Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Men i alle dager. Han skriver jo at han ikke er avhengig av bil og at han lar den stå dersom været ikke tillater at han kan kjøre på sommerdekk. Hvordan kan han da være en av de som kjører på snøføre med sommerdekk?

Om man allerede har lagt om og det begynner å snø mens man er på jobb, så er det bare å ta bussen hjem. Hvis det ikke er en mulighet får man bare kjøre på vinterdekk en stund til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke helt det der, tror det passet best for meg med 2 forskjellige sett.

Mener også at jeg har kjøpt Aerotwin på torshov, så sjeldne kan de vel ikke være.

Aerotwin finner man, men ikke min spesifikke lengde/innfesting.
Skrevet

 

Hvorfor koster viskere en førstefødt i Norge? Altså ikke universalviskere, men originale/Bosch - og hvor/hva kjøper dere istedet?

Mine koster på det aller billigste 550kr her hjemme (på nett), jeg bestilte nettopp fra eBay.de for 290kr, og da er 100 av dem frakt.

Tror du kommer til å få deg en overraskelse om du får barn...
Jeg har barn.

Lynkurs: "det koster blod", "it cost an arm and a leg" o.l. er ikke ment bokstavelig, men uttrykk man bruker for å fortelle at noe er overmåte kostbart.

Skrevet

Skjønner meg ikke på en bekjent, han har en normal E39 nå, og skal kjøpe en nyere 5-serie med diesel. Greit nok, men han kjøper sedan. Han har hatt seriøst fast forhold i noen år nå og er snart midt i 20 årene, da er det dumt å investere penger i en sedan når barn kan komme uventet eller innen noen år spør du meg... sedan er fint det, skulle gjerne kjøpt en eldre luksussedan, en E39 M5 f.eks, men jeg har alltid kun kjøpt stasjonsvogn så jeg har plass og mulighet ihvertfall. Sedan får komme når jeg vinner penger.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Merkelig det der hvordan omtrent alle andre land i verden greier seg med en sedan (eller mindre bil), men her i Skandinavia må man ha en stasjonsvogn for å være en velfungerende familie. 

Skrevet

Skjønner meg ikke på en bekjent, han har en normal E39 nå, og skal kjøpe en nyere 5-serie med diesel. Greit nok, men han kjøper sedan. Han har hatt seriøst fast forhold i noen år nå og er snart midt i 20 årene, da er det dumt å investere penger i en sedan når barn kan komme uventet eller innen noen år spør du meg... sedan er fint det, skulle gjerne kjøpt en eldre luksussedan, en E39 M5 f.eks, men jeg har alltid kun kjøpt stasjonsvogn så jeg har plass og mulighet ihvertfall. Sedan får komme når jeg vinner penger.

Kan jo hende de skal ha to biler? Kona har A4 avant, og jeg har A6 sedan - når vi skal på lengre turer tar vi min bil, mye bedre plass til barnesete/beinplass, og jeg har større bagasjeromsgulv i min enn hennes. Det er ikke noe problem å få plass til 4 bagger, akebrett, reiseseng osv. 

Barnevogn er heller normalt ikke noe problem, unntatt den ene som har for store hjul, så den ikke går gjennom åpningen. Tar jeg av hjulene går den fint inn. Skulle ønske Audi og andre gjorde som Skoda når det gjelder bakluker på Sedan, altså lar deg løfte hele bakruta sammen med luka - da hadde jeg aldri trengt stasjonsvogn.

Skrevet

Jeg skjønner han veldig godt. Jeg sverger selv til sedan. Klart, jeg har ingen unger som venter i horisonten, men liker sedan bedre enn stasjonsvogn.

Skrevet

 

Skjønner meg ikke på en bekjent, han har en normal E39 nå, og skal kjøpe en nyere 5-serie med diesel. Greit nok, men han kjøper sedan. Han har hatt seriøst fast forhold i noen år nå og er snart midt i 20 årene, da er det dumt å investere penger i en sedan når barn kan komme uventet eller innen noen år spør du meg... sedan er fint det, skulle gjerne kjøpt en eldre luksussedan, en E39 M5 f.eks, men jeg har alltid kun kjøpt stasjonsvogn så jeg har plass og mulighet ihvertfall. Sedan får komme når jeg vinner penger.

Kan jo hende de skal ha to biler? Kona har A4 avant, og jeg har A6 sedan - når vi skal på lengre turer tar vi min bil, mye bedre plass til barnesete/beinplass, og jeg har større bagasjeromsgulv i min enn hennes. Det er ikke noe problem å få plass til 4 bagger, akebrett, reiseseng osv.

