Gå til innhold

[Løst] Høy viftestøy fra PS4


TomRay74

Anbefalte innlegg

Lokaliser lufteslusene, kontroller at disse har god luftflyt (finn de som går inn og de som går ut).

 

De luftelukene hvor luft går inn på kunne hente inn frisk luft, og de varme (på baksiden) må kunen dumpe et par hundre watt med varme et trygt sted.

 

Dette gjelder alle konsoller, kjøleanlegg og alt som genererer varme. Det er ikke noe en reparasjon vil kunne fikse. En firmware som tvinger vifta til å ga tregere er selvsagt mulig, men vil da bare korte ned på levetiden/gjøre systemet litt mer ustabilt.

 

Kort sagt så ville jeg i det minste dobbeltsjekket at den varme luften effektivt slipper ut, og da at det er mulig uten et kraftig lufttrykk. (en TV-benk med bakplate er uaktuelt å bruke i nærmest alle slike sammenhenger) Samt viktigst av alt, som er at varmen ikke blir omdirigert og går rett inn i lufteslukene igjen.

 

Ja, det bør jo ikke være noe problem å føle seg frem, og bare gi en kjapp titt under der. For ikke snakke om å teste å ta den ut av TV-benken. Store deler av f-.eks IKEA sitt sortiment på TV-benker er rett og slett ikke mulige å bruke i et moderne hjem hvor man har elektriske artikler i dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra :-) vil gjerne høre fra deg igjen hvordan den nye eventuelt er. Jeg har selv en ps4 til liggende på komplett som er til broren min så skal også høre med han hvordan støy på denne er. Men min er jeg ganske godt fornøyd med og føler det lille jeg høre fra den er normalt.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Dette er deja vu tilbake til PS3-lanseringen. Da også fløt forum rundt forbi over av folk som lurte på om maskinen deres bråkte for mye og om det var feil med den.

 

Det var flust av rapporter både om folk som fikk byttet og folk som ikke fikk byttet, men Sony kom aldri med noen uttalelse (som jeg fikk med meg) og diskusjonene døde ut. Merkelige greier...

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp dette som var problemet med de første Xboxene. Liten og kompakt, og da trenger de ekstra god luftstrøm. Sony har dog vært smarte nok til å ha en dynamisk vifte i stede for at konsollen skal overopphete (den sikre død/ustabil), og når vifta skriker, så skjønner folk (forhåpentligvis) at de har satt den på et dumt sted.

Men med litt planlegging så bør dette ikke være for vanskelig. Men tenker man KUN estetisk så kan man raskt løpe på en smell. Har hatt varmere ting i TV-benken som trenger noe mer planlegging.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemet med min PS4. Var som en støvsuger som beskrives av flere her. Konsollen var plassert liggende i tv bord med åpning foran og bak samt relativt god plass på sidene. Jeg forsøkte å flytte den oppå tv-bordet slik at den stod helt fritt (fortsatt liggende). Jeg lot den avkjøle seg en liten stund før jeg skrudde den på etter å ha flyttet den.

 

Dette løste problemet umiddelbart og konsollen ble neste lydløs!

 

 

Lenke til kommentar

Min er også plassert i et TV-bord med masse plass både foran, bak, ved sidene, og over. Bordet er også åpent både foran og bak, med godt med plass også mot veggen. Allikevel bråker PS4en. Jeg skal prøve å sette den på bordet, men det føles litt dumt å måtte gå til det skrittet.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om varmluften ikke kommer seg ut. Er det varmt luft ved innsuget /rundt konsollen?

Hvis ja: Det er ikke god nok ventilasjon.

Hvis nei, så er det nok mye mulig bra nok.

Så hvis jeg tar en radiator og skrur på en lufttett plate på ene siden, isolerer denne og sidene, setter på 2 vifter på andre siden som blåser inn i radiatoren, og har en bitteliten vifte som står på langs av radiatoren, så mener du at dette ikke spiller noen rolle så lenge luften foran viftene er kald? Det er vel omtrent det du sier her :p

 

Det er vel egentlig ikke store eksperimentet å teste hvordan en PS4 kan stå for å ha den beste kjølingen. Start med å ha en ca. 20 grader romtemperatur, sett maskinen midt på gulvet oppå fire viskelær e.l.. Så fortsett å sett den steder det blir verre og verre for kjølingen (dekke til flere sider etc.), og finn ut hva maskinen egentlig trenger. Når du vet det, finn en plassering som opprettholder dine erfaringer med tilgjengelig kjøling.

