Gå til innhold

[Løst] Høy viftestøy fra PS4


TomRay74

Anbefalte innlegg

Til trådstarter, jeg ser du har den stående. Der har blitt rapportert at den støyer mest i den stillingen der. Har du prøvd å ha den liggende, om det er plass til det.

Som Mala nevner så blokkerer man kjøleribber når man har den stående så annbefaler deg å ha den liggende å se om problemet løser seg, viss ikke så er nokk for lite kjølepasta eller rett og slett en feil i selve konsollen, min bråker av og til når jeg skifter mellom flere spill og menyer ofte, men ikke noe i nærheten av hva din konsoll gjør, så prøv liggende viss ikke få deg ny konsoll...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke det jeg spurte om, egentlig...

 

Maskinen er vel ikke _helt_ støyfri, som enkelte forumbrukere hevder. I så fall kjenner jeg ingen som har en "normal" PS4, alle har litt viftestøy i et ellers stille rom.

Det er jo egentlig selvinnlysende. Hadde det ikke vært slik så er det jo ingen vits med vifter. Støyfri - nei, relativt stille? Ja.

 

Det er en del Youtube-videoer om emnet.

Lenke til kommentar

Min også støyer en del når jeg sitter med BF4. Jeg har min inni et skap, med glassdør men det er åpent bak slik at varme den produserer blir sendt vekk. Ikke helt ideëlt men jeg har full garanti så kjører på. Elektroniske ting som produserer varme må ha kjøling så at det er noe støy har jeg faktisk ikke tenkt over. Var heldig å få kjøpt en på elkjøp den 29-11 så uansett sende den inn er helt uaktuelt så lenge den funker.

 

edit: skal legge ut en video her så fort jeg får den ferdig. Synes idle støy vs load-støy er helt normal. Nå vet jeg ikke om det er meningen at den skal være 100% stille hele tiden, men for min del virker det helt normal.

 

Den PS4 jeg har er faktisk akkurat som i denne videon:

 

http://www.youtube.com/watch?v=rWb4XDHv3Ic

Endret av Bytemare
Lenke til kommentar

Ja jeg tror det rett og slett er umulig at en konsoll kan være 100% stille med heavy load. Det er jo faktisk snakk om komponenter som utvikler varme. Se bare på en PC, selv med vannkjøling er det noe støy. Og PS4 er jo en rimelig liten sak. Kanskje hvis boksen var noe større at støyen ville forsvinne mere inne i kassa, men jeg ser på dette som helt normalt. Så lenge konsollen funker og at den står lukket inne i skap hadde jeg ikke brukt mere energi på å tenke på dette. Den dagen den streiker er det jo bare å levere den inn å kreve en ny, så lende den er kjøpt i norge hvertfall.

Lenke til kommentar

Beklager, det ble ikke tid til å se mer på denne i går.

 

Til alle som hevder at det er vanlig med viftesus, det er helt greit, men her er det ikke snakk om viftesus i normal forstand. Her snakker vi jumbojet før take-off...

 

Det er helt åpenbart at det ikke skal være slik.

 

Jeg har også testet å ha konsollen liggende (med god luft rundt seg) men med eksakt samme resultat.

 

Jeg har fremdeles ikke hørt noe fra Komplett, men satser på å få en tilbakemelding på min mail i dag.

 

/Tom

Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg ikke hadde orka å brydd meg om dette, bare spella og kjørt på å håpe den holder til komplett eller andre får inn på lager igjen over jul, og så bare sende/levere inn da. Du har jo uansett krav på ny er det noe galt. I mellomtiden kan det også hende Sony kommer ut med mere info eller i bestefall en patch som fikser dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det hjelper ikke å bruke loven mot komplett når de fysisk ikke kan gjøre noe med på en PS4-mangel. ^^

 

PS4 har en rimelig liten kjøleribbe. Øker du størrelsen på denne så kan du få det tilnærmet lydløst. Xbox one har en noe større med tilsvarende effektforbruk og trenger derfor ikke lkke like høy lufthastighet over kjøleribba.

 

Og jo, om målet er stillehående så er det fullt mulig å få vannkjøling tilnærmet lydløst. Men målet for de fleste er mye bedre kjøleegenskaper og ikke lydløst.

 

Å kjøle ned en konsoll med vannkjøling ville ikke krevd særlig mye og du kunne fint brukt en passivt kjølt radiator (da helst en designet for det). Og da er det bare en svært svak pumpe som i flere tilfeller også kan pakkes inn/isoleres. Da vil du ha en konsoll som er tilnærmet lydløs (altså drukner i bakgrunnstøy som ALLTID er til stede). Kostnaden ville selvsagt vært på noen tusenlapper.

 

Edit: man kan selvsagt kjøre helt passiv om man kjører noen store luftljølere i passivt modus. Men da trenger man en som utnytter varmestrømmen og en større kjøleribbe. Til syvende og sist så er det kun mattematikk og fysikk hvor man kan regne seg frem til typen ribbe og størrelse til den, og er ikke vanskelig å finne ut hvordan kjøleribbe du trenger. Men i dag så skal slikt utstyr være så lite og lett som mulig, og billig.

 

Støy oh kjøling kommer godt ned på listen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra Komplett også. Den skal definitivt ikke være slik, men pga. mangelen på PS4 akkurat nå kan jeg vente til over nyttår med å sende den inn for å få en ny/reparert den.

 

Det blir jo litt teit å måtte plassere den på en pidestall midt i rommet fordi Sony har bomma litt på designen. Her er nok problemet min enhet, så jeg satser på at en ny/fikset versjon løser problemet for meg.

 

Takk for all input her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...