Barnevogn er heller normalt ikke noe problem, unntatt den ene som har for store hjul, så den ikke går gjennom åpningen. Tar jeg av hjulene går den fint inn. Skulle ønske Audi og andre gjorde som Skoda når det gjelder bakluker på Sedan, altså lar deg løfte hele bakruta sammen med luka - da hadde jeg aldri trengt stasjonsvogn.

Det får man på A5 og A7, A5 er jo en blanding av A4 sedan og stasjonsvogn, og A7 er blanding av A6 stasjonsvogn og sedan.

Skrevet

Sant nok, bortsett fra at man vel ikke har delt luke der, ruta følger med uansett?  :) 

 Men dog er jo dette kvasikupeer, ikke fullverdige sedaner med tanke på takhøyde og innvendig plass. Jeg ville helst sett at alle sedaners bakluke fungerte som Superb.

simply-clever3.jpg

Skrevet (endret)

Med dagens store sedaner er det kun en hund som gir grunnlag for stasjonsvogn. Men vi nordmenn skal jo gardere oss, bil som er en så himla dyr investering, så da må man ta det som gir mest bang for the buck. Jeg personlig tror at dette er en holdning som sakte, men sikkert vil endre seg litt i tråd med spekteret modeller som dukker opp, men stasjonsvogn vil nok alltid være størst.

Det er foreløpig liten endringsvilje blant nybilkjøpere.

 

Hittil i år er det solgt i de to største segmentene i privat sammenheng (ikke næring):

I mellomklassen: 76,2% stasjonsvogner mot 18,3% sedaner

Storbilklassen: 71,3% mot 28%

 

 

Men totalmarkedet hittil i år sier at det folk flest vil ha er SUV'er og kompaktbiler:

Kompaktbil - 36,4% (Golf, V40, Leaf, i3 osv) - her er jo en kjempestor andel elbiler..

SUV - 35,3% (RAV4, GLC, XC90, Tiguan osv) - firehjulstrekk ftw

Mellomklasse - 8,6% (Octavia, Passat, C-klasse, 3-serie osv)

Stor bil - 4,2% (V90, Superb, E-klasse osv)

Endret av H.A.M.
Skrevet

Jeg angrer ikke en plass på at jeg kjøpte meg stasjonsvogn. Opplever årlig situasjoner der jeg aldri hadde fått plass til ting i bilen om jeg hadde hatt sedan, og eneste alternativet hadde vært varebil eller tilhenger.

 

Hadde nok kjøpt stasjonsvogn igjen om det var et alternativ.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har stasjonsvogn kun fordi jeg har hunder.

Uten hundene hadde jeg nok kjørt en eller annen morsom 2-seter (og da tenker jeg ikke på en bil med grønne skilter)

Skrevet (endret)

Stasjonsvogna vår ryker når barnevogn er unødvendig og bikkja har tatt kvelden. Behovet for fire dører vil være der, men da har man litt mer frihet.

 

Da er det bare en karosseriform for meg i uoverskuelig fremtid: - og når ungene er ute av huset blir det to dører istedetfor  :w00t:

90_vw_arteon_elegance.jpg

 

2017-Audi-A5-SportBack-3.jpeg

 

 

*edit: hmmm. Sammenligner Arteon direkte med A5 så er synes jeg jaggu Volkswagen har det beste designet.. Shit.

Endret av H.A.M.
Skrevet

Og hvorfor brukes egentlig Mercedes i hovedsak som taxi i Norge? I Nederland brukes mest Audi A6 sedan av alt. Har dem en avtale eller ble det bare sånn?

Skrevet

Her går jeg en del på ski på fjellet m.m. Så her er jeg avhengig av å ha en stasjonsvogn som bruksbil. Få pulk, masse utsyr og slikt er ikke så lett i en sedan når man skal avgårde. Men jeg har jo en forholdsvis rimelig bil som bruksbil som jeg sikkert har i en del år til og neste bil blir nok en stasjonsvogn det også. Har jo en varebil klasse 2 i garasjen som snart er veteran som kommer til å bli brukt litt om sommeren.

Skrevet

Og hvorfor brukes egentlig Mercedes i hovedsak som taxi i Norge? I Nederland brukes mest Audi A6 sedan av alt. Har dem en avtale eller ble det bare sånn?

Det er flere grunner til det, blant annet at det er egne garantiordninger for taxi-mercer, at det er svært gode verkstedtilbud mange steder (eksempelvis i Oslo), og at de har vært brukt i svært mange år allerede.

 

Det er nok også noen gode innkjøpsavtaler på plass vil jeg tro.

 

Audi A6 som taxi fatter jeg ikke at noen tør å satse på.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Hvis store deler av Nederlands taxibransje bruker Audi A6, så trenger du nok ikke å bekymre deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...