Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker nå belte uansett så for meg kan det bare plinge. Skal jeg fra oppkjørselen til postkassa så lar jeg det bare plinge evt. null stress. 

Synes nå det er greit med slik varsel. Da glemmer man ikke å ta på beltet. Men den fartsvarsleren som er på hver gang man starter bilen og som må deaktiveres hver gang kan du få gratis av meg. Det samme gjelder filassistenten. For noe forbanna drit. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glad jeg bare har pling.

Har ikke adblue eller noe hjelpesystem.
Svært sjeldent jeg bruker CC. 

Lastebilen har adblue, men ikke noe pling, og null hjelpesystem. 

Skrevet
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Men den fartsvarsleren som er på hver gang man starter bilen og som må deaktiveres hver gang kan du få gratis av meg. Det samme gjelder filassistenten. For noe forbanna drit. 

Fartsvarslerener er litt irriterende. Filassistenten som mange klager på, merker jeg ingen ting til. Lurer noen ganger på om den virker. Kjører en BMW i4 M50

Skrevet
Ayrton skrev (3 minutter siden):

Fartsvarslerener er litt irriterende. Filassistenten som mange klager på, merker jeg ingen ting til. Lurer noen ganger på om den virker. Kjører en BMW i4 M50

Jeg kjlrer BMW i4 M50. Den virker som tusan. Plutselig har den for seg at jeg ligger for nær en stripe og drar tak i rattet. Livsfarlig. Holdt på og kræsje rett i en husvegg første gangen det skjedde. 

kjlrte i en veldig krapp venstresving. Jeg la meg inn mot midten og der fikk den for seg at jeg krusset veien og dro rattet mot veikanten, MIDT i svingen i 50km/t. 

Helt greit når man vet om det, men livsfarlig hvis dette kommer som en overraskelse. Madammen har også kommentert dette. 

Kommer selvsagt litt ann på hvilke veier man kjlrer på. På motorveien og større veier funker det bra, men ikke på landeveien med mange svinger. 

Skrevet
Duriello skrev (41 minutter siden):

Flott på de bilene der man har lette "snarveier" for å slå av sånt. 

Uansett, beltet på alltid.

Ja, det har vertfall BMW fått til. Holder en knapp på rattet inne i 3 sekunder så er den deaktivert :)

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Ja, det har vertfall BMW fått til. Holder en knapp på rattet inne i 3 sekunder så er den deaktivert :)

Kommer ikke på modellene sånn i farten, men du har dem der du må dypt ned i menyer å sånn hver gang. *grøss*

Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Kommer ikke på modellene sånn i farten, men du har dem der du må dypt ned i menyer å sånn hver gang. *grøss*

Ja, DET er irriterende. Hvis jeg må inn en meny for å deaktivere fartsvarsleren så er ikke det en bil for meg. 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg kjlrer BMW i4 M50. Den virker som tusan. Plutselig har den for seg at jeg ligger for nær en stripe og drar tak i rattet. Livsfarlig. Holdt på og kræsje rett i en husvegg første gangen det skjedde. 

kjlrte i en veldig krapp venstresving. Jeg la meg inn mot midten og der fikk den for seg at jeg krusset veien og dro rattet mot veikanten, MIDT i svingen i 50km/t. 

Helt greit når man vet om det, men livsfarlig hvis dette kommer som en overraskelse. Madammen har også kommentert dette. 

Kommer selvsagt litt ann på hvilke veier man kjlrer på. På motorveien og større veier funker det bra, men ikke på landeveien med mange svinger. 

Synes det er merkelig at jeg aldri opplever at den tar tak i rattet, det er defor jeg lurer på om den virker på bilen min. Har en gang kommet beskjed i displayet om at jeg ligger for nære den gule stripen av veien, det er det eneste. Er egentlig redd for at filassistenten skal ta tak i rattet mitt og gjøre noe tullete når jeg ikke er forbered.

Skrevet
Ayrton skrev (24 minutter siden):

Synes det er merkelig at jeg aldri opplever at den tar tak i rattet, det er defor jeg lurer på om den virker på bilen min. Har en gang kommet beskjed i displayet om at jeg ligger for nære den gule stripen av veien, det er det eneste. Er egentlig redd for at filassistenten skal ta tak i rattet mitt og gjøre noe tullete når jeg ikke er forbered.

Tror det kommer ann på hvordan veiene er der du kjører. Jeg bor på landet og merker at filassistenten slår inn på de samme stedene ofte, men så lenge jeg vet om det er det null stress. Hadde jeg kjlrt bilen for første gang kunne det i rette omstendigheter ført til ulykke. 

Jeg snakker ikke her om hovedveier og motorveier etc. der fungerer den fint. Jeg snakker om smale landeveier hvor det ofte er et asfaltskille i midten av veien som bilen tror er en midtstripe etc. faktisk kan det være ganske skummelt. 

Jeg har justert at filassistenten skal gripe inn med minst mulig kraft i innstillingene, men allikevel kan man bli overrasket. Man kan slå av filassistenten, men da må man inn i menyen hver gang å det gidder jeg ikke. 

Så det at DU ikke merker noe til den kan være at omstendighetene hos deg er annerledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...