Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan hende prisen har noe med saken å gjøre..

Det koster typisk mer enn 200 pund tur/retur.

Ferge Calais-Dover koster fra ca 120 pund tur/retur for en vanlig personbil med 2 personer.

Turen med ferge tar litt lenger tid da, 2,5 time mot under en time på toget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er det jo over et halvt år til, så planleggingen er så vidt i gang, men planen er å ta tunnelen. Pris har egentlig ingenting å si. Tunnelen tar ca. 45 minutt, så raskt av og raskt på. Ønsker egentlig ikke annet en maks effektivitet da det er ganske lang kjøring til Calais.

Men får se. Mulig vi prøver begge alternativer for erfaringens skyld :)

Endret av Vertical^
Skrevet

Huff. Traff nesten en grevling når jeg kjørte hjem nå. Ganske sikker på at den kom unna, siden bilen ikke ble rødmalt.

Dumme dyr som løper ut i veien 5 meter foran meg.

Skrevet

En del velger også ferge fra Danmark.

Tok en titt på det alternativet ja. Hørtes jo veldig kjekt ut med tanke på mye kortere kjørelengde, men så fant vi ut av fergen tok 18(!) timer. I tillegg til dette gikk den til kai veldig lang nord-øst i Storbritannia, så det virker som et svakt alternativ. Nå sjekket jeg dog bare én ferge, så vet ikke om det går flere fra Danmark som tar kortere tid.

Skrevet

Det er korrekt at fergeforbindelsen mellom Danmark og UK tar lang tid ja, men ved å ta ferge til Hirtshals og videre derfra og nedover er det ikke så himla ille reisetid egentlig.

Ferge fra Hook of Holland til Harwich kan også være et alternativ, mange som reiser med dyr i bilen velger denne ruta.

Denne tar noen timer, tid du kan bruke til å hvile ut før sjarmøretappen frem til baneområdet.

I følge google tar dette ca to timer mer enn å kjøre via tunnelen.

Skrevet

Foresteren er nå på verksted fra Subaru direkte. Får lånebil gratis så lenge bilen er borte, noe de aldri gjør og ellers koster 250kr dagen, så virker som de har funnet ut de har gjort en tabbe.

Fikk en Subaru Trezia 1.4 99hk/200nm med forhjulsdrift. Morsom og søt bil men dessverre diesel. Veldig god å kjøre og super plass for meg som er 195cm! 6 manuellkasse og 5 dører.

Skrevet

Foresteren er nå på verksted fra Subaru direkte. Får lånebil gratis så lenge bilen er borte, noe de aldri gjør og ellers koster 250kr dagen, så virker som de har funnet ut de har gjort en tabbe.

Fikk en Subaru Trezia 1.4 99hk/200nm med forhjulsdrift. Morsom og søt bil men dessverre diesel. Veldig god å kjøre og super plass for meg som er 195cm! 6 manuellkasse og 5 dører.

Dessverre diesel? Er ikke Foresteren også diesel?

Skrevet

La om til vinterdekk i går... Er Yokohama ig30 kurante vinterdekk i dimensjonen 235/50 r18? Hva kan jeg forvente når temperaturen går under -30? Er det nok naturgummi i de til at det går greit eller?

Skrevet

Noen her som har kjørt nye Fiat 500-modeller? Kjørte en 2013 500C Gucci-edition her om dagen, og når den kom opp i omdreiningene, så kunne jeg ikke gasse dem opp mer. Gass-pedalen gjorde plutselig ingenting før jeg giret opp eller fikk ned omdreiningene. Hva er det for noe?

Skrevet (endret)

Dieselbiler trengs ikke over 4000RPM, makseffekt er som regel rundt 3500RPM og turtallssperra slår inn rundt 4750. Hvilket turtall stopper motoren på?

Hadde akkurst inn en fiiiin Mercedes CLK '04 modell som skulle ha 35% rundt hele. Bilen så ut som den kunne vært 2014 modell, fine store felger, nye bak og frontlykter, karbonspoilerleppe, og andre fine detaljer.

Endret av Poopadoop
Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av høyt turtall jeg da..

Du må huske at bruksbilen min ikke kommer høyere enn 6000rpm (da girer den uansett opp)

Men jeg husker godt en bil jeg hadde med en 2 liters forgasermotor som dro seg opp i over 9000rpm før den begynte å klage.. Det var ganske artig det altså.

Dessverre havarerte den motoren på et tidspunkt.. :(

Skrevet

Du er ikke så opptatt av høyt turtall fordi du er vant til å ihvertfall kunne ha høyt turtall og litt fin lyd. Hadde du kjørt diesel i en lengre stund (som jeg aldri tror kommer til å skje) vil du legge merke til at høyt turtall er fine og magiske greier det. Dieselbil høres jo ut som den sprenger over 3500rpm sammelignet med en bensinmotor i 7000rpm :love:

Skrevet

Da får endelig levert min høykvalitetssolfilm til kr5000 på døra idag. Merkelig nok trenger jeg ikke betale noe som helst moms/toll/mva. Pakken ble uansett merket med verdi på kun kr400, men på sporingen til UPS (expresspakke med budbil fra USA) kom det aldri opp noe "customs clearance", kun kom til Norge og lastet opp på bil. Merkelig, men klager ikke :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...