Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trakassert av eks


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har ein eks som tar kontakt innimellom, sender mail, sms eller ringar. Det er ikkje ofte, kanskje eit par gonger i månaden, men innhaldet er alltid forstyrrande. Han klandrar meg for å ha slått opp med han, skriv om kor deprimert han er og at det er litan vits for han å leve, og sist han ringte var det “for å høyre stemmen min”. Eg har kontakta familien hans for at han skal få den hjelpa han treng, for eg skjønar jo at han er sjuk (noko som resulterte i ein mail frå han om at eg kunne dra meg til helvete og så vidare). Eg vil at han sluttar å kontakte meg, og dette har eg gitt beskjed om til han. Kva kan eg gjere om han ikkje sluttar?

 

Eg har kalla innlegget “Trakassert av eks”, men veit ikkje kor alvorleg det må vere før det er trakassering?

 

 

Takkar på førehand for gode råd!

Endret av Sjarlottlauk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er trakassering. Ring politiet så får han beskjed om å slutte. Si også ifra til din eks at du kommer til å kontakte politiet om kontakten ikke opphører. Hvis han svarer at politiet ikke har noe med saken å gjøre kan du be han ta en titt på straffeloven §390a. Her er det jo "plagsom og hensynløs atferd som krenker en annens fred" som gjelder. Dette forholdet kan han blir straffet for, gjør det klart for han.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan igangsette "teknisk" ignorering (men det vil ikke hjelpe om personen dukker opp personlig).

 

Jeg har gjort det med enkelte i perioder. Mail og sms auto slettes, telefonen ignorerer angitt innringer, osv. De fleste personer vil gi seg etter ei stund siden de ikke får respons.

Lenke til kommentar

Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid.

 

Er vel ingen som fortjener å bli plaget/trakassert i ettertid. Jeg sliter selv med litt mobilangst den dag i dag og nå er det lenge siden trakasseringen av meg pågikk...

 

Det hjelper ikke å veksle mellom å smiske og å true for å få noen tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid.

 

Antar at det der er en spøk? Svært skjeldent, om ikke aldri, at noen fortjener å bli plaga. Om en part velger å slå opp er det kun en jævla ting å gjøre, og det er å respektere det uansett hvor vondt det er.

Lenke til kommentar

Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid.

Spørs hva du legger i "plaget litt", og hvor lenge man skal godta å bli kontaktet av ekser.

 

For noen personer så er verden ganske så sort-hvitt, og at de har rett til å gjøre som de føler for etter ett brudd. Jeg har også vært den som har fått trusler mot meg, og jeg kan med hånden på hjerte si at enkelte rett og slett ikke respekterer andres grenser og følelser.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Eg har ikkje svart på mail osb på ein stund no, så eg håpar på at det gir seg. Viss ikkje får eg ta kontakt med politiet og høyre kva dei kan gjere. Heldigvis bur eg førebels i utlandet, så sjansen for at han kjem på døra er liten.

Endret av Sjarlottlauk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...