Lenke til kommentar

Så lenge maskinen får frisk luft så betyr det også at det ikke kan være særlig varmt der den står. Og jeg mener jo selvsagt at varmluften må gå noe sted, men om utgangene er helt tett, så vil ikke maskinen kunne suge noe frisk luft inn. Å skrive "tilgang" var sånn sett nok kanskje ikke det mest heldige.^^

Jeg har nå forsøkt å beskrive problemet i litt mer detalj tidligere, så denne gangen ble det en lott forenkling som man bør passe på. (Siden det er lett å kjenne om området rundt ps4 blir veldig varmt) :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har min PS4 i en hylle som bare har en åpning. Over konsollen er det ca 5cm klaring, på hver side ca 15cm klaring og bak ca 10cm klaring, og den er så og si lydløs. Før jeg flyttet den stod den i en tilsvarende hylle på en forsterker, og hadde dermed mye mindre luftvolum og klaring over og bak, og da hørtes den ut som en støvsuger. :)

Lenke til kommentar

Flyttet PS4en min på toppen av TV-bordet mitt i går, men den bråker like mye. Mistenker at den kanskje ikke er helt sånn som den skal være, selv om jeg ikke har hatt noen andre problemer med den. Får se om jeg tar den med i butikken over nyttår når de begynner å få de inn på lager igjen.

Lenke til kommentar

Jeg hører min jeg også, men jeg hører PCen min også uten at det er noe galt. Jeg har hatt en stasjonær PC og den hørte jeg også. Greit nok at mange forventer og ikke høre konsollen selv om de tar hodet inntil.

jeg skulle bare ønske Sony kunne gi en pekepinn på hva man kan forvente. Jeg gidder ikke å gjøre noe før i Januar/Februar om min bråker for mye. I verste fall så tar den kvelden før, men jeg får ikke ny konsoll om jeg bytter den inn tidligere. Så jeg fortsetter å spille.

 

Som det nevnes her inne så er det nesten kun under BF og slikt at konsollen lager lyd, men jeg kan tenke meg maskinen har høy tempratur da!

Lenke til kommentar

Bare for oppklaringens skyld. Driver PS4 å bruker BD-disken når man spiller, eller installerer den alt på HDD og bruker discen kun for å verifisere ? Har liksom ikke fått så mye tid med konsollen enda pga. jobb, så har ikke lagt merke til akkurat dette.

 

EDIT: Dette var egentlig feil tråd såg jeg nå.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Akkurat sånn høres min ut og. Godt å få bytta ut PS3 Slim som høres ut som en støvsuger! :D

Hmm... Min ps3 slik lager nesten ikke lyd i det heltatt, ps4ern bråker ganske bra etter en time spilling. Virker som både ps3 og ps4 har forskjellige støy nivå fra maskin til maskin, vanskelig å si hva som er normalt, og hva er feil.

Lenke til kommentar

Min made in china PS4

 

Er ikke hørbare for meg når jeg har surround settes på under spilling av for.eks BF4. (Dersom lyden ble slått av ville jeg ha hørt den, men den forstyrrer ikke i det hele tatt lydbilde når lyden er på)

Jeg opplever PS4 som stillere en ps3 slim.

 

Tips :

 

Godt med luft rundt konsollen.

Spill spill fra HDD og ikke disk.

Sitt lengre fra konsollen (Jeg sitter en 3 m fra konsollen)

Tv utgjør en Lydmur i mitt oppsett da det i stor grad er mellom meg og PS4.

Endret av Origen
Lenke til kommentar

Min er uansett veldig stille og generer mindre støy en ps3 slim som også er stille. Jeg hører selvsagt en summing / sus fra PS4 når jeg slår av lyden på TV, men hører ikke støy når jeg har lyden på, selv på lavt volum. Sitter 1,7 m fra konsollen.

 

Eneste unntak er Killzone da jeg ved noen annledninger kunne høre litt sus under spilling.

 

Jeg har også alltid vært sær på at jeg ønsker minst mulig støy, og har aldri opplevd å hatt en mindre støysvak konsoll enn PS4, så veldig fornøyd med den.

Endret av Happyherb_InnleggNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...