Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Stasjonsvogner kjører fjorten millioner ganger bedre enn en hvilken som helst SUV. Ja, man mister oversiktsfølelsen, men det bør da ikke være noe problem å se seg rundt i en stasjonsvogn heller? De aller fleste klarte det for ti år siden. Hvis du ikke klarer å få med deg det som skjer bak rattet på en normal bil har du i mine øyne ingenting på veien å gjøre.

 

Å finne en SUV med samme luksusfølelse, plass og ytelser som en normalt motorisert E-klasse eller 5-serie vil koste deg langt over millionen. Hvis ikke nærmere halvannen.

Tror nok det OML sikter til angående prisene er nok 4x4. Må jo alltid litt opp i motorstørrelse for å kunne velge dette på en eksklusiv tysker.

 

Men jeg har kjørt en del "nye" MB ML, og jeg må si at komforten i den er ganske ekstrem. Har nok mye med at den egentlig er beregnet på USA-markedet. Gjør jo ikke noe at de ofte er utstyrt med alcantara/skinn kombinasjon i setene, og ofte har greit størrelse på motorene :love:

 

Jeg ser dog fult og helt poenget ditt, og er 100% enig. Hvis JEG skulle kjøpt ny bil med mine hardt oppsparte penger (evt. lån opp etter ørene), hadde jeg ikke vurdert SUV en gang.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det OML sikter til angående prisene er nok 4x4. Må jo alltid litt opp i motorstørrelse for å kunne velge dette på en eksklusiv tysker.

 

Men jeg har kjørt en del "nye" MB ML, og jeg må si at komforten i den er ganske ekstrem. Har nok mye med at den egentlig er beregnet på USA-markedet. Gjør jo ikke noe at de ofte er utstyrt med alcantara/skinn kombinasjon i setene, og ofte har greit størrelse på motorene :love:

 

Jeg ser dog fult og helt poenget ditt, og er 100% enig. Hvis JEG skulle kjøpt ny bil med mine hardt oppsparte penger (evt. lån opp etter ørene), hadde jeg ikke vurdert SUV en gang.

 

Det er jo forsåvidt sant. Likevel må man opp på ML/Q7/X5 for å få tilsvarende komfort som i personbilene. Du får en stasjonsvogn med firehjulsdrift og 250 dieselhester for samme pris.

 

Joda. ML har god komfort, men det har E-klasse med luftfjæring også. For ikke å snakke om CLS og S-klasse. (Selv om førstnevnte teknisk sett er en E...)

Lenke til kommentar

Prøvde høytrykkspyler med varmtvann her om dagen. Det var jo en helt annen verden iforhold til kaldtvann! :) Trengte nesten ikke å vaske bilen med såpe engang etterpå. På denne høytrykkspyleren var det slik at man kunne justere varmegradene på vannet. Kunne faktisk justere helt opp til 100 C. ;) Tror ikke det er helt lurt å bruke det, men kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Tror nok det OML sikter til angående prisene er nok 4x4. Må jo alltid litt opp i motorstørrelse for å kunne velge dette på en eksklusiv tysker.

 

Men jeg har kjørt en del "nye" MB ML, og jeg må si at komforten i den er ganske ekstrem. Har nok mye med at den egentlig er beregnet på USA-markedet. Gjør jo ikke noe at de ofte er utstyrt med alcantara/skinn kombinasjon i setene, og ofte har greit størrelse på motorene :love:

 

Jeg ser dog fult og helt poenget ditt, og er 100% enig. Hvis JEG skulle kjøpt ny bil med mine hardt oppsparte penger (evt. lån opp etter ørene), hadde jeg ikke vurdert SUV en gang.

 

Det er jo forsåvidt sant. Likevel må man opp på ML/Q7/X5 for å få tilsvarende komfort som i personbilene. Du får en stasjonsvogn med firehjulsdrift og 250 dieselhester for samme pris.

 

Joda. ML har god komfort, men det har E-klasse med luftfjæring også. For ikke å snakke om CLS og S-klasse. (Selv om førstnevnte teknisk sett er en E...)

Det er jo helt sant, en GLK er _ikke_ like komfortabel som en E-klasse, som jeg mener ligger på ca samme prisnivå, mulig noooe under.

Edit: GLK er jo faktisk ganske hard i understellet. Er dette normen i denne klassen eller? Har bare kjørt GLK og regner med du har kjørt alt som er :D

 

Prøvde høytrykkspyler med varmtvann her om dagen. Det var jo en helt annen verden iforhold til kaldtvann! :) Trengte nesten ikke å vaske bilen med såpe engang etterpå. På denne høytrykkspyleren var det slik at man kunne justere varmegradene på vannet. Kunne faktisk justere helt opp til 100 C. ;) Tror ikke det er helt lurt å bruke det, men kjekt å ha.

