsføre med eller uten mva ?

Endret av daneran
Lenke til kommentar

 

Har investert i noen mining rigger nå i februar. Er det noen som vet om det går an å opprette et selskap, eks enkeltmannsforetak for å kunne utgiftsføre utstyret + strømutgiftene?

Må vel da betale mva på inntekter, eller ? Noem som kan gi noen tanker rundt dette?

 

Kravet er 50000 kroner i fakturert omsetning før du kan momsregistrere deg. Det er også mulig å søke om forhåndsregistrering, men det krever ganske så mye investert kapital først. All omsetning under 50k er fritatt mva.

 

Hva skatt gjelder:

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Merverdiavgiftsavsnittet er litt forvirrende skrevet. Egentlig burde ikke MVA være innblandet i det hele tatt, siden det tross alt beskattes som formuesobjekt på lik linje med aksjer, fond osv. Hvis du registrerer firma for å drive med mining kan du med andre ord risikere at du må kreve mva ved salg av bitcoins/doge til andre. Denne momsen får du tilbake, men det er ikke sikkert at folk er villige til å betale den - og krever du den ikke og får bokettersyn, har du et problem. (Forøvrig ville jeg da klaget og hevdet at bitcoins/dogecoins bør gå under paragraf 3-6-e, finansielle instrumenter og lignende, ikke d) omsetning av gyldige betalingsmidler)

 

 

Det er helt FEIL av vi skal betale mva på salg av bitcoins/altcoins. Du betaler ikke mva ved salg av aksjer.

MVA gjør i praksis slik at du må selge all coins 25% under markedsverdien, eller få kjøperen til å betale momsen (lykke til), slik som det fungerer ved handel av varer og tjenester...

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at det blir feil med mva på crypto, men først må skattemyndighetene skjønne det.

 

Når det gjelder MVA med mining, skal MVA legges til beløpet når du selger coins. Så hvis du selger 10000 doge for 115 kroner, må du legge på 28,75 = 143 som kjøper skal betale. Denne momsen skal du så betale videre til staten, så du ender uansett opp med 115 kroner i kassa. Første året skal du likevel ikke kreve moms før du overskrider 50k, og da skal det tas full mva på første regning som overskrider beløpet. F.eks. har du solgt for 49000 kroner og sender en regning på 1001 krone, skal det legges til 250,25 på regningen. Fra andre år av gjelder ikke grensen på 50k lenger fordi du da allerede er registrert i mva-registeret og tar mva fra første krone.

 

Så regnestykket blir da veldig enkelt - 272076-106109 = 165967 profitt. Men, det er dessverre ikke så enkelt som det - skattesatser for næring er forskjellige fra det å være vanlig arbeidstaker.Jeg husker ikke satsene for øyeblikket, men mener at skatt på lønn via enkeltmannsforetak er noe høyere enn som vanlig ansatt i en bedrift (fordi du ikke betaler arbeidsgiveravgift).

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at det blir feil med mva på crypto, men først må skattemyndighetene skjønne det.

 

Når det gjelder MVA med mining, skal MVA legges til beløpet når du selger coins. Så hvis du selger 10000 doge for 115 kroner, må du legge på 28,75 = 143 som kjøper skal betale. Denne momsen skal du så betale videre til staten, så du ender uansett opp med 115 kroner i kassa. Første året skal du likevel ikke kreve moms før du overskrider 50k, og da skal det tas full mva på første regning som overskrider beløpet. F.eks. har du solgt for 49000 kroner og sender en regning på 1001 krone, skal det legges til 250,25 på regningen. Fra andre år av gjelder ikke grensen på 50k lenger fordi du da allerede er registrert i mva-registeret og tar mva fra første krone.

 

Så regnestykket blir da veldig enkelt - 272076-106109 = 165967 profitt. Men, det er dessverre ikke så enkelt som det - skattesatser for næring er forskjellige fra det å være vanlig arbeidstaker.Jeg husker ikke satsene for øyeblikket, men mener at skatt på lønn via enkeltmannsforetak er noe høyere enn som vanlig ansatt i en bedrift (fordi du ikke betaler arbeidsgiveravgift).

Ja det er slik mva fungerer, men det er ingen som vil betale 25% ekstra for bitcoins, så da må du selv stå for den kostnaden. Det burde komme en lovendring her. Som ofte velger folk det enkleste.. Selge btc på localbitcoins for cash uten noen elektroniske spor.. cash is king :)

 

EDIT: Satsen for trygdeavgiften er 11% for selvstendig næringsdrivende, men 7.8% for vanlige arbeidstakere.

 

Hvordan realiserer folk her DOGE eller BTC?

Endret av daneran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...