Gå til innhold

Hvordan lage den beste kaffen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en Moccamaster, en god kvern og litt eksperimentering kan man komme frem til svært god traktekaffe. Med presskanne er dette en god oppskrift: http://www.klikk.no/mat/drikke/article592776.ece

"Best" kaffe får man etter min mening fra en espressomaskin, men skikkelige sånne er for spesielt interesserte. Da snakker jeg ikke om de automatiske greiene, men ordentlig kafe-utstyr med bajonett og det hele. På jobben har vi en som koster rundt 100k, men det skal gå an å få seg noe brukbart til kjøkkenbenken for omtrent fem laken.

Ellers kan man jo få helt grei kaffe fra helautomatiske maskiner, Nespresso og tilsvarende, men best er det ikke.

Lenke til kommentar

Er inne i en Hario periode nå, manuell brygging og kverning, men verdt hvert sekund jeg bruker på det. Hario filterholder og filter har mange kaffe sjapper for salg, om ikke finner du det på nettet for en billig penge. Jeg bruker V60 stor med en glass serverings kanne jeg brygger oppi. Har også en Hario Skeleton(Skerton noen steder) som jeg kverner ferske bønner til hver gang. Koker opp vann og lar det stå rundt et minutt så tempen kommer ned mot 92grader før jeg sakte manuelt trakter kaffen. Nydelig resultat hver gang så fremt bønne er ferske også. Anbefales å prøve om en liker ren kaffe uten noe ekstra ;-)

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på dette med kaffetrakter. En god kaffetrakter og kaffekvern + gode råvarer er enkleste veien til god kaffe. Håndbrygging er for spesielt interesserte og det er mange elementer som kan gå galt. En god kaffetrakter får du garantert om du kjøper deg en trakter som er merket med et klistremerke som forteller at den er godkjent Norsk kaffeinformasjon. Når det gjelder innstegsmodell av kaffekvern er regelen at du må unngå de billige greiene med kniver som hakker rundt i bunnen. Dette er en urtehakker og ingen kvern! Når det gjelder dosering anbefaler jeg å holde deg til de klassiske 6-7 grammene per desiliter.

 

Selv "drikker" jeg frokost med 1 singel espresso og en singel cappuccino. Denne lager jeg på utstyr til ca 20 000! Skal jeg lage "traktekaffe" bruker jeg vakuumbrygger, men slikt utstyr er bare for spesielt interesserte.

 

Om det finnes kaffe med mindre syre, vet jeg ikke. Du kunne kanskje prøve Monsunmalabar eller kaffe fra Bali/Indonesia. Slik kaffe smaker ikke akkurat "gourmet", men har muligens mindre syre.

Lenke til kommentar

En ting som sjelden nevnes er at utstyret må være rent. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd. Om kaffetrakteren har rester av gammel kaffe kan det fort sabotere den perfekte kaffen. Og bitterhet i kaffen kommer ofte fra trakteren.

 

Kjør kaffetrakter-rens med en måneds mellomrom for å unngå bitre stoffer å samle seg i rørene. Bruk en ren vannbeholder for å helle på vann, aldri kaffekolben. Videre må filterholderen og kaffekolben rengjøres daglig, eventuelt mellom hver kanne. Når dette er på plass kan man forsvare å bruke dyr og god kaffe og kverne den selv på eksklusiv kvern. Selv opplever jeg stor forskjell på akkurat samme kaffen avhengig av om utstyret er helt rent eller ikke. Jeg opplever og at man kan trakte sterkere kaffe uten bitterhet når utstyret er helt rent, og det er en fantastisk opplevelse.

Lenke til kommentar

Foreslått mange forskjellige bryggeteknikker i tråden her, som alle gir ganske forskjellige smaker. "Den beste kaffen" er en kaffe brygget med bønner og en teknikk som passer din egen smak. Science Friday hadde en ganske bra video som gir litt mer innsikt i hva slags smak en kan forvente av de ulike teknikkene:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...