Har vaskehall på jobb med alt av kjemikalier til bil og en sykt kraftig høyttrykkspyler med varmtvann. Helt annen verden enn biltema avfettning, turtle shampoo og hageslange ja :!:

Endret av rublings
Lenke til kommentar

En ting som gir meg litt håp, er at det ikke kom fra en politiker eller "forsker", men fra Naf.

 

Pøh. Hvor ofte er det egentlig NAF faktisk får gjennomslag for sakene sine? Jeg leser stadig vekk om "hjertesaker", "kampsaker" og "kjernesaker", men det skjer jo ikke noe av den grunn. Lurer på hvor mye NAF faktisk prater med politikere, regjeringen, Stortinget og partiene - utover å "henvende seg" til de gjennom VG, Aftenposten, Dagbladet og Motor ... Det tror jeg jaggu ikke er ofte!

Det faktum at de fremdeles snakker om miljøet når de diskuterer bilavgiftene sier egentlig sitt. Det er som andre har sagt før. Bilavgiftene handler ca 0.1% om miljø og resten er mer penger i kassa. Miljø er alibiet de bruker for å få folk til å godta det.

 

NAF er en gigant uten handlekraft. De tenker mer på å selge diverse kontroller (EU/KJØP/SALG) enn å representere medlemmene sine skikkelig.

Lenke til kommentar
Veivesenet vil bygge midtrekkverk av wire til tross for at Samferdselsdepartementet har sagt nei. Wirerekkverk er mye billigere, og dominerer på svenske veier.

 

Så nå snakkes det om dette gjerdet igjen. Noe som fortsatt bør utelukkes.

 

Veivesenet sier forsatt at dette gjerdet er billig, men faen da, skal det ikke vedlikeholdes? Det koster 3 x mer å vedlikeholde gjerdet om gangen, og dette gjerdet skal vedlikeholdes oftere enn de andre gjerdene. Begynn å tenk litt langsiktig da for faen, nye veier er en katastrofe så skal dem jammen meg ødelegge mer med å bruke dette idiotiske gjerdet...

Lenke til kommentar
Veivesenet vil bygge midtrekkverk av wire til tross for at Samferdselsdepartementet har sagt nei. Wirerekkverk er mye billigere, og dominerer på svenske veier.

 

Så nå snakkes det om dette gjerdet igjen. Noe som fortsatt bør utelukkes.

 

Veivesenet sier forsatt at dette gjerdet er billig, men faen da, skal det ikke vedlikeholdes? Det koster 3 x mer å vedlikeholde gjerdet om gangen, og dette gjerdet skal vedlikeholdes oftere enn de andre gjerdene. Begynn å tenk litt langsiktig da for faen, nye veier er en katastrofe så skal dem jammen meg ødelegge mer med å bruke dette idiotiske gjerdet...

 

De skal jo tjene penger :p

Lenke til kommentar
Veivesenet vil bygge midtrekkverk av wire til tross for at Samferdselsdepartementet har sagt nei. Wirerekkverk er mye billigere, og dominerer på svenske veier.

 

Så nå snakkes det om dette gjerdet igjen. Noe som fortsatt bør utelukkes.

 

Veivesenet sier forsatt at dette gjerdet er billig, men faen da, skal det ikke vedlikeholdes? Det koster 3 x mer å vedlikeholde gjerdet om gangen, og dette gjerdet skal vedlikeholdes oftere enn de andre gjerdene. Begynn å tenk litt langsiktig da for faen, nye veier er en katastrofe så skal dem jammen meg ødelegge mer med å bruke dette idiotiske gjerdet...

De MÅ jo strengt tatt ikke vedlikeholdes da...

Bare se på veiene, de blir knapt vedlikeholdt, det "funker" jo greit :p

Lenke til kommentar

Det er jo helt sant, en GLK er _ikke_ like komfortabel som en E-klasse, som jeg mener ligger på ca samme prisnivå, mulig noooe under.

Edit: GLK er jo faktisk ganske hard i understellet. Er dette normen i denne klassen eller? Har bare kjørt GLK og regner med du har kjørt alt som er :D

 

Omtrent 40 000 forskjell (660'/700') på GLK250 CDI 4M og E250 CDI 4M.

 

Alle de mindre SUVene er i utgangspunktet stivere enn personbilene. Dette har med høyde og bakkeklaring å gjøre. For å få tilnærmet personbilkjøreegenskaper, er de nødt til å stramme opp mer. Resultatet blir at de slår mer på ujevnheter enn tilsvarende lave biler. Det hjelper heller ikke at de ofte blir utstyrt med tullete 20-tommere.

 

På de store SUVene er ikke kjøreegenskapene i nærheten uansett, så de kan tillate seg litt mer krenging - og dermed mer komfort. Luftfjøring hjelper jo selvsagt også en god del på dette punktet.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som tenker på Transformers når jeg ser baklyktene på nye Polo? Ser ut som to robotøyne.

Er jeg den eneste som leste 1-serie der? De er jo nesten prikk like bakfra.

 

HB6nDhcx_Pxgen_r_Ax354.jpg

 

2367026.jpg

 

Og Tee-Zee, jeg er uenig i forhold til SUV-synet ditt. SUV har blitt populært og spesielt her i Norge. Og det har selvfølgelig sine grunner. En SUV skal dessuten først og fremst være komfortabel og det blir den ikke som du sier med idiotiske 20-tommere. Men det er jo eiernes egen feil. Style over substans er alltid feil. Har ikke tid til et langt innlegg nå der jeg virkelig forsvarer SUVen, men det gjør jeg altså. Men en SUV med alt annet en firehjulsdrift er jeg helt enig i er pointless shit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Til mine foreldres bruksområdet kunne de ikke hatt noe annet en SUV.

Nøkkelingrediensen er bakke-klaringen, som jeg synes, i denne tråden er sterkt undervurdert.

Nytter ikke mye med firehjulstrekk på en stasjonsvogn når snøen når deg langt opp under døra.

Lenke til kommentar

Til mine foreldres bruksområdet kunne de ikke hatt noe annet en SUV.

Nøkkelingrediensen er bakke-klaringen, som jeg synes, i denne tråden er sterkt undervurdert.

Nytter ikke mye med firehjulstrekk på en stasjonsvogn når snøen når deg langt opp under døra.

 

Joda. Jeg ser at bakkeklaringen er et argument. Og egentlig er det ikke de som faktisk har et behov for SUV jeg har problemer med.

 

Det som irriterer meg er at 90 prosent av de som kjøper det aldri trenger den bakkeklaringen. De sier de trenger den for å kjøre til hytta, men der er det like pent brøytet som i oppkjørselen deres hjemme.

 

Jeg tviler på at dine foreldre kjører på steder hvor det aldri blir brøytet. Det ville ført til en halvmeter med snø, og der kommer ikke en X1/3/5 seg gjennom. Da er spørsmålet om det er verdt å kjøpe en dårligere bil for å komme seg hundre meter lenger FØR man måker.

 

EDIT:

 

Sikkerheten er ikke noe tema her. Det er en illusjon at en ny SUV er fryktelig mye sikrere enn en stasjonsvogn. Du kan i mange tilfeller gå fra en ulykke i 70-80 km/t i begge bilene. Over den farten begynner andre ting, som organer som flytter på seg, å spille inn uansett. Da har hvilken bil du kjører svært lite å si.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bor du i et by eller byområde, så ser jeg ingen grunn til og ha SUV med mindre du har ei kjerring og noen barn du liker veldig mye

Norge er den store hytte og fjellnasjonen, dette har lite med hvor vidt en bor i by eller ei. Og utenom Oslo og de andre byene (ja det er Norge det og), så er vedlikehold av veier, måking av snø og ikke minst snømengden et langt større problem.

For å sette det litt på spissen, det finnes langt flere grunner til å kjøre SUV i Norge enn i f.eks. Spania.

 

En SUV er jo og forsåvidt tryggere i kollisjon med andre mindre biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

EDIT:

 

Sikkerheten er ikke noe tema her. Det er en illusjon at en ny SUV er fryktelig mye sikrere enn en stasjonsvogn. Du kan i mange tilfeller gå fra en ulykke i 70-80 km/t i begge bilene. Over den farten begynner andre ting, som organer som flytter på seg, å spille inn uansett. Da har hvilken bil du kjører svært lite å si.

Har sett meg litt lei på det argumentet at i 70-80kmt og over så har det lite å si hvor sikker en bil, ja det stemmer, men.

Det dere egentlig da sier, er at alle ulykker under 70kmt idag, er helt ubetydelige og innbærer ingen risiko.

Lenke til kommentar

Har sett meg litt lei på det argumentet at i 70-80kmt og over så har det lite å si hvor sikker en bil, ja det stemmer, men.

Det dere egentlig da sier, er at alle ulykker under 70kmt idag, er helt ubetydelige og innbærer ingen risiko.

 

Ulykker under 70 km/t innebærer liten risiko for alvorlige og livstruende skader - så lenge vi ikke snakker om utforkjøringer fra stup og rullinger.

Lenke til kommentar

Meh, "de fleste" som kjøper SUV i byene i dag gjør det fordi "de vil sitte høyt". Og de tror at SUV'er er uovervinnelige på glatt føre slik de holder høyere fart enn i en normal bil.

 

 

Forøvrig: Jeg ler rått hver gang jeg ser en SUV eier uten snøring som med sommerdekk midt på tjukkeste vinteren, sliter med å komme opp bakken mens jeg med min bakhjulsdrevne 1 serie, selve "katastrofe-vinterbilen" om det noensinne var noen (ifølge enkelte) suser opp på skikkeligge dekk.

 

En gjennomsnittlige bilfører har ikke peiling. Markedsføringen har hjernevasket dem til å tro at alt blir bra med SUV uansett vær, vind, føre eller dekk.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...