Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg ikke nok kjøreerfaring, eller nok viten om hvordan man burde reagere med en slik bil om noe går galt, men hvis sjåføren hadde vært rask, og tråkket inn bremsen for fult med en gang bilen fikk sleng, ville han klart å stoppe uten kollisjon?

Bremsene på den Lamborghinien er vel meget sterke i tillegg.

 

Hva burde sjåføren gjort for å unngå kollisjon, eller var han fortapt uansett?

Jeg har ikke nok erfaring med å snurre med kraftig 4WD på tørr asfalt, så kan egentlig ikke svare på det. Jeg mistet bakenden i en sving engang på vinterdekk på tørr asfalt, trødde inn clutchen og svingte kontra, men når bakenden først har kommet i bevegelse og tatt med seg forhjulene er det lite man kan gjøre.

Spesielt for en lambo med motoren bak.. Mye svingmoment plutselig :p

 

Holder man kontra for brått og forhjulene tar tak, så er man føkd andre veien :p

 

På vinteren derimot har jeg erfart at det å kontrollere dritten med gassen er bedre enn å trø inn clutchen. Iallefall for de som kan ratte (nei jeg sier ikke jeg er Colin McRae, men tør å påstå at jeg er bedre enn snittet på å ratte bil på glatta)

 

Kan gjerne komme med mer input, men det får bli etter jobb når jeg kommer meg på pcen :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I videoen, så forstår fyren for sent at h*n har mistet kontrollen og begynner derfor ikke unnamanøveren i tide. En litt mer erfaren person (ville nok aldri kommet i den situasjonen, evt faktisk klart å rette opp), men innsett tidligere at vinkel, fart = kollisjon og dermed begynne nedbremsing/svinge bort..

 

Helt klart en som ikke har nok erfaring med mye hester/4WD til å holde på slik i traffikert gate.

Skrevet

70hk i en celica? :p

76 modell:D Det måtte regn og 25 år gammle dekk til før den slapp, men da slapp den skikkelig. Rette opp sleng på våt vei uten servo var ikke bare bare, men det gikk på et fluefittehår.

Skrevet

I videoen, så forstår fyren for sent at h*n har mistet kontrollen og begynner derfor ikke unnamanøveren i tide. En litt mer erfaren person (ville nok aldri kommet i den situasjonen, evt faktisk klart å rette opp), men innsett tidligere at vinkel, fart = kollisjon og dermed begynne nedbremsing/svinge bort..

 

Helt klart en som ikke har nok erfaring med mye hester/4WD til å holde på slik i traffikert gate.

Han slapp veldig seint også fordi han begynte jo aldri å trø, før rett før svingen var over... Med 4WD så må man omtrent svinge kontra før man trør... Hvis ikke er du føkd, for da går bilen dit forhjulene peker...
Gjest Slettet+3165
Skrevet (endret)

Kom over denne:

http://www.abcnyhete...bilforsikringen

 

Var det ikke noe som sa geografisk distrikt ikke hadde noe å si på forsikringen for en stund tilbake?

 

 

Edit: BTW, noen som har merket at man nå kan manuelt spesifisere hvor mange HK man ser etter på finn.no ? :w00t:

Endret av Slettet+3165
Skrevet

Hvis du hadde hatt 400tusen å bruke på bruktbil, noen av kravene er komfort og "sparsom" ikke en literdrikkende bil pr mil.

Hvilken ville dere valgt og hvorfor :?

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

400k... Volvo V70 4WD med en eller anna bensinmotor. Eller XC70. Om de går så lavt vet jeg ikke, men det er mitt valg uansett.

Skrevet (endret)

97 Honda Civic. Så bruker du resten på stort eksosanlegg.

 

 

Apropos den talentløse Lamborghini-kjøringen dere snakket om på forrige side..

Endret av Wiciwato
Skrevet

Gjorde et lite regnestykke på hvor mye det ville koste å få importert denne bilen.

 

Regnet at den koster ca 175 000,- NOK.

Og googlet resten av infoen som måtte til for å få beregnet prisen.

 

Jeg fikk jo fullstending sjokk da jeg såg at det ville koste meg +900 000,- i Engangsavgifter.

Så jeg bare antar jeg har fylt inn feil informasjon, eller koster det så vanvittig mye?

Skrevet

Gjorde et lite regnestykke på hvor mye det ville koste å få importert denne bilen.

 

Regnet at den koster ca 175 000,- NOK.

Og googlet resten av infoen som måtte til for å få beregnet prisen.

 

Jeg fikk jo fullstending sjokk da jeg såg at det ville koste meg +900 000,- i Engangsavgifter.

Så jeg bare antar jeg har fylt inn feil informasjon, eller koster det så vanvittig mye?

 

Du har ikke gjort noe galt. Staten skal ha sitt, det er jo bare rett.

Førsøkte det samme med en Passat R36 for en stund tilbake og da var engangsavgiften nesten 3 ganger så høy som prisen på bilen. Whooohooo!

I norge skal det verken lønne seg å kjøpe miljøvennlig, og det skal være tilnærmet umulig å velge moro:(

Skrevet

97 Honda Civic. Så bruker du resten på stort eksosanlegg.

 

 

Apropos den talentløse Lamborghini-kjøringen dere snakket om på forrige side..

http://www.youtube.com/watch?v=388mxp7p7kM&feature=player_embedded

 

Er ikke så sikkert at de som klager på kjøring hans ville gjort det så mye bedre selv.

Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen på å drifte med en kort 4WD med automatgir.

4WD er ikke så lett å drifte med, jeg snakker av erfaring da jeg har vraka en allerede:(

Kjører bakhjulsdrift nå og det er jo bit av kake i forhold.

Skrevet

Jeg ser ikke noe logikk i det hele tatt, med at staten skal ta så hinsides mye i avgifter/bøter...

 

Ble fullstending forelsket i den bilen, etter å ha sett den på Top Gear, og lyden den lager var ikke gale heller